Test elektrického motocyklu Harley-Davidson: Skřivánek na drátě

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Masivní zátah z nuly
  • Komfortní stavba i sedlo
  • Překvapivá ovladatelnost

  • Pomalé nabíjení z běžné sítě
  • Astronomická cena

Hned na úvod tohoto povídání si slib­me jednu věc: Zapomeňme na pár minut na peníze, skepsi, předsudky, neústupnost i ekologii. A věřte mi, že vám rozumím, když ve velké většině z vás slovo „elektrický“ po přečtení evokuje negativní emoce. Vina padá jednak na nás, zástupce médií, kteří celou problematiku elektromobilismu dost často chybně interpretujeme, a stejně tak na byrokratické i politické autority, které ji nezřídka kdy zneužívají pod vlivem různě perverzních motivací. Zkusme se od toho všeho na chvíli jako správní bikeři oprostit a užít si zhruba 50 kilometrů v sedle revolučního amerického počinu.
A že je revoluční až běda! Už jenom fakt, že se do jeho vývoje pustil jeden z nejtradičnějších světových výrobců motocyklů, který si více než stovku let zakládal zejména na velkoobjemovém spalovacím V-twinu. Ale co by ne – nové věci se mají zkoušet přesto, že ze svého okolí slyšíte všemožné sykavé zvuky. A že jich v případě H-D bylo a je.

TFT displej se 109mm úhlopříčkou můžete ovládat dotykem či přepínači na řídítkách. Menu je přehledné
Přímo připojený monoshock odvádí excelentní práci. Moc dobře cítíte, co se děje se zadním kolem

Značka samotná si na tuto problematiku nechala vypracovat studii, která v evropském prostoru odhalila jednu nepřekvapivou záležitost a jednu naopak velmi nečekanou: Z evropských zemí se nejvíce negativních ohlasů na LiveWire sešlo z České republiky (to je ta nepřekvapivá záležitost) a z Německa (to je ta nečekaná). V našem případě je to pravděpodobně z velké části dáno typickou „českou náturou“, v tom německém je to mimo jiné ukázka dopadu nešťastné politiky Evropské unie, která začíná být se svou anti CO2 hysterií čím dál tím víc nesnesitelná.

Test elektrického skútru BMW C Evolution: Pod proudem
Přečtěte si také:

Test elektrického skútru BMW C Evolution: Pod proudem

Ale zpátky k LiveWiru, nýbrž teď porušuji úvodní slib já. Pokud si totiž odmyslíte počáteční šok a všeobecnou nevoli v duchu „proč zrovna Harley? To nedává smysl“, znamená LiveWire pro značku především jednu velkou konkurenční výhodu. Podobně, jako jsem to zmiňoval už v článku o přeplňované Kawasaki Z H2 pár stránek zpátky, Harley-Davidson je jedinou z velkých ryze motocyklových značek, která začala koketovat s elektromobilitou a dotáhla ji do sériové, a především použitelné i zábavné formy. A když nic, tak za to H-D patří velký obdiv – rozhodně to chtělo odvahu!

Na vlně elektrokrouťáku

Jak zjistíme o kousek dál, nejen na propracovaném elektropohonu stojí dobrý elektrobike. Nicméně ten u „Wiru“ je obzvláště povedený. Řečí čísel nabízí 105 koňských sil a 116 Nm, které jsou k dispozici, sotva otočíte plynovou rukojetí. Z nuly na sto dokáže elektromotor s označením Revelation vystřelit přesně mířený LiveWire během tří vteřinek, ze stovky na 130 pak za necelé dvě. V praxi je to ale ještě lepší pocit! Baron Prášil na dělové kouli by záviděl. Síla, plynulost a ovladatelnost, se kterou se záplava krouťáku dere na zadní Michelinku (180/55), je chvílemi dechberoucí. Ještě že vás neustále hlídá skvěle intervenující elektronika, jinak by se z vás po pár měsících tréninku stal motocyklový Ken Block a nebyla by zákruta, ze které byste nevyjeli bokem.

Srovnávací test H-D FXDR 114 vs. Ducati Diavel 1260 S: Mistři sprintu
Přečtěte si také:

Srovnávací test H-D FXDR 114 vs. Ducati Diavel 1260 S: Mistři sprintu

Lehce návykový je i nezvyklý zvukový doprovod elektrické fistule, která vás ponouká točit heftem jako smyslu zbavení. To se pak ani nenadějete a z dotykového TFT na vás svítí 190 km/h – během chviličky! Chování LiveWiru nezávisí jenom na míře vaší zastydlé puberty, ale také na nastavení elektroniky. Továrna nabízí čtyři přednastavené režimy: Sport (budete ho tam mít pořád a tahat), Road (do města fajn), Rain (když leje a když si to chcete poprvé vyzkoušet) a Range (když dochází baterka nebo sjíždím Sněžku). Navrch je zde trojice plně konfigurovatelných režimů, kde si dle libosti v rychlosti naťukáte požadovanou sílu, rekuperaci, odezvu na plyn a kontrolu trakce. To je fajn!

Žádná ovládací revoluce se nekoná, kdo někdy jezdil na H-D, zvykne si během vteřiny. Trakci není radno vypínat!
Ze standardní sítě nabijete 21 km za hodinu. Rychlonabíječka DCFC zvládne za stejnou dobu doplnit 100 % energie

A teď to „bolavé“ téma – dojezd a dobíjení. Když jsem sednul na plně nabitou motorku, ukazovala dojezd 171 km. S tím, že rozumnou dynamickou jízdou a využíváním rekuperace se dá dostat na dojezd kus přes 200 km (H-D slibuje až 235 km). Po cca 50kilometrové palbě s plným plynem, kde to šlo, v kopcích okolo Barcelony v 15,5kWh baterii RESS (je na ni pět let záruka bez omezení km) zbylo něco okolo 50 procent kapacity. Fakt je ten, že s dojezdem je na tom LiveWire často lépe než třeba Sportstery. S tím rozdílem, že ty se samy u kanceláře nebo v garáži nenatankují – LiveWire to umí rychlostí cca 21 km dojezdu za hodinu v běžné síti, u rychlonabíječky DCFC dá za 40 minut 80 % kapacity, za hodinu 100 %. Přesto je to dle mého na běžné denní používání (do práce, domů oklikou) naprosto v pohodě.

Harley? Ne? Fakt!

A právě tady nastává to největší překvapení – handling LiveWiru je překvapivě okouzlující! Jednak potěší kompaktní a precizně provedená stavba stroje s příjemně úzkým sedlem a oblastí kolen, širokými řídítky a měkčenou výplní hýčkající choulostivé partie okolo „nádrže“, a především naprosto vyvážená a uvolněná jezdecká pozice. I díky ní jste schopni LiveWire vést s lehkostí a samozřejmostí šestistovkového naháče. Jistě, 249 kilogramů hmotnosti nelze zakrýt, ale jsou tak dobře rozložené, že chování biku dodávají neopakovatelný charakter a činí z něj velmi hbitý roadster, kdykoliv připravený zabrzdit, zatočit a drtivě zrychlit. Velký podíl na tom má i povedené nastavení podvozku Showa (USD vidlice SFF-BP a monoshock BFRC), který je pohodlný, ale nijak vás neokrádá o zpětnou vazbu od obou kol – prostě tak akorát. A kdykoliv si jej můžete překlikat dle chuti a libosti. Špičkovou práci odvádí i brzdová soustava Brembo s 300mm kotouči – nikdy by mě nenapadlo, že budu 250kilový Harley brzdit jedním prstem a on zastaví na fleku. Nová doba!

Radiální čtyřpístky se činí a se 249 kg hmotnosti cvičí nevídaně. Jedním až dvěma prsty na páčce vyřešíte vše
Příjemnou geometrii posazu jenom umocňuje měkčená oblast mezi stehny. Nabíječka je ukrytá pod sedlem

LiveWire je skutečně použitelná a vydařená alternativa pro lidi, kteří se nebojí experimentovat, ale nemají hluboko do kapsy (bohužel). A to ticho! Jízdě na motocyklu propůjčuje zcela nový rozměr. Vyzkoušejte, uvidíte. A troufám si už teď říct, že mi dáte za pravdu.

Harley-Davidson LiveWire: Verdikt

LiveWire spolehlivě rozptýlil veškerou mou skepsi k motocyklům poháněným elektromotorem. V zásadě má jednu jedinou chybu, a tou je astronomická cena, jinak je Harley na elektriku (a teď mě klidně ukamenujte) jedním z jízdně nejvyzrálejších motocyklů, který kdy opustil brány Milwaukee. Pokud má takhle vypadat budoucnost americké legendy (bez ohledu na způsob pohonu), beru ji všemi deseti. Inu, pěkně ptáčkovi zpívají, když ho lapají…

Foto: Harley-Davidson


Cena testovaného motocyklu: od 33 711 eur

Technické údaje Harley-Davidson LiveWire
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1490
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 780
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 115/115
Úhel krku řízení (°): 65,5
Pneumatika vpředu 120/70 ZR 17
Pneumatika vzadu 180/55 ZR 17
Hmotnost (kg): 249
Kapacita baterie (kWh): 15,5
PODVOZEK
Rám: mostový z hliníku
Zavěšení vpředu: USD vidlice Ø 43 mm
Zavěšení vzadu: kyvná vidlice,
centrální tlumící jednotka
Brzdy vpředu: 2× čtyřpístkový třmen, Ø 300 mm
Brzdy vzadu: dvoupístkový třmen, Ø 260 mm
MOTOR
Konstrukce: kapalinou chlazený synchronní elektromotor s permanentním
magnetem a rekuperací
Zdvihový objem válců (cm3) -
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 78/11000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 116/0
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?