• Nový twin Milwaukee-Eight dává stroji překvapivou dynamiku

  • Japonský podvozek Showa poskytuje příjemnou zpětnou vazbu

  • Agilitu podtrhuje zvětšená volnost náklonu

  • Nový Street Bob váží o 8 kilo méně než předchozí model

Neohrabaný ingot, co nebrzdí, nejede a za nějž zaplatíte i věno své vyvolené? Ale jděte. Stupidním pohádkám je konec! Legendární americký brand prochází evoluční revolucí jako řemen a z jeho výrobních pásů sjíždějí nebývale technicky vydařené i zábavné mašiny!

HD (14)
Přední lampa vás uhrane ledkovým pohledem
HD (21)
Tradiční blikání stylem palec–palec nezmizelo

Psal se rok 1903 a bratři Davidsonové začali v kůlně kdesi ve Wisconsinu montovat motory do rámů od jízdních kol… Hodně vody od té doby proteklo Michiganským jezerem, na jehož břehu sídlo jedné z nejdéle vyrábějících značek motocyklů leží. Hodně dřevěného uhlí za tu dobu zapraskalo pod kolonami na ohnivou vodu, jež zásobovaly těžce pracující dělný lid kompletující ryzí americké motocykly. Bratři zakladatelé i montéři prvních „amerických želez“ by se asi hodně divili, kam až se za úctyhodných 115 let historie biky z Milwaukee dostaly. Přitom i v tak gigantické korporaci, jaká se z H-D během let stala, pořád vládne rodinný duch… tedy částečně. Ostatně přesvědčit jste se o tom mohli během oslav významného výročí, které hostilo nejhezčí evropské město ve státě s nejstarším H-D klubem – Praha!

HD (12)
Motorářská škola z Wisconsinu zraje jako víno. Její zatím poslední počin – agregát Milwaukee-Eight – zaslouží pouze slova chvály. Je radost nechat jeho písty jen tak se převalovat

Teď ale zpátky k „Bobkovi“. Kupodivu mám ještě v živé paměti, jak jsem sedl na jeho první modelovou generaci. Jeden z prvních novinářských testů pro Motocykl se nesl spíše v duchu poznávání dosud neznámé, přesto s respektem nahlížené americké techniky. „Starý“ Street Bob byl poctivá Dyna se vším, co k tomu tehdy ještě patřilo – dvojicí zadních tlumičů, poněkud poddajnější konstrukcí, brzdovou soustavou žádající si mužný stisk a už toho času geniálním a sošně vypadajícím twinem, který však měl k soudobé uhlazenosti přece jen pořád daleko.

Test Yamaha MT-09 (2018): Industriál

Doba ale poskočila kupředu a nakonec i H-D uznalo, že lepší než tvrdošíjně ignorovat své úhlavní nepřátele ze země vycházejícího slunce bude udělat s nimi byznys a přihrát si na win-win situaci. A tak se progresivní mladá škola vývojářů z Milwaukee jala nakupovat a ladit japonské podvozky Showa a mezitím nechala na domácí půdě spíchnout zbrusu nový twin Milwaukee-Eight. Dobře to chlapci vymysleli, dobře.

107 palců do dvou válců

Filozofie H-D, co se vývoje motorů a motocyklů týká, je možná přežitá, ale stále přinejmenším sympatická. Málokterému výrobci vydrželo podobné schéma takovou dobu – nejdříve vyvinout motor, samozřejmě si dát hodně záležet (i na čas), a až poté řešit, co a jak okolo toho motoru nakroutit za trubky a jak vyklepat plechy. A už vůbec moc neřešit, co k tomu přišroubovat za vidlice, brzdy a podobně. Mít tak trochu na salámu sice vypadá děsně cool a free, ale chytrý americký manažer brzy pochopil, že tudy cesta nevede. Bouchl do stolu a stroje s „bar & shield“ ve znaku nechal nazdobit lehkými, pevnými rámy, brzdami, co zastaví bez přemlouvání, a podvozky, které tlumí a mají setsakra příjemnou zpětnou vazbu. Dokonce tak příjemnou, že se s nimi nechá za stoického klidu vyvádět to, co vidíte na titulní straně. S třísetkilovým drobkem (o skoro 8 kg méně než předchozí model)! Nevídaně zábavné a osvěžující! Téměř horizontálně uložený a pod sedlem ukrytý monoshock se skutečně činí…

HD (15)
LCD přístrojový panel se hezky čte
HD (10)
Nápis na nádrži hrdě hlásá původ stroje

Skvělé na obrozených modelech H-D je, jak umějí klamat tělem. Při pohledu na Boba byste čekali ležérní probublávání krajinou a ve městě možnost sotva zatočit. Zdání ale v tomto případě šíleně klame. Pokud se nestydíte a pravým zápěstím 107 kubických palců (1745 cm3) a 145 newtonmetrů pobídnete k cvalu, odmění se vám překvapivou dynamikou. Ovšem za velmi klidného a téměř vibracíprostého (!) projevu.

Test Harley-Davidson Road Glide Special s motorem Milwaukee-Eight: Co není vidět

Stejně tak proklatě nízké těžiště a velmi slušná úroveň agility se zvětšenou volností náklonu přispějí k tomu, že se v sedle pouhých 680 mm nad zemí bude uspokojeně cítit vyježděný biker a komfortně začátečník nebo třeba i slečna. Ta se navíc nemusí bát, že by za ni na světlech naskočil nezvaný pasažér. Street Bob si hýčká individualismus, jen co je pravda. Najdete zde proto striktně jednosedadlové provedení.

Chopper mobility

Tvrdit o chopperech, že jsou ideálním parťákem na každodenní cestu do práce, proplétání se městem i delší výlet, je dosti troufalé, jenže pro Street Boba to platí beze zbytku. H-D se podařilo postavit na vyspělé nové softailové platformě stroj, jenž s přehledem ukrojí něco z koláče zákazníků modelovky Sportster. Umí být totiž chytře univerzální a dostanete s ním už to pravé velké americké véčko s hlasitě, ale vzorně pracující šestistupňovou převodovkou, které vás navíc nebude tak úplně tlačit ke spáchání majetkového trestného činu. Ať už co se pořízení, anebo samotného provozu týká – další překvapivé a příjemné zjištění.

HD (27)

Street Bob je vlastně takový úkaz. Vypadá, jako by vypadl ze století dávno minulého a zaspal několik desítek let technického vývoje v jedné stopě. Jenže podává jízdní výkony, jež v segmentu snesou to nejdobovější srovnání. Kdysi doména Italů z Mandella del Laria (fajn, ležérní stroje s dobrým podvozkem a ucházejícím motorem) se nyní závratnou rychlostí přesouvá do amerických držav. Za tento bike by mi vůbec nebylo líto vynaložit úspory. Jen kdyby v továrně trochu lépe zabrousili svary na hříšně drahé nádrži a konečně udělali poctivé dvouplášťové výfuky…

Harley-Davidson FXBB Street Bob: Verdikt

Strýček Sam tě chce a H-D jakbysmet! Zcela osvěžená řada Softail, jež splynula s Dynou (budiž jí americká země lehká), nabízí v podobě Street Boba kovový a pro značku konstrukčně revoluční chopper, který si s plezírem poradí s městem a po práci vás s chutí odveze do jiného světa – světa pohody, stylu a minimální nabubřelosti. Přitom vypadá pořád přesně tak, jak by si jej představovali i bratři zakladatelé. Vše, co H-D kdy chybělo, nyní už nechybí. Jde se jezdit!

Foto: Martin Mičánek


Cena testovaného motocyklu: 372 000 Kč

Technické údaje H-D FXBB Street Bob
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1630
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 680
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 130/86
Závlek (mm): 157
Úhel krku řízení (°): 60°
Pneumatika vpředu 100/90-19
Pneumatika vzadu 150/80-16
Hmotnost s plnou nádrží (kg): 297
Objem nádrže (l): 13,2
PODVOZEK
Rám: dvojitý kolébkový z oceli
Zavěšení vpředu: teleskopická vidlice ø 49 mm
Zavěšení vzadu: dvouramenná kyvná vidlice, centrální pružicí a tlumící jednotka
Brzdy vpředu: čtyřpístkový třmen, Ø 300 mm
Brzdy vzadu: dvoupístkový třmen, Ø 292 mm
MOTOR
Konstrukce: čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený dvouválec do V, 45°
Vrtání x zdvih (mm): 100 × 111,1
Zdvihový objem válců (cm3) 1 745
Kompresní poměr: 10,0:1
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 64/5 020
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 145/3 000

 

Test Harley-Davidson FXBB Street Bob: Ulice pán
Ohodnoťte tento článek!
4.67 (93.33%) 3 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: