+

  • Skvělý, charakterní a neuvěřitelně silný pětiválec 
  • Dynamika na úrovni superpersportů 
  • Strašidelná rychlost na kvalitních okreskách 
  • Vzhledem k brutálnímu zrychlení docela slušná základní cena 

  • Spíše nedotáčivý charakter 
  • Na plnou nádrž nemusíte ujet ani 300 km
  • Šestiválcové BMW M140i xDrive je zábavnější 
  • Připlatit si musíte i za adaptivní tlumiče, tempomat nebo sklopná zrcátka

Sychravé počasí, oslizlé silnice, nevlídná zima, zataženo a roztomile malý výrazně modrý sedan s podezřele obrovskými černými koncovkami ve velkém produkujícími bílou páru. I na volnoběh dramaticky výhružný zvuk neohřátého pětiválce a kovová rezonance kolem jedné z koncovek od nějaké rány způsobené někým, kdo měl tento konkrétní exemplář půjčený před námi. Nové Audi RS 3 se v naší redakci zastavilo jen na tři dny, ale stálo to zato.

Doporučujeme: Paříž 2016 — Audi představuje novou RS 3. Civilní verze je rychlejší než ta závodní

Audi RS 3 je už od pohledu stroj přitahující pozornost. Sice postrádá jasně viditelná znamení naznačující schopnosti nepříliš vzdálené supersportovním autům, podobně přece dnes může vypadat kdejaký diesel s paketem S line, ale všichni tak nějak podvědomě tuší, že pod tou uhlazenou karoserií klasického sedanu se přece jen skrývá něco navíc. Možná to je disky důsledně vyplňujícími blatníky, nízkým podvozkem nebo difuzorem vzadu a rozhodně to je písmenky RS na přední (poněkud pochroumané masce od nějaké rány způsobené… vždyť vy víte) masce.

Audi RS3-28
Nedá se říci, že by šlo o nezajímavý automobil, ale na druhou stranu tu není mnoho jasně viditelných znamení, která by vás upozornila na schopnosti nebezpečně blízké klasickým supersportům. I v tom je ale kouzlo sympatického sedanu

RS 3 jako taková je nejmenší a cenově nejdostupnější zástupce rodiny čistokrevných RS z produkce Audi. Na trhu už figuruje delší dobu, před časem tenhle model prošel docela zajímavou modernizací, která se nesla především v duchu instalace nového pětiválce pod tu malou kapotu. Jeho základní parametry jsou na vůz kategorie nižší střední třídy opravdu dech beroucí, ale o tom až později. Audi zároveň k dříve jediné možnosti v podobě RS 3 Sportback přidalo karoserii sedan a právě ta se nám dostala do rukou.

Co je na tomto sedanu nejlepší? 

Rychlost. Nebudeme se zdržovat obecnými povídačkami. Už v roce 2016, kdy byl sedan představen, jsem si říkal, že to musí být strašně rychlé auto. Právě dynamika je největší předností tohoto sedanu. Ano, je to sice nejmenší a nejlevnější zástupce plnotučných RS, jenže to ještě neznamená, že by z nich musel být nejpomalejší. Naopak. S oficiálně udávaným zrychlením z nuly na 100 km/h za 4,1 s je civilní verze dokonce rychlejší než ta závodní. Takové RS 5 nebo RS 6 Avant by měly být o dvě desetinky rychlejší, ale tak tomu nakonec není.

Jakmile jsem po vyzvednutí auta opustil město a otevřela se volnější dálnice, poprvé jsem otestoval, co dělá takovýto malý sedan poté, když mu položíte pedál plynu na podlahu. Turbo se nadechne a pět válců vás nekompromisně natlačí do sedačky způsobem ne příliš vzdáleným tomu, co si pamatuji z testu desetiválcové R8. Auto vystřelí vpřed a než zjistíte, cože se to vlastně stalo, tachometr ukazuje přes 200 km/h a svižně naskakující další a další hodnoty prozrazují, že RS 3 v nastoleném tempu nehodlá polevit.

Slibovaných 250 km/h coby maximum dané omezovačem je pro tuhle kapesní raketu naprosto směšných a ani omezovač za příplatek posunutý o 30 km/h výše nebude pro přeplňovaný pětiválec velkým problémem. Každopádně reálný projev RS 3 byl takový, že mi přišla udávaná hodnota potřebná ke zdolání 100 km/h nad hranicí čtyř sekund až příliš pesimistická. A taky že byla.

Audi RS3-4
Start z místa je pro RS 3 parádní disciplínou. Na zimních pneumatikách a s dvojicí nelehkých osob na palubě jsme v průměru naměřili zrychlení 3,9 s, tedy o 0,2 s lepší čas oproti tomu oficiálnímu. Jako kdyby Audi záměrně uvádělo horší hodnotu, aby zákazníci měli důvod připlácet třeba za dražší RS 5, která ale není rychlejší

Jak se můžete přesvědčit v přiložené tabulce, nakonec bylo naměřeným maximem pro zrychlení z nuly na 100 km/h pěkných 3,9 s. Jen si to zopakujte. Tři celé devět desetin sekundy! V autě, které je vlastně takovým lepším Golfem. A ano, i tentokrát jsme uvnitř seděli dva a ani jeden z nás se nemůže považovat za lehkého pasažéra. Navíc test probíhal na zimních pneumatikách a za chladného počasí. RS 3 se za příznivějších podmínek určitě rozjede na 100 km/h v ještě lepším čase.

Akcelerace Audi RS3
0-50 km/h (s) 1,55
0-100 km/h (s) 3,87
0-130 km/h (s) 6,07
0-150 km/h (s) 7,83
0-170 km/h (s) 10,14
0-200 km/h (s) 14,15
30-50 km/h (s) 0,69
50-70 km/h (s) 0,80
80-120 km/h (s) 2,48
130-150 km/h (s) 1,71
130-200 km/h (s) 8,08

RS 3 samozřejmě využívá systém Launch Control. Motor nahodí 3500 ot./min, z výfuku se ozývá hlasité prskání a jakmile pustíte brzdu, Audi se zakousne všemi čtyřmi do silnice a krajina kolem se v mžiku změní v jednu velkou rozmazanou skvrnu.

Jak moc rychlé je Audi RS 3 v praxi, to dobře dokumentuje i přiložený graf, kde najdete pro srovnání velmi zvučná a mnohem dražší jména typu Mercedesu-AMG C 63 nebo Porsche:

Audi RS 3 vs porsche vs mercedes
Audi RS 3 reprezentuje červená křivka, na startu nejpomalejší je Mercedes-AMG C 63 S (modrá), protože jde o auto s motorem vpředu a zadní hnanou nápravou. Časem Audi dojede, ale dá mu to práci. Porsche 718 Boxster S (zelená) na RS 3 nestačí, naopak 911 4 GTS (světle modrá) mu trochu ujede. Ale ne o mnoho

Prudkou akceleraci současně doprovází velmi zajímavý zvuk, který nenajdete nikde jinde než u pětiválcového motoru. Není to ale nic proti tomu, co RS 3 vypouští do svého okolí. Z výfuků se line hutný a jadrný soundtrack už z dálky předznamenávající, že ze zatáčky vyletí něco strašně rychlého.

Za všechno může EA855evo

Původcem tohoto chvílemi těžko uvěřitelného dynamického potěšení je nový pětiválec s označením EA855evo. Jde o celohliníkový motor, který je oproti předchozí verzi o 26 kg lehčí, který využívá kombinovaný vstřik paliva a jedno velké turbo. Oproti dřívějšku je také výkonnější a má vyšší točivý moment (294 kW/400 k, 480 Nm). Asi by měl být i úspornější, ale to dnes vážně řešit nebudeme. Času není na rozdávání, okresní komunikace čekají.

Doporučujeme: Test Kia Stinger GT — Mnohem lepší, než si možná myslíte

Modely značky Audi, a o řadě RS to platí také, si nezískaly uznání za to, jak moc zábavné jejich chování je. Vždy šlo spíše o nedotáčivá auta a pro RS 3 to platí také. Těžko taková věc může někoho překvapit, když je u přední nápravy napříč uložen motor tak velký, že se pod kapotu sotva vejde a když pohon všech kol obstarává celkem běžná mezinápravová spojka. Samozřejmě, RS 3 si v zatáčkách pomáhá přibrzďováním kol, jenže čistokrevnou mechanickou pomůcku typu aktivního diferenciálu nemá. Vadí to? Asi ne.

Audi RS3-6
Audi RS 3 si pomáhá v zatáčkách pouze přibrzďováním kol, nic jako aktivní diferenciál z Foucusu RS k dispozici nemá. Přesto jde o pekelně rychlé auto jak na rovinkách, tak v zatáčkách

RS 3 je i bez těchto pomůcek na okreskách opravdu rychlá. Strašidelně rychlá. Je to Golf R dotažený do absurdna. V zatáčkách sedan sedí přilepený k vozovce a nehodlá se pustit, na každé přišlápnutí plynu reaguje s netušenou razancí. Bez ohledu na to, jak je nadcházející rovinka dlouhá, pětiválcový reaktor ji chce vždy sfouknout nejlépe ihned.

Audi RS 3 je naprostý opak auta typu Subaru BRZ, se kterým se tak nějak vezete, sem tam hodíte zadní nápravou a u toho se docela dobře bavíte. Tady zadní nápravou rozhodně házet nebudete, protože pokud sebou zadní náprava hodí, budete mít minimálně na suché silnici zaděláno na vskutku velký problém. Tady jde o čistou stopu a nehoráznou rychlost. Ne, vážně. Vy si možná říkáte, že přehání, ale já si opravdu nedovedu představit, že bych třeba i s něčím typu R8 dokázal jet na klikatých okreskách rychleji. Tenhle sedan je prostě peklo.

Více méně neutrálnímu chování při bleskové jízdě jde naproti podvozek snížený oproti běžným A3 o 25 mm a širší rozchod kol (+ 20 mm vpředu a +14 mm vzadu). Sedan oproti Sportbacku navíc těží z nižší střechy, respektive z nepatrně nižšího těžiště, a pocitově i z lepšího vyvážení. Současně je také o pět kilogramů těžší, ale toho si fakt nevšimnete.

Audi RS3-8 Audi RS3-12 Audi RS3-1 Audi RS3-10

Jak je zvykem, také u RS 3 si můžete vybírat jízdní režimy (Comfort, Auto, Dynamic) a v nabídce je rovněž možnost přepnout stabilizaci do režimu Sport, nebo ji zcela vypnout. Částečně vypnutá stabilizace dovolí docela hodně, takže si můžete pod dohledem řídicích jednotek na mokré silnici užít výjezd ze zatáčky v mírném čtyřkolkovém driftu. K brzdám ani řízení nelze mít výhrady. Tedy v našem případě byly brzdy v ne zrovna stoprocentním stavu, ale to se dá pochopit. Tenhle konkrétní exemplář prošel celou řadou testů a to se obvykle u aut podobného charakteru projeví.

Doporučujeme: Test Lexus LC500 Sport+ — Překvapení jak se patří

Nevýhody? Kdybych chtěl být opravdový hnidopich, řekl bych, že pětiválec má trochu nelineární charakter. Když si dáte záležet, můžete si všimnout, že v nízkých otáčkách se toho zas až tolik neděje, aby v těch středních přišel výrazný nárůst síly. Od čtyř tisíc dále (točit můžete motor až k sedmi tisícům) jsou ale reakce na plyn zcela bezprostřední.

Audi RS3-49
Rozměrný pětiválec se pod relativně malou kapotu sotva vejde. Výkonu je na rozdávání a vše podtrhuje krásně charakterní zvuk
Audi RS3-47
U motoru nezbylo na baterii místo, ta se proto nastěhovala pod dno zavazadelníku, kde pro změnu nezbylo místo na rezervu

Snad jediná opravdová nevýhoda pramení ze samotné konstrukce vozu. RS 3 je celkem malé auto, která má pohon všech kol a velký motor. Logicky se sem žádná velká nádrž nevejde, takže RS 3 disponuje objemem pouze 55 litrů. Ano, při klidnější jízdě se možná dostanete i na 10 l/100 km, párkrát se ale necháte unést a máte tam dvacet, ani nemrknete. Každý si určitě snadno spočítá, že dojezd pak není z největších. Já osobně jsem poprvé tankoval po ujetí asi 280 kilometrů a následně jsem tankoval během těch tří dnů ještě několikrát. Ale to asi nevadí. RS 3 je více hračka než auto určené ke zdolávání dlouhých přesunů. I když ty by mu zejména v Německu šly zajisté velmi dobře.

Jinak pěkné Audi 

Okreskové běsnění s RS 3 má jakési speciální kouzlo. Mix podmanivého zvuku, velice jistých jízdních vlastností, bleskové převodovky a nekonečného výkonu je dokonale podmanivý, nicméně i s takovým autem budou stejně jeho majitelé většinu času jezdit v běžném provozu. Ani tam se nebudou mít špatně, přestože se nějaké drobnosti najdou.

Audi RS3-45 Audi RS3-41 Audi RS3-33 Audi RS3-43

Audi RS 3 má především velice tuhý podvozek. Ostatně, jaký jiný by měl být, vzhledem k tomu, čeho je vůz schopen na okreskách. K dispozici jsou i adaptivní tlumiče, jenže za ty si musíte připlatit (náš exemplář je neměl). Faktem je, že zrovna třeba tenhle prvek by klidně mohl být u automobilu s tak silným motorem součástí základní výbavy. Jistou nevýhodou je pak vnitřní prostor. Ve druhé řadě je i v normální A3 spíše méně místa, v RS 3 další cenné centimetry ukousnou rozměrná sportovní sedadla. Ale jak už bylo řečeno, tohle je prostě hračka, ne cestovní supersport typu RS 6 Avant.

Jinak je zde vše, co známe od Audi obecně. Solidní materiály, digitální přístrojový štít věrně kopírující ten z R8 (dodávaný ovšem za příplatek), kvalitní zpracování, jednoduchá ergonomie a vynikající posaz za volantem. Sluší se podotknout, že přední sedadla dostala výborný tvar, takže vás i při nejrychlejší jízdě zatáčkami pěkně podrží.

Je drahé, nebo ne? 

Minimální cena sedanu RS 3 je zhruba 1,5 milionu korun. S příplatkovou výbavou se můžete přiblížit na dostřel dvoumilionové hranici, protože si Audi účtuje peníze navíc i za vyložené hlouposti typu sklápění zrcátek (+9200 Kč) nebo couvací kamery (+11 600 Kč). Je to málo? Nebo je to moc? Záleží na úhlu pohledu. Každopádně na trhu neexistuje (nebo mne alespoň nenapadá) jiný automobil, který by vám dopřál za 1,5 milionu tak nehorázné zrychlení z místa.

Audi RS3-23 Audi RS3-17 Audi RS3-29 Audi RS3-18

Jiným faktem je ale i to, že se rychlost RS 3 na běžných okreskách blíží hranici využitelnosti. Za úvahu pak stojí, zda nekoupit levnější Golf R nebo Leon Cupra 4Drive, protože i s těmito auty můžete létat po okreskách nesmyslně rychle a ještě ušetříte. A konečně za necelých 1,4 milionu si můžete pořídit také třeba M240i xDrive, které je sice o něco pomalejší, ale protože to je v základu zadokolka, umí být přece jen zábavnější.

Audi RS 3 je rozhodně nevšední stroj. Rychlost tohoto nenápadného sedanu vám velmi pravděpodobně vyrazí dech (málem doslova). Jestli bych si tohle auto nakonec zaparkoval do své garáže, to si nejsem jist, ale těch pár hodin jízdy po okreskách s RS 3 si budu pamatovat velmi dlouho.


Základní cena modelu: 1 511 900 Kč
Základní cena testované verze: 1 890 400 Kč


Foto: Lukáš Dittrich

Technické údaje Audi RS3
MOTOR
Konstrukce: řadový přeplňovaný pětiválec EA855evo, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 2480
Vrtání x zdvih (mm): 82,5 x 92,8
Kompresní poměr: 10 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 294 / 5800-7000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 480 / 1700-5850
Převodovka: Samočinná sedmistupňová DSG
Poháněná kola: všechna čtyři, mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,1
Nejvyšší rychlost (km/h): 280
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 11,3/6,5/8,3
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4479
Šířka (mm): 1802
Výška (mm): 1397
Rozvor náprav (mm): 2631
Rozchod kol vpředu (mm): 1559
Rozchod kol vzadu (mm): 1528
Poloměr otáčení (m): 5,5
Provozní hmotnost DIN (kg): 1515
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2005
Objem zavazadlového prostoru (l): 315-770
Objem palivové nádrže (l): 55
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson
Podvozek vzadu: čtyřprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: litinové kotouče 370 x 34 mm s vnitřním chlazením
Brzdy vzadu: litinové kotouče 310 x 22 mm
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 235/35 R19
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 235/35 R19
Test Audi RS 3: Pětiválcová raketa
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte
Předchozí článekZabezpečení auta proti krádeži: na jaký systém se můžete s jistotou spolehnout?
Další článekVideo: Je rychlejší BMW M5, nebo Mercedes-AMG E 63 S?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: