+

  • Velmi povedený design 
  • Kvalitní jízdní vlastnosti 
  • Tříválec funguje lépe, než byste si mohli myslet 

 

  • Cena přes milion korun je doslova absurdní 
  • Materiály v interiéru tak vysoké ceně vůbec neodpovídají 
  • Seat Ibiza nabídne to samé, ale je o polovinu levnější 

Pojďme si na úvod jednu věc vyjasnit. Audi A1 je zajímavé a na pohled velmi pěkné auto, který také výborně funguje. Jenže je tu jedno velmi významné „ale“. To samé se totiž dá říci o jeho koncernových sourozencích v podobě Seatu Ibiza nebo Volkswagenu Polo. A oproti nim nová A1 fakticky nenabízí navíc vůbec nic, snad jen s výjimkou líbivějšího vzhledu a marketingově prémiového původu. Takže: Na kolik si ceníte znak Audi?

Ibiza za milion 

Na českém trhu zaplatíte za novou A1 Sportback minimálně 524 900 Kč. Pak dostanete vůz s tříválcem o skromném výkonu 70 kW (95 k), který bude stát na plechových kolech, bude mít pětistupňový manuál, manuální klimatizaci, digitální přístrojový štít, ale nebude mít tempomat, ani asistenční systémy, ani třeba parkovací kameru. To vše v nabídce je, ale musíte si připlatit. A to i k vyšším výbavám. Třeba testovaná S line také neobsahuje tempomat, stojí 7 900 Kč. Za automatickou klimatizaci si musíte vždy připlatit 11 200 Kč, bezklíčkový přístup vyjde na 10 900 Kč (kdybyste chtěli i alarm, tak to bude 19 800 Kč), parkovací kamera je ke všem výbavám za 9 800 Kč a tak dále.

Nové Audi A1 se radikálně změnilo. Je větší a bere si inspiraci u Quattra [první dojmy]

Výsledek? Do testu jsme dostali Audi A1 30 TFSI S tronic, tedy tříválec o výkonu 85 kW (115 k) s automatem a sportovní výbavou S line, jehož cena byla po sečtení všech těch příplatků (teď se něčeho podržte) 1 024 700 Kč. Vzpomínáte si, jak jste se v diskuzích smáli Škodě, kolik že stojí tříválcová Fabia? Přitom ani tohle testované auto ale nemělo parkovací kameru a startovat se muselo tak, že prostě strčíte klíček do zapalování. Při konfiguraci se zkrátka nezaškrtl ten správný příplatek. Ceník Audi je v případě modelu A1 nastaven velice sebevědomě. V zásadě míří na klientelu, která řeší pouze to, zda se vůz líbí, nebo ne.

Pokud občas uvažujete racionálně a nechcete zbytečně vyhazovat peníze z okna, nemusíte dál číst. Tohle auto pro vás opravdu není.

Design se velmi povedl 

Audi představilo novou generaci modelu A1 zhruba v polovině minulého roku. Hlavní změnou samozřejmě bylo očekávané nasazení modernější techniky MQB. Kompletně nový je i design karoserie a současně došlo ke zvětšení rozměrů. Novinka se protáhla o 56 mm, na šířku narostla o 34 mm a o téměř deset centimetrů se prodloužil rozvor náprav.

audi a1-10
Design nového Audi A1 se rozhodně povedl. Spára pod kapotou má odkazovat na Quattro, funkční otvor to ale není. Je tam jen černý plast
audi a1-8
Testovaná verze S line má sportovnější nárazníky. Pokud ale nesáhnete po vrcholném dvoulitru, ani u S line viditelné koncovky výfuku nečekejte

Aktuální vzhled rozhodně představuje změnu k lepšímu. Z roztomilého autíčka pro dobře zajištěné dámy se stal sportovně vypadající hatchback. Mezi malými auty koncernu MQB jde o designově nejpovedenější vůz, o tom není pochyb. Samozřejmostí jsou široké možnosti individualizace, které tu jsou důležité kvůli tomu, že Audi chce s touto novinkou oslovit i mladé zákazníky. Vzhledem k tomu, že v našich končinách mladí řeší spíš to, zde vůbec dosáhnou na hypotéku, tuzemské showroomy značky asi mládež útokem nevezme.

To ovšem nic nemění na skutečnosti, že A1 může vypadat mimořádně atraktivně, což dokazoval i testovací exemplář. Výbava S line přidá přední spoiler, agresivnější nárazníky, zadní spoiler a sportovní podvozek. Kombinaci modrého laku a bílých osmnáctipalcových litých kol pak má na svědomí provedení Edition One. Výsledek působí na okolí jako nějaký skutečně sportovní hatchback. Škoda, že pod tím sportovním kabátem se ukrýval jen litrový tříválec.

Interiér: moderní technologie, laciné materiály 

Zajímavý je rovněž interiér. Dílem kvůli „zlomené“ palubní desce se středovým panelem výrazně natočeným k řidiči, dílem díky standardně dodávanému digitálnímu přístrojovému štítu. Audi si je dobře vědomé toho, že určitá skupina zákazníků považuje jemnou grafiku velkých displejů za věc vysoké důležitosti. Jenže když se po interiéru rozhlédnete tak nějak víc, zjistíte, že to zas až taková sláva není. Rozhodně ne v kontextu ceny přesahující milion korun.

audi a1-31
Na fotkách vypadá interiér nové A1 hezky. Digitální přístrojový štít je standardem, sympatické je i celkově dynamické pojetí se středovým panelem natočeným na řidiče. Ve skutečnosti ale i tohle milionové auto má uvnitř až moc tvrdých plastů

Zatímco více než dvanáctipalcový barevný displej vypadá vskutku moderně, skromné obložení dveří z tvrdého plastu působí vyloženě lacině. U auta za zhruba 300 tisíc budiž, u auta trojnásobné hodnoty je to dost odvážné. Testovaný exemplář to zachraňoval sportovně tvarovanými sedadly s pěkným vzorem a slušnou výbavou.

Větší vnější rozměry logicky znamenají mnohem více prostoru uvnitř než u generace předchozí. Tahle změna určitě byla potřebná, protože interiér předchozí A1 byl velmi stísněný. Jak přesně na tom nový model je, to ukazuje naše tradiční tabulka, kde najdete pro zajímavost srovnání se Seatem Ibiza:

Prostor pro cestující (cm) Audi A1 Seat Ibiza
Šířka v úrovni loktů vpředu 145 144
Šířka v úrovni loktů vzadu 141 141
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 94/102 93/101
Prostor pro hlavu vzadu 90 94
Délka sedáku vpředu 47 50
Výška opěradla vpředu 65 62
Délka sedáku vzadu 44 47
Výška opěradla vzadu 68 66
Šířka prostředního sedáku vzadu 21 20
Minimální prostor pro nohy vzadu 10 12
Maximální prostor pro nohy vzadu 35 39
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem 17 19

Z tabulky je dobře patrné, že vnitřní prostor není ani u nové generace věcí, která by měla při vývoji nejvyšší důležitost. Ibiza je uvnitř lepší a pohodlnější i kvůli tomu, že disponuje delšími sedáky. A1 zkrátka sází zejména na styl a rozhodně nemá ambice plnit roli jednoho auta v rodině.

audi a1-25audi a1-24 audi a1-23audi a1-22

Proto ani není potřeba nějak zvlášť řešit velikost zavazadelníku. Ale kdyby vám to přece jen nedalo, tabulku se základními rozměry (opět doplněnou o srovnání s Ibizou) najdete níže:

Prostor pro zavazadla (cm) Audi A1 Seat Ibiza
Šířka mezi bočnicemi 100 101
Výška po plato 44/55 41/52
Délka ložné plochy 52/64 54/66
Udávaný objem 335/1090 355/x

Audi A1 Sportback nové generace je také uvnitř zajímavým autem a nárůst vnitřního prostoru je jistě chvályhodný, jenže tvrdých plastů je v kabině zkrátka moc. Když si odmyslím designovou část věci, tak se nemohu ubránit dojmu, že dobře vybavená Ibiza nebo Volkswagen Polo uvnitř možná působí hodnotnějším dojmem. Respektive v tomto směru na neuvěřitelně drahou A1 vůbec nic neztrácí.

30 TFSI je jen tříválec, ale stačí 

O koncernovém litrovém tříválci si můžete myslet, co chcete, z pohledu praktické použitelnosti je to motor více než dostatečný. V minulosti jsme ho chválili několikrát. Stačil jak velké Octavii, tak malé Fabii nebo Seatu Ibiza. A protože Audi A1 má ten stejný motor, je logické, že ho pochválíme i teď. Základní varianta nese označení 25 TFSI, testovaná silnější verze naladěná na 85 kW (115 k) dostala sympaticky velké označení 30 TFSI. Komu by to pořád nestačilo, ten má k dispozici ještě 35 TSI (což je motor 1.5 TSI, 110 kW/150 k) nebo vrcholné 40 TFSI (147 kW/200 k) s dvoulitrovým objemem.

Testovaný tříválec při jízdě ničím neuráží. Dynamika malého Audi stačí i ke svižnému předjíždění a 180 km/h tohle auto zvládne také bez větších potíží. Ty ovšem nastanou ve chvíli, kdy se začnete zajímat, co i po stránce dynamiky můžete zakoupit za jeden milion korun. Třeba Seat Leon Cupra? Jak pak vypadá rozdíl v praxi, to demonstruje přiložený graf:

audi a1 vs ibiza vs cupra
Litrový tříválec v Audi A1 (červená křivka) za milion korun nepředvádí nic výjimečného. V zásadě akceleruje stejně jako Ibiza se stejnou motorizací (modrá). Ovšem kdybyste svůj milion utratili za Leon Cupra (zelená), dostanete auto s poněkud odlišnou chutí zrychlovat

Z něj je patrné, že Audi A1 30 TFSI v zásadě zrychluje stejně jako Seat Ibiza 1.0 TSI s převodovkou DSG. Když ale svůj milion investujete například do Leonu Cupra, dostanete dramaticky rychlejší automobil. To je holý fakt. Přesnější srovnání dynamiky nabídne další tabulka. Zatímco v grafu je vynesen vždy nejlepší pokus v jednom směru, tabulka počítá s průměrem nejlepších pokusů v každém směru. Proto jsou výsledky oproti grafu trochu jiné.

Akcelerace Audi A1 30 TFSI S tronic Seat Ibiza 1.0 TSI DSG
0-50 km/h (s) 3,79 3,88
0-100 km/h (s) 10,51 10,63
0-130 km/h (s) 17,71 17,98
0-150 km/h (s) 25,49 26,41
30-50 km/h (s) 1,71 1,77
50-70 km/h (s) 2,09 2,14
80-120 km/h (s) 7,71 7,79
130-150 km/h (s) 7,79 8,43

Upřímně, s litrovou A1 Sportback bych dokázal žít bez větších obtíží. Objektivně zde totiž vše funguje tak, jak to fungovat má, a to včetně automatické převodovky. Jenže tím se A1 Sportback od svých levnějších soupeřů bohužel neliší. Stejně dobře fungující techniku zkrátka můžete dostat v rámci koncernu Volkswagen i levněji. Podstatně levněji.

Také litrový motor dokáže pobavit 

Z minulosti dobře víme, že auta postavená na platformě MQB mají velmi dobré jízdní vlastnosti. Audi A1 Sportback nové generace v tomto směru není výjimkou. Verze S line přidává ke kvalitnímu základu sportovnější (tužší) odpružení. U vrcholné varianty 40 TFSI pak standardně dostanete nastavitelné tlumiče.

audi a1-6
Jízdně je nová A1 Sportback výborná. Díky tříválci působí příjemně lehkonohým dojmem a na změny směru reaguje s velkou chutí. Problém je v tom, že stejně dobře jezdí i litrový Seat Ibiza

Nejde přímo o adaptivní systém, ale o jednodušší verzi, kdy si prostě vyberete, zda chcete měkčí, nebo tužší charakteristiku. Přesně jako to má Škoda Scala. Sportovní podvozek si můžete dokoupit třeba i k základní motorizaci 25 TFSI, stejně jako jsou nastavitelné tlumiče dostupné i pro jiné motorizace než pouze pro 40 TFSI. Pouze si za ně musíte připlatit zhruba 21 tisíc. Tahle částka se týká paketu Dynamik, který obsahuje také větší brzdy, systém Audi drive select nebo generátor sportovního zvuku.

Testovaný automobil měl tento paket ve výbavě (na fotkách to poznáte podle červených brzdičů, které prozrazují přítomnost lepších brzd), bez ohledu na volbu režimu tlumičů je ale auto pořád spíše tužší.

Test Seat Ibiza 1.0 TSI: Velký prostor v malém balení

Při rychlé jízdě vyniká A1 příkladnou stabilitou a takovou tou příjemnou lehkostí, danou kromě jiného malým motorem nad přední nápravou. I ve vysokém tempu poslušně zatočí tam, kam jí poručíte, nedotáčivost se téměř nekoná a na vaše pokyny reaguje zcela bezprostředně. Něco mi říká, že s větším motorem by tyhle vlastnosti trochu utrpěly. Ačkoliv to zní zvláštně, malý tříválec zkrátka dokáže pobavit i při vyloženě sportovní jízdě. A1 Sportback toho je důkazem.

Největší problém? Seat Ibiza 

Audi A1 Sportback nové generace funguje výborně. Největším problémem tohoto auta jsou ale jeho sourozenci, zejména Ibiza. Nekonečné srovnávání právě se španělským hatchbackem není náhodné. A1 se totiž spolu s Ibizou (a dalšími modely) vyrábí v továrně ve španělském Martorellu. Jsou to zkrátka dvouvaječná dvojčata.

audi a1-2audi a1-4 audi a1-18audi a1-17

A zatímco to španělské vás vyjde se stejným motorem, s automatem a s taktéž sportovně střiženou výbavou FR na 452 900 Kč, v případě A1 si za takové peníze nekoupíte ani naprostý základ. A přestože i v případě Ibizy FR máte za co připlácet, když srovnáte solidně vybavenou testovanou A1 a stejně solidně vybavenou Ibizu, rozdíl bude propastný. Seat za svůj malý hatchback bude požadovat polovinu, přičemž co do faktických dovedností dostanete to samé.

Audi A1 Sportback nové generace chce být prémiovou stylovkou. Stylový vůz to bezesporu je, ale nejsem si jistý tím, zda cena není sebevědomá až příliš. I když musím přiznat, že se mi speciálně tohle modré testovací auto líbilo, za dané peníze je to prostě nesmysl. Ale třeba se jen nedokážu dostatečně vcítit do lidí, kterým je tenhle automobil určený a kterým nevadí, že oproti Seatu si musí za jeden prstenec znaku Audi na masce připlatit zhruba sto tisíc.


Cena testovaného vozu: 673 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 024 700 Kč


Technické údaje Audi A1 30 TFSI S tronic
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový tříválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 999
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 74,5 x 76,4
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 85/5000-5000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 200/2000-3500
Kompresní poměr: 10,5:1
Převodovka: sedmistupňová samočinná dvouspojková
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,4
Nejvyšší rychlost (km/h): 203
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 5,8/4,2/4,8
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4029
Šířka (mm): 1740
Výška (mm): 1433
Rozvor náprav (mm): 2563
Rozchod kol vpředu (mm): 1524
Rozchod kol vzadu (mm): 1501
Poloměr otáčení (m): 5,2
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1125
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1680
Objem zavazadlového prostoru (l): 335/1090
Objem palivové nádrže (l): 40
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson
Zavěšení vzadu: torzní příčka
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 215/40 R18
Pneumatiky vzadu: 215/40 R18
Test Audi A1 Sportback 30 TFSI S tronic: Jak moc si ceníte znak Audi?
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.33%) 3 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Cena a výbava
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: