Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne

  • Test asistovaného řízení ukázal zajímavé výsledky

  • Především dokázal, že se řidiči nemohou na tyto asistenční systémy spoléhat

  • Běžní majitelé jsou často zmatení z názvů typu Auto Pilot u Tesly, Connected Pilot u DS nebo ProPilot u Nissanu

  • Tesla záměrně o svém systému lže. Výsledkem je fakt, že 40 % dotázaných v doprovodné studii považuje její auta za autonomní 

Asistované řízení je jednou z nedávných novinek na automobilovém trhu. Svým způsobem se jedná o funkci spojující dohromady aktivní systém udržování automobilu v pruzích a adaptivní tempomat. Teoreticky je takový vůz schopen v některých situacích zcela samostatné jízdy. A právě v tom je problém. Nezávislý test těchto systémů ukázal, že přehnané spoléhání se na vůz rozhodně není dobrý nápad, protože to pořád není autonomní řízení, i když se některé automobilky ve své marketingové komunikaci tváří, jako by už na trh autonomní řízení uvedly.

Proto se také organizace Euro NCAP, Global NCAP a Thatcham při hodnocení desítky nejnovějších vozů zaobíraly nejen praktickými zkouškami, ale i označením jednotlivých systémů a jejich propagací. Mají k tomu dobrý důvod.

Studie: 71 % lidí si myslí, že si může koupit autonomní vozidlo 

Ten vyplynul z doprovodné studie, která ukázala celkem alarmující výsledky. Z globálního pohledu si údajně 71 % zákazníků myslí, že už je na trhu k dispozici vůz vybavený autonomním řízením. Osmnáct procent dotázaných ze Spojeného království pak zastává názor, že asistované řízení umožňuje odpočívat a relaxovat za volantem. A co je zřejmě nejhorší, pouze 51 % dotázaných si je vědomo toho, že v případě nehody je stále za vůz zodpovědný řidič a nikoho nezajímá, jaký zrovna měl aktivovaný asistenční systém.

Z jaké rychlosti zastaví nová auta sama? Některé jen z 15 km/h, jiné i z pětaosmdesáti

Celý tento průzkum a s tím spojené testy mají přinést jedno hlavní poselství, a sice upozornit zákazníky na skutečnost, že asistované řízení, respektive všechny podobné systémy určené pro ustálenou nudnou jízdu, jsou pouze podpůrné pomůcky. Při správném použití jsou velmi užitečné, ale v kontextu přehnaného spoléhání se na schopnosti vozu mohou být i nebezpečné.

Tesla lže, Nissan a Volvo upraví marketing

Zákazníkům to ale nakonec nemusíme mít úplně za zlé, vzhledem k tomu, jak se k dané problematice staví některé automobilky. Smutným lídrem je v tomto směru Tesla, která už dlouhou dobu usilovně pracuje na tom, aby vypadala, že je o něco napřed oproti zavedeným velkým automobilkám. Svůj systém asistovaného řízení pojmenovala Auto Pilot, což vyvolává dojem možnosti vůbec se nevěnovat řízení. Právě tuto skutečnost kritizuje také aktuální test.

Studie navíc uvádí, že marketing Tesly má své výsledky, když 40 % dotázaných jmenovalo právě značku Tesla jako tu, která už dnes prodává plně autonomní vozidla. Na druhém místě se umístilo BMW (27 %) a na třetím Audi (21 %). Test rovněž kritizuje celkové nastavení systému Tesly, který je velmi aktivní, což opět podporuje dojem, že jde o plně autonomní řízení. Jenže to systém Auto Pilot nenabízí (a bohužel to dokázalo už poměrně hodně nehod).

Další fatální nehoda Tesly v USA ukazuje, že „Autopilot“ opravdu nefunguje

Problémy s marketingovým pojetím má také Nissan. Ten ale po zveřejnění výsledků tohoto testu slíbil, že v kontextu systému ProPilot nebude používat slova „autonomní“ nebo „automatizovaný“, nýbrž „asistenční“. Volvo pro změnu uvedlo, že ze svých marketingových materiálů odstraní veškeré zmínky o „semi-autonomním řízení“, aby slovo „autonomní“ nevzbuzovalo přehnaná očekávání. Problematické je také označení Connected Pilot u modelu DS 7 Crossback.

U BMW řady 5 je pak kritizováno oficiální video prezentující systém Active Driving Assist Plus, protože muž na videu pouští volant.

Reálný test asistovaného řízení

Tento test asistovaného řízení byl vůbec první svého druhu, takže organizace Euro NCAP musela vymyslet, co všechno se bude zkoušet. Testuje se adaptivní tempomat, schopnost automobilu udržet se v jízdním pruhu při jízdě v obloucích, sleduje se také úsilí, které je potřeba vyvinout ze strany řidiče v případě, že chce udělat vyhýbací manévr a zároveň má zapnuté asistované řízení a současně je prováděn takzvaný „Cut in“ a „Cut out“ test.

Konkrétně byly v tomto kole hodnoceny modely Audi A6, BMW 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz třídy C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla nové generace a Volvo V60.

Cut in/Cut out: Nenadálá situace je velmi nebezpečná 

Dá se říci, že ve všech ostatních testech si v zásadě všechny automobily vedly dobře (někdo lépe, někdo hůře). Nepřekonatelným problémem ale zůstávají nenadálé situace. Právě ty jsou důvodem, proč nelze považovat současné asistované řízení za autonomní. Plnohodnotná autonomie je dosažena tehdy, pokud vůz zvládne vyřešit 100 % situací, nikoliv 95 %. Inženýři různých značek dlouhodobě uvádějí, že jejich systémy dnes zvládnou pokrýt naprostou většinu situací, ale dořešit těch posledních pár procent je obrovský problém. A přesně to dokazují testy Cut in/Cut out.

Cut-in scenario
Při testu Cut in vjede těsně před zkoušený vůz jiný automobil. Současné systémy si s touto situací poradit neumí
Cut-out scenario
Cut out je podobný test. Tentokrát ale vpředu jedoucí automobil nenadále zmizí z dosahu senzorů testovaného vozu a odhalí stojící kolonu. Opět, situace, se kterou si neporadil žádný systém, ani Auto Pilot od Tesly

Při těch se simuluje situace, kdy těsně před vůz najednou vjede jiné auto (Cut in), respektive kdy auto jedoucí před testovaným modelem najednou vybočí a před vámi se objeví stojící kolona. Výsledky těchto testů jsou pro všech deset testovaných modelů stejné. Bez zásahu řidiče by se testovací dálkově ovládaná maketa osobního auta rozletěla na desítky kusů. Platí to jak pro modely zavedených značek, tak pro Auto Pilot od Tesly. U jednotlivých vozů se liší pouze to, zda alespoň spustí na poslední chvíli poplach, nebo zda vůbec nezareagují.

Výsledky jednotlivých testů najdete níže, stejně jako videa z testování všech automobilů:

Audi A6

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 60 km/h
Jízda v obloucích: Vyvážené naladění
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Bez problémů

Celkově je systém v Audi A6 naladěn dobře. Funguje jako asistence, takže v řidiči nevyvolává dojem přehnané spolehlivosti.

BMW 5

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 60 km/h
Jízda v obloucích: Vyvážené naladění
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Bez problémů

Celkově systém v BMW řady 5 řidiče mírně podporuje. Funguje jako asistence, takže v řidiči nevyvolává dojem přehnané spolehlivosti.

DS 7 Crossback

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 50 km/h
Jízda v obloucích: Vyvážené naladění
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Bez problémů

Celkově systém DS 7 Crossback poskytuje omezenou podporu řidiče. Problémem je hlavně fakt, že systém automatického brzdění funguje pouze do rychlosti 80 km/h.

Ford Focus

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 80 km/h
Jízda v obloucích: Vyvážené naladění
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Bez problémů

Ford Focus nabízí vysokou podporu řidiče, ale jeho systém stále funguje jako asistence.

Hyundai Nexo

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 60 km/h
Jízda v obloucích: Vyvážené naladění
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Bez problémů

Systém asistovaného řízení funguje velmi dobře. Je zde zároveň nízké riziko přílišného spoléhání se na schopnosti vozu.

Mercedes-Benz třídy C

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 70 km/h
Jízda v obloucích: Vyvážené naladění
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Bez problémů

Mercedes-Benz třídy C nabízí vysokou podporu řidiče, ale stále pracuje jako asistence.

Nissan Leaf

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 60 km/h
Jízda v obloucích: Vyvážené naladění
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Bez problémů

Systém Nissanu Leaf je vyvážený, ale není vhodně prezentován v rámci marketingu. Nissan ovšem oznámil, že nebude v souvislosti se systémem ProPilot používat slova „autonomní“ nebo „automatizovaný“, nýbrž „asistenční“.

Tesla Model S

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 130 km/h
Jízda v obloucích: Řídí především automobil
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Vůz se stále snaží držet původní směr

Tesla Model S při testech adaptivního tempomatu dopadla nadprůměrně dobře. Problémem je ale naladění celého systému tvářící se jako autonomní řízení. Proto při nenadálém zásahu řidiče systém klade odpor a chce stále držet původní směr. Jako nevhodné považují autoři testu také nastavení, kdy auto projede obloukem téměř samo. I to je jedním z důvodů, proč řidič může podlehnout dojmu přítomnosti autonomního řízení, kterým ale systém Auto Pilot není.

Toyota Corolla 

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 50 km/h
Jízda v obloucích: Vyvážené naladění
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Bez problémů

Nová Toyota Corolla mírně podporuje řidiče při řízení. Celkově je systém vyvážený a nevyvolává přehnaná očekávání.

Volvo V60

ACC/automatické zastavení za stojícím vozidlem: Maximálně 50 km/h
Jízda v obloucích: Vyvážené naladění
Nenadálý zásah řidiče do řízení: Bez problémů

Volvo V60 mírně podporuje řidiče při řízení. Celkově je systém vyvážený a nevyvolává přehnaná očekávání. Volvo na základech tohoto testu oznámilo odstranění fráze „semi-autonomní“ ze svých marketingových materiálů.

Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Ohodnoťte tento článek!
3.4 (68%) 10 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Tesla nelže. Když začínali autopiloti v letadlech, taky toho až tolik neuměli. Autopilot tesly toho ještě umí nejvíc ze všech. Ani dnes v letadlech autopilot není 100 % a pilot musí být připraven převzít řízení. U aut je to to samé. To, že někteří lidé (bohužel asi většina) podléhá svým dojmům je spíše smutná vizitka jich samotných, stejně jako kategorické hodnocení u článku (nikoliv komentáře) je smutnou vizitkou autora článku, bohužel.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: