Americký výrobce elektromobilů Tesla patří mezi ty značky, které jsou založené nejen na technologiích, ale i na emocích. Podobně jako kdysi Apple i Tesla má svého extravagantního šéfa, který pravidelně do světa vypouští ostrá přímočará sdělení. Tentokrát šlo o krátkou zprávu pro Světovou konferenci umělé inteligence v Šanghaji.
„Jsem přesvědčen, že základní funkčnost autonomního řízení úrovně pět budeme mít ještě letos. Nebrání tomu žádné zásadní problémy,“ nechal se slyšet Elon Musk. Kritici se ale domnívají, že se chvástá. Úroveň pět totiž umožňuje, aby se z řidiče stal cestující, přesedl si třeba na zadní sedadlo a tam si četl nebo spal.
„Možná je jen Elon Elonem. Aktuální vozy značky Tesla nejsou vůbec blízko tomu, aby se mohly řídit samy,“ píše například server The Next Web, který se zabývá moderními technologiemi. Upozorňuje na to, že Tesla své asistenční systémy nazývá zavádějícími jmény, tedy Autopilot nebo paket Full-Self Driving. Oba jsou ale na druhé úrovni autonomního řízení.
Co znamenají jednotlivé úrovně autonomního řízení
Autonomní řízení | Funkce |
---|---|
Level 1 | Asistence řidiči: pomoc při brzdění, adaptivní tempomat a pod. |
Level 2 | Částečná automatizace: systémy pomáhají s řízením, řidič musí mít ruce na volantu |
Level 3 | Podmíněná automatizace: vůz jede bez zásahu řidiče za ideálních podmínek do 60 km/h. Řidič nemusí mít ruce na volantu |
Level 4 | Vysoká automatizace: auto jede samo, včetně navigace. Řidič nezasahuje, ale je přítomen |
Level 5 | Plná automatizace: z řidiče se stává cestující, auto jede zcela samo. A to i bez posádky |
Problém je, že takové vyjádření je potencionálně nebezpečné. Už několik majitelů vozů Tesla bouralo kvůli tomu, že se příliš spoléhali na Muskovu elektroniku. Řada lidí si totiž myslí, že když se systém jmenuje Autopilot, je opravdu plně automatický.
Pokud by Tesla disponovala autonomním řízením páté úrovně, předběhla by všechny světové výrobce aut. Řízení bez řidiče přitom vyvíjí největší automobilky v čele s Mercedesem nebo Volvem. Systémy jsou přitom jen ve fázi možného testování, i tomu ale na mnoha místech nepřeje legislativa, která je v tomto případě zásadním problémem. Ať už kvůli silničním zákonům či pojišťovnám.