Stojí zhruba tři miliony, váží o 800 kg více a nabízí dokonalé bezpečí. Svezli jsme se s pancéřovanou Škodou Superb

  • V roce 2017 představilo britské zastoupení Škody pancéřovaný Superb, nedávno jsme si tento vůz mohli vyzkoušet na českých silnicích 

  • Upravená Škoda Superb odolá nejrůznější škále zbraní, detaily jsou z pochopitelných důvodů tajemstvím 

  • Kvůli přidané ochraně prostoru pro cestující je vůz těžší zhruba o 800 kg, proto Superb dostal přepracovaný podvozek a posílené brzdy 

  • Přestavba automobilu trvá čtyři měsíce, cena přestavby se pohybuje kolem dvou milionů korun 

Pravidelní čtenáři si možná vzpomenou, že se v roce 2018 objevily zprávy o pancéřované Škodě Superb představené britským zastoupením mladoboleslavské automobilky. Šlo o projekt určený především pro britské policejní složky, které si od roku 2017, kdy započala výroba, pořídily do dnešních dnů už více než 450 kusů tohoto automobilu. My jsme nedávno měli možnost si tento pancéřovaný Superb prohlédnout a krátce se s ním svézt. A zkušenost to rozhodně byla zajímavá.

Pancéřovaná Škoda Superb vznikla ze spolupráce Škoda Auto UK a společnosti UTAC Special Vehicles, která se na podobné přestavby specializuje. Do České republiky se tento automobil dostal prostřednictvím tuzemské společnosti Dajbych. I ta má s podobnými vozy své zkušenosti. Nedávno například předala české policii upravené Defendery.

V Británii přestavují Škodu Superb na obrněný transportér. Detaily jsou ale tajemstvím

V českém prostředí by neprůstřelná Škoda Superb mohla být mimořádně zajímavá za dvou důvodů. Jde o naprosto běžný model, který dokonale splyne s okolním provozem. Navíc technika auta jako takového zůstává až na pár drobností zcela sériová. Na automobil se proto vztahuje standardní záruka a je možné ho servisovat v běžných autorizovaných servisech. Samozřejmě v případě poškození prvků balistické ochrany je potřeba využít specialistů, což zprostředkuje právě společnost Dajbych.

Čím se liší? 

Na první pohled se pancéřovaný Superb nijak neliší, a právě v tom je jeho největší kouzlo. Až při bližší prohlídce si můžete všimnout podezřele širokých černých rámů kolem předního a bočních oken, stejně jako obrovských kotoučů na přední nápravě, které vyplňují prostor za osmnáctipalcovými disky v podobném stylu, jak to známe z Leonů Cupra vybavených příplatkovou brzdovou soustavou.

Na první pohled byste asi netipovali, že tento Superb stojí přes tři miliony korun a že je něčím velmi speciální. A právě o to jde
Balistická ochrana se týká prostoru pro posádku. Zavazadelník chráněn není. V případě nouze ho posádka může použít k úniku z automobilu

To nejdůležitější se odehrálo uvnitř, což bezpečně poznáte ve chvíli, kdy vezmete za kliku. Dveře jsou mimořádně těžké a ačkoliv se to na první pohled nezdá, jsou o pár centimetrů silnější. Vstupní otvory zmenšuje další přidaný rám a když se usadíte za volant, možná si všimnete, že sedačky jsou umístěné výše. Zavazadlový prostor je od prostoru pro cestující oddělen průhlednou přepážkou podobně, jak to má třeba Rolls-Royce Cullinan. Všechny tyto drobnosti znamenají jediné. Tahle Škoda Superb byla upravena tak, aby vytvořila kolem sedadel kapsli schopnou odolat nejrůznějším zbraním.

Detaily týkající se odolnosti jsou z pochopitelných důvodů tajemstvím. Výrobce pouze říká, že na balistickou ochranu jsou využity nejmodernější materiály, které se do karoserie nenavařují. Takovéto řešení je lehčí a současné odolnější, protože v místě sváru by materiál mohl povolit. Pancéřování Škody Superb dodává německá společnost Benteler. Kromě bočních dveří je chráněna také podlaha. Samozřejmostí jsou i vrstvená skla a ochrana zadní strany zadních sedáků. Prostor pro zavazadla je standardní a žádnou přidanou ochranu nemá. U podobných přestaveb se totiž hraje o každý kilogram. Z pohledu jízdních vlastností také není žádoucí, aby se kilogramy přidávaly až za nápravu. V případě nouze lze auto opustit přes zavazadelník.

Balistickou ochranu poznáte podle silnějších (a těžších) dveří, stejně jako podle zúženého vstupního otvoru do automobilu
Za hlavami zadních cestujících je průhledná neprůstřelná přepážka. Chráněny jsou také zadní strany zadních sedáků

Interiér jako takový je zcela standardní. Pokud si to zákazník (zejména policejní složky) bude přát, lze do auta přidat třeba komunikační a výstražné světelné zařízení. Ostatní prvky výbavy dobře známe. Jen tlačítka pro stahování oken tu zůstala na parádu. Okna se stahovat nedají. Ve výbavě je i „simply clever“ deštník. Logicky ho nenajdete zasunutý ve dveřích. Tam už na něj nezbyl prostor.

Jak jezdí? 

Zástavba balistické ochrany znamená navýšení hmotnosti zhruba o 800 kg. Celkově váží tato Škoda Superb Combi 2800 kg, kdy užitné zatížení činí 460 kg. Kvůli navýšení hmotnosti prošel úpravami podvozek, který má jiné pružiny, tlumiče, stabilizátory a zmíněné brzdy. Jednoduše řečeno, podvozek je celkově tužší a tomu odpovídá také chování auta. Na nerovnostech ale vůz zůstal komfortní a podle tvrzení lidí, kteří s autem měli možnost jezdit více (a hlavně rychleji), zůstaly velmi solidní také jízdní vlastnosti.

Škoda před 20 lety zahájila výrobu novodobého Superbu. Podle Václava Klause první generace drncala

Motor je sériový. U současných exemplářů se počítá s nasazením nejsilnějšího naftového (200 k) a zážehového (272 k) dvoulitru, v obou případech s pohonem všech kol. Teoreticky lze ale přestavět jakoukoliv motorizaci. V Británii údajně jezdí i předokolky a oficiální materiály zmiňují dokonce pancéřovaný hybrid. Testované auto bylo z roku 2017 a pod jeho kapotou byl motor 2.0 TSI o výkonu 220 koní. Dynamika je pochopitelně trochu kompromisní.

Převodovka dostala jiný software, což je poznat hlavně při rozjezdu, kdy řidič musí počítat s výraznější prodlevou. Na přání zákazníka je možné zvolený motor upravit a dodatečně mu výkon navýšit. Řidič si zároveň musí zvyknout na trochu omezený výhled a na fakt, že přední neprůstřelné okno malinko zkresluje. Stejně tak výhled vzad přes neprůstřelnou přepážku není ideální.

Za tři a více milionů 

Pokud si zákazník objedná pancéřovaný Superb v České republice, společnost Dajbych nejprve u Škody zajistí auto, které následně odešle do Velké Británie. Instalace balistické ochrany trvá přibližně čtyři měsíce. Výrobce průměrně dokončí čtyři automobily denně.

O ceně se příliš nemluví, protože závisí na konkrétních požadavcích zákazníka. V době uvádění automobilu v roce 2018 se hovořilo o ceně zhruba 3,5 milionu, což nakonec potvrzují informace z nedávné tiskové konference. Podle nich se samotná přestavba bez základního automobilu pohybuje přibližně kolem částky dvou milionu korun.

Stojí zhruba tři miliony, váží o 800 kg více a nabízí dokonalé bezpečí. Svezli jsme se s pancéřovanou Škodou Superb
Ohodnoťte tento článek!
3.6 (71.67%) 12 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: