• Srovnali jsme Google, Waze, Audi MMI, Navitel E200 a papírovou mapu

  • Nejlevnější navigace příjemně překvapila

  • I chytré aplikace a moderní vestavěný systém umí chybovat

Stojánek na čelním skle s připevněným chytrým telefonem nebo GPS navigací není v roce 2018 žádná rarita. Stejně jako vestavěná navigace, která si proklestila cestu i do vozů nižších segmentů. Do našeho testu jsme zařadili navigační systémy, které používá většina řidičů. Chytré aplikace Waze a Google maps jsou dostupné zdarma a umí pracovat s aktuální dopravní situací. GPS navigace Navitel E200 byla v době konání zkušební jízdy vůbec nejlevnější svého druhu na českém trhu. Cenou okolo devíti set korun poráží dokonce výrobky dostupné na čínském e-shopu AliExpress. Dále se klání zúčastnila vestavěná navigace Audi MMI plus v modelu A6 Avant. Pro zajímavost jsme na trasu vyslali i jezdce bez elektronického rádce, který spoléhal čistě na svůj orientační smysl, inteligenci a cit pro dopravní situaci. Pravidly testu bylo následování zobrazené trasy, dodržování rychlostních limitů, neprojíždění křižovatek na oranžovou a obecně jízda slušným a spořádaným způsobem.

_DSC2442
Zleva: Navitel E200 a chytré telefony se spuštěnými navigačními aplikacemi Waze a Mapy Google (obě patří Googlu a těží z toho)
_DSC2448
Zabudovaná navigace vypadá elegantněji a v případě Audi ji lze zobrazit i v přístrojovém štítu před řidičem, v našem testu ji ale aplikace předčily

První úsek vedl od redakce v pražských Modřanech k policejnímu muzeu v ulici Ke Karlovu. Každá navigace zvolila jinou trasu. Audi se rozhodlo pro cestu po levém břehu Vltavy, ostatní systémy se držely na pravém. Buď na kapacitních, nebo menších komunikacích. Překvapením bylo vítězství nedynamické navigace Navitel E200. Nejdelší čas zabrala jízda podle instrukcí v Audi. I druhá trasa k malé čerpací stanici pod Vítkovem přinesla zajímavé zjištění. Aplikace v mobilech se bez problémů vyrovnaly s uzavírkou Husitské ulice, stejně tak Audi MMI. Navitel bez dynamických funkcí však sveřepě trval na průjezdu tímto místem, což ve výsledku způsobilo jeho časovou ztrátu.

Poslední úsek do Kladna díky své délce znamenal vyrovnané výkony. Opět však zazmatkovala navigace v Audi, která místo přímého a volného nájezdu na dálnici D6 poslala vůz přes Hostivici a Jeneč. Tím ztratila sedm minut času, což ji stálo prvenství v etapě a potenciální druhé místo celkově.

Do cíle jsme se tedy dostali všichni. Překvapil nás vcelku malý rozptyl celkových časů, jejichž přehled (včetně mezičasů) najdete v tabulce. Zároveň se potvrdilo, že ani v dnešní době nelze slepě věřit digitálním pomocníkům, byť jsou papírově sebechytřejší.

Audi MMI Plus

_DSC2448Systém využívá data společnosti Here, kterou vlastní společně Audi, Volkswagen a BMW. Výpočty probíhají na vzdáleném serveru, ke kterému je navigace datově připojena přes SIM kartu. Odtud také čerpá informace o aktuální situaci typu zácp, uzavírek a nehod. Tato data pochází mimo jiné z vozů vybavených stejným systémem, projíždějících po daných úsecích. Během testu udělala navigace MMI dvě nezvyklá rozhodnutí, kvůli čemuž nabrala zpoždění. Jindy fungovala na výbornou.

Videodojmy: Audi A8 50 TDI a nová generace systému Audi MMI

Google Maps

Data pro navigaci pochází z mobilních zařízení uživatelů, u kterých je za pomoci GPS vyhodnocováno, jakou se pohybují rychlostí, tudíž zda jedou autem. Informace o nehodách získává převážně od místních dopravních institucí. Bere také v potaz historické údaje o místech, kde lze v který čas předpokládat kolony. Brzy má získat funkci hlášení nehod a uzavírek uživateli. Navigace přes Google mapy má většinou aktuální informace, pracuje srovnatelně dynamicky a inteligentně jako Waze.

Papírová mapa

_DSC2726Klasická papírová mapa má i v dnešní době řadu výhod. Aby byla použitelná, nepotřebuje žádné baterie, netrpí poruchami a pořizovací náklady jsou velmi příznivé. Když ji zapomenete v autě, jen těžko vám kvůli ní zloději rozbijí okno. Samozřejmě má i své limity. Za volantem umí být poměrně neskladná a hůře čitelná. A pokud zabloudíte, nadávat můžete jen sami sobě.

„Jako rodilý Pražan bývám často domýšlivý, pokud jde o to, vynalézt způsob, jak se rychle dostat z bodu A do bodu B. Chytré navigace? Ale jděte, mám přece svoji hlavu… Zhruba nějak takto jsem podvědomě přistoupil k našemu navigačnímu závodu. V prvním úseku z Modřan na Karlov nebylo moc co řešit – rychlostní komunikace jsou rychlejší než zdánlivě kratší se semafory a výsledek je vidět: co dílčího cíle dorážím jen minutu za prvními dvěma vozy. V úseku k benzince zašité pod vítkovským kopcem bych býval snad i zvítězil – nebýt zlomyslných změn dopravní úpravy v jednosměrkách okolo Olšanského náměstí. Zato jízdu do Kladna jsem nezahájil vůbec dobře. Místo abych se nejkratší cestou probojoval k tunelu Blanka a pak hurá ven z Prahy, netakticky jsem se zapikoloval na pražských nábřežích ve snaze dostat se do Dejvic a na Evropskou. Těsně před Kladnem jsem byl u benzinky mile překvapen přítomností mapy města v jejím sortimentu. Díky tomu jsem už nikterak nebloudil a dorazil poměrně záhy po elektronických kolezích.“

Michal Borský

Navitel E200

_DSC2773Nejdostupnější navigace na českém trhu má obstarožní, ale zároveň velmi přehlednou a uživatelsky příjemnou grafiku. Rozhraní je v češtině, stejně jako hlasové povely. Nedisponuje však žádným připojením k internetu, tudíž nepřijímá dopravní hlášení o překážkách v provozu. Mapy je nutné aktualizovat manuálně, podklady devíti evropských zemí jsou však doživotně zdarma. Daní za cenovou dostupnost je u modelu E200 absence chytrých funkcí. Pokud na trase nejsou překážky, nemá však problém.

Waze

_DSC2614Aplikace pracuje s daty ostatních uživatelů, kteří ji mají spuštěnou (i pokud je nenaviguje), také je vidíte na zobrazované mapě, což ji občas znepřehledňuje. Využívá informace dodané v reálném čase i historické zprůměrované. Její silnou stránkou je hlášení událostí uživateli – kolon, nehod, radarů, nebezpečí, špatného počasí nebo prací na silnici. Můžete také požádat ostatní řidiče o pomoc. Velkou předností Waze v tomto testu bylo velmi přesné odhadování doby dojezdu. Nejvíce se „sekl” o tři minuty.

1. cíl Ke Karlovu 1, Praha 2 2. cíl Kališnická 4, Praha 3 3. cíl J. Masaryka, Kladno Celkový čas
Audi MMI plus 0:22 0:14 0:46 1:22
Google 0:16 0:14 0:46 1:16
Mapa 0:16 0:15 0:53 1:24
Navitel E200 0:14 0:27 0:45 1:26
Waze 0:16 0:14 0:44 1:14

Verdikt: Budoucnost patří reálnému času

Nejlépe si v testu vedly navigace Google a Waze, které mají díky principu svého fungování nejlepší přístup k informacím dodávaným v reálném čase. Časový rozdíl dvou minut v celkové délce jízdy lze považovat za odchylku, která mohla vzniknout jediným delším čekáním na semaforu, při navigování nedošlo k žádným anomáliím nebo chybám. Je však nutné zmínit značnou spotřebu energie mobilního telefonu, na kterém aplikace běží. Například Google během testu spořádal dvě třetiny baterie plně nabitého smartphonu. Pokud nemáte po ruce dostatečně silný USB konektor nebo powerbanku, na delší trase hrozí vypnutí.

Co všechno o vás ví vaše auto? Budete se divit

Navigace Audi MMI plus v rámci testu udělala dvě chybná rozhodnutí, z nichž jedno se dalo snadno napravit řidičovou intervencí. Nicméně dle pravidel testu jsme nezasáhli, což ji stálo lepší umístění. Cenově dostupný Navitel E200 funguje dobře, ale ne v členitých lokalitách, kde hrozí uzavírky a větší dopravní komplikace. Důkazem budiž první úsek testovací trasy, kde v ideálních podmínkách zvítězil. Za cenu okolo jednoho tisíce korun odvede solidní kus práce pro řidiče, kteří nemají chytrý telefon a datové připojení. Když s E200 narazíte na překážku v provozu, je prostě nutné použít vlastní úsudek, tak jako za starých časů. Stejně jako v případě použití papírové mapy, která dává cestování krásný historický punc dobrodružství.

Srovnání navigací: Je lepší aplikace, vestavěný systém nebo nejlevnější model na trhu?
Ohodnoťte tento článek!
4.06 (81.2%) 117 hlas/ů

30 KOMENTÁŘE

  1. Dnes mě ve Zlíně shodně aplikace Google M
    aps i Waze tvrdily, že jsem na místě, ale byla jsem tak akorát v p… promiňte – v háji. Musela jsem odstavit auto a na zmíněnou adresu dojít pěšky, protože jsem sice byla blízko, ale za řekou 🙂

  2. Mám naviígaci TOM TOM, deset let starou, bez aktualizace, protože mě to nešlo aktualizovat nebo to neumím. Stála necelé 3000,- Kč je v ní celá Evropa a funguje spolehlivě. V Paříži mě perfektně dovedla až těsně před dveře hotelu v jednosměrce. Jediné co se změnilo jsou někde místo křižovatek kruháče,a pak někde jedu po poli – nové krátké úseky dálnic. Jednoduchá obsluha, spousta funkcí. Jsem s ní max spokojen.

    • Mám podobně starýho Garmina (pravidelně aktualizovaného) a už pár let nepoužívám. O provozu a uzavírkách ani nemluvím, ale kolikrát mě vodil div ne po lesních cestách a přitom o kousek dál vedla parádní silnice o pár řádů výš. Nezpevněné cesty a pod. pochopitelně vypnuto. Waze je o světelné roky jinde.

      • Souhlas, mám s Garmin stejně špatné zkušenosti. Navrhuje naprosto nepochopitelné trasy, častokrát přes les, pole, špatné cesty, přičemž vedle vede dobrá cesta. Tom Tom, igo, tohle nedělali. Aplikace zdarma v mobilu jsou také lepší.

  3. mě letos v létě hnal Waze přes uzavírku, která dokonce byla vyznačená v mapě a nepřestával s tím, ani když jsem se musel několik km vracet, abych ji objel

  4. z Waze sem nebyl spokojěni spiše s klaman sekala se měl sem zaple gps a hlasila že potřebujě data což jě podle mě divne zale ži namě jěstli zapnu data nebo gps ale fungovt by měla odhadování doby dojezdu byl rozdil cca 15min ted mam jinou a vihovujě

    • I když je podle tvého psaného projevu zcela zřejmé, že jsi naprostý retard, mohl bys vědět, že zapnuté GPS potřebuje kvůli poloze a datové připojení kvůli stahování mapových podkladů a získávání aktuálních informací o dopravě.

  5. Pro mě důležité aby navigace uměla najít číslo popisné či evidenční bez zadání názvu ulice, což je ve velké spoustě malých vesnic normální, že nemají názvy ulic. Toto umí ale jen některé navigace, se divím že toto testováno nebylo…

    • Na konkrétní adresu a čp je Googl k ničemu. Jako navigace dobrá. Konkrétní adresu umí seznam mapy. Používám oba systémy kombinovaně podle účelu.

      • Kecáte naprosté hlouposti. Google adresy a čp umí velice dobře a navigovat mnohem lépe než polofunkční bazmek od zeznamu.

    • Největším úskalím těchto zařízení je nespolehlivé zařízení mezi sedadlem a volantem. už dvakrát jsem u nás na vesnici potkal imbecila, co hledal hospodu která je o půlkilometru dál a spolujezdec na zadním sedadle uprostřed držel v ruce navigaci. podotýkám, že auto mělo plechovou střechu. Mám dojem, že čím více jsou tato zařízení blbuvzdorná, tím větší blbci se rodí. Osobně používám Waze od roku 2013, za tu dobu mě ani jednou nevedla špatně, a mnohokrát mě ušetřila mnoho hodin. Například mě vloni, při cestě na dovolenou v chorvatsku, stáhla z dálnice o 50 kilometrů dříve, divil jsem se ale poslechl, ačkoliv tu cestu notoricky znám. a pak jsem se jen z horských cestiček za jízdy kochal ucpanou dálnicí. V rádiu ten den hlásili, že některá auta v této zácpě stála až 8 hodin. Používám to i v čechách, také na notoricky známých cestách a také jen proto, že mě to na zácpu upozorní ještě kilometry předem.
      Problém těch značkových vestavěných navigací vidím v tom, že tyto mají daleko méně informací z provozu a tak se spíše rozhodnou špatně.

      • “už dvakrát jsem u nás na vesnici potkal imbecila, co hledal hospodu která je o půlkilometru dál a spolujezdec na zadním sedadle uprostřed držel v ruce navigaci. podotýkám, že auto mělo plechovou střechu.”

        Tak jsem asi nepochopil co tím básník chtěl říci.

        • Hádejte jaký vliv má plechová střecha na šíření signálu. 😉 By mě zajímalo, proč tolik lidí má potřebu vytroubit do světa, že něco neví. 😀

    • Mapy.cz je navigace spíš turistická a o provozu nemá tušení, ani o uzávěrkách. Ale je pravda že na rozdíl od ostatních má ta orientační cisla. Tak že se s těmito nedá vůbec srovnávat. Ne že by byla lepší nebo horší, je to prostě jen jiná kategorie,

  6. Za mě je nejlepší google. Vyzkoušel jsem hodně aut všech možných kategorií, ale google jednoznačně vede. Osobně využívám app android auto, který google nav podporuje, takže navigaci mám na velkém displeji infotanmentu přes připojení smartfonu pres usb ve voze. Navic jsem nemusel platit našich 18000,- za vestavnou navigaci. Koupil jsem si jen app-connect za 4200,- Ve srovnani se standartnimi vestavnými navigacemi je google proste super. Několikrát jsem podle navigace nejel i kdyz mi od začátku vedla jinam a taky jsem vždy skončil v koloně.

  7. Waze mi jen na pokutách ročně vydělá na nový mobil a čisté bodové konto je další benefit. Používám skrz Android Auto místo originální vestavěné navigace. Ovládání hlasem je návykové, občas pozlobí, ale většinou funguje. V kombinaci Google Home mi to hlasově ovládá elektrické pohony brány a osvětlení v garáži. Jen tu češtinu by to mohlo zvládat lépe.

  8. Letos v červnu jsme se pohybovali se synem a jeho kamarádem u Bodamského jezera, jezdili jsme tudiž v Německu, Rakousku a udělali jsme si výlet i do Švýcarska. Nedám dopustit na Waze a Mapy.cz, zkoušeli jsme je na střídačku a vždy nás navedly správně.

  9. Zobrazení ostatních uživatelů na waze jde vypnout, což autor shledává jako největší připomínku, tak je bez chyb.
    Vestavěné navigace se proti dynamickým mohou jít za ty desetitisíce zahrabat.
    Přes AndroidAuto a AppleCarPlay jde waze dostat do infotamentu většiny moderních aut, tak není co řešit.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: