Součástí novely tzv. „silničního zákona“, kterou začátkem února poslalo ministerstvo dopravy do připomínkového řízení, jsou i vyšší finanční postihy pro řidiče přistižené při spáchání přestupku. Úřad to obhajuje mimo jiné tvrzením, že současné pokuty už neplní funkci trestu, protože jsou příliš „levné“: „Výše pokut je v současné době vzhledem k nárůstu mezd a platů již nízká, a proto výdaje na pokuty nejsou pro řidiče citelné,“ tvrdí MDČR v důvodové zprávě.
I v minulosti se přitom představitelé ministerstva oháněli třeba Německem a Rakouskem jako zeměmi s modelovým příkladem bodového systému a pokut. Pojďme se tedy podívat, kolik se za přestupky platí v těchto zemích a zejména na to, jak moc místní řidiči na svých platech pocítí, že jim jednou za čas ujede noha na plynu.
Za příklad jsme si vzali blokové pokuty za dva často postihované přestupky – střední překročení rychlosti a jízdu na červenou. Ve všech porovnávaných zemích platí, že ve správním řízení mohou být postihy výrazně přísnější. V Německu se například při stanovení trestu za jízdu na červenou zohledňuje, zda řidič manévrem někoho ohrozil. Pak se může pokuta v přepočtu vyšplhat až na osm tisíc korun. Pokud vám přijde z Rakouska domů pokuta z automatického radaru za překročení rychlosti o méně než 20 km/h v obci, mohou po vás chtít v přepočtu přes dva a půl tisíce. Někdy i víc. V tomto článku bereme v úvahu sazby blokových pokut.
Německo
- Průměrná hrubá mzda v přepočtu 95 508 Kč
- Relativně nízké pokuty
- Neomezená rychlost na některých úsecích dálnic
U našich německých sousedů mají pokuty za rychlost poměrně složitě odstupňované. Vyšší pokuty se platí za překročení rychlosti v obci než mimo obec. Za překročení rychlosti v obci do 10 km/h zaplatíte 15 eur, mimo obec 10 eur. Za překročení do 15 km/h pak 25 eur, resp. 20 eur mimo obec. Překročení rychlosti do 20 km/h vás bude stát 35 eur v obci či 30 eur mimo obec. A pořád je to bez trestných bodů.
Větší skok nastane u překročení o 21 až 25 km/h, kdy už je to v obci za 80 eur a jeden bod, mimo obec 70 eur a také jeden bod. Pro zajímavost: nejvyšší sazba je za překročení o 71 km/h a více. V obci je to za 680 eur, mimo obec za 600 eur. Dostanete také dva body a bez řidičáku jste automaticky tři měsíce.
Podobně jako u nás mají Němci zákonnou toleranci 3 km/h na rychlosti do 100 km/h a 3 % nad 100 km/h. V obci jsou policisté a radary přísnější. Pokuta se dává za překročení už o 5 km/h po odečtení odchylky, tedy za naměřených 58 km/h. Tachometrových 60 je tak už na hranici. Mimo obec záleží na podmínkách, ale podle zkušeností místních policie toleruje na stovce tachometrových 120.
Vzhledem k průměrné německé mzdě v přepočtu skoro 96 000 Kč jsou pokuty za rychlost ve výsledku nižší než u nás. A ne o málo. Střední překročení rychlosti do 20 km/h v obci je u nás ohodnoceno sazbou do 1000 Kč (necelých 40 eur) a dvěma body, v Německu je to za 35 eur a bez bodu. Ovšem pokud bychom to měli přepočíst na průměrnou mzdu, musel by německý řidič dostat pokutu aspoň 105 eur, aby ho to bolelo stejně jako našince. Nebo jinak: aby českého řidiče doma bolela pokuta stejně jako doma Němce, měl by za překročení rychlosti v obci do 20 km/h zaplatit jen necelé tři stovky!
A jak je to s jízdou na červenou? U nás dostanete pět trestných bodů a pokutu 2500 Kč, tedy asi 96 eur. V Německu je základní sazba 90 eur a jeden bod.
Opět to vychází tak, že za jízdu na červenou je u nás zhruba třikrát vyšší pokuta a přísnější postih než v Německu, pokud sazbu přepočítáme vzhledem k průměrné mzdě.
Rakousko
- Průměrná hrubá mzda v přepočtu 91 286 Kč
- O trochu vyšší pokuty než v Německu (ale nižší než u nás)
- Docela přísné radary s nízkou tolerancí
U rakouských sousedů je to tabulkově jednodušší než v Německu. Tabulky začínají na překročení rychlosti do 20 km/h a je jedno, zda v obci nebo mimo. Za to dostanete pokutu 30 eur. Za překročení do 30 km/h dostanete pokutu 50 eur a za překročení rychlosti do 40 km/h pak 70 eur pokuty.
Přísněji se překročení rychlosti posuzuje v tzv. IG-L zónách, kde kromě pokuty za překročení rychlosti hrozí ještě další pokuta za znečišťování životního prostředí. Ta se může vyšplhat až na dva tisíce eur. IG-L zóny se nacházejí na některých úsecích rakouských dálnic. Rychlost v nich bývá omezena na 100, někdy dokonce jen na 80 km/h.
Průměrná mzda v Rakousku je něco málo přes 91 000 Kč, tedy asi 2,8krát vyšší než u nás. Pokud to zaokrouhlíme, i průměrného Rakušana bude překročení rychlosti stát zhruba třikrát méně než Čecha. Dokonce i za jízdu na červenou je v Rakousku nižší sazba.
Pokud jde o tolerance, v Rakousku tolerují po odečtení odchylky radaru (pozor, může se lišit podle použitého zařízení) v obci 5 km/h, mimo obec o 5 %. Obecně jsou ale Rakušané ještě přísnější než Němci a třeba stacionární radary na dálnicích, které měří všudypřítomné omezení na 100 km/h, více než 10 km/h už neodpustí. Tachometrových 110 km/h na rakouské stovce ale ještě bývá v pořádku. Za 120 na tachometru už vám ale domů přijde fotka.
Slovensko
- Průměrná hrubá mzda v přepočtu 26 893 Kč
- Nejvyšší pokuty i za banální přestupky
- Statisticky nejméně bezpečné silnice
Slováci jsou na tom s průměrnou mzdou (v přepočtu 26 900 Kč) hůře než my, ale pokuty dostávají tučné. Za překročení rychlosti v obci o 20 až 25 km/h dostane řidič na Slovensku pokutu 80 eur, za překročení o 40 až 45 km/h už 360 eur. Nejvyšší tabulková sazba je za překročení o 56 až 60 km/h (650 eur), pokutu za překročení rychlosti o více než 61 km/h určí soud. Ten také určí, na jak dlouho přijdete o řidičák.
Za jízdu na červenou dostanete pokutu 150 eur. Jak vidíte, v pokutách jsou Slováci ještě přisnější než my a vlastně místní takové přestupky bolí nejvíc. Policie na Slovensku toleruje překročení rychlosti o maximálně 6 km/h. Tedy, netoleruje, ale tabulková sazba za to není. Nicméně to může být důvod vás zastavit. Základní sazba je za překročení rychlosti o 7 až 10 km/h v obci a 7 až 15 km/h mimo obec. Za to je pokuta 20 eur.
Kdo si může dovolit nejvíc přestupků?
Abychom to trochu odlehčili, zkusíme propočítat, kolik si kdo může nejběžnějších přestupků dovolit ze svého průměrného platu. Začneme u Němce, který má se svými 95 508 Kč nejvyšší hrubý příjem. Průměrné zdanění práce ale vychází v Německu na 49,7 %, takže mu zůstane v kapse na pokuty 48 041 Kč. Rakušan má zdanění práce trochu nižší, takže mu z nižšího hrubého platu (91 286 Kč) zůstane skoro stejně, přesně 48 016 Kč. Náš průměrný plat je 31 851 Kč a po odečtení průměrného zdanění nám zůstane 18 028 Kč, o které nás stát ještě může pořádně „pumpnout“. Slovákovi z jeho průměrných 26 893 Kč zůstane po průměrném zdanění jen 15 706 Kč na pokuty.
Takže kolik může kdo spáchat přestupků, než přijde na buben? Pro zjednodušení vezmeme modelový příklad, kdy řidič pojede v obci 62 km/h. Němec za to dostane doma pokutu 25 eur, což je v přepočtu 647 Kč. Teoreticky tak může každý měsíc spáchat 74 takových přestupků a ještě mu zbyde pár drobných. Rakušan za stejný přestupek dostane pokutu 30 eur, tedy asi 777 korun, ale pořád má dost na to, aby mohl takových přestupků spáchat měsíčně skoro 62.
U nás je to už horší. Za stejný přestupek můžeme dostat pokutu 1000 Kč, takže jich měsíčně nemůžeme spáchat víc než 18. To i v Německu bychom mohli se svým průměrným platem spáchat takových přestupků o deset víc. A Slovák? Ten doma dostane za 62 km/h v obci pokutu 40 eur, tedy 1036 Kč. Měsíčně si víc než 15 takových přestupků dovolit nemůže.
Když se ale vrátíme na začátek a vezmeme Německo jako modelový příklad, měly by tedy pokuty u nás vypadat úplně jinak. Aby si Čech mohl ze svého průměrného platu dovolit stejných 74 přestupků jako Němec, měla by být za přestupek překročení rychlosti o 10 až 20 km/h v obci pokuta maximálně 243 Kč. A mělo by to být bez bodu. Ale něco nám říká, že v tomto ohledu se ministerstvo dopravy u našich západních sousedů inspirovat nebude.