Smrtelných nehod seniorů ubývá, jsou ale na silnici nejohroženější, zjistili v USA

08.10.2020
přidejte názor
Autor: Archiv MF
  • Podle studie amerického úřadu IIHS klesá počet nehod seniorů rychleji než lidí ve středním věku

  • Zkoumaly se nehody za období 21 let, přesněji od roku 1997 do roku 2018

  • Ze studie vyplynula i skutečnost, že počet nehod spojených s alkoholem koresponduje se zlepšující se ekonomickou situací

Mladí řidiči si o důchodcích za volantem myslí, že jsou nemožní, jezdí pomalu a zmateně a tím pádem jsou nebezpeční. Senioři se zase domnívají, že mladí řidiči jezdí příliš rychle a neohleduplně a tím způsobí velké množství nehod. I proto se americký úřad Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) detailně podíval na statistiky nehod za poslední dvě dekády.

Přesněji řečeno zkoumal nehodovost amerických řidičů mezi lety 1997 až 2018. Zajímal ho počet smrtelných nehod na 100 tisíc řidičů. Získaná data pak ještě rozdělil podle věku na skupiny 35 až 54 let, 70 až 74 let, 75 až 79 let a na 80 plus.

Na dálnici 140 km/h? Je to cesta správným směrem, čeká nás ale hysterie
Přečtěte si také:

Na dálnici 140 km/h? Je to cesta správným směrem, čeká nás ale hysterie

Za posledních 21 let klesl počet smrtelných nehod nepřekvapivě klesl. Zajímavé ale je, že ve skupinách lidí nad 70 let klesl počet nehod o 43 procent, zatímco u lidí ve středním věku jen o 21 procent. A není to jen tím, že lidé produktivního věku mají vyšší nájezd. Přepočet na ujeté kilometry ukázal podobné výsledky: Počet nehod na milion ujetých kilometrů u sedmdesátníků klesá a v roce 2017 byl poprvé nižší než u řidičů středního věku.

Staří lidé jsou přesto podle statistik nejohroženější skupinou řidičů, protože je u nich nejvyšší pravděpodobnost, že při nehodě přijdou o život. Počet starších řidičů v USA za posledních 21 let stoupá.

Nehodovost v USA podle skupin Počet smrtelných nehod na 100 tisíc řidičů v USA podle věkové skupiny. Zdroj: IIHS

Přesto je celková situace na amerických silnicích lepší než v roce 1997. Podle IIHS je to dáno nejen implementací bezpečnostních systémů do aut, ale také lepším značením a dopravním řešením křižovatek než před 21 lety. IIHS ale přišlo i s dalším zjištěním – stoupající životní úroveň koreluje se stoupajícím množstvím nehod spojených s alkoholem za volantem. Otázkou je, jak statistiky ovlivní letošní koronavirový rok.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?