„Moje žena ho odmítá řídit. Když v něm sedí, okamžitě se jí dělá nevolno, začíná kašlat a stahuje se jí hrudník,“ popisuje na internetovém fóru jeden z novopečených majitelů luxusního SUV Hyundai Palisade. „Čím déle ho máme, tím je zápach hutnější. Smrdí po česneku. Je to tak silné, že se nám dělá zle,“ doplňuje jiný řidič.
Hyundai má tedy zjevný problém. Upozornili na něj američtí řidiči, pro které je velké SUV Palisade převážně určené. Model se vyrábí v Jižní Koreji a zdá se, že s nepříjemným zápachem se setkávají hlavně zákazníci, kteří si objednali auto s koženými potahy Nappa. Majitelé vozů s látkovými sedadly odér zatím prý nezaznamenali. Někteří ale upozorňují, že by mohlo jít také o zápach z vnitřku sedadel, nikoliv jen z potahů.
Pach je obvykle popisován jako silně chemický. Celá řada uživatelů zmiňuje shnilé potraviny nebo česnek, ještě specifičtěji pak česnekový dech. Někteří zase cítí dlouho používané a zároveň zvlhlé ponožky. Americký server Cars.com upozornil, že se stížnosti na zápach Hyundai Palisade objevily ve větší míře v místech, kde se v poslední době objevovaly vysoké teploty.
Hyundai už minulý týden problém přiznal. „Jsme si toho vědomi a aktuálně jsme uprostřed vyšetřování, které zahrnuje identifikaci i schválení řešení,“ napsalo americké zastoupení korejské automobilky složitými slovy, aby nepoužilo slova jako „problém“ nebo „chyba“. Zjednodušeně tím oznámilo, že řeší, jak zapáchající sedadla napravit, ale zatím si není úplně jisté. Firma slíbila,že jakmile bude vědět, jak dál, informuje prodejce o řešení. Lze tedy nejspíše očekávat svolávací akci.
Žaloby zatím nejsou
Majitelé velkého SUV jsou samozřejmě rozezleni. Podle amerických médií ale ne do takové míry, aby své vozy začali ve velkém vracet nebo dokonce na Hyundai zaútočili žalobami. Zdá se, že nyní spíš vyčkávají, jaké řešení automobilka navrhne.
Pachy v nových autech představují významnou složku zákaznické zkušenosti. Většině lidí se líbí, při koupi vozu navozují pocit novoty. Některé automobilky jdou kvůli tomu až tak daleko, že zaměstnávají čichače, tedy specialisty, kteří kontrolují, zda interiéry jejich vozů voní dostatečně příjemně. Technologický gigant Continental zas loni představil speciální látku Acella, která naopak vůni nového vozu eliminuje. To pro ty, kterým odér mixu plastů, kůže nebo látky příjemný není.
Mimochodem, zhruba před deseti lety měly se zápachem interiérů problém čínské automobily. Někteří návštěvníci mezinárodních výstav si stěžovali na smrad podobný laciným botám z tržnice, psalo o tom v roce 2011 například Aktuálně.cz. Zašlo to tak daleko, že automobilky své vozy na vybraných výstavách zamykaly a nedovolily návštěvníkům usedat dovnitř.