Skoro 40 let starý „nafťák“ vypouští méně oxidů dusíku než moderní diesely, ukázalo měření

Zdroj: Auto Motor Sport
  • Magazín Auto Motor Sport porovnal emise naftového Mercedesu 240 D s vozy plnícími normy Euro 5 a 6

  • Z hlediska emisí NOX vyšel v některých případech starý Mercedes dokonce lépe než moderní vozy

  • Emise se počítaly v běžném provozu pomocí přenosného měřícího zařízení

  • Test dokládá, že staré naftové vozy nemusí být takovými ekologickými strašáky, jak se všeobecně věří

Aktualizace 17.6. 15:00: Článek jsme aktualizovali o vyjádření technického školitele Dalibora Krejčíka.

Nad naftovými motory se stahují mračna. Od dob známého skandálu podvodně nastavených vznětových motorů koncernu Volkswagen, který media začala nazývat Dieselgate, se proti nim pomalu začíná obracet veřejné mínění. V některých zemích jdou tak daleko, že chystají zákazy vjezdu do měst všem naftovým motorům, jinde jsou už povolené vozy s naftovými motory plnícími minimálně normu Euro 6, která platí od září 2014.

Z toho může vyplývat jednoduchý závěr: pokud jsou šest let staré diesely už pro některá města špinavé, musí být téměř čtyřicet let starý naftový veterán absolutní ekologickou katastrofou. Magazín Auto Motor Sport proto využil data německého klubu majitelů Mercedesu W123 a srovnal je s hodnotami naměřenými u moderních aut.

Staré diesely nejsou tak škodlivé, jak se myslelo. Ovzduší se přes pandemii nezlepšilo

Konkrétně šlo o vůz Mercedes-Benz 240 D z roku 1982, který patří od začátku jedinému majiteli a členovi klubu. Ten zároveň pracuje pro automobilku v oblasti mření emisí. A tak ho napadlo uskutečnit jedno měření i se svým vozem. Na tažné zařízení mu proto zavěsil přenosné zařízení (PEMS) a uskutečnil s ním takzvané měření emisí v běžném provozu (RDE). Tento cyklus má svá specifika a jednoduše řečeno zahrnuje jízdu po městě, okreskách i na dálnici.

Měření po 38 letech

Testované auto mělo za 38 let v provozu najeto 343 tisíc kilometrů. Vůz s řadovým čtyřválcem o objemu 2,4 l měl doinstalovaný katalyzátor značky Oberland Mangold, který oxiduje uhlovodíky (HC) a oxid uhelnatý (CO), ale zároveň nemá žádný vliv na oxidy dusíku (NOx). Výsledek měření po dvou zkušebních jízdách: 808 miligramů NOx na ujetý kilometr.

Pokud to srovnáme s o 34 let mladším Mercedesem-Benz CLA 200 d, jde jen o trochu vyšší hodnotu. Moderní auto plnící normu Euro 6b totiž vykázalo 737 miligramů NOx na km. A další porovnávané modely na tom byly ještě hůř. Třeba Volkswagen Amarok 2.0 TDI plnící normu Euro 5 vykázal téměř dvojnásobek toho, co stařičký Mercedes – 1530 miligramů NOX na kilometr. Více už ukazuje tabulka.

Srovnání Mercedesu 240 D s moderními motory podle statistik magazínu Auto Motor Sport

Model Norma Emise NOx
Mercedes 240 D (W123) Euro 0/1 808 mg/km
Volkswagen Amarok 2.0 TDI Euro 5 1530 mg/km
Renault Captur 1.5 dCi Euro 6b 1336 mg/km
Subaru Outback 2.0D Euro 6b 1133 mg/km
Mercedes-Benz CLA 200 d Euro 6b 737 mg/km
Audi Q3 2.0 TDI Euro 5 864 mg/km

Jak je to možné? Podle magazínu Auto Motor Sport je to dáno vývojem moderních aut. Klade se větší důraz na bezpečnost, čímž stoupá jejich hmotnost, zároveň je ale tlak na co nejnižší spotřebu. Výsledkem jsou tak výkonnější a zároveň úspornější motory, které musí fungovat s větší účinností a tak mimo jiné pracovat s vyšším kompresním poměrem. To zvedá emise NOx.

Konec Kodiaqu RS i BMW M2. Honba EU za emisemi škrtí nabídku motorů

Druhým důvodem je fakt, že ostřejší požadavky na snižování konkrétně NOx přišly až v poslední době. Automobilky se proto zaměřily na ty emise, na jejichž snižování EU více tlačila. I proto jsou auta ze začátku platnosti Euro 6 „špinavější“ než nejnovější modely. Auto Motor Sport z toho vyvozuje, že zakazovat vjezd do měst velmi starým dieselům příliš smysl nemá. A to třeba i proto, že jejich majitelé s nimi najezdí mnohem méně kilometrů než lidé v nových autech.

Vaculík: Je to trochu jinak

Případ starého Mercedesu už zaujal i české odborníky. Vyjádřil se k němu i technický poradce magazínu Svět motorů Martin Vaculík (Vydavatel Světa motorů, společnost Czech News Center, je konkurentem společnosti Mladá fronta, která vydává mj. Autobibli a také českou mutaci Auto Motor a Sport, pozn.). Podle Vaculíka není vysvětlení techniků magazínu Auto Motor Sport správné. „Rozhodně to není žádným tlakem na bezpečnost (hmotností dnešních aut) ani kompresí (ta byla naopak u piána třeba 22:1, zatímco u moderních dieselů třeba jen 15:1). Vysvětlením je vstřikování do předkomůrky vs. přímý vstřik do válce,“ napsal Vaculík na svém facebookovém profilu.

Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily

„Oxidy dusíku vznikají tam, kde je vysoká teplota a zároveň přebytek vzduchu. Když teplem rozdováděné molekuly kyslíku nenajdou svůj uhlík, rozervou vazbu mezi dvěma atomy dusíku a vznikají oxidy dusíku. To se přesně děje u všech dieselů s přímým vstřikem a předchází se tomu například recirkulací výfukových spalin (EGR), kdy místo nadbytečného kyslíku do sání pošleme zpět výfukové plyny. Tím totiž omezíme jak přebytek kyslíku, tak snížíme teploty spalování. Stejně je (ty NOx) musíme likvidovat až ve výfuku, nejúčinněji s pomocí AdBlue.“

„Ve vířivé předkomůrce starého Mercedesu jsou poměry vzduchu a paliva zcela opačné. Paliva je víc než vzduchu. Když se už hořící směs vydere z předkomůrky do prostoru válce, tak už zas plyny nejsou tak horké, neboť chlazená hlava odvedla dost tepla – tato litinová u starých mercedesů obzvláště. Nevýhodou tohoto řešení je samozřejmě nižší účinnost, rozumějte vyšší spotřeba a nižší výkon,“ popsal proces Vaculík.

Technický školitel: Jako jablka s hruškami

S tím souhlasí i technický školitel společnosti P Automobil Import Dalibor Krejčík. „Pan Vaculík má pravdu. Komůrka ochlazuje prostor, kde dochází ke spalování paliva a tím nezvyšuje oxidy dusíku,“ řekl Autobibli.

Zároveň ale upozorňuje na to, že srovnávat nové naftové motory se starými nedává příliš smysl. „Při určitém režimu může mít Mercedes relativně nízké oxidy. Vykoupené to ale bude kouřivostí a spotřebou. Navíc kritické pro tento motor budou prudké přechody. Další problémem je výkon. Těžko budeme lidem, kteří jsou v dnešní době zvyklí na výkony v řádu stovek koní, nabízet motor, který má 48 kW,“ dodal Krejčík s tím, že jde o pověstné srovnávání jablek s hruškami.

Skoro 40 let starý „nafťák“ vypouští méně oxidů dusíku než moderní diesely, ukázalo měření
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.41%) 68 hlas/ů

19 KOMENTÁŘE

    • Možná je potřeba si to přečíst celý. Problém je, že kromě vytvářených emisí jsou i limity na spotřebu. A spotřeba jde na ruku s výkonnem a účinností. Výkon i účinnost jsou u starého Mercedesu výrazně nižší. Takže ve výsledku ano, pokud se udělá test speciálně na N0x, bude hodnota konkrétně u NOx podobná novému autu. Ale spotřeba bude vyšší a NOx není jediná látka vylučovaná z výfuku.

  1. Nic nového. Svého času srovnávali starý mercedes a myslím nějakou kiu. V zátěži moderní motor produkoval více bordelu než ten starý. Mělo by se zastavit to “eko” šílenství než budeme na pracáku jak budeme muset pěšky.

  2. Moderné dízly nevypúšťajú pri akcelerácií a záťaži die šialené oblaky čierneho štiplavého dymu. A bodka.

  3. Vždyť přeci nejde pouze o oxidy dusíku. Nevím sice jaké přesné složení odchází z výfuku, ale moc dobře si pamatuji doby, kdy vznikl černý oblak hnusně smrtídícího černého kouře u 240D a jiných zázraků v případe předjíždění, startování, nebo jízdou do kopce.
    Mám rád stará auta, ale ať mi nikdo neříká, že nový motor znečišťuje planetu víc jak 35 let starý.
    Volvo teď udělalo první krok k omezení maximální rychlosti. A to je podle mého krok správný. Jen nemuselo snížit na 180km/h ale mělo jít ještě níž na 130km/h.
    Bohužel si spousta lidí pořád ještě plete silnici za závodní dráhu a pak vznikaji smrtelné nehody. Až se omezí rychlost na 130, odpadnou závodníci a bude hned bezpečněji.

    • Zdravím.
      Chci se zeptat proč zrovna na 130? Víte, že jsou i státy kde se může jezdit rychleji? A smrtelné nehody vznikají hlavně nepozorností řidiče a nezkušeností řidiče. A taky znám hodně případů, kdy za nehodu v podstatě mohl řidič, který jede 70km/h. Když takto někdo jede a za ním jede kamion, který musí ujet tolik a tolik km za den, tak ho pak prostě musí předjet a ten kamión než to ze 70 rozhoupe na 80 a předjede ho tak to pár stovek metrů je. Takže by to chtělo začít používat stejný metr na všechny kašpary… Přeji hezký den

      • Nezbývá než souhlasit. Určitě máte pravdu.
        Ono jde všeobecně o respekt ke druhým. Lidé si vůbec neuvědomují že silnice není jen pro auta a lépe pro ty silná a a rychlá. Silnice, pokud značka nestanoví jinak, je třeba i pro cyklisty na které se hodně zapomíná. Dnes je opravdu o hubu na kole někam vyjet. A přitom cyklista má na silnici stejné právo jako řidič kamionu, nebo řidič auta.
        Ano každý užívá silnici ze svého pohledu k něčemu jinému ale souhrnem jsme všichni účastníci provozu a měli bychom se navzájem respektovat.
        Co se týče té rychlosti. Nevím proč by v dnešní době nemohlo auto vědět samo jak rychle má v daném úseku povoleno maximálně jet. V Německu na dálnici ať si sviští 250. Ale před školou v půl jedné odpoledne na 30 by mělo omezovačem nastavit max 30.
        A pojdme se bavit jestli je pak 30 v daném úseku, třeba o půlnoci málo nebo ne.
        Například v Anglii mají značky upravující rychlost kolem škol časově omezené. Fungují tak, že v době kdy je potřeba platí 30 a v době kdy o nic nejde (noc, víkendy ap.) Je rychlost standartní.
        Tímto směrem bychom se měli vydat myslím

        • Když se tu pán přede mnou zmínil o cyklistech… Mají stejná práva ale i stejné povinnosti a teď když začíná být hezky potkávám více “hovad” na kole než za volantem. Ať už se tu bavíme o jízdě na červenou, nedání znamení o změně jízdy, nebo alkohol před jízdou (hlavně ve večerních hodinách) a spoustě dalších věcí. Někteří se totiž asi domnívají, že jak to nemá motor tak pro ně pravidla silničního provozu neplatí.

      • To s tým,že velké percento nehôd,je kvôli pomalým vodičom,je úplna pravda,hlavne kvôli tým,ktorý ani takou rýchlosťou neidú,ako ten kamión,a to sú obmedzované na 90km/h

  4. Jo, ja bych rychlost snizil rovnou na 8km. I kdyz je dokazano, ze na emise to ma vliv minimalni a nehodovost se naopak po omezeni, rychlosti na dalnici zvysila!

  5. Rozhodne by se pred auta měl vrátit chlap s praporkem a auto bx nemělo jezdit rychleji, než se zvládne pohybovat člověk

  6. Ale právě ten černý dým není to, co škodí… U nových dieselů je zlo to, že jsou moc přefiltrované a pevné částice co vylítavají jsou tak mikroskopické, že se usazují až v plicích a může to způsobit rakovinu. U starých dieselů jsou právě tyto částice mnohem větší a nemají šanci projít do plic = neškodné pro naše tělo. To je ten váš černý dým co se vám nelíbí…

    • Aby bylo jasno, nejsem zastáncem snižování emisí tak jak to předvádí EU.
      Na druhou stranu, nevím jak jste starý ale jestli si pamatujete jak kouřily liazky nebo V3S na které jsem si dělal řidičák na vojně. To byl hukot. U výfuku nešlo stát. Člověk by se udusil. Dnes si stoupnete ke kamionu s Eurem 6. Není téměř nic cítit.
      Tak se vším respektem k Vám. Netvrdte mi něco o malých částečkách které plíce zachytí nebo nezachytí. Já osobně jsem vděčný za to že se lépe dýchá, byť uznávám že o oxidech dusíku to asi úplně stoprocentně není.

  7. Kdysi se zpívalo “celej svět už ví to dnes, že řetěz mravy nenapraví”. Bohužel se od té doby zřejmě už i okurky začaly vyvíjet zpět v přesličky. Tak (de)evoluci zdar!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: