Škoda před 20 lety zahájila výrobu novodobého Superbu. Podle Václava Klause první generace drncala

  • 1. října 2001 byla v Kvasinách vyrobena první novodobá Škoda Superb

  • Škoda se tak vrátila k označení využívanému ve třicátých letech 

  • Aktuálně je na trhu třetí generace novodobého Superbu

  • Celkově vzniklo zhruba 1,5 milionu exemplářů 

Škoda si v letošním roce připomíná hned několik zajímavých výročí. Letos to je například 30 let od momentu, kdy se tuzemská automobilka stala součástí koncernu VW. Zároveň uběhlo čtvrt století od příchodu novodobé Octavie první generace a právě k dnešnímu datu (1. října) se vztahuje další novodobé jubileum. Od zahájení výroby novodobé Škody Superb uběhlo přesně dvacet let.

Škoda Superb jako taková si odbyla světovou premiéru na zářiovém frankfurtském autosalonu roku 2001. Automobilka na svém stánku vystavila vedle sebe tehdejší novinku a model Superb 3000 z roku 1939, od nějž vlajková loď značky převzala jméno. Sériová výroba byla zahájena 1. října 2001 v závodu v Kvasinách, který prošel modernizací za zhruba 200 milionů eur. Do konce roku vzniklo 581 exemplářů modelu, který technicky vycházel z prodloužené verze Passatu pro čínský trh.

Škoda Superb jezdila už před válkou. Tento Superb 3000 OHV pamatuje „vítězný únor“ 1948

První generace nabízela motory, o kterých si dnes už můžeme nechat jenom zdát. Kromě čtyřválců 2.0, 1.8 Turbo a 1.9 TDI byly k dispozici také šestiválce 2.8 V6 a 2.5 TDI. Po stránce nabízených výkonů je ale dnešní provedení úplně jinde. Zatímco nejsilnější varianta 2.8 V6 disponovala maximem 193 koní, dnes stojí na vrcholu Superb s přeplňovaným dvoulitrem naladěným na 280 koní. Právě toto provedení se stále může pyšnit titulem nejrychlejší Škody v nabídce.

V nabídce výbavy prvního Superbu bylo možné nalézt automatickou klimatizaci, vyhřívání předních sedadel nebo barevnou navigaci. V zadních dveřích nechyběl ani deštník, který dnes v rámci programu Simply Clever najdeme skoro v každé škodovce. Působení první novodobé generace Škody Superb skončilo 17. března 2008. Celkově bylo vyrobeno 136 068 kusů.

Ve stejnou dobu si na ženevském autosalonu odbyl premiéru Superb druhé generace, vybavený zajímavým systémem pátých dveří Twindoor. Zhruba o rok později následovalo kombi. V této generaci vzniklo 618 490 exemplářů. Třetí generace se vyrábí od roku 2015, v roce 2019 dorazila aktuální modernizovaná varianta včetně plug-in hybridního provedení Superb iV.

Škoda Superb si coby vlajkový model tuzemské značky našla své místo také u státních institucí včele s policií a s prezidentským úřadem. První generaci Superbu dostal koncem roku 2013 zapůjčenou Václav Klaus. Nešetřil lichotkami, Superb označil za „hezký a nesmírně uspokojivý“. Zároveň vyjádřil přání, aby také jiní čeští politici jezdili Škodou Superb. Pražský hrad už tou dobou měl ve flotile šest Superbů, které koupil zhruba za pět milionů korun. Další dva poskytla Škoda na bezplatné užívání. Samotný Klaus ale jezdil v Audi A8 a s A8 také dorazil v roce 2007 na návštěvu do Kvasin, kde se šel podívat na chystanou druhou generaci. Své rozhodnutí tehdy vysvětloval tím, že Audi A8 „méně drncá“.

Škoda před 20 lety zahájila výrobu novodobého Superbu. Podle Václava Klause první generace drncala
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: