Škoda Enyaq má sourozence. Volkswagen představil elektrické SUV ID.4

  • Druhý čistě elektrický model automobilky Volkswagen si odbyl svou premiéru

  • ID.4 sdílí techniku s menším ID.3 i českou Škodou Enyaq, auta si jsou velikostně podobná

  • SUV do zásuvky se shodně jako Škoda začíná prodávat nejprve v dražší variantě

  • V základu vyjde na 39 995 eur, aby se v Německu kvalifikovalo na čtvrtmilionovou státní podporu

Volkswagen ID.4 je na světě. Pro německou automobilku jde o druhý čistě elektrický model v její nabídce hned po hatchbacku ID.3, který se během roku potýkal se softwarovými chybami. Němci si ale věří a tak u svého SUV vsadili na svalnaté proporce s hladkým aerodynamickým designem. ID.4 stojí na stejné platformě jako Škoda Enyaq, technicky jsou auta také téměř totožná. I tak ale každý nabízí diametrálně odlišný styl.

Škoda Enyaq je od pohledu agresivnější, zejména díky své velké podsvícené masce chladiče. Hrátky s diodami ale objevíte i u Volkswagenu ID.4. Ten má úzkou masku, kterou protíná LED pásek. Nápadné je ale i provedení zádi s výrazně strukturovanými brzdovými světly. Každopádně je jasné, že v budoucnu Škodu a Volkswagen čeká srovnávání.

Škoda Enyaq iV na vlastní oči: Jak vypadá, kolik ujede, jakou má výbavu a kolik stojí?

A není divu. Kromě stejné elektrické platformy MEB jsou si oba vozy velmi podobné i velikostně. ID.4 má například jen o milimetr delší rozvor, Enyaq je zase o něco málo delší, širší i vyšší. A protože jde o Škodu, chlubí se i větším kufrem.

Porovnání rozměrů Škody Enyaq a Volkswagenu ID.4

Škoda Enyaq Volkswagen ID.4
Délka (mm) 4649 4584
Šířka (mm) 1879 1852
Výška (mm) 1616 1612
Rozvor (mm) 2765 2766
Objem kutru (l) 585 543

V interiéru najdeme podobný střih, nicméně každý z vozů si zachovává své ovladače. Vidět je to třeba na volantech, které mají odlišná tlačítka, stejně tak je i jinak řešeno ovládání okének na madlu dveří – u Volkswagenu je netradičně nakloněno k řidiči. Zdá se také, že ID.4 bude mít větší digitální přístrojový štít, na nějž přímo navazuje volič automatické převodovky (podobně to má třeba BMW i3). U Škody je přitom umístěn jako obvykle na středovém tunelu.

ID.4 dostal větší displeje než Enyaq
Kufr má ale zase na oplátku o něco menší

Volkswagen ID.4 dostal také větší displej zábavního systému, konkrétně má obrazovka úhlopříčku 14 palců, tedy o jeden víc než u mladoboleslavského vozu. Obě auta se ale chlubí moderní elektronickou výbavou včetně head-up displeje se systémem vložené reality. K mání je i adaptivní podvozek, nebo systém pro částečně autonomní řízení.

Cena akorát tak, aby vyšla výhodně

Němci mají stejnou strategii jako u Škody, a tak do prodeje pustí nejprve lépe vybavenou a dražší verzi ID.4 1st. Tu pohání elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) a točivým momentem 310 Nm. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 8,5 sekundy a jeho maximální rychlost je omezena na 160 km/h. Díky baterii o kapacitě 77 kWh by měl na jedno nabití ujet až 520 kilometrů. Tato varianta začíná na ceně 49 980 eur, což je v přepočtu 1 349 460 korun.

Srovnání Škody Enyaq 80 iV Founder Edition a Volkswagenu ID.4 1st

Parametry Škoda Enyaq 80 iV Founders Edition Volkswagen ID.4 1st
Kapacita max./využitelná (kWh) 82 77
Max. výkon (kW) 150 150
Max. točivý moment (Nm) 310 310
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,5 8,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 160 160
Dojezd WLTP (km) 510 520
Základní cena (Kč) 1 379 900 1 349 460

Jak je vidět, ID.4 vychází ve srovnání se Škodou o trochu lépe, ať už z hlediska dojezdu nebo ceny. V plánu jsou další obdobné varianty Škody Eynaq, hlavně pro německý trh je ale veledůležitá základní verze ID.4 Pro s poháněnou zadní nápravou a slabším motorem. Ta se totiž bude prodávat za 39 995 eur (1 079 865 korun, což je o pár tisíc víc ne základní Enyaq).

Reálný dojezd elektromobilů klesne v zimě až o čtvrtinu, ukázal velký test

Má to svůj důvod. V Německu totiž platí státní podpora ve výši 9000 eur na elektromobily do ceny 40 tisíc eur. V takovém případě pak cena vozu klesne až na 836 tisíc korun. Češi ale mají smůlu. Pro soukromníky stát žádnou podporu elektrických aut neplánuje.

Škoda Enyaq má sourozence. Volkswagen představil elektrické SUV ID.4
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: