Sedm zbytečných chyb, kterými ostatním ztěžujete (nejen) zimní cesty autem

  • Zima často znamená zhoršené světelné podmínky. Proto je vhodné správně používat světla 

  • Sníh nepřináší konec světa, takže není nutné pomalu zastavit, jakmile napadne pět milimetrů…

  • …ale zároveň není vhodné jezdit jako Tommi Mäkinen, protože mám čtyřkolku a teď konečně všem ukážu 

  • Očistit auto před jízdou vážně není hloupost, která se dostala do zákona jen proto, aby vás otravovala 

Zimní měsíce mají pro řidiče jistá specifika, která cesty autem občas trochu komplikují. A protože už samotné povětrnostní podmínky obvykle tyto zimní jízdy zrovna neulehčují, je zbytečné se vzájemně ještě dále otravovat dalšími chybami, které v konečném důsledku mohou přinést třeba i nehodu. O co jde? Zde je sedm nejotravnějších:

1. Denní svícení znamená, že vám svítí světla pouze vpředu 

Dnešní auta nabízejí denní svícení, což znamená, že koncová světla nesvítí. Automobily sice často samočinně přepínají na klasická světla tehdy, pokud začne být šero, přesto není dobré na to spoléhat. Stačí třeba ovladač světel nepřepnutý do režimu Auto, a světla zůstanou zhasnutá. Někdy se také může stát, že senzor světla ještě pořád nezareaguje, ale venku už je mlha nebo horší viditelnost. Proto je vhodné občas sledovat kontrolky a ověřit, zda skutečně svítí ta správná světla. Protože za šera vůz svítící pouze denními světly není dobře vidět.

2. Mlhovky se používají v mlze, nikoliv non-stop 

Když člověk potká mlhu nebo hustý déšť, je namístě využít mlhová světla. Ale stejně tak je logické, že když mlha pomine, mlhovky zase zhasneme. Často jsou na silnicích vidět řidiči, kteří nechají mlhovky rozsvícené i tehdy, když už nejsou potřeba, nebo na ně zapomenou a zbytečně oslňují ostatní. Mimochodem, přední mlhová světla neslouží k tomu, aby bylo lépe vidět za jízdy v noci. Když není mlha, přední mlhovky ostatní oslňují.

Jak řídit na sněhu: Představujte si, že vám vůbec nefungují brzdy

3. Když napadne půl centimetru sněhu, nepřichází konec světa

…přestože to tak někdy, zejména v Praze a jejím okolí, vypadá. Někteří řidiči jako kdyby utrpěli šok, že po roce zase spatřili sněhovou vločku, a v zájmu všeobecné bezpečnosti raději jedou 40 km/h i na ošetřené dálnici. Obvykle to pramení z malých zkušeností a z neznalosti toho, jak se vůz za daných podmínek chová a co si vlastně mohu dovolit.

4. Čtyřkolka neznamená, že sníh mohu ignorovat

Nevhodný je ale také opačný extrém. Především řidiči aut s pohonem všech kol získají na sněhu sebevědomí. Nedivte se jim. Připlatili si a většinu roku na většině území ČR vozí techniku pohonu všech kol zbytečně, takže když je na silnici konečně sníh, je potřeba ostatním ukázat, že se finance navíc vyplatily. V tomto kontextu se hodí připomenout, že pohon všech kol pomůže s rozjezdem (někdy v malé míře i v zatáčce), ale tím to končí. Proto také můžeme vidět na internetu nekonečné množství videí z ruských zasněžených silnic, jak někdo s BMW X6, Audi Q7 nebo Mercedesem GLS vesele předjíždí ve vysoké rychlosti do chvíle, než dostane smyk a v lepším případě skončí v závěji vedle silnice. Ale abychom byli spravedliví, i někteří řidiči běžných předokolek si na sněhu počínají tak, jako kdyby sníh neexistoval, což dokládá přiložené video:

5. Když mám letní pneumatiky, nebudu zkoušet, jestli to na sněhu dojedu

Možnost nepoužívat zimní pneumatiky za všech okolností je jednou ze světlých výjimek tuzemských dopravních předpisů, která ponechává trochu zodpovědnosti na řidičích. V realitě ČR, kdy na Vánoce zpravidla bývá deset stupňů, velmi často zimní pneumatiky ani nejsou potřeba. Pokud si ale na autě necháme letní pláště, což mimo horské oblasti dává smysl, nebudeme to těch pár dní v roce, kdy je na silnici opravdu sníh, zkoušet. Raději pojedeme autobusem, vlakem, nebo zůstaneme doma. Letní pláště jsou většinou lepší než ty zimní, ale na sněhu fungují velmi, velmi špatně. Není nic horšího než řidič, který pod heslem „je to kousek, to dojedu“ zkusí zajet někam pár kilometrů, aby v prvním stoupání zjistil, že to na letních fakt nedá. Ale to už stojí s autem napříč silnice a blokuje provoz.

6. Těch pár minut čištění auta ještě nikoho nezabilo 

Podle předpisů byste měli z auta před jízdou také odstranit sníh. Tohle pravidlo by snad ani nikdo oficiálně nařizovat nemusel, protože je logické. Když si vezete na autě deseticentimetrovou čepici sněhu, asi nepřekvapí, že po chvíli sníh povolí a buď vletí někomu za vámi do okna, nebo se sesune při brzdění do okna vám. Je dobré pamatovat i na to, že když z návěsu před vámi odletí první kus ledu, je docela velká pravděpodobnost, že něco dalšího ještě bude následovat.

7. Snížená viditelnost se týká i ostatních 

A jeden bonus na závěr pro ostatní účastníky provozu, jako jsou chodci nebo zapálení cyklisté, kteří jezdí na kole i v nepříznivém zimním počasí. Krátké dny znamenají častou jízdu za zhoršených světelných podmínek, takže je žádoucí udělat něco pro to, abyste byli pro řidiče viditelnější. Zejména při chůzi někde po neosvětlených silnicích v noci. Ale zase to není potřeba přehánět, jak to dělají někteří cyklisté, kteří si v zájmu co nejlepší viditelnosti dají na řídítka baterku fungující jako silný stroboskop.

5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů: Jste jedním z nich?

Sedm zbytečných chyb, kterými ostatním ztěžujete (nejen) zimní cesty autem
Ohodnoťte tento článek!
4.55 (90.91%) 11 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Ano, dopolední mlhy na dálnicích, to je něco. Velké skupině řidičů vůbec nedojde, že nesvítí. Spoléhají na režim auto.

  2. Super článek a pravdivý. Jezdit na letních gumách v zimě je velký risk, nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky provozu, což by si měli řidiči uvědomit. Ale nejen přezutí na zimní zajistí, že bez problému dojedete. Když máte prázdné pneu, tak je jedno, jestli jsou zimní, nebo letní. Chce to pneumatiky pravidelně kontrolovat. Nekontroluji je sice před každou jízdou, ale tak jednou za týden je kompresorem https://www.kompresory-vzduchotechnika.cz/p/4087/pistovy-kompresor-bobby-1123-bezolejovy zkontroluji, ať mám klid, že jsou dost nafouknuté.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: