+

  • Řízný atmosférický osmiválec
  • Brilantní jízdní vlastnosti i na českých okreskách
  • Překvapivý komfort odpružení 
  • Celkově bezproblémová každodenní použitelnost
  • Exkluzivita

  • Divoký „tuningový“ styling
  • Občasné špatné načasování automatického řazení
  • Trestuhodná uživatelská rozhraní v kabině
  • Zaostalý adaptivní tempomat
  • Lexus LC 500 je levnější, atraktivnější a jezdí ještě lépe

Luxusní značka skupiny Toyota není právě synonymem sportovních aut pro fajnšmekry. V posledních letech ale dokáže pravidelně překvapit modely, od nichž by se mohly leccos přiučit i evropské značky ze setrvačnosti stále považované za výrobce řidičsky atraktivních aut. Když necháme stranou exotický supersport LF-A, se kterým se naprostá většina z nás nesvezla a nejspíš ani nikdy nesveze, musíme v této souvislosti vzpomenout především Lexus LC 500 – futuristicky stylizované kupé se zcela okouzlujícím chováním v zatáčkách. Něco jako průnik Mazdy MX-5, E46 M3 a velkých Ferrari s motorem vpředu, napsali jsme tehdy. A stojíme si za tím.

V tomto odstínu je nejen Alcantara na sedadlech a kožené prvky palubní desky, ale i karbonové dekorace
Motor bez turba je dnes už vzácnost. Osmiválec Toyota 2UR-GSE se pyšní skutečně vysokotáčkovým charakterem

Od předmětu našeho dnešního zájmu jsme podobně delikátní zážitky za volantem nečekali. Zaprvé proto, že zavalitý dvoudveřový Lexus RC sám o sobě nijak oslnivým řidičským autem není. A to ani ve sportovně orientované verzi F s atmosférickým pětilitrovým osmiválcem. Zadruhé proto, že limitovaná edice Track Edition svým názvem i vzhledem slibuje nekompromisní nastavení na závodní okruhy, nikoliv vyvážené chování na běžných silnicích. Kapota, střecha, přední spoiler a nápadné zadní křídlo jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu, jehož odhalená černá struktura divoce kontrastuje s bílou karoserií. Za 19palcovými koly BBS vykukují brzdové kotouče z karbon-keramického kompozitu. Jen na kolech, kotoučích a třmenech ušetřili konstruktéři 25 kg neodpružené hmotnosti, která má zásadní vliv na jízdní projev vozu.

Pevně montované zadní křídlo poskytuje o 26 kg větší přítlak než aktivní spoiler standardního modelu RC F

Celková hmotnostní úspora je přitom zhruba třikrát vyšší. Kromě karbonových dílů karoserie za ní stojí ještě třeba titanový výfuk. Motor i osmistupňový automat zůstávají stejné. Souhrnný vliv provedených změn na chování auta je ale téměř zázračný. Kde se RC F nejistě převaluje, následuje Track Edition pokyny volantem s přesností a agilitou útočícího geparda. Pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S prakticky neznají nedotáčivost a citlivě komunikující podvozek poskytuje tu vzácnou jistotu, která umožňuje i průměrně nadanému jezdci ve výjezdech ze zatáček rutinně balancovat na samé hranici přetáčivého smyku.

Lexus poslal svá auta driftovat po zamrzlém jezeře Bajkal

Abychom si rozuměli, nemluvíme o driftování. Jezdit velkými dlouhými akceleračními smyky samozřejmě můžete, pokud na to máte odvahu, schopnosti a prostor (a vypnete dosti upjatý stabilizační systém). Ale nemusíte, abyste si harmonický charakter Lexusu RC F Track Edition užili naplno. A to je, oč tu běží. Dávkovatelnost výkonu, reakce na otočení volantem, zpětná vazba od silnice, to všechno vám umožňuje „osahávat“ si hranice přilnavosti zcela intuitivně a s pocitem naprosté kontroly, i když na výjezdu z vracečky dáváte malé kontra. Tak nějak si nejspíš lidé představují, že jezdí vozy BMW, které přitom schopnost delikátní interakce s řidičem dávno ztratily.

Rozložení přístrojů nenechá nikoho na pochybách o sportovních ambicích RC F
Pevná opora ramen patří k základním předpokladům jistoty při sportovní jízdě

Je to téměř nefér, ale motor vedle fantastického podvozku vlastně trochu zaniká. Zdálo se nám, že ve verzi plnicí aktuální emisní limity už nereaguje na plyn s tak nezkrotnou naléhavostí jako ještě před několika lety, i když v záplavě turbomotorů je to pořád nádherně ostrá vysokootáčková pila. Planetová převodovka neurazí, účel splní, ale PDK od Porsche to není. Na změny zatížení reaguje ve standardním nastavení měkce, zatímco v režimu Sport S to dohání až hrubiánskou kalibrací. Mimochodem ne zcela precizní. Při agresivním nájezdu do zatáčky na brzdách neváhá podřadit i ve chvíli, kdy se auto už docela ostře stáčí do oblouku. Lepivé pneumatiky výsledné narušení trakce zadních kol poberou, ale příliš graciézní to není. Takovéto dílčí výhrady ovšem nemají moc zásadněji oslabit celkově famózní řidičský zážitek.

Test Toyota GR Supra: Der Japaner

Pokud byste se nechali „okruhovou edicí“ zlákat, musíte být nicméně připraveni na kompromisy. Byť ne v té oblasti, která vás napadne jako první. Přestože vzhled a název vozu slibují prkennou jízdu, podvozek je (ve výchozím jízdním módu Normal) nečekaně konejšivý. Komfort odpružení v městských rychlostech je nejen snesitelný, ale dokonce citelně lepší než ve většině dnešních velkých SUV, jejichž gigantickou hmotnost nemohou ladiči krotit jinak než tuhostí podvozkových komponentů. Znovu se zde potvrzuje, že pohodlí a ovladatelnost jsou nikoliv vzájemně neslučitelné protiklady, ale dvě strany jedné mince.

Karbonový spoiler není tak nízký, aby omezoval praktickou použitelnost vozu
Design kol byl inspirován závodním speciálem RC F GT3. Brzdy jsou z kompozitu

V čem tedy mají ony ústupky spočívat? V oblasti, kterou jsme si i my novináři zvykli z lenosti označovat nepřesným anglicismem „technologie“. RC F Track Edition má sice adaptivní tempomat, ale bez schopnosti brzdit až do zastavení. Při poklesu rychlosti pod 30 km/h se vypne. V roce 2020! V autě s automatem! Zdaleka nejhorší je ale uživatelské rozhraní. Naprosto každý aspekt sdruženého přístroje před řidičem i středového displeje, od způsobu ovládání přes strukturu menu po grafické ztvárnění, je nepochopitelně a neodpustitelně příšerný. Pro někoho to nemusí být podstatné. Fakt ale je, že zaostalost „technologií“ výrazně snižuje předpoklady Lexusu RC F k výkonu role auta na každý den, k němuž by se jinak skvěle hodil. Třeba i proto, že přední karbonový spoiler není přehnaně nízko a umožňuje i parkovat dopředu nad obrubníky běžné výšky.

Navzdory okruhovému vzhledu i názvu má podvozek pochopení i pro „specifika“ českých silnic

Přestože výrobce požaduje za Track Edition 3,5 milionu korun, aut schopných naservírovat srovnatelné řidičské zážitky ani v této cenové hladině mnoho není. Nejtěžší konkurent tak paradoxně čeká ve vlastní stáji. Za 3 130 000 Kč totiž pořídíte Lexus LC 500 ve vrcholné specifikaci Sport+. A ten je, pokud nám paměť slouží, řidičsky ještě uspokojivějším autem a celkově působí daleko honosněji než RC F TE.

Lexus RC F Track Edition: Verdikt

Neosloví každého, to však ani není jeho cílem. Speciální edice modelu RC F se zaměřuje na zákazníky, kteří chtějí netuctový sportovní vůz a brilantní jízdní vlastnosti jsou pro ně důležitější než třeba nešikovná obsluha sekundárních funkcí. Lexus tvrdí, že model Track Edition vznikl při příležitosti 30. výročí značky a deseti let od uvedení řady F. A může si pogratulovat, protože tato oslava se mu skutečně vyvedla!

Foto: Ondřej Kroutil


Cena testovaného vozu: 3 499 000 Kč
Technické údaje Lexus RC F Track edition
MOTOR
Konstrukce: vidlicový osmiválec, atmosférické plnění
Zdvihový objem válců (cm3): 4969
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 341/7100
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 520/4800-5600
Převodovka: osmistupňová automatická
Poháněná kola: pohon zadních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 270
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4705
Šířka bez zrcátek (mm): 1845
Výška (mm): 1390
Rozvor náprav (mm): 3730
CENY A VÝBAVY
Cena (Kč): 3 499 000
Rychlý test Lexus RC F Track Edition: Jiný, než se zdá
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: