Řidiči přišli o pruh i rychlost kvůli jediné autobusové lince. Jezdí čtyřikrát za hodinu

  • Změny dopravního značení na Modřanské ulici jsou téměř u konce, protlačil je magistrát

  • Řidiči už nemohou jezdit 70 km/h, rychlost spadla na padesátku kvůli pruhům pro cyklisty i autobusy

  • Bus pruh není časově omezený, přesto ho využije jen jediná linka párkrát za hodinu

Zásadní změny dopravního značení na Modřanské ulici, které na začátku roku protlačil architekt Tomáš Cach napojený na sdružení Auto*Mat, jsou téměř u konce. Magistrát je provedl i přes protesty radnice Prahy 4. Po upravené pražské ulici jsme se projeli a zjistili, že řidiči přišli o rychlost a jeden pruh kvůli jediné autobusové lince s velmi slabou frekvencí spojů. A navíc v místě, kde doslova hned vedle silnice vede tramvajová trať.

Při cestě ze severu (z centra) začíná nové značení u nájezdů na Jižní spojku. Pro řidiče se toho nejprve moc nemění. Sice přibyl cyklistický pruh, ale vešel se i se dvěma pruhy pro auta. Paradoxně za celou dobu, co jsme po Modřanské jezdili tam a zpět, jsme neviděli jediného cyklistu na silnici. A to byla sobota s teplým počasím. Jediný cyklista, kterého jsme viděli, šlapal po trávě za svodidly.

Řidiči se vyhýbají autobusovým pruhům, i když nemusí. Blokují tak provoz

Cyklopruh pokračuje až do křižovatky s ulicí V Náklích, kde náhle končí. Zřejmě se po sportovcích chce, aby z Modřanské odbočili směrem pod tramvajovou estakádu a pokračovali dál v bezpečnějším prostředí. To je chvályhodné, nicméně auta přišla v úseku od Jižní spojky po tuto křižovatku o maximální povolenou rychlost 70 km/h. Místo toho musí jet padesátkou. Sedmdesátka se vrací až po skončení cyklopruhu.

Pruh pro autobusy i o víkendu

Změny na Modřanské směrem do centra ale začínají mnohem dřív. Už za křižovatkou s ulicí Československého exilu totiž řidiči přichází o pravý jízdní pruh, který zabraly autobusy. Na rozdíl od řady dalších míst ve městě není časově omezený jen na špičku, ale navíc vede paralelně s tramvajovou estakádou, která je cestujícími více využívána než autobusy. I tak zde ale tramvaje příliš obsazené nejezdí.

Mapa změn na Modřanské ulici. Hlavní úpravy se prolínají v polovině trasy. Autobusový pruh je jen směrem do centra. Všude platí 50 km/h. Zdroj: Google Maps

Svědčí o tom i fakt, že vyhrazený pruh využije jediná autobusová linka. Jde o autobus číslo 190 na trase ze zastávky Na Beránku v horní části Modřan přes Nádraží Braník až do stanice Smíchovské nádraží. Jak jízdní řád na stanici Černý kůň (která je na znamení) ukazuje, ve špičce jede autobus sice šestkrát za hodinu, mimo ni ale jen čtyřikrát nebo méně. Proč tedy autobusový pruh časově neomezili, není zřejmé. Můžeme-li navíc soudit z občasného pozorování (v Modřanech jsme dlouho měli kanceláře), v autobusech na této lince necestuje mnoho lidí ani ve špičce.

Dobrou zprávou je, že vyhrazený pruh končí u odbočky do zastávky Nádraží Braník, takže se řidiči nebudou ve špičce „štosovat“ až k vytížené světelné křižovatce u Branického pivovaru. I zde platí, že lidé v autech přišli na celém úseku od ulice Československého exilu o sedmdesátikilometrovou rychlost. Vzhledem ke krátkému úsekovému měření na křižovatce s ulicí V Náklích můžeme očekávat, že se zde začnou tvořit kolony.

Tohoto cyklistu nový pruh nenalákal. Byl přitom jediný, kterého jsme v sobotu dopoledne potkali
Stanice Černý kůň prozrazuje, že pruh využívá jediná autobusová linka 190

Jak ulice Modřanská vypadá po změnách značení, si můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii. Najdete v ní i jediného cyklistu, kterého jsme poblíž komunikace potkali. A také jízdní řád linky 190, kvůli které vznikl vyhrazený pruh pro autobusy.

Řidiči přišli o pruh i rychlost kvůli jediné autobusové lince. Jezdí čtyřikrát za hodinu
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.67%) 30 hlas/ů

7 KOMENTÁŘE

  1. Bohužel je skutečností, že navzdory už tak nízké propustnosti našich komunikací zavádějí naši architekti či úřady (za danou úpravu nemůže odpovídat v konečném důsledku projektant či architekt, ale příslušný správní úřad) stále více rozum a logiku postrádající opatření blokující plynulou dopravu. Instalují se fyzické bariéry zužující šířku vozovky, zavádějí se 24/7 vyhrazené pruhy pro MHB, které zde jedou např. jednou za půl hodiny a přitom zaberou 50 % kapacity vozovky, cyklotrasy, kde projedou dva cyklisté za den, tolerují se časově neomezené stavební práce na silnicích prováděných s minimální intenzitou. Tato společnost a část její politické reprezentace zřejmě z nějakého ideového důvodu rezignovala na používání normálního selského rozumu…. Nějaké smart řešení v českých podmínkách vůbec není na obzoru. Co například umožnit do vyhrazených pruhů vjezd osobních vozidel obsazených 2-3 osobami, důsledně pruhy vyhrazovat jen ve špičkách v 7-9 hod. a 16-18 hod. atd. ?
    Právě kvůli těmto uměle vytvářeným překážkám vzniká na silnici nervozita řidičů, agresivní způsob jízdy a následná zvýšená nehodovost. Cui bono ?

    • Ano,přesně tak. N aúřadech jsou upláceni stavebními firmami, aby jim přihrávali nesmyslné úprava na komunikacích. Všechny je vykopnout , at jdou makat a at se neválej na svých správních úřadech za daně všech obyvatel.

  2. Kdy to přestane?! Silnice pomalované, že se na povrchu barev za deště nedá udržet na motorce. Všude plno dopravních značek, které už nelze vnímat ani na kole. Dodatkové tabulky tak malé, že je třeba zastavit, aby se to dalo přečíst. Cyklostezky v místech, kam by cyklistu s mozkem v hlavě nikdo nedostal – dobrovolně by tam nikdy nevjel. Cyklostezky náhle začínající a stejně tak končící. Díky cyklostezkám nelze vytvořit při stání před křižovatkami záchranářskou uličku. Cílem odboru dopravy magistrátních úředníků není doprava po městě, ale znechutit cestování po Praze individuálními dopravními prostředky.

  3. Snad jen “pražský zasTupitel” může takovou zhovadilost vymyslet – vždyť nejlogičtějším krokem by přeci bylo auta, která tu nechci, co nejrychleji z města “vyhnat” ven. Nikdo z řidičů (a to snad pochopí i “zasTupitel”) nejezdí do města proto, že by byl nadšený z kolon a neustálého stresu – téměř každý tam jede prostě proto, že musí …, třeba vydělávat peníze na to, aby “zasTupitel” měl na výplatu, placenou m.j. i z jeho daní …
    Nejlogičtější by tedy bylo, domnívám se, vytvořit páteřní komunikace (a ta popisovaná je ideálně jednou z nich), kde nebudou cyklostezky a ze země trčící nesmyslné zelené věci, zpomalovací pásy, atd. a kde budou moci auta co nejrychleji městem projet do svého cíle a poté město co nejrychleji opustit …
    Ale asi se pletu – nebo nejsem “zasTupitel” …

PŘIDAT KOMENTÁŘ: