Revoluce? Možná. Ve Švédsku po téměř devadesáti letech změnili tažné zařízení

  • Tažné zařízení přežívá do dnešních dnů v podobě známé od roku 1932

  • Švédská společnost Semcon představila moderní koncept Automatic Trailer Connection, který připojení přívěsu výrazně zjednodušuje

  • Zatím není jisté, zda novinka výrobce automobilů a přívěsů zaujme 

Auta prodělala za posledních 80 let obrovský vývoj. V dnešní době už dokážou jezdit bez zásahů řidiče, na mobilech můžete sledovat kde co, nechybí obrovské displeje v interiéru, konektivita, masáže a tak dále. Je až s podivem, že navzdory bouřlivému vývoji prakticky ve všech oblastech se pořád najdou věci, které přežily do dnešních dnů ve své původní podobě. Například tažné zařízení.

Švédská společnost Semcon uspořádala na jaře letošního roku průzkum s cílem zjistit, v jakých oblastech schází ženský pohled na věc. Dostala zhruba pět stovek návrhů a řada z nich zmiňovala, jak složité je připojit k autu přívěs. Z dalšího průzkumu vyplynulo, že padesát procent lidí přívěs vůbec nechce používat – a 70 % z této skupiny tvoří ženy. Následně byl sestaven vývojový tým složen výhradně z žen, který měl přinést revoluci. Výsledek se jmenuje Automatic Trailer Connection.

Jaká auta jsou nejlepší na tahání karavanů a přívěsů? Volvo XC60, VW Polo nebo Škoda Kodiaq

Jak to funguje? Přívěs a automobil spolu komunikují přes internet, případně přes Bluetooth. Řidič musí s autem zajet zhruba dva metry k přívěsu a zbytek už obstará asistenční systém, který sám najede k přívěsu. Klasické tažné zařízení je nahrazeno úplně jiným řešením schovaným v nárazníku, kde je také uložen mechanismus, který přívěs fyzicky drží. Řidič(ka) vše pouze sleduje na displeji. Že jde o poměrně jednoduchou věc, o tom vás přesvědčí přiložené video.

Projekt je to zajímavý, ale zatím je stále ve fázi konceptu. Není jisté, zda některé výrobce aut a přívěsů zaujme. Odlišný pohled na věc totiž znamená, že by u takového vozu byly veškeré dosud vyrobené přívěsy nepoužitelné, což je nepochybně jeden z důvodů, proč se tradiční tažné zařízení používá v prakticky nezměněné podobě i dnes.

Jízda s přívěsným vozíkem: Jak řídit a na co všechno dávat pozor

Přesto by nebylo přesné tvrdit, že by se v této oblasti žádný vývoj neudál. Některé automobilky nabízejí speciální zobrazení parkovací kamery s pomocnou čárou označující polohu tažného zařízení, což usnadní nacouvání k přívěsu. Samotné couvání s přívěsem pak třeba u Volkswagenu nebo Land Roveru obstará vůz samotný. Takže nakonec i bez nové švédské revoluce by mělo být obsloužení přívěsu jednoduché, na což před časem upozorňovalo vtipné video automobilky VW:

Revoluce? Možná. Ve Švédsku po téměř devadesáti letech změnili tažné zařízení
Ohodnoťte tento článek!
3.33 (66.55%) 116 hlas/ů

25 KOMENTÁŘE

  1. A co udelá toto super tažné zařízení v zatáčce? Podle toho, co je vidět na videu, se přívěs v první zatáčce vylomí z nárazníku a doje*e celé auto. Bez asistenta v podstatě nepřipojitelné, připojování ve svahu, nerovném terénu a podobně taky nemožné, protože pokud se netrefíte na centimetr, tak si akorát poškodíte auto. Přívěs musí komunikovat, takže potřebuje baterku = další komplikace. Raději bych zůstal u osvědčené koule. Přívěs zvládne připojit i cvičená opice. Pro ženy je to obtížné, protože bojují s těžkým přívěsem nebo jim to nikdo pořádně neukázal. Spíše by mělo smysl přepracovat zásuvky, ať se nemusí lézt pod auto a zapojení je jednodušší a lepší. To bych viděl jako jedinou slabinu současných tažných zařízení.

    • jde o peníze, aby to bylo co nejsložitější a nejdražší, a aby paní ze své tesly nemusela vůbec vylézat mezi póvl..

    • Pokud by nové tažné zařízení mělo v návrhu redukci pro připojení starých přívěsů, tak by se to prosadilo velmi rychle. Ale náběhy v nárazníku bych udělal s pozvolnější na větší rozptyl. Pokud si někdo myslí že koule na autu je ok, ať se vrátí k loukoťovým kolům a žebřiňáku. 🙂

  2. Tak asi je tam vidět, že je tam ohebná část, že… ale je fakt že někdo vidí tvrdý klacek a na něm asi texturový kondom… kdoví…

  3. Naprosto zbytečné, drahé a de-bilní – nereální řešení… Občas se vymyslí něco, co je prostě dokonalé, tak proč to celé předělávat?! Jak píše Ondřej, radši vymyslet lepší zásuvku, jinak kula nemá chybu, kromě estetičnosti a už existují i odnímatelné koule. A dá se jednoduše dodělat za pár korun ke každému vozidlu. Ženy téměř s vozíkem nejezdí, je to spíš chlapská práce, trochu těžká, trochu špinavá a chce to i víc zručnosti při parkování, sorráč ženy, ale každý umíme něco jiného a pochybuji, že se bude nějaká ženská tahat s vozíkem a přepravovat třeba skříň, nebo pračku, že… Na to mají nás chlapy, co rádi pomůžeme – za kousek koláčku a pochvalu, jak jsme šikovní… 😉 Tak že vymýšlet kraviny a předělávat dokonalé zařízení je naprostá hloupost, stejně ženské nezačnou najednou víc jezdit s vozíkem… Navíc i všechny vozíky by potřebovali být kompatibilní.

    • I ženy umí jezdit s přívěsem a couvat na zrcátka. není to žádná věda, je to jen o cviku a zručnosti . 🙂
      rozhodně to není o pohlaví, když vidím některé muže , jak couvají , jdou na mě mrákoty. 🙂 Používám přívěs skoro každý den asi 10 let, cestuji za prací na hory a ve svém dvounápravovém přívěsu mám 4 psy. 🙂
      Jinak po shlednutí tažného zařízení – nesmysl . 🙂

    • ve ŚVÉDSKU VYMYSLELI VÍCE VĚCÍ, CO NĚKTEŘÍ LIDÉ OZNAČOVALI ZA ZBYTEČNÉ, NAPŘ. BEZPEČNOSTNÍ PÁSY A PODÍVEJTE SE DNES. NECHTE TO NA VÍVOJI A ZA PÁR LET SE BAVTE, ZDA SE TO UCHYTILO. CO DALI ČEŠTÍ LIDÉ AUTOMOBILISMU?

  4. 😀 Nojo, to asi vymyslela nějaká ženská těsně po orgasmu… Když na tom můžu utáhnout manžela/milence, proč ne nákladní vozík, že… Jenže ten vozík asi nebude úplně spolupracovat, jako chlap… Budou tam působit určité dost silné síly, které ale nebudou přitažlivé, a které (na rozdíl od působení chytu na kouli) způsobí postupné opotřebovaní a likvidaci těch dvou úchytných plošek. Navíc bez velmi přesné elektroniky a na nedokonale rovné vozovce tohle velmi těžko správně nasměrujete, zatímco koule je spolehlivá i v těžkých podmínkách.

    Za mě: nahradíme kulaté kolo hranatým, protože líp vypadá…

  5. Fakt by mě zajímalo jak to funguje v zatáčce, to tam neukázali a z toho animenáčrtu se toho moc nepozná. Zřejmě to bude na způsob statické kardanky.

    • řešením je, zavést to do povinné výuky v autoškole, stejně jako výměnu kola, kdo to nezvládne, nedostane řidičák:-) Ženy by musely povinně na přezkoušení. Pořád chtějí rovnoprávnost, tak ať dokážou, že na to mají. Třeby by to trochu pročistilo počet řidiček na silnicích:-)
      Očekávám urputný protest fenistek, že je nové tažné zařízení sexistické a genderově nevyvážené:-))))

    • řešením je, zavést to do povinné výuky v autoškole, stejně jako výměnu kola, kdo to nezvládne, nedostane řidičák:-) Ženy by musely povinně na přezkoušení. Pořád chtějí rovnoprávnost, tak ať dokážou, že na to mají. Třeba by to trochu pročistilo počet řidiček na silnicích:-)
      Očekávám urputný protest feministek a třetího pohlaví, že je nové tažné zařízení sexistické a genderově nevyvážené:-))))

    • Bobe, vy jste opradvu kretén, vražte si vaše koule do tý jediný díry , co máte, a už sem nepiště.

  6. Když pominu nepraktičnost tohoto systému.. Zajímalo by mě proč, je tam 9ti pinová zásuvka, když dnešním vozidlům by stačily jen dva silové piny (+12V a -12V) a dva datové piny (CAN H a CAN L).

  7. Jsi šašek, koule je v pohodě, jednoduchý způsob zapojení a pokud to umíš tak i rychlý. Není potřeba do všeho cpát elektroniku a asistenty. Takhle lidstvo akorát zakrní…

  8. Je to, koukám, genderově vyvážený vynález – nahradit kouli dírou… Inu, předchozí verzi vymysleli muži, tutonovou ženy… 😉

  9. Prvky závěsného zařízení, na které působí síly, mi vesměs připadají příliš subtilní. Zejména ty půlměsíčky v té drážce…
    Nikde nevidím nic, co by trnu závěsu bránilo v pootáčení. Takže i když bude mechanismus v pořádku a bude se otáčet hladce, kolíčky kontaktů budou namáhány na střih. A jestliže se tření trochu zvětší, kontakty se prostě urvou. Pokud o tom řidič nebude vědět, tak vesele pojede s přívěsem, který nebliká, nesvítí na něm brzdovky… Bude-li systém obsahovat nějaké kontrolní a výstražné okruhy, které mají na závadu upozornit, znamená to další složitost a další náklady.
    Moc by mne zajímalo, jak je udělaný kloub (který bohužel není pod pryžovou měchovou manžetou vidět). Soudě podle rozměrů manžety musí být těžce poddimenzovaný. Ještě výrazněji, než záchytný mechanismus.
    Automatické navádění snad (?) dokáže řídit auto tak, aby otvor vždy správně nasměrovalo k trnu ve VODOROVNÉ rovině. Ale neumím si představit, jak a čím vyrovná VÝŠKOVÉ rozdíly, když budu přívěs připojovat v nerovném terénu – což je u mne zcela běžná situace. Takový systém, který to dokáže, musí být nezbytně značně složitý a nákladný.
    Závěr: Celé mi to připadá jako naprosto zbytečná ptákovina. Koule mi vyhovuje právě proto, že je primitivní. V podstatě nezničitelná a blbuvzdorná.

  10. Tak jsem tak koukal, jak zajel kolík do díry a přišlo mi to jako, když… a pak čtu, že to vytvořil tým složený jen z žen. Tvl, to nebude náhoda. 🙂

  11. no to je mi zase ale kravina. Vypadne mi internet a jsem v pí.i. Prostě nacouvu, vylezu z auta, zacvaknu čubu, připojím kabel, zkontroluju, jestli bliká a svítí a frčím. Operace na dvě minuty. Když je někdo lempl a nešika, tak pak musí vymýšlet takové zhovadilosti, jako je tato. Bravo, vozík stojí dneska zhruba 13 tis, tady bude stát samotná elektronika mnohem víc, nemluvě o tom, že přívěs za auto bude muset mít připojení k internetu, nebo nějakou jinou bezdrátovou komunikaci. Takže vlastně bude přívěs potřebovat baterky. A ty se musí dobíjet. A pokud s tím pojedu jednou za rok, baterky se samy vybijí a zničí. Dámy místo, aby se anučily couvat a připojovat přívěs, radši vymýšlí hovadiny. Nejsem proti inovacím, sám se snažím zlepšovat vše, co mi přijde pod ruku, ale tohle opravdu je přes čáru.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: