Retro: Porsche 924 mělo být VW Scirocco. Dnes je to žádaný youngtimer

přidejte názor
Autor: Redakce Autobible
  • Kupé 2+2 původně vznikalo jako projekt Volkswagenu

  • Mělo to být vlastně Scirocco, ale VW pak změnil své směřování

  • Porsche rozpracovaný projekt odkoupilo

  • Z modelu 924 se stal obchodní úspěch, který značku zachránil

  • Pro automobilku měl model 924 stejný význam jako dnes SUV Cayenne

Byla doba, kdy se slušné a zachovalé Porsche 924 dalo koupit za padesát tisíc. Nikdo tahle auta nechtěl a zdálo se, že si historie nebude chtít první Porsche s motorem vpředu a pohonem zadních kol pamatovat. Jenže svět se zbláznil a nadšenci berou všechno, co má nějakou historickou hodnotu. I Porsche 924. A nutno říci, že s odstupem let má tohle revoluční (z pohledu svého výrobce) auto velké kouzlo.

Porsche 924 Turbo Coupe (1) Projekt se původně jmenoval „425“ a mělo to být premiové kupé Volkswagenu. Teoreticky takhle tedy mohlo vypadat Scirocco
Porsche 924 (9) Porsche potřebovalo vůz navrhnout tak, aby se do něj vešel existující čtyřválcový motor VW/Audi. Převodovka putovala dozadu k diferenciálu

Projekt dvoudveřového kupé se začal rodit na přelomu 60. a 70. let dvacátého století, ale nikoli jako auto s logem Porsche. Úkol vyvinout sportovní kupé dostalo Porsche od Volkswagenu, který chtěl z modelu udělat svůj vrcholný premiový produkt. Porsche označilo studii jako Project 425 a představilo několik návrhů.

Doporučujeme Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár

Asi víte, že Porsche 924 má motor vpředu podélně a jedná se o řadový čtyřválec. To bylo součástí zadání od Volkswagenu, protože kupé mělo pojmout existující řadové čtyřválce automobilek Audi a VW. V zájmu lepšího rozložení hmotnosti a zlepšení trakce Porsche dokonce zvolilo netradiční koncepci transaxle s převodovkou vzadu.

VW z projektu vycouval, ale Porsche se kupé hodilo

Jenže v roce 1973 udeřila ropná krize, přišly emisní normy v USA a ještě se změnilo vedení značky Volkswagen, takže sportovní kupé s vyšší cenovkou nebylo úplně na pořadu dne. Navíc se ukázalo, že budoucnost ekonomických sporťáků bude v předokolkách na platformě masových modelů. A tak se zrodilo první Scirocco založené na Golfu. Zbytek je už historie...

Porsche 924 S (4) I když se jednalo o základní model, byl kvalitně vyrobený a měl slušnou výbavu. Připlatit bylo možné třeba za klimatizaci a elektrická okna
Porsche 924 (11) „Mrkací“ světla jsou dnes už naprostá rarita, ale na přelomu 70. a 80. let to byl žádaný prvkek sportovních vozů

Porsche ale rozpracovaný projekt přivítalo, protože v těžké době s novými emisními normami a dražším palivem se ekonomický sporťák hodil. Navíc to tehdy nebylo s modelem 911 nijak slavné a hledala se cesta, jak ho nahradit. Po ukončení výroby modelu Porsche 914  automobilka dokonce vrátila do nabídky čtyřválcové Porsche 912. Porsche tak znovu jednalo s Volkswagenem a ten souhlasil, že projekt rozpracovaného kupé automobilce prodá.

Doporučujeme: Ruf CTR Yellowbird vznikl „nechtěně“, přesto se stal legendou

Součástí dohody bylo, že výroba bude probíhat v bývalé továrně automobilky NSU v Neckarsulmu a budou ho montovat pracovníci VW, pouze pod dozorem kvalitářů Porsche. Automobilka si pak vlastně jen odladila motory podle sebe a celý projekt spolykal relativně málo peněz. Díky tomu mohlo Porsche nasadit velice konkurenceschopnou cenu a slušné marže.

Vůz byl představen na privátní akci v roce 1975, sériová výroba se naplno rozjela v roce 1976. První exempláře Porsche 924 měly dvoulitr od Audi EA831 s novou hlavou, kterou si vyvinulo Porsche samo. Motor zpočátku dosahoval výkonu 95 koní, později se vstřikováním a katalyzátory 110 koní na trhu v USA. Nakonec se výkon ustálil v evropské verzi bez katalyzátorů na hodnotě 125 koní, točivý moment dosahoval maxima 165 Nm.

První Porsche s automatem

Dvoulitr měl nejprve čtyřstupňovou převodovku od Audi, ale už v roce 1977 ji nahradil pětistupňový manuál s obrácenou jedničkou (řadila se tam, kde byste dnes řadili dvojku). Později nahradila tuto skříň klasická s jedničkou dopředu. V roce 1977 také poprvé přišel třístupňový automat. Vzniklo tak vůbec první Porsche s klasickým měničovým automatem.

Porsche 924 Carrera GT (2) Naprostým vrcholem řady 924 byl model Carrera GT s přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 210 koní. Jezdil přes 240 km/h
Porsche 924 Carrera GT (1) Z přeplňované Carrery GT vycházelo několik závodních verzí, které sklízely úspěchy na okruzích po celém světě

Porsche 924 bylo kritizováno za horší dynamiku, ale vůz s hmotností necelých 1100 kg se dostal na 100 km/h za 9,6 s a uháněl 204 km/h. To byly ve druhé polovině 70. let naprosto dostatečné parametry pro sportovní kupé. Navíc Porsche 924 opravdu skvěle jezdilo, bylo dobře vyvážené a nebylo řidičsky tak záludné jako tehdejší 911. Zkrátka ideální lidový sporťák.

Doporučujeme: Vyhynulé evropské sedany se zadním pohonem, které už skoro nepotkáme

Nedostatečnou dynamiku měly nahradit přeplňované verze. Porsche patřilo mezi průkopníky přeplňování a turbodmychadlo se podívalo i do modelu 924. Verze 924 Turbo z roku 1979 měla 170 koní a 245 Nm, od roku 1981 nabízel dvoulitr s turbem 177 koní a 250 Nm. Porsche 924 Turbo uhánělo 230 km/h a na stovku se rozjelo už za 7,7 sekundy.

Absolutním vrcholem přeplňovaných verzí a celé řady 924 bylo Porsche 924 Carrera GT. Turbomotor 2,0 l byl vyladěný na 210 koní a 280 Nm. Vůz s ním akceleroval na 100 km/h za 6,9 sekundy a rozjel se na 240 km/h. Z Carrery GT vycházelo několik více či méně úspěšných závodních verzí s výkonem až 400 koní. Porsche prodávalo závodní Carrery GT i soukromníkům a amatérským jezdcům.

Obchodní úspěch a zachránce značky

Na konci životního cyklu modelu 924, který se vyráběl do roku 1988 již paralelně s nástupnickým modelem Porsche 944, přišel ještě čtyřválec 2,5 l. Ten měl ve verzi Porsche 924 S v roce 1987 výkon 150 koní a točivý moment 190 Nm, o rok později nabídl 160 koní a 210 Nm. Rychlost 220 km/h a zrychlení 8,2 s byly na tehdejší dobu tak akorát.

Porsche 924 GTP (3) I když se Porsche 924 prosadilo i na závodní dráze, byl to především ekonomický a velice oblíbený sporťák. Pro značku znamenal úspěch
Porsche 924 (15) Porsche 924 přitáhlo nové klienty, kteří u ní mnohdy už zůstali. Podobně revoluční dopad měl o dvě dekády později model SUV Cayenne

I když bylo Porsche zpočátku kritizováno za horší dynamiku, prodávalo se výborně. Nejvíce kritiky bylo slyšet spíše od majitelů a zákazníků Porsche 911, protože model 924 přilákal ke značce méně majetnou klientelu. A s dobrým řidičem mohlo i Porsche 924 ukázat ikonické 911 záda. Celkem se za 12 let vyrobilo více než 150 000 kusů Porsche 924.

Slušná provozní spolehlivost, kvalita a především dobré jízdní vlastnosti stojí za tím, že si Porsche plno klientů udrželo. Právě model 924 lze považovat za stejného zachránce Porsche v 70. a 80. letech, jakým se na přelomu tisíciletí stalo SUV Cayenne. Dnes je model 924 žádaný veterán a investiční projekt. Karoserii s motorem před renovací koupíte za necelé dva tisíce eur, ale pak vás čeká spousta práce. Pod 10 000 eur se velmi pěkné auto už skoro sehnat nedá.

Kvíz týdne

Zůstalo jen u prototypů. Poznáte, o čem tuzemské automobilky uvažovaly, že začnou vyrábět?
1/10 otázek