V pořadí už pátá generace Renaultu Clio se představila na letošním ženevském autosalonu (mimochodem s konkurentem v podobě Peugeotu 208). Clio se v Evropě těší mimořádné oblibě. Dlouhodobě to je na evropském trhu jedno z nejprodávanějších aut vůbec, mezi malými hatchbacky si drží první příčku v prodejích od roku 2013. Čtvrtá generace, nabízená od roku 2013, se celkem dostala na 2,6 milionu prodaných vozů. Clio jako takové eviduje od roku 1990, kdy přišla generace první, zhruba patnáct milionů prodaných kusů. Nejnovější pátá generace, která aktuálně vstupuje na český trh, tedy rozhodně má na co navazovat.
Nastupující Clio sice vypadá na první pohled jako facelift, ale uvnitř je všechno jinak. Důvodem je použití nové modulární platformy CMF-B. Ta přináší výhody při podobných změnách obvyklé. Je pevnější, umožňuje instalaci nejmodernějších asistenčních systémů, je také základem pro lepší odhlučnění a hlavně je připravená na elektrifikaci. Zatím sice Clio koupíte výhradně s benzinovým motorem (diesel dorazí v závěru roku), už příští rok ale přijde Clio také jako hybrid.
Samotný exteriér se žádných dramatických změn nedočkal z prostého důvodu. Renault si udělal průzkum, ve kterém 41 % dotázaných uvedlo jako hlavní důvod nákupu Clia právě jeho vzhled. Jak známo, co funguje, to se nemění. A tak kromě faktu, že každé Clio teď už má kompletně diodová světla, zůstalo na první pohled vlastně vše při starém. Prakticky shodné jsou i rozměry. Novinka je dokonce o 14 mm kratší a o zhruba tři centimetry nižší. V interiéru by to ovšem nemělo být znát právě díky nové platformě.
Nový Duster inspirací
Interiér se na rozdíl od vnější karoserie změnil víc než dost. Zcela jinak tvarovaná je palubní deska, všechny ovladače jsou nasměrovány na řidiče, stejně jako středový panel. Na něj navazuje velká středová konzola, díky které je řadicí páka, nebo volič automatické převodovky, příjemně blízko volantu. Objevily se nové multimediální systémy a ani Clio nepřijde o digitální přístrojový štít. Zatím je k dispozici základní verze se sedmipalcovým displejem, který známe třeba z Mégane. Později (na přelomu roku) ale přijde plně digitální štít o velikosti 10".
Renault chtěl kromě jiného vylepšit úroveň vnímané kvality. Například páčky pod volantem mají být (a také jsou) hodnotnější než dříve a rozšířilo se množství ploch opatřených měkčenými materiály.
V tomto kontextu stojí za zmínku, že Clio, tedy model značky Renault, převzal spoustu ovladačů z Dacie Duster současné generace. Dříve bylo zvykem, že se úplně všechno stěhovalo od Renaultu do Dacie, teď to evidentně neplatí. I když pravda je to pouze z evropského pohledu, protože na některých trzích se Duster prodává pod značkou Renault. Každopádně interiér působí docela kvalitně a ovladače z Dacie na tom rozhodně nic nemění.
Prostoru vzhledem k velikosti vozu logicky není na rozdávání, i vyšší osoby se ale nějakým způsobem do druhé řady vejdou. Zavazadlový prostor má podle metodiky VDA základní objem 340 l (+10 l ve srovnání s krátkou Fabií) a oproti předchozí generaci nabídne jak pravidelnější tvar, tak větší vstupní otvor.
Komu by hatchback nestačil, ten si pořád může pořídit Clio s karoserií kombi. Renault totiž bude na českém trhu svůj malý kombík založený na čtvrté generaci Clia prodávat ještě minimálně rok. Zájem u nás údajně stále je, i když většina konkurentů už tento segment obětovala crossoverům.
Přeplňovaný tříválec 1.0 TCe se objede bez filtru
Clio je aktuálně dostupné s motorem 1.0 TCe a 1.3 TCe. V prvním případě jde o nový přeplňovaný tříválec nastupující místo původního 0.9 TCe. Podobně jako třeba koncernový tříválec 1.0 TSI má i tato jednotka výfukové potrubí integrované do hlavy válců, takže jsou svody fakticky chlazené. Tím se snižuje teplota výfukových plynů a v konečném důsledku spotřeba. Francouzský tříválec ale není vybaven přímým vstřikem paliva. Proto neprodukuje tolik pevných částic a nemusí být vybaven filtrem GPF. Renault předpokládá, že tato motorizace bude nejprodávanější. Oproti staršímu 0.9 TCe disponuje výkonem vyšším o 10 koní, respektive točivým momentem vyšším o 20 Nm navíc dostupnějším v širším spektru otáček. Sečteno a podtrženo, motor by to měl být živější.
Silnější alternativou je čtyřválec 1.3 TCe, který vznikl ze společného vývoje s Mercedesem a který jsme si podrobně vyzkoušeli v Dacii Duster. Renault nabízí variantu TCe 130, což znamená 96 kW (130 koní), ovšem dostupnou výhradně s dvouspojkovou převodovkou EDC. Diesel 1.5 Blue dCi doplní nabídku během několika měsíců a jak už bylo řečeno, v polovině příštího roku přijde hybrid. Ten využívá jako základ atmosférický benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru, kombinovaný s jedním elektromotorem a bateriemi s kapacitou 1,2 kWh. O plug-in hybrid nejde, i když i tuto variantu případně platforma CMF-B umožňuje. Na opačném spektru nabídky stojí atmosférický tříválec 1.0 SCe. Právě ten plní roli motoru s „cenou od“. K dispozici bude během několika týdnů.
Základní technické údaje všech motorizací najdete v tabulce. Na specifikaci hybridu si ale musíme ještě počkat.
Tabulka: Technické údaje motorů pro Renault Clio V
Motorizace | SCe 65 | TCe 100 | TCe 130 | Blue dCi 115 |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (cm3): | 999 | 999 | 1333 | 1461 |
Výkon (kW/k): | 48/65 | 74/100 | 96/130 | 85/115 |
v ot./min.: | 6250 | 5000 | 5000 | 3750 |
Točivý moment (Nm): | 95 | 160 | 240 | 260 |
v ot./min.: | 3600 | 2750 | 1600 | 2000 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km): | bude zveřejněno později | 4,4 | 5,2 | 3,6 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | bude zveřejněno později | 11,8 | 9,0 | 9,9 |
Max. rychlost (km/h): | bude zveřejněno později | 187 | 200 | 197 |
Provozní hmotnost (kg): | 1137 | 1178 | 1248 | 1277 |
Pro úplnost, jednotka 1.0 SCe se bude vždy nabízet s pětistupňovým manuálem, který je zároveň standardem pro výkonnější přeplňovanou alternativu. Tu bude možné pořídit rovněž s automatem. V tomto případě ale nejde o dvouspojkovou převodovku, nýbrž o bezstupňový Xtronic.
Tříválec lepší než čtyřválec
Úvodní novinářské jízdy proběhly v okolí Prahy a času na svezení s autem bylo víc než dost. Po zkušenostech s Dacií Duster 1.3 TCe jsem se na stejný motor v malém Cliu docela těšil, jenže mě mírně zklamal. Nejde přitom o motor jako takový. Ten je pořád poměrně dynamický, zejména ve středních otáčkách, a také kultivovaný. Problémem byl ovšem automat. Ten si totiž dělá, co uzná za vhodné, a vaše snaha řadit manuálně páčkami pod volantem ho moc nezajímá. V automatickém režimu navíc občas zmatkuje.
Ještě důležitější je ale fakt, že takto vybavené Clio je oproti přeplňovanému tříválci těžší o 70 kg. Pocitově byste navíc možná tipovali ještě větší rozdíl. Subjektivně tak nakonec tříválec s manuálem působil více dynamicky než 1.3 TCe, i když je fakticky pomalejší. V zatáčkách je lehčí tříválcové Clio rovněž mnohem obratnější, protože veškerá ta váha navíc je právě nad přední nápravou. Řízení tříválce je proto přesnější, citlivější, komunikativnější. Jistě, zábavu jako s R.S. Trophy nečekejte, ale tříválcové Clio jezdí prostě lépe než 1.3 TCe s automatem EDC.
Podvozek u obou testovaných motorizací překvapil. Nevyužívá sice žádnou revoluční techniku, v předu je zavěšení McPherson, vzadu vlečená náprava, ale všechno to dohromady funguje velmi dobře. Renault při přechodu na novou generaci upravil převod řízení, které je teď strmější (14,4:1 vs. 15,2:1), těžiště by mělo být níže a pevnější platforma znamená schopnost lépe tlumit rázy od kol. To se také děje. Clio si nechá líbit velmi rychlé tempo a problémy mu nedělá ani rozbitá česká okreska.
Nabídka asistenčních systémů je bohatá, protože bez toho by nové Clio nedostalo pětihvězdičkové hodnocení od Euro NCAP. Nechybí detekce chodců a cyklistů, hlídání mrtvých úhlů, adaptivní tempomat nebo automatické přepínání dálkových světel. To dostanete spolu s lepšími světly Full LED Performance, které kromě jiného ve srovnání s těmi základními (Full LED) údajně také lépe svítí.
Nabídka výbav zahrnuje úrovně Life, Zen, Intens a R.S Line, která nahradila dřívější GT Line. Clio se vyrábí také jako luxusní Initiale Paris, to se ale na českém trhu prodávat nebude.
Nejdostupnější provedení Life má kromě diodových světel a sady asistenčních systémů centrální zamykání nebo elektrická okna, klimatizaci ale dostanete od druhé výbavy Zen. Zmíněné lepší světlomety přidá Intens spolu s automatickou klimatizací, R.S. Line se pak liší provedením předního nárazníku a výrazněji tvarovanými sedadly v interiéru. Zájemci o lepší multimediální systém s displejem o velikosti 9,3", vestavěnou SIM kartou a online připojením předplaceným na tři roky si musí připlatit i u dvou nejvyšších výbav. Příplatek ale činí v tomto případě pouze osm tisíc. Základní verze 1.0 SCe vyjde na 259 000 Kč, 1.0 TCe stojí nejméně 319 000 Kč a 1.3 TCe s automatem má cenu od 409 000 Kč. To vzhledem k výbavě nejsou přehnané peníze.
Kompletní ceník Renaultu Clio si můžete stáhnout přímo zde:
Renault Clio 2019 – kompletní ceník ke stažení
Renault Clio nové generace možná tak docela neohromí nečekanými dovednostmi, extrémně moderní technikou nebo nějakým revolučním řešením, ale minimálně po prvních zhruba dvou stovkách kilometrů se zdá, že je to kvalitně jezdící malý hatchback, který nemá mnoho slabých míst. V kontextu rozumně nastavených cen se dá předpokládat, že ho budou evropští zákazníci i nadále s chutí kupovat také v této nejnovější generaci.