Reflexní prvky na oblečení zachraňují životy. V noci a při snížené viditelnosti jsou nutností

Ročně na silnicích zemře více než sto chodců. V drtivé většině případů jde o nehody v noci nebo za snížené viditelnosti, kdy řidič chodce přehlédne. Proto by měl každý člověk, který se pohybuje v okolí silnice, mít na sobě reflexní prvky. Na ohrožení chodců upozorňuje kampaň Ty to zvládneš, kterou realizuje Asociace Záchranný kruh.

Není náhoda, že v noci je počet dopravních nehod spojených se srážkou osoby výrazně vyšší než ve dne. Za normální viditelnosti má řidič při povolené rychlosti více než deset sekund na to, aby zareagoval na pohyb člověka a vyhnul se mu. V noci se čas na reakci významně snižuje.

Jede-li vozidlo s rozsvícenými dálkovými světly, uvidí chodce bez reflexních prvků maximálně na vzdálenost sto metrů. Pokud tedy vozidlo jede rychlostí osmdesát kilometrů za hodinu, má řidič na vyřešení situace necelých pět vteřin. Pokud ale svítí jen klasickými potkávacími světly, zahlédne chodce až ve vzdálenosti padesáti metrů, což znamená, že na reakci má zhruba dvě a půl vteřiny,“ upozorňuje na nebezpečí Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh, která kampaň Ty to zvládneš realizuje.

Na jakou vzdálenost jsou barevné prvky na oblečení vidět při svícení potkávacími světly?
  • Reflexní prvky – 150 m
  • Fluorescentní prvky – méně než 100 m
  • Bílá barva – 55 m
  • Žlutá barva – 40 m
  • Červená barva – 25 m
  • Modrá barva – 15 m
  • Černá barva – méně než 5 m

Řidič ale musí počítat i s délkou brzdné dráhy. „Pokud se věnuje řidič řízení tak, jak má, zvládne zareagovat zhruba za jednu vteřinu, což ale znamená, že během ní ujede ještě dvacet dva metrů. Brzdná dráha při osmdesátikilometrové rychlosti je ale dalších třicet dva metrů, což může znamenat katastrofu. Navíc musíme ještě dodat, že takto dlouhá brzdná dráha platí pouze na suché vozovce, na mokrém asfaltu je ještě o deset metrů delší,“ dodává Hutta.

Díky reflexním prvkům budete viditelní i z desetinásobně větší vzdálenosti

Přesto každý chodec, který se pohybuje v blízkosti vozovky může snížit riziko nehody na minimum. Stačí, aby si na hýbající se části těla umístil reflexní prvky, ideálně na zápěstí, předloktí a kotníky. „Pokud má chodec na sobě reflexní prvky, tak řidič se zapnutými dálkovými světly jej ve tmě vidí až na tři sta metrů. To zhruba odpovídá vzdálenosti, na kterou by chodce viděl ve dne,“ říká Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která sdružuje záchranářské subjekty a další instituce, s nimiž vyvíjí a realizuje projekty týkající se informování, vzdělávání a prevence v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.

I s potkávacími světly stihne řidič na chodce s reflexními prvky včas zareagovat. Zahlédne ho totiž ve vzdálenosti sto padesáti metrů. „Reflexní prvky zachraňují životy. Člověk by se je ale neměl plést s fluorescenčními prvky. Ty jsou sice na první pohled výrazné, ale narozdíl od reflexních prvků světlo neodráží, nejsou tedy vidět z tak velké vzdálenosti. Platí ovšem, že pokud máte bílou nebo žlutou bundu, jste vidět více než v tmavém oblečení. Přesto by člověk pohybující se v noci v okolí vozovky měl mít na sobě několik reflexních prvků, a to jak ve městě, tak i v obci,“dodává Krajsová.

Asociace realizuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. „V našem projektu představujeme divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamujeme diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Naším cílem je, aby si divák uvědomil rizika a samozřejmě si přejeme, abychom tímto projektem snížili počet dopravních nehod na minimum,“ uzavírá Krajsová.

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

  1. Jak článek může napsat, cituji: “Přesto by člověk pohybující se v noci v okolí vozovky měl mít na sobě několik reflexních prvků, a to jak ve městě, tak i v obci”??? Toto tvrzení nemá oporu v zákoně, který jasně určuje, za jakých podmínek má chodec reflexní prvky použít. V zákoně stojí jasně MIMO OBEC.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: