Proměna logistiky společnosti Tatra Trucks

Když kopřivnickou automobilku v roce 2013 přebrala akciová společnost Tatra Trucks, prošel významnými změnami management firmy, začal narůstat prodej a zvýšenou výrobu bylo nutno uřídit nákladově a zefektivnit ji. Před rokem a půl Tatra Trucks angažovala nového ředitele průmyslového inženýrství a logistiky Davida Sivčáka se zkušenostmi se zaváděním efektivních způsobů řízení. V Tatře dostal za úkol jejich principy uplatnit také. Celý proces stál na důkladném zmapování všech procesů a materiálových toků a přísném dodržování plánování dvanáctitýdenního výrobně-logistického cyklu.

Po prvních analýzách došel David Sivčák k závěru, že bude potřeba začít od interní logistiky, která vykazovala některé nedostatky a neefektivní kroky. „Když jsem do firmy před rokem a půl nastupoval, předchozí šéf skladu mi ukázal, jak funguje skladování. Nechal jsem to tu viset, abych si připomínal, jak je důležité efektivitou a dodržováním pravidel předcházet přebujení systému,“ říká Sivčák s odkazem na velký nástěnný papírový arch zobrazující složitou množinu mnoha čar.

Kromě interní logistiky je velice důležitou součástí změn nové značení podlah, které přesně vymezuje kde se který druh materiálu skladuje. Vylepšením prošel i centrální příjem, přesněji se vymezilo skladování dílů určených pro výrobu a vedle toho náhradních dílů, které mají jinou logiku výdeje.

V hlavním skladu v největší výrobní hale stojí výškové sklady včetně systémů s manuálně ovládaným zakladačem. Ve venkovních halách se využívá princip tzv. chaotického skladování, kdy položky nemají v regálech své pevné místo, ale jejich pozice se mění podle aktuálních potřeb.Tatra logistika 2

Loni se logistiku podařilo nastartovat a letos už se má strategie štíhlého řízení více uplatňovat ve výrobě. Řada dalších logistických projektů bude brzy následovat a do budoucna se uvažuje o nasazení systému řízeného skladu WMS.

Vozy se skládají ze čtyř až šesti tisíc dílů. Tatra vyrábí čtyři modelové řady, které mají přes sto základních kombinací. Ty se rozdělují na další podkombinace. Vysoká individualizace je konkurenční výhodou. Tatra je díky tomu schopná vyrobit nákladní vůz podle konkrétního přání zákazníka na míru. Plánování výroby nyní počítá s tím, že prakticky každý vůz může být originál. Díky standardizovanému systému lze určit jak dlouho bude trvat úprava dokumentace speciálního vozu podle požadavků zákazníka ještě před začátkem výrobního cyklu.

Tatra vyrábí především speciály do těžkého terénu s unikátní koncepcí podvozku s nosnou rourou, v níž jsou uloženy všechny komponenty pod rámem. Tatra si velkou část agregátů, jako jsou motory, převodovky a nápravy, vyrábí sama. V nabídce jsou i agregáty od externích dodavatelů. Vše se může různě kombinovat podle představ odběratele.

Do zahraničí se vedle kompletních automobilů exportují i vozy v určitém stavu rozloženosti, v takzvaných CKD sadách, případně MKD nebo SKD. Do některých států se vozy posílají bez agregátů, které se tam doplňují od lokálních dodavatelů, nebo se vyvážejí i samotné agregáty. Tatra Trucks má v zahraničí několik partnerských továren.

Většina rozložených sad se přepravuje v kontejnerech, případně v kamionových návěsech. Pokud náklad směřuje do zámoří, většinou se po silnici nebo železnici přepraví do přístavu a dál pak pokračuje lodí. Do Číny, kam se zatím posílaly jen vzorky, firma využila transkontinentální přepravu po kolejích.tatra IDEX 2019 (11)

 

Proměna logistiky společnosti Tatra Trucks
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (84%) 55 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: