Přísnější bodový systém? Neschopný ministr dopravy zase vrtí psem (komentář)

  • Ministerstvo dopravy údajně připravuje komplexní změnu bodového systému

  • Veřejnosti ale zatím musí stačit jedna obecná věta a jeden konkrétní příklad, podepřený nepravdivým tvrzením

  • Podle nás se jedná o standardní modus operandi Dana Ťoka, který s podobnými návrhy přichází zásadně ve chvílích, kdy mu teče do bot

Bodový systém se zpřísní. Zpráva, která se včera dostala do důležitých zpravodajských médií a vyvolala slušný ohlas i na sociálních sítích. Nově by přestupky dělily jen do dvou sazeb – čtyři nebo šest bodů. Mezi ty první by spadalo například telefonování za volantem (dosud dva body), šesti body (místo dosavadních pěti) by se postihovala jízda na červenou.

Troufáme si tvrdit, že není důvod se tím jakkoliv znepokojovat. Nejspíš jsme jako veřejnost opět sedli na lep Danu Ťokovi, respektive jeho PR aparátu. Není náhoda, že zprávy o zpřísnění bodového systému, popřípadě jiných trestů pro řidiče, se objevují v médiích vždy v době, kdy Ťokovi teče do bot. Za poslední dva roky si vybavujeme nejméně tři další takové situace. Jakmile se začnou přetřásat sesuvy na D8, (ne)odstraňování billboardů, tendr na mýtné nebo nyní skandální situace na rekonstruované dálnici D1, najednou tu máme potřebu přísnějších nebo nových trestů pro řidiče. O kterých – díkybohu! – už nikdy neuslyšíme, jakmile komunikační průšvih pomine.

Tomu, že i tentokrát je to jen horkou jehlou ušitá PR záplata na další průšvih ministra, svědčí i další okolnosti. Mluvčí Lenka Rezková MDČR na naši žádost o souhrn připravovaných změn zaslala následující vyjádření:

Cílem ministerstva dopravy je bodový systém radikálně zjednodušit a nastavit tak, aby bylo jasně dané, kdo co dostane za jaký přestupek. Místo nynějších pěti kategorií bodů, budou jen dvě kategorie – šest a čtyři body. V rámci revize bodového systému řešíme např. i nebezpečné používání mobilního telefonu během jízdy. V tomto smyslu ještě přehodnotíme dosud diskutované výše bodů a sankcí: místo dvou bodů chceme navrhnout čtyři body, vyšší sankce – dnes na místě do 1000 Kč, ve správním řízení 1500 Kč až 2500 Kč, nově chceme navrhnout: 2500 Kč na místě, až 10 000 Kč ve správním řízení. Telefonování a psaní zpráv za volantem je nebezpečné, jde o jednu z nejčastějších příčin nehod. V roce 2017 kvůli nepozornosti za volantem přišlo o život 65 lidí a stalo se téměř 10 000 nehod zapříčiněných nepozorností, policie loni pokutovala 50 000 telefonujících řidičů. V návrhu počítáme také se zavedením řidičského průkazu na zkoušku pro začínající řidiče.

Přestože Rezková tvrdí, že návrh chce ministerstvo předložit k připomínkovému řízení do měsíce, žádný další konkrétní příklad nastínit nedokázala a výslovně uvedla, že nám nemůže poskytnout žádný souhrn připravovaných změn.

Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na dálnicích se bavit nebude

Mimochodem, všimněte si, že tisková mluvčí obhajuje zpřísnění trestů za používání telefonu během jízdy tím, že „jde o jednu z nejčastějších příčin nehod“. To je tvrzení když ne lživé, pak tedy zcela nepodložené. Policie eviduje jako jednu z příčin nehod pouze nevěnování se řízení a nevede žádnou statistiku, ze které by bylo možné zjistit, kolik z těchto nehod připadá na používání telefonu. Viz třeba můj článek na Medium.com, ve kterém rozebírám záměrně zavádějící kampaň Nepozornost zabíjí České asociace pojišťoven.

Takže tu máme jednu obecnou větu o změně bodových sazeb a jeden konkrétní příklad, opřený o nepravdivé zdůvodnění. V situaci, kdy na většině území opět sněží a D1 nepřestává rezonovat na sociálních sítích, kde se z Ťoka a jeho čím dál směšnějších výmluv stává zdroj smutného humoru. Neschopný ministr, nominovaný a zuby nehty držený ve funkci hnutím, které si napsalo na volební billboardy heslo „Dálnice, dálnice, dálnice“, už není ani to vrtění psem schopný dělat pořádně. Andrej Babiš by mu měl prokázat zaslouženou laskavost a nevděčné služby v náročném úřadu ho konečně zbavit.

Přísnější bodový systém? Neschopný ministr dopravy zase vrtí psem (komentář)
Ohodnoťte tento článek!
4.52 (90.32%) 31 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: