Přehled LPG a CNG vozů na českém trhu: Nejširší nabídku má Fiat

  • Více než 200 000 aut v ČR jezdí na LPG pohon, čerpacích míst je asi tisíc

  • Přestavba na LPG stojí přibližně 20 až 30 tisíc, u CNG je dvakrát dražší

  • Nejširší nabídku továrních verzí s oběma druhy pohonu má Fiat

Hon na čarodějnice v podobě vozů spalujících naftu je v plném proudu. Podle odhadů některých automobilek klesne tržní podíl dieselů mezi nově prodanými vozy během několika let pod deset procent. Což se zdá jako velká škoda, úsporná auta s obří sítí tankovacích stanic si zcela jistě nezaslouží tak potupný konec kvůli machinacím s čistě papírovými parametry, které mohou být jejich uživateli ukradené. Ale stalo se. Co teď? Elektrifikace a hybridizace vozového parku nepochybně probíhá, ale stačí pohled do ofi­ciálních statistik prodaných vozů a je jasné, že drtivá většina nově prodaných aut na českém trhu stále ještě spaluje výhradně benzin nebo naftu. Alternativní paliva jsou v menšině. Zajímavé také je, že elektromobily a hybridy jsou z hlediska prodejů stále výrazně slabší než vozy na plyn.

LPG můžete znát i pod starším označením propan-butan. Z těchto dvou uhlovodíků se palivo skládá, přičemž letní LPG má více propanu, zimní pak více butanu. U nás na LPG jezdí více než 200 000 vozů, plnicích stanic je přibližně tisíc. Momentálně se ceny LPG pohybují okolo patnácti korun za litr. Populárnější než tovární verze vozů na LPG jsou přestavby, které vyjdou na přibližně 20 000 až 30 000 korun. Revize je nutná jednou ročně.

A právě plyny by se měly stát onou úspornou volbou, která v garážích běžných uživatelů i firemních flotilách nahradí diesely, které jsou nyní z čistě politických, imagových a emočních hledisek nepřijatelné. Síť plnicích stanic pro LPG a CNG se každým rokem rozrůstá, své privátní stanice pro doplnění plynu má také řada firem, využívajících tento typ paliva ve svých služebních vozech. O popularitě a budoucnosti této alternativy také svědčí, že pohon na plyn má již z výroby v nabídce řada automobilek. A také že tyto modely nadále vyvíjí a udržuje v nabídce, důkazem jsou například Škoda Octavia G-Tec nebo Volkswagen Golf TGI, které přezbrojily na nový motor 1.5 TGI evo. Velkou popularitu získaly také vozy Dacia na LPG, kterých bylo v loňském roce registrováno 671, ty však nyní v cenících nenajdete, zřejmě z důvodu přechodu na metodiku WLTP a stále dobíhající žonglování s motory, kterým prochází všechny automobilky.

Stlačený zemní plyn (CNG) je tvořen téměř ze sta procent metanem. Do roku 2011 nebyl zatížen spotřební daní, dnes jde o 2,12 Kč/kg, v roce 2020 pak zdanění vzroste zhruba dvojnásobně. Současná cena je 26 Kč/kg. Plnicích stanic CNG jsou na našem území necelé dvě stovky, výhledově by jich mělo přibýt až tři sta. I na tento typ paliva je možná přestavba, která však vyjde zhruba dvakrát dráž než na LPG. Revizi systému je nutné provést jednou za dva roky.

Kromě vozů na plyn, které je možné objednat přímo z výroby, nabízí některé automobilky přestavbu prostřednictvím svých autorizovaných partnerů, například Hyundai.

Jaké jsou vyhlídky plynu?

Národní akční plán čisté mobility počítá ve své nejoptimističtější predikci s prodejem šesti až sedmi tisíc nových vozů na plyn ročně již v roce 2030. Zmiňuje, že pro dosažení tohoto stavu je nutné zachovat sníženou spotřební daň, rozvíjet infrastrukturu a ulehčit majitelům užívání. Revize LPG, kterou je nutné provádět jednou ročně, stojí přibližně 300 korun, stejný úkon pro CNG v dvouletém intervalu také tolik. Do roku 2015 bylo zákonem plošně zakázáno parkování vozů na CNG v podzemních garážích, dnes možné je, pokud stavba splňuje příslušné podmínky požární ochrany. LPG je na rozdíl od CNG těžší než vzduch, proto je jeho odvětrávání složitější. Pro provozovatele parkovišť je tedy často jednodušší použít zákazovou značku pro oba typy paliva a tím se celého problému elegantně a hlavně lacino zbavit.

Ojetin na CNG přibývá. Vyplatí se v nich dříve než u nových aut

Audi

Jediná automobilka v prémiovém segmentu se silnou nabídkou vozů na plyn. Pokud nějaký kus seženete.

Audi_A5_Sportback_G-tron_2.0TDI+CNG_2018_VN (1)Audi A3 Sportback g-tron využívá čtyřválec o objemu 1,4 litru s výkonem 110 koní, díky kterému ujede na CNG až 400 kilometrů a na benzin pak dalších zhruba 900 kilometrů. A4 Avant g-tron má pod kapotou dvoulitrový motor se 170 koni, dojezd na plyn činí přibližně 500 kilometrů a benzinová nádrž vystačí na 450 kilometrů. Audi A5 Sportback g-tron využívá stejný dvoulitr a shodují se i hodnoty dojezdu. Problémem však je, že tyto modely ke konci roku z ceníků automobilky zmizely, motor o objemu 1,4 litru již má svého nástupce s o deci větším objemem a o 20 koní vyšším výkonem, nad nástupcem dvoulitru však visí otazník. Jedinou šancí je tedy nyní hledat skladové vozy modelového roku 2018, případně předváděcí kusy.

Nabízené modely Palivo Cena od
Audi A3 Sportback g-tron CNG 772 900 Kč
Audi A4 Avant g-tron CNG 1 192 900 Kč
Audi A5 Sportback g-tron CNG 1 136 900 Kč

Fiat

Auto městské, rodinné nebo velký rodinný minibus? Fiat vám nabídne řadu modelů na oba typy plynných paliv.

Fiat_Doblo_Maxi_1600_2015_VN (4)Rodinné Doblò vám Fiat nabídne s motorem 1.4 T-Jet Natural Power na CNG. Tento čtyřválec má výkon 120 koní a točivý moment 206 Nm, oproti srovnatelné verzi s pohonem čistě na benzin je však dražší o 92 000 Kč. Městská Panda je k dostání s pohonem na LPG (motor 1.2 s 69 koni) i CNG (dvouválec 0.9 TwinAir se 70 koni), cena se však liší o nezanedbatelných 67 000 korun ve prospěch LPG. Punto sice stále najdete v ceníku, jeho výroba však skončila v srpnu loňského roku, takže i v tomto případě se musíte poohlédnout po skladových zásobách. S atraktivní cenou a jednoduchým osmiventilovým atmosférickým motorem 1.4 o výkonu 77 koní může jít o velmi zajímavou koupi. Hravé Qubo je k dispozici se stejným motorem řady Fire, ocení jej především ti, kteří hledají prostor na rozumném půdorysu v kombinaci s posuvnými zadními dveřmi. Tipo sice existuje ve třech karosářských verzích, LPG však je dostupné pouze u hatch­backu a kombi, a to ve formě motorizace 1.4 T-Jet s výkonem 120 koní a točivým momentem 215 Nm.

160915_Fiat_Panda_004160502_Fiat_Tipo-station-wagon_06

U sedanu alternativní palivo k dispozici není. Situace ohledně dostupnosti různých modelů je relativně chaotická, proto doporučujeme kontaktovat přímo dealerství nebo se po autech poohlédnout i v zahraničí.
Nabízené modely Palivo Cena od
Fiat Doblò CNG 493 000 Kč
Fiat Panda CNG 264 900 Kč
Fiat Punto LPG 268 200 Kč
Fiat Qubo CNG 342 900 Kč
Fiat Tipo LPG 371 395 Kč

Mitsubishi

Starší portfolio zahrnuje modely, které potěší nadšeného řidiče. Efektnost a futuristický design nahrazují fortelným přístupem, odolností a nešizenými prožitky za volantem.

mistubishi_LancerSB_sidestyle_LRNení o tom pochyb: zákazníci Mitsubishi milují benzinové motory, kterých bylo v loňském roce ve vozech této značky prodáno 1959 oproti 261 kusům naftových. Model, který je považován za hvězdu na zahraničních trzích, tedy hybridní Outlander PHEV s dobíjením ze zásuvky, u nás v loňském roce podle statistik Svazu dovozců automobilů zvolilo jen jedenáct zájemců. V cenících se však skrývají hned tři modely na alternativní palivo, a to LPG. Crossover ASX se vyrábí už od roku 2010 a na jeho interiéru je to bohužel znát, auto však prošlo několika modernizacemi a zvenčí stále vypadá k světu. Verze na stlačený plyn je k dispozici s atmosférickým čtyřválcem 1.6 MIVEC o výkonu 117 koní. Stejnou pohonnou jednotku má i stále stylový a jízdně zajímavý Lancer, dostupný ve variantách Sportsedan a Sportback, který stojí v obou provedeních a ve stejných výbavách shodnou částku.

Mitsubishi ASX MY19_10Mitsubishi_Outlander_2017_VN (1)

Outlander je dostupný s příjemným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 150 koní, buď s pětistupňovou manuální převodovkou, nebo s bezestupňovým automatem, v závislosti na stupni výbavy s pohonem předních nebo všech kol.
Nabízené modely Palivo Cena od
Mitsubishi ASX LPG 430 900 Kč
Mitsubishi Lancer LPG 390 650 Kč
Mitsubishi Outlander LPG 646 350 Kč

Opel

Modely, které jsou čistokrevnými Opely, jsou stále k dispozici s alternativními palivy. Vozy postavené na technice sdílené s novými pány z PSA už alternativu nenabízí.

4O4A4284Stylový a z hlediska designu konfigurovatelný Opel Adam může mít motor 1.4 LPG ecoFlex s nádrží o objemu 35 litrů pod podlahou zavazadlového prostoru. Čtyřválec má stejný výkon jako čistě benzinové provedení, tedy 87 koní, což na autíčko s hmotností lehce přes tunu stačí. Astra může mít pod kapotou přeplňovanou čtyřválcovou čtrnáctistovku o výkonu 110 koní, motor je dostupný ve všech stupních výbavy. Corsa s motorem 1.4 na LPG disponuje výkonem 90 koní, motor je v nabídce pro třídveřovou i pěti­dveřovou verzi. Crossover Mokka X může mít z výroby motor na LPG, a to přeplňovanou 1.4 se 140 koni, dostupnou se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Zajímavé je, že Opel Crossland X, postavený na technickém základu Peugeotu 2008, byl v roce 2017 představen i ve verzi na LPG. Poháněl ho přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru s výkonem 81 koní, cena byla stanovena na příjemných 339 900 korun. Dojezd pak činil velmi zajímavých 1300 kilometrů, v současné nabídce Opelu ho však nenajdete. Stejně tak zmizela z ceníků plynová Zafira, která stála 555 900 korun. Otázkou je, zda si Opel udrží modely na LPG a CNG i v budoucnu, jeho noví majitelé, tedy koncern PSA, ve svém portfoliu auta na plyn nemají.

Nabízené modely Palivo Cena od
Opel Adam LPG 350 900 Kč
Opel Astra CNG 551 990 Kč
Opel Corsa LPG 290 900 Kč
Opel Mokka X LPG 506 990 Kč

Seat

Silné portfolio modelů různých velikostí, zajímavé ceny a do toho příchod crossoveru Arona ve verzi na CNG již v letošním roce.

ST_Seat_Leon_x_Ibiza_TGI_2018_VN (17)Automobilka Seat má v nabídce několik modelů různých velikostí a zaměření. Městské Mii, které je sesterským modelem Škody Citigo, pohání litrový atmosférický motor MPI s výkonem 68 koní, klasické benzinové verze jsou však vzhledem k ceně auta výrazně levnější – stojí 234 900 Kč ve verzi s 60 koni a provedení s výkonem 75 koní je za 239 900 Kč. Příplatek pěti tisíc za patnáct koní je tedy velmi rozumný. Leon je k dostání s moderním motorem 1.5 TGI o výkonu 130 koní jako pětidveřový hatchback i praktické kombi ST, za které dáte 501 900 Kč. Ibiza TGI poháněná litrovým tříválcem momentálně v cenících chybí, ale v modernizované podobě a se zvětšenou nádrží se brzy vrátí do ceníku.

Nabízené modely Palivo Cena od
Seat Ibiza TGI CNG 389 900 Kč
Seat Leon TGI CNG 471 900 Kč
Seat Mii Ecofuel CNG 294 900 Kč

Škoda

Domácí automobilce se mimořádně daří na poli vozů poháněných CNG. Octavie G-Tec najdete ve firemních flotilách i ve službách taxikářů, úsporný provoz Citigo na plyn oceňují také rozvozové firmy. I proto Škoda počítá s pohonem na CNG u nového modelu Scala.

OCTAVIA-G-TEC-05V loňském roce bylo podle statistik Sdružení dovozců automobilů registrováno 1401 vozů Škoda s pohonem čistě na CNG nebo v kombinaci benzinu a tohoto plynu. To činí z mladoboleslavské automobilky nejsilnějšího hráče na našem trhu z hlediska pohonu na CNG. Městské Citigo G-Tec je k dispozici ve třídveřovém i pětidveřovém provedení, příplatek za praktičtější variantu je rozumných 10 000 korun. Octavia dostala stejně jako sesterské koncernové modely moderní motor 1.5 TSI G-Tec se 130 koni. K dostání je v Octavii Combi ve výbavách Active, Ambi­tion a Style, s vrcholným provedením Laurin & Klement tuto jednotku kombinovat nelze. Nejnovější Škoda Scala stojí na stejné (byť výrazně upravené) platformě jako Volkswagen Polo. Nabízena bude s litrovým tříválcem na CNG, výkon činí 90 koní a točivý moment 145 Nm, řadit budete pětistupňovým manuálem.

Skoda_Citigo_G-tec_CNG_1000_2017_VN (18)scala_cgi_02

A to není všechno, koncept Vision X, představený na loňském autosalonu v Ženevě, kombinoval pohon na plyn s hybridním ústrojím, z něj vzniknuvší sériový model středně velkého crossoveru by tuto kombinaci mohl využít také.
Nabízené modely Palivo Cena od
Škoda Citigo G-Tec CNG 274 900 Kč
Škoda Octavia G-Tec CNG 588 900 Kč
Škoda Scala G-Tec CNG není známo

Volkswagen

Kromě klasických hatchbacků najdeme v nabídce Volkswagenu stále ještě starší motor 1.4 TGI, kombinovaný s prostorem modelu Caddy.

VW_Caddy_2000TDI_2017_VN (2)A je to právě Caddy (který by měl být podle aktuálních ceníků stále dostupný), jenž představuje tu nejzajímavější volbu z portfolia Volkswagenu. Starší motor 1.4 TGI s výkonem 110 koní je k dostání buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo šestistupňovým automatem DSG za příplatek necelých sedmdesáti tisíc korun. Kombinovat jej lze se všemi stupni výbavy, od základní Trendline až po opulentní Beach. Polo TGI jsme si v redakci velmi oblíbili, v reálném provozu jsme naměřili příznivou spotřebu 3,5 kilogramu CNG na sto ujetých kilometrů, kalkulací nám poté vyšlo, že jeden ujetý kilometr vyjde na necelých 90 haléřů. Plnohodnotná nádrž na benzin pak znamená velmi příznivý celkový dojezd na oba typy paliva, s trochou snahy se jedná o více než tisícovku kilometrů. Modely Up! a Golf s pohonem na CNG v tuto chvíli v cenících nenajdete, ale je téměř jisté, že v dohledné době zařazeny budou. Pokud dojde v rámci koncernu k sério­vé výrobě modelu kombinujícího hybridní techniku s pohonem na CNG ve stylu konceptu Vision X ze stáje Škody, Volkswagen zcela nepochybně tento druh pohonu dostane také.

Nabízené modely Palivo Cena od
Volkswagen Polo TGI CNG 398 900 Kč
Volkswagen Caddy TGI CNG 609 291 Kč
Volkswagen Golf TGI CNG není známo

 

Přehled LPG a CNG vozů na českém trhu: Nejširší nabídku má Fiat
Ohodnoťte tento článek!
3.54 (70.83%) 24 hlas/ů

14 KOMENTÁŘE

  1. Na LPG se vyplatí jakékoliv auto.Pořád je rozdíl jezdit u malého auta za 2 kč/km nebo na plyn pod 1 kč/km a u velkého auta za 3 kč/km nebo s lpg za 1,5 kč/km.Výměna nádrže po 10 letech slevnila z 9 tis kč na 3 tis kč,tak si není co víc přát.To nemluvím o autech na plyn pro firemní užívání kde auta na lpg a cng jsou osvobozeny od silniční daně.Pošta a rozvozy obědů jezdí většinou na cng.

  2. Pokud si pan “piss-alek” udělal průzkum, tak by zjistil, že fiat to už skoro odpískal, opel pod kuratelou francouzů (co si do oplů serou ten svůj 60kw 3-válcový HTP) už nemá 1,4T na LPG a 1,6T na CNG. A dacia? Ta LPG potichu také stáhla z ceníku, aby si to prodala jinde. Mitsubishi je pouze přestavbou inportéra o žádný tovární systém se nejedná. Takže bych tento žvást nazval propagací koncernového CNG, což není žádný zázrak s ohledem na jejich reznoucí a explodující nádrže a rozpouštějící se motory.

    • Dacia ta LPG stahuje celkově z ceníků. Ten LPG systém co tam montují je totiž z Polska a díky tomu jde každá druhá nová Dacia s LPG v záruční době několikrát do servisu na čištění/výměnu vstřiků

      • Skutočným dôvodom je veľkosť trhu. Pozrite si nemecké cenníky: tam LPG v ponuke stále je. A je o neho záujem. V ČR a na Slovensku, resp. v Maďarsku boli odbery malé, preto sa Dacia sústredí na iné – väčšie trhy: napríklad Taliansko, Francúzsko, Nemecko, Poľsko. Malé odbery priniesli aj vyššie servisné náklady na vozidlo pre samotný servis – keď predáte povedzme 5 takýchto áut za rok, neoplatí sa vám držať náradie a spotrebný materiál, prípadne know-how pre tento systém.

        Ale myslím si, že sa LPG ešte vráti – už aj s motorom s trochu väčším výkonom SCe 115k pre Duster, Dokker a aj Lodgy.

  3. Já mám novou Fabii 1.2 TSI 66 KW na LPG. Sice předělanou, ale jsem spokojen. Jezdím za 70 hal až 1,- Kč na km. Cena přesravby 35.000,-
    (už jsem s tím najel 150.000 km po Praze, za 2,5 roku, a super)

    • Super ale TSI by mělo přistříkavat Benzín z důvodu chlazení. Tak kolik vám auto bere plynu a benzínu. Octavia 1.4 TSI na LPG cca 6.5l lpg a 1.5l benzínu. Na 100 Km.

  4. CNG z výroby se vyplatí opravdu jen tomu, kdo najede 50 tisíc ročně. Auta s touto úpravou jsou z výroby extrémně předražená. A narazit na použitelné nové auto s LPG je dneska malý zázrak. Státy záměrně nepodporují tyto paliva.
    Politici na jedné straně vykřikují proti dieselům a na druhé straně je dotují aby se prodávaly. LPG nedotuje nikdo a ani výrobci nejsou motivováni aby je vyráběli díky tomu, že auto jezdící na LPG nebo CNG musí splnit emisní normy když jede na benzín a né když jede na tyto ekologičtější paliva.

    • Došel jsem k podobnému závěru. Myslím, že je to škoda, CNG by mohlo být celkem praktickým a ekologickým palivem.

      Octávka na CNG skoro za 600 tis. mně moc smysl nedává, snad jí budou kupovat alespoň firmy.

      Jsem zvědavý na cenu Scaly na CNG, očekávám ale obvyklý příplatek 80 tis., pro nepodnikatele to tedy opět moc výhodné nebude.

  5. Já jsem ještě stihl Fiat Tipo Combi s tovární LPG a maximální spokojenost! 🙂
    Čerpaček je všude plno, dnes i běžně na benzínovýh pumpách takže s tankováním není sebemnší problém.
    Příplatek na novém voze byl 30tisíc takže za mě uplně v pohodě.

  6. Propan je kratsi/lehci uhlovodik, bod varu bude mit pri nizsi teplote. Proto bych ocekaval ze v zimnim obdobi ho bude vetsi mnozstvni nez butanu. Autor pise: “letní LPG má více propanu, zimní pak více butanu”. Ja se domnivam, ze se plete.

  7. V dnešní době koupit auto s LPG z výroby je vážně zázrak. Nedávno jsem chtěl koupit Astru, bohužel jsem to nestihl, pak jsem chtěl koupit Dustera, u toho jsem si přečetl že je to polský systém a každý s tím má problémy, takže taky nic. Fiat nechci koupit abych nepodporoval Islamisty, když se to montuje v Turecku. Tak teď vážně nevím co si koupit. Asi koupím nějaký diesel. To jsme to dopracovali, vlády podporují nové diesely a LPG se úmyslně hážou klacky pod nohy, aby ropné spolenčnosti nepřišly o zisky.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: