Aktualizováno 26.5.2020 v 15:15
Pražský magistrát pokračuje v rozšiřování cyklopruhů ve velmi vytížených ulicích města. Po avizované změně na Modřanské ulici, kterou „zklidní“ i pruh vyhrazený pro autobusy a snížení maximální povolené rychlosti, proběhla částečná změna i na Bucharově. Ta patří k poměrně frekventovaným ulicím ve městě, protože do ní ústí Rozvadovská spojka, která je zakončením plzeňské dálnice D5.
Navržené cyklopruhy začínají už od křižovatky s Jeremiášovou ulicí, v květnu 2020 jsou ale funkční zatím jen v úseku od Běhounkovy ulice. Na všech semaforech se počítá s vyhrazeným boxem pro zastavení cyklistů. Nejnebezpečnějším místem celého projektu je již existující křížení s Rozvadovskou spojkou. Tam cyklopruh nejen projíždí světelnou křižovatkou, ale ve směru na Plzeňskou ulici přechází přes výjezd z ní.
Cyklisté se v kopci ocitnou mezi pruhem aut jedoucích po Bucharově a mezi tím, který se do ní připojuje z Rozvadovské spojky. V relativně ostrém stoupání, kde mají minimální rychlost, přípojný pruh překříží a zařadí se doprava. Vozy přijíždějící od dálnice D5 jim budou muset dát přednost. Konec Rozvadovské spojky je přitom již dnes úzkým hrdlem, v ranní špičce se zde pravidelně tvoří kolony.
Hrozí nehody i větší kolony
Podle měření intenzity dopravy Technickou zprávou komunikací, která zároveň pražskému magistrátu návrh předložila, projíždí v úseku mezi Rozvadovskou spojkou a Plzeňskou ulicí 18 tisíc aut denně. Dalších 10 tisíc pak míří k ulici Tichnova. Celkem je to tedy 28 tisíc aut. Pokud by cyklisté hotový cyklopruh hojně využívali, hrozilo by nebezpečí nehod a tvoření kolon na příjezdu do Prahy směrem od vytížené dálnice D5.
Dalším nebezpečným místem je křížení Bucharovy s ulicí K Hájům, kde cyklopruh končí už před autobusovou zastávkou Šafránkova. Poslední místo, kde jsou cyklisté relativně chráněni jsou boxy, pro stání na semaforech. Klesání směrem k nemocnici Motol, kde je povolena zvýšená rychlost 70 km/h, už projekt neřeší. Cyklisté se tedy ocitají volně mezi auty.
„Osobně se v prostoru Jihozápadního Města často pohybuji na kole. A opatřeními dotčený úsek Bucharovy ulice lze pohodlně objet po klidnějších komunikacích nižšího významu (například Pekařskou ulicí nebo sídlištní cyklotrasou A, vlastně většina Jihozápadního Města je bezpečně průjezdná na kole bez potřeby použití komunikací vyšších řádů). Cyklista se tak při troše snahy dokáže významným komunikacím vyhnout a případně je překonat pomocí lávek, podjezdů či světelně řízených křižovatek,“ komentuje anonymní přispěvatel na blogu D-fens, který na změnu upozornil.
Projekt vytvořili lidé napojení na AutoMat
I když návrh vznikl na základě žádosti Technické správy komunikací, za cyklistickou částí projektu a dodatečnými změnami stojí Marek Bělor, který je asistentem náměstka primátora Adama Scheinherra, jenž před nedávnem nechal například uzavřít část Smetanova nábřeží. Bělor má zároveň blízko ke sdružení AutoMat, které ho na svých stránkách uvádí jako „autora“.
Dílčí změny v projektu pak ovlivnil ještě architekt Tomáš Cach. Právě na jeho žádost vznikl letos v zimě návrh změn na Modřanské ulici. Cach má za sebou řadu projektů, včetně obousměrných cyklostezek v Karlíně. I tento muž je spojen se sdružením AutoMat.
Návrh na dodatečné změny na Bucharově ulicije vyvěšen na úřední desce pražského magistrátu a je k nahlédnutí od 19. května do 3. června pod číslem jednacím PKD-72008/2020. Lidé k němu mohou zasílat připomínky, na které ale Praha nemusí brát zřetel.
Místní se bojí úrazů cyklistů
Nebezpečným cyklopruhem křížícím Rozvadovskou spojku se už loni v září zabývalo zastupitelstvo městské části Praha 13, které se vyjadřovalo k úpravám na Bucharově ulici právě v úseku mezi Upolínovou a Běhnounkovou.
„V navrhovaném řešení úpravy ulice Bucharova se i nadále počítá se zavedením jízdního pruhu pro cyklisty. Výbor již na minulém jednání shledal toto řešení s jízdním pruhem pro cyklisty jako velmi nešťastné, a to z důvodu velké frekvence automobilů, což pro cyklisty představuje velké nebezpečí vážných úrazů a proto doporučil jeho realizaci až po dokončení Radlické radiály,“ stojí v usnesení z jednání Výboru pro dopravu a bezpečnost městské části Praha 13.
Dokončení Radlické radiály je ale zatím v nedohlednu. Praha sice pro tuto komunikaci založila dokonce i vlastní web s řadou vizualizací, ale zatím stále probíhají jen průzkumné práce. Projekt, jehož dokumentace se připravuje už od roku 2006, měl začít podle plánů se stavbou letos. Zatím k tomu nedošlo.
[yop_poll id="78"]