Nejčastější poruchy u Škody Fabie I – na co se připravit?

3. 10. 2024
Autor: Petro / Adobestock.com

Škoda Fabia je oblíbenou volbou nejen českých řidičů. Toto auto má zaslouženou popularitu, ale i u něj se najde několik častých technických problémů. Poznejte poruchy, které vás mohou potrápit.

Spínací skříňka

Jedním z hodně poruchových dílů je spínací skříňka. Častým vsouváním klíče se materiály opotřebovávají, chyba navíc může být i v elektroinstalaci. Při mechanickém poškození je otáčení klíčem obtížnější, někdy s ním vůbec nelze otočit až do polohy start.

Pokud je chyba v elektroinstalaci:

  • po otočením klíčkem se nezapne některá z elektrických součástek, např. rádio nebo světla,
  • setkat se lze i s problémy při startování, kdy spínač nedokáže přenášet elektrický signál potřebný pro nastartování motoru,
  • někdy se vám komplikace nevyhnou ani při jízdě – motor se může náhle vypnout, problémem je přerušení napájení zapalování a vstřikování paliva,
  • rozbitá spínací skříňka dokonce může vést až k problémům s přívodem paliva do motoru, což negativně ovlivňuje jeho výkon.

Problémy se spínací skříňkou se projevují různě, řešení je ale jednoduché – stačí ji vyměnit, autodíly Fabia jsou skvěle dostupné a za příznivou cenu.

Problémy řízení

U vozidel Škoda Fabia I se mohou vyskytnout také problémy spojené s řízením. Setkat se můžete se ztuhlým řízením, kdy je ovládání auta složitější a náročnější. Příčiny mohou být různé, nicméně jasným favoritem je servočerpadlo KOYO, které je součástí hydraulického systému řízení.

Servočerpadlo KOYO

Jedním z nejčastějších problémů je opotřebení servočerpadla, které může způsobovat zvýšený hluk při otáčení volantu (problém může být v ložiskách či jiných komponentech čerpadla), těžší řízení nebo dokonce úplnou ztrátu posilovače řízení.

Únik oleje

Mezi časté problémy patří únik oleje. Následkem je snížení tlaku v celém systému a posilovač řízení tak funguje hůře. Je dobré pravidelně kontrolovat hladinu kapaliny v nádržce serva, abyste předešli poškození celého systému.

Znečištěný či starý olej

Sledujte také stav oleje. Pokud je příliš znečištěný či starý, může způsobit selhání čerpadla či zkrátit jeho životnost.

Poruchy hřebene řízení

Za ztuhlým řízením ale může stát také hřeben řízení, i ten patří mezi velmi poruchové díly. Problém většinou poznáte podle toho, že je auto na silnici nestabilní a je obtížné otáčet koly, a to kvůli zablokování hřebene či celkově špatné funkci spojené s oslabením posilovače řízení.

Objevuje se také špatná geometrie, následkem poruchy hřebene se pak nerovnoměrně opotřebovávají pneumatiky. Problém může značit i hluk při otáčení volantem. Mnohdy je porucha hřebenu řízení spjatá s poruchou serva, jelikož se řízení zadře.

Problémy s difuzory topení

Tato závada není tak závažná, ale může být pořádně nepříjemná. U difuzorů topení se často rozpadají planžety, většinou vlivem opotřebení, a to u středních i krajních difuzorů. Lze pak jen stěží upravovat nasměrování vzduchu. Vytápění či klimatizace jsou tak nekomfortní.

Pokud topení či klimatizace vůbec nefungují, může jít o problémy se spínačem ovládání. A jestli se vám zdá, že fouká méně vzduchu, pak na vině může být zanesení systému nečistotami či případně únik vzduchu kvůli netěsnícím hadicím.

Nefunkční ventilátor topení

V souvislosti s topením se můžete setkat také s problémy s ventilátorem. Často se stává, že funguje pouze při zapnutí na maximální stupeň. Za touto poruchou zpravidla stojí předřadný odpor ventilátoru, respektive tepelná pojistka. Ale i tuto součástku můžete vyměnit. Rozmanité díly pro Fabie i řadu dalších modelů a značek pro vás nabízí Autocentrum Vojkov s.r.o..

Pokud ventilátor nefunguje vůbec, na vině může být:

  • vypálená pojistka,
  • porucha motoru ventilátoru,
  • případně zablokování nějakým předmětem.

Pokud málo fouká, zkontrolujte čistotu filtrů. A jestli je ventilátor hlučný, například píská nebo hučí, může jít o opotřebovaná ložiska či nevyvážený rotor.

Problémy se stěrači

Pokud se vám stane, že přestane fungovat zadní stěrač, za poruchu bývá většinou zodpovědný nefunkční motorek. Ten často selže v důsledku opotřebení či problémů s elektroinstalací.

Ale selhat může i samotný spínač stěrače, na vině může být i koroze či uvolněné kontakty, kvůli kterým stěrač nereaguje.

O mechanismus je třeba správně pečovat a mazat ho. Postupem let totiž může ztuhnout, na vině bývají nečistoty a koroze.

Nefunkční stahování oken

Fabie jsou nechvalně známé problémy se stahováním a vytahováním oken. Celý mechanismus je poměrně náchylný, navíc obsahuje hned několik částí, které se mohou porouchat. Pokud vám okénko nejde stáhnout, může být na vině nefunkční klika nebo tlačítko.

Pokud je stahování/vytahování trhané, pomalé či zcela nefunkční, pak může být problém i v jiné části:

  • motorek může postupem let přestat fungovat či se do něj může zamotat lanko,
  • stává se, že motor nemá dostatek energie (jsou vypálené pojistky nebo polámané kabely),
  • problém bývá i se samotnou stahovačkou.

Odhalit původ tohoto problému mnohdy není jednoduché. Někdy mohou okno mechanicky zablokovat nečistoty, které se pod ním nahromadí.

Problémy se zapínáním světel

Mezi další díly, u kterých se lze poměrně často setkat s poruchou, lze rozhodně zařadit i tlačítko zapínání světel. V případě mechanického opotřebení může být složitější s ním manipulovat. Ale často je problém v elektroinstalaci. Ovládání pak nemusí fungovat správně či vůbec – světla se zapínají nepravidelně či vůbec, případně je nelze přepínat.

Je dobré zkontrolovat kontakty, zda se neuvolnily nebo je nepokryla koroze. Někdy chyba není v samotném tlačítku, ale v relé. A problémy může způsobovat i slabá baterie nebo problémy s alternátorem – kvůli tomu pak světla nesvítí, s tlačítkem přitom nic není.

Ačkoli je Škoda Fabia I spolehlivé vozidlo, některé komponenty jsou náchylnější k poruchám. Díky včasné diagnostice problémů můžete předejít nákladným opravám a udržovat své auto v dobrém stavu.