Havarijní pojištění: Není povinné, ale… Víme, kdy se vám vyplatí

6. 12. 2019
Autor: Redakce

Rozdíl mezi povinným ručením a havarijním pojištěním je jednoduchý. Z povinného ručení vaše pojišťovna zaplatí škodu, kterou při pohybu na veřejných komunikacích způsobíte jiným účastníkům silničního provozu. O vaše vlastní škody se ale nepostará.

Od toho je tu havarijní pojištění. Z toho pojišťovna kryje škody na vašem voze, a to nejen při nehodách, ale například při živelních událostech, vandalismu nebo odcizení. Kombinací povinného ručení a havarijního pojištění si tedy můžete ušetřit spoustu starostí.

Pro představu: Na křižovatce nedáte přednost, ačkoli jste na vedlejší silnici. Srazíte se s autem, jehož řidič měl přednost v jízdě, a způsobíte na něm škodu za 50 tisíc korun. Celou škodu zaplatí pojišťovna, u které máte sjednané povinné ručení. Na vašem autě ale taky vznikla škoda 50 tisíc korun a povinné ručení se jí netýká. Celou škodu zaplatí pojišťovna, u které máte sjednané havarijní pojištění. Vy uhradíte jen domluvenou spoluúčast. Pokud „havarijko“ nemáte, škodu na svém voze zaplatíte ze svého.

Co všechno havarijní pojištění zachrání? Stačí si vybrat

Havarijní pojištění ve své základní verzi většinou nabízí už zmíněné: živelní události, vandalismus, odcizení a nehody (nejen srážky s jinými vozidly, ale i časté srážky se zvěří). K tomu obvykle pojišťovny dávají možnost připojištění.

Třeba pro případ poškození čelního skla a úrazu přepravovaných osob, případně pojistí zavazadla a osobní věci v autě převážené a taky aspoň částečně pokryje náklady spojené se zapůjčením náhradního vozu.

Od čeho se odvíjí cena havarijního pojištění?

Stejně jako povinné ručení, ani „havarijko“ není jen jedno. Jeho výsledná cena se odvíjí logicky nejen od toho, co si necháte k základu připojistit, ale i od limitů plnění, na které je vhodné se při volbě pojišťovny a konkrétního produktu zaměřit.

A pak je tu ještě vaše auto. U toho hraje roli jeho značka a typ, stáří (čím novější, tím vyšší cena pojištění), pořizovací cena, bydliště, frekvence platby za pojištění, bilance vašich škod z předchozího pojištění a taky výše spoluúčasti, kterou si zvolíte.

Jak je to se spoluúčastí?

Čím vyšší spoluúčast si vyberete, tím méně za havarijní pojištění ročně zaplatíte. Vždycky je ale třeba počítat s tím, že spoluúčasti se nevyhnete, a proto by měla být reálná pro váš rozpočet, i když žádné výdaje zrovna nečekáte.

Když si tedy způsobíte škodu za 50 tisíc korun, nahlásíte pojistnou událost, necháte si auto opravit a zaplatíte jen domluvenou spoluúčast, třeba 5 tisíc korun.

Jakou roli hraje vaše bydliště?

Čím větší provoz, tím větší možnost, že budete potřebovat čerpat z havarijního pojištění. Allianz rozlišuje tři kategorie – města do 90 tisíc obyvatel, velká města (Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Liberec, Olomouc, Ostrava, Ústí nad Labem, Plzeň, bývalé okresy Praha-východ a Praha-západ). Třetí kategorií je samotná Praha.

Jak si vybrat a vybalancovat cenu a služby?

Nejedna pojišťovna dnes už nabízí produktové balíčky, se kterými zabijete dvě mouchy jednou ranou. V těch nejjednodušších totiž najdete jen povinné ručení, ale v těch vyšších už jsou i služby navíc, které byste jinak složitě sjednávali jinde v rámci samostatného havarijního pojištění. Konkrétně Allianz nabízí tyto:

  • Komfort – ideální pro všechny, kterým stačí povinné ručení a základní pomoc, jako jsou základní úrazové pojištění, asistence a právní poradenství.
  • Plus – balíček, který kromě výše zmíněného nabízí ještě pojištění pro případ přírodních událostí, požáru, výbuchu a poškození auta zvířetem (když ho srazíte, ale i když vám třeba překouše kabely). V ceně je asistence a úrazové pojištění, obojí v rozšířené verzi.
  • Extra – oproti balíčku Plus tento kompenzuje ještě odcizení vozidla, poškození skel nebo škody vzniklé vandalismem.
  • Max – komplexní balíček zahrnuje vše výše zmíněné a k tomu vykompenzuje škodu v případě nehody a doplatek na nové (GAP), tzn. rozdíl mezi aktuální tržní hodnotou vozu a jeho pořizovací cenou.

Vybere si tedy opravdu každý – jak řidič, který toho moc nenajezdí, auto má v garáži a potřebuje mít krytá záda jen pro případ, že způsobí škodu jiným, nebo ostřílený řidič s novějším autem, který najezdí spousty kilometrů, žije tam, kde je nevyzpytatelné počasí, a využívá silnice, přes které se prohání zvěř.

Zdroje:

https://www.top-pojisteni.cz/havarijni-pojisteni/co-je-to-havarijni-pojisteni

https://www.penize.cz/pojisteni/41848-kdy-ma-smysl-havarijni-pojisteni-auta

https://www.allianz.cz/produkty/autopojisteni/moje-auto.html

https://www.allianz.cz/produkty/autopojisteni/

https://www.allianz.cz/file/45742/Allianz_Brochure_A5_CZ_MOJEAUTO_V1_nahled6_Final5.pdf

https://www.driveto.cz/blog/clanek/co-znamena-gap-a-jake-jsou-jeho-vyhody/