Poprvé za volantem nové Toyoty Camry: Nepovinně povinná

  • Toyota Camry se vrací na český trh

  • Sedan střední třídy nahradí v nabídce značky Avensis, prodávat se bude jen s hybridním pohonem

  • Zákazníky chce Toyota hledat hlavně ve firmách s přísnými emisními stropy

  • Na silnici Camry boduje tichým a úsporným hybridním pohonem, zamrzí množství nedotažených detailů

  • České ceny začínají částkou 920 000 Kč


Jedno z nejprodávanějších aut na světě se po 15leté přestávce vrací na český trh. Tentokrát výhradně jako hybrid. Na první seznámení s osmou generací Toyoty Camry jsme vyrazili do chorvatského Šibeniku.

Camry má pro Toyotu zásadní význam. Ročně se jich prodá bezmála tři čtvrtě milionu a od uvedení první generace na trh v roce 1982 jich má automobilka na kontě už 19 milionů! Osmá generace přichází do Evropy se zpožděním necelých dvou let po Severní Americe, kde se Camry dlouhodobě drží v Top 10 nejprodávanějších aut.

Camry_2019_009
Aktuální, osmá generace Toyoty Camry nese interní označení XV70. Premiéru měla v lednu 2017 na autosalonu v Detroitu. Do Evropy, kde nahradí odcházející model Avensis, se nová Camry ale bude dovážet z Japonska

Velikostí patří Camry do střední třídy. Ostatně sama Toyota tvrdí, že v její nabídce nahrazuje ukončený Avensis. Je o něco delší, ale užší než Superb a má také kratší rozvor náprav. Pohání ji motor 2,5 l, samozřejmě atmosférický a pracující v Atkinsovově cyklu (Toyota se chlubí rekordní termální účinností 41 %), propojený s elektromotorem napájeným NiMH baterií přes planetovou hybridní („eCVT“) převodovku. Automobilka je přesvědčena, že výkon 160 kW uspokojí i zákazníky zvyklé na dvoulitrový diesel.

Toyota Camry vs. Škoda Superb vs. VW Passat: Srovnání rozměrů

Základní rozměry Toyota Camry Škoda Superb Volkswagen Passat
Délka/šířka/výška (mm) 4885/1840/1445 4861/1864/1468 4767/1832/1476
Rozvor náprav (mm) 2825 2841 2786
Objem zavazadleníku (l) 524 625 586

Akcelerace v přímce není objektivně špatná. Pocitově ovšem nepůsobí zvlášť dynamicky kvůli charakteristickému „variátorovému“ vrčení motoru v konstantních otáčkách. Přestože jde o velkoobjemový čtyřválec, navíc s vysokým kompresním poměrem, potlačení hluku a vibrací je na vysoké úrovni. Ani na plný plyn proto motor nepůsobí „uječeným“ dojmem.

Nejprodávanější značky aut na světě: Vede Toyota, nejvíc roste Mitsubishi a Lada

Charakteristika hybridního pohonu s pocitem chybějícího přímého spojení mezi motorem a koly nebude nikdy z principu vhodná pro jízdu s neustálými změnami zatížení, jako se to děje na kopcovitých silnicích plných zatáček. I v takovém, pro Camry nepříznivém režimu však auto dokázalo jet za méně než osm litrů a v poklidnějším tempu na pobřežní silnici spotřeba klesla pod pětilitrovou hranici, aniž bychom se jakkoliv snažili o úsporný styl. Elektrická část hnacího agregátu je dost silná na to, aby vypínala zážehový motor nejen při popojíždění ve vedlejších uličkách přímořských městeček.

Toyota Camry vs. Škoda Superb vs. VW Passat: Technické údaje

Toyota Camry Škoda Superb 2.0 TDI DSG VW Passat 2.0 TDI DSG
Zdvihový objem válců (l): 2,5 2,0 2,0
Nejvyšší výkon (kW/k) 160/218 140/190 140/190
Nejvyšší točivý moment (N.m): 221 400 400
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,3 8,3 7,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 180 234 229
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): 4,2-4,3 4,5 4,6

Automobilka tvrdí, že nová Camry má být řidičsky atraktivnější než předchůdce. Přímé srovnání nemáme, ale řekněme si otevřeně, že do levého pruhu německé dálnice to není to pravé ořechové. O zatáčkovitých silnicích nemluvě. Odpružení včetně uložení komponentů podvozku a řízení je velmi měkké, takže auto se nad silnicí neustále pohybuje a v rychlostech, jakými se běžně jezdí i po našich dálnicích, působí zvláštně nejistým dojmem – navzdory tichu na palubě máte pocit, že jedete asi o 30 km/h rychleji než doopravdy, což je dobře cítit i na sedadle spolujezdce. A to přitom evropské odpružení vychází z varianty, která se v Americe nabízí jako „sportovní“. O tom, že Camry skutečně není určena ke svižné jízdě po klikatých silnicích, svědčí i 2,7 otáčky mezi krajními polohami volantu.

Camry_2019_029
Ačkoliv Toyota pojmenovala nový motor „Dynamic Force“, nejlépe mu svědčí klidnější jízda a zejména městský provoz. K dispozici jsou jízdní režimy Eco, Normal a Sport. V každém z nich lze využít funkci EV, po jejíž aktivaci se vůz snaží maximálně využívat elektrický pohon

Dejme tomu. Charakter auta stejně osloví jen vyznavače klidné jízdy. Měkký podvozek ale nevěstí nic dobrého pro komfort na českých silnicích. Rádi bychom se mýlili, ale troufáme si odhadovat, že na tuzemských lepenicích budou kola bezradně poskakovat až do dorazů.

Toyotě už Země nestačí. Vyšle auto na Měsíc

Mimoevropský původ Camry je dobře znát na detailech, respektive na pečlivosti celkového provedení. Dekorační lišty imitující dřevo jsou fotogenické, naživo však působí dojmem laciného plastu. Head-up displej je na ostrém slunci špatně čitelný i s jasem vytaženým na maximum. Zpracování některých detailů (reproduktory v A-sloupcích) má úroveň, nad jakou bychom se pozastavili i v levném  Citroenu. Infotainment s navigací stále využívá grafiku i ovládací logiku, která by se měla v učebnicích UX ukazovat jako čítankový příklad špatně navrženého rozhraní. Nepříznivý dojem ještě podtrhuje komická lokalizace do češtiny s perlami jako „Nejnovější“ (ve smyslu aktuální spotřeba), „monitor slepého úhlu“ či „systém předběžné srážky“. A ačkoliv v podélném směru Camry opravdu patří k nejprostornějším zástupcům střední třídy, reálný komfort sezení tomu neodpovídá, protože sedáky jsou enormně krátké.

Camry_2019_068
V nejvyšší výbavě Executive má Toyota Camry sedadla potažená umělou kůží a navigaci s 8″ dotykovou obrazovkou. K dispozici je podložka pro bezdrátové nabíjení mobilů, průhledový displej (opravdový, ne na destičce) nebo audio JBL s devíti reproduktory

Zvláštní také je, že Camry jako vlajková loď evropské nabídky Toyoty dostala generačně zastaralý soubor asistenčních systémů. Systém pro navrácení do jízdního pruhu neumí funkci adaptivního vedení uprostřed pruhu a adaptivní tempomat se vypne, pokud v nižší rychlosti ztratí z dohledu vpředu jedoucí vozidlo. Což jaksi popírá smysl adaptivního tempomatu. Toyota přitom technologie na úrovni doby má, v nové Corolle jsou.

Camry_2019_075
Hybridní soustava umožňuje i ruční „řazení“ šesti předvolených stupňů
Camry_2019_074
Barevný displej v přístrojovém štítu má úhlopříčku sedm palců

Přes všechny sympatie nemůžeme nevidět, že jako celek Toyota Camry nedosahuje dotaženosti evropských soupeřů. Těžko si představit, že by k ní zákazníci houfně utíkali od stálic segmentu. Tedy dobrovolně. S tím ale byznysplán Toyoty ani nepočítá. Automobilka sází na to, že přibývá firem, které svým manažerům stropují služební auta podle emisí CO2. Pro zaměstnance mnoha nadnárodních společností bude Camry s hodnotou 98 g/km jediným způsobem, jak se dopnout k takto velkému autu. Přinejmenším pokud se koncernu a dalším nepodaří dostat s chystanými plug-in hybridy na srovnatelnou cenovou úroveň.

Kolik takových zákazníků bude? České zastoupení značky věří, že u nás za rok prodá pět set kusů Camry. Pro kontext: Mondeí se u nás loni prodalo 539, Insignií 563. Ano, to jsou čísla všech nabízených motorizací a karosářských variant dohromady.

Camry_2019_073Camry_2019_062 Camry_2019_067Camry_2019_066

České ceny Toyoty Camry začínají částkou 920 000 Kč za výbavu Comfort s parkovacími senzory na obou stranách, elektrickým sedadlem řidiče, Bluetooth i parkovací kamerou. Prostřední stupeň Prestige přidává za třicetitisícový příplatek navigaci a větší, 18“ kola. Vrcholný Executive za 1 050 000 Kč má ještě čalounění umělou kůží, Bi-LED světla, elektricky seřiditelný volant, bezdrátovou nabíječku telefonů nebo čalounění umělou kůží. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde:

Toyota Camry 2019 kompletní ceník ke stažení

Technické údaje Toyota Camry
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec
Plnění: atmosférické sání
Zdvihový objem válců (cm3): 2487
Vrtání x zdvih (mm): 87,5 x 103,48
Kompresní poměr: 14,0:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 131/5700
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 221/3600-5200
HYBRIDNÍ SOUSTAVA
Nejvyšší výkon soustavy (kW/min-1): 160
Baterie: NiMH, 6,5 Ah, 244,8 V
Elektromotor: synchronní s permanentními magnety, 88 kW, 202 Nm
Převodovka: planetová
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 180
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 4,8/4,4/4,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4885
Šířka bez zrcátek (mm): 1840
Výška (mm): 1445
Rozvor náprav (mm): 2825
Rozchod kol vpředu (mm): 1590
Rozchod kol vzadu (mm): 1615
Poloměr otáčení (m): 3,1
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1595
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2100
Objem zavazadlového prostoru (l): 524
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: vzpěry MacPherson
Podvozek vzadu: trojúhelníková ramena
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 13,7:1, počet otáček volantu mezi krajními polohami 2,7
Brzdy vpředu: kotoučové, 328 mm
Brzdy vzadu: kotoučové, 281 mm
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 215/55 R17
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 215/55 R17

Poprvé za volantem nové Toyoty Camry: Nepovinně povinná
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 21 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. Vážený redaktore. Jde vypozorovat z vašeho článku, že jste jen další ovce že stáda zvyklého na poruchové evropské auta.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: