Polovina aut v Česku zdražila. Může za to i strach z pokut za emise, tvrdí analýza

Zdroj: AUTO7
  • Podle cenového indexu společnosti Ernst & Young rostly základní ceny i částky za vysoké výbavy

  • Dražší jsou i nové generace aut, které nyní vstupuj na trh. Někdy až o stovky tisíc

  • Modelová nabídka automobilek se ovšem rozšiřuje, přibývají elektromobily i vozy na CNG

Pokud jste si na konci loňských prázdnin vyhlédli v showroomu auto s tím, že si jej třeba na začátku letošního roku pořídíte, budete si muset možná připlatit. Podle analýzy společnosti Ernst & Young totiž víc než polovina aut na českém trhu zdražila. A to poměrně rychle. V posledním čtvrtletí loňského roku zdražily nové vozy o 3,8 procenta oproti tomu, kolik stály ve třetím čtvrtletí. Víc se platí za základní verze aut, ale i ty nejlépe vybavené.

„Rok 2020 je pro automobilky v celé Evropě přelomovým z důvodu zpřísnění emisních limitů. Můžeme předpokládat, že se změny ve strategiích dotknou všech evropských trhů, což se na základě našich zjištění potvrzuje i v České republice. Předpokladem je zdražování dosavadní nabídky konvenčních motorizací a podle všeho necelých 60 procent sledovaných vozidel na českém trhu zdražilo oproti říjnu 2019,“ říká Petr Knap, vedoucí české pobočky Ernst & Young pro automobilový sektor.

Evropský boj proti emisím může zdražit auta. V průměru až o 70 tisíc korun

Pokud se porovná konec roku 2019 se začátkem roku 2018, vychází navýšení ceny nových automobilů o 8,3 procenta, což je v průměru o 22 tisíc korun. Nejvíce se zdražovalo v takzvaném segmentu C, do kterého patří Škoda Octavia, Seat Leon, Toyota Corolla nebo Fiat Tipo.

Právě Škoda Octavia nebo Seat Leon přichází v nových generacích na trh a mají vyšší cenu než odcházející modely. Rekordmanem je podle analýzy Ford Kuga, jenž se v základu prodává přibližně o 260 tisíc korun dráž než předchozí model. Naopak třeba Škoda Kodiaq, dostala nový základní motor a tím pádem se její první cena snížila.

Dražší, ale je jich víc

České zákazníky alespoň může hřát u srdce, že spolu se zvedajícími se cenami automobilky také rozšiřují nabídku svých model. Počet jednotlivých modelů vzrostl za poslední dva roky o šest procent. Přírůstek zaznamenala auta s benzinovými i naftovými motory. Díky nástupu volkswagenů na CNG pak počet nabízených aut na stlačený zemní plyn stoupl o polovinu.

Pokuty EU za nadlimitní emise CO2 nepřejí levným autům. Trh se kvůli nim výrazně promění

„Je zajímavé sledovat, jak výrobci postupně opět rozšiřují nabídku. Nikoho asi nepřekvapí růst počtu dostupných elektrifikovaných modelů, nárůst CNG by ale mohl. Uvidíme, zda se to projeví i na prodejích těchto vozidel v roce 2020. Přírůstek nabídky naftových agregátů jen dosvědčuje fakt, že se tyto typy motoru, vzhledem k nízké spotřebě a tudíž i emisím, poměrně hodí do portfolia zaměřeného na plnění limitů emisí CO2,“ vysvětluje Knap.

Překvapením ale je, že i přes nárůst počtu modelů kleslo množství nabízených variant. Analýza hovoří o více než 12procentním snížení počtu výbavových variant. Klesla také nabídka automatických převodovek o 11 procent a o téměř 15 procent se zúžila nabídka aut s pohonem všech kol. Nejvíc se s poklesem nabídky potýkal segment D, v němž se rekordmanem ve zužování stal Opel Insignia.

Polovina aut v Česku zdražila. Může za to i strach z pokut za emise, tvrdí analýza
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96%) 5 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: