Pokus se 140 km/h na rakouských dálnicích zná své výsledky. Emise se téměř nezměnily, bezpečnost ano

  • V Rakousku se na dvou úsecích dálnice A1 na rok zvýšila maximální povolená rychlost na 140 km/h

  • Výsledkem je zvýšení celkové produkce emisí CO2 o 1,2 až 1,6 %

  • Zajímavým a možná důležitějším zjištěním je fakt, že na těchto úsecích ubylo nehod se zraněním 

Od loňského srpna byla na dvou úsecích rakouské dálnice A1 v rámci pilotního projektu zvýšena maximální dovolená rychlost na 140 km/h. Ten kratší byl dlouhý 32 km, delší 88 km. V průběhu celého roku se prováděla různá měření a zjišťovalo se, jaký vliv bude mít takový krok na životní prostředí. Výsledky jsou celkem překvapivé. Z pohledu celkové produkce emisí se toho mnoho nezměnilo, ale z pohledu bezpečnosti ano.

Na výsledek rakouského projektu upozornilo Euro.cz. Během roku došlo k nárůstu produkce emisí CO2 o 1,2 až 1,6 %. Potíž je v tom, že studie uvádí souhrnnou produkci emisí všech aut, přičemž téměř poloviční podíl na tomto čísle mají nákladní vozy. Těch se zvýšení rychlosti samozřejmě netýkalo. Právě tento fakt se nelíbí rakouské pobočce organizace Greenpeace. Podle ní je potřeba výsledky zbavit vlivu nákladní dopravy a zohlednit pouze auta osobní. Pak by mělo mít zvýšení rychlosti vliv o něco vyšší. Podle rakouského webu Kleine Zeitung vypočítali rakouští ochránci životního prostřední nárůst produkce emisí CO2 pouze v kategorii osobních vozů na 3,5 až 3,6 %.

„Bezpečnost“ jako výhodný byznys: Podívejte se, kolik obce vydělávají na měření rychlosti

Společnost Asfinag spravující rakouské dálnice ale s takovým výkladem nesouhlasí. Prezentace samotných dílčích nárůstů u jednotlivých skupin vozidel podle ní neodráží to, co reálně dálnice vyprodukuje jako celek. Což má být podle tiskové zprávy Asfinagu zvýšení emisí CO2 a NOx o jedno až dvě procenta. Podle šéfa Asfinagu, Christiana Ebnera, z výsledků projektu jasně vyplynulo, že tématem není to, zda budou auta jezdit 130 nebo 140 km/h, ale jak přesunout nákladní dopravu na železnici, případně jak zajistit u nákladních vozů větší podíl alternativních pohonů, uvádí Kleine Zeitung.

Větší rychlost, méně zranění

Ještě zajímavější výsledek experimentu se týká bezpečnosti. Průměrná rychlost osobních aut se totiž zvýšila pouze o 2-4 km/h, zatímco ubylo nehod. Na delším ze dvou testovacích úseků, mezi městy Melk a Oed, byl v letech 2014-2017 měsíční průměr 4,3 nehody se zraněním. V uplynulém roce po dobu testování limitu 140 km/h ale číslo kleslo na 2,2 nehod měsíčně.

V Rakousku ale experimentují s limity na dálnicích také jiným způsobem. Na několika úsecích tamních dálnic totiž mohou jezdit v Rakousku registrované elektromobily rychlostí až 130 km/h, zatímco pro ostatní automobily platí omezení na 100 km/h:

Různé předpisy pro různá auta. V Rakousku mohou elektromobily beztrestně překračovat rychlost

Pokus se 140 km/h na rakouských dálnicích zná své výsledky. Emise se téměř nezměnily, bezpečnost ano
Ohodnoťte tento článek!
3.3 (65.71%) 7 hlas/ů

52 KOMENTÁŘE

    • Moje řeč rychlost by se neměla vůbec limitovat na dálnicích .

      Rychlý pruh bude pro auta co jedou 150 a víc , ostatní budou jezdit tam kde kamiony a je to vyřešený.

        • Možná že je, ale částečně má pravdu. Jen ten “rychlý pruh” LOL.
          Jezdí se vpravo dámy a pánové. Ostatní pruhy jsou pro předjíždění.

          • Ano dle zákona se na dálnici má jezdit vpravém pruhu,jen tvůrci zákona příliš nedomysleli,že je více zničen od kaminonů a tím pádem vlastně gratis vibrační zkouškou!!Nebezpečnou!!

            A tak by levýúprostřední pruh měl být spíše pro osobáky,kam by kamiony směla jen když v tom prevém nepůjde jezdit!

          • Jirka: je zajímavé, že leváci jezdí vlevo i v úsecích, kde je pravý pruh kvalitativně srovnatelný s tím levým. Kromě toho, úseků s vážně poškozeným pravým pruhem ubylo, týká se zejména D1 a D2.

      • Pěkná blbost , naopak na dálnicích je z bezpečnostního hlediska nejvýhodnější pokud není příliš velký rozdíl rychlostí mezi pruhy. Zaprvé se tím omezuje riziko nárazu v situacích kdy někdo přejíždí z pruhu do pruhu a omylem se nepodívá do zrcátka, pak je při malém rozdílu rychlostí obvykle možné to dobrzdit a vyhnout se střetu, naopak pokud někdo jede v jednom pruhu 140 a vjede mu tam někdo z druhého kde se jede 100 tak možnost vyhnou se střetu je už výrazně menší. A zadruhé se dnes často stává vlivem hustého provozu že lidi v pomalejším pruhu to do rychlejšího pošlou záměrně i přesto že vidí v zrcátku že tam někdo jede, protože tam často jede auto za autem a než by se dočkali volného místa tvrdli by v pomalém pruhu za kamionem bůhví jak dlouho. Takže čím vyšší rychlostní limit tím zároveň i vyšší rozdíl rychlostí mezi pruhy navzájem a více rizikových situací. A už vůbec bych neřešil nějaké rakouské statistiky-bůhví kde to tam zkoušeli jestli to třeba nebyla tříproudová dálnice kde je pak situace samozřejmě jiná

        • Pane gogo: Váš přístup, že lidé kteří dělají omyly je smějí dělat úmyslně a proto jim jejich činění omylů usnadníme je zcestný. Řidič ze zákona na omyl právo NEMÁ (čímž netvrdím, že je šance na všeobecnou neomylnost). Pokud se ale takový řidič bude bát, že ho někdo zezadu sejme 200km/h jako v Německu, dá si větší pozor, pokud si myslí, že vjetím do levého pruhu 80km/h kde se já stejně nesmyslným OMYLEM nedíval na tachometr a jedu 150km/h je bezpečné bez zrcátka, tak je idiot. Naopak – čím vyšší (do určité míry) je rozdíl rychlosti mezi pruhy, tím kratší dobu jsou auta vzájemě v mrtvých úhlech a tím je předjíždění bezpečnější a je méně rizikových situací, pokud lidé úmyslně nedělají OMYLEM hovadiny.

    • V ČSSR až do poloviny 70 let mimo obec nebyly rychlostní limity a v obci mezi 23 hodinou do 5 ráno se mohlo jezdit taky neomezeně. Po zavedení rychlostních limitů co byly zavedeny jen kvůli světové ropné kryzy aby se šetřilo palivem . A tehdy kvůli omezování rychlostí stoupla nehodovost.

    • Nejvíc nehod vzniká, když nějaký mamlas jede maximální rychlostí a vidí, že ho někdo předjede. A pak ho chce vytrestat. U neomezené rychlosti to nutí řidiče chovat se ohleduplněji a pouštět rychlejší vozidla.

  1. Co se týče zvýšeni emisí, tak by se měla milá Greenpeace zamyslet i nad tím, kolik přibylo za ten rok aut. Respektive, o kolik by se zvýšily emise, pokud by se nezvýšila rychlost. Prostě aut je každým rokem víc a víc.

    • Problém je třeba pojmenovat, pak se dá na něj hledat řešení.

      Velmi jednoduché …. Lidí je jako sra*ek, proto se zvyšujou emise.

    • Pokud se říká že v západní Evropě jsou vysoké koncentrace těch emisí z aut tak by se mělo připomenout jak to bylo dřív když každý doma topil v kamnech uhlí s neřízeným spalováním.

  2. No toto se fakt některým líbit nebude Jde vidět, že pokud by v Evropě byla na dálnicích neomezená rychlost, tak nic hrozného se nestane. Ani nijak dramaticky nestoupnou emise ani nehodovost.

    • Dovolím si nesouhlasit, už jen při tvorbě kolon (například kvůli zúžení, nehodě) je kolikrát problém včasně zabrzdit a vznikají sekundární nehody ze současných limitů, natož z vyšších rychlostí. Nemluvě o tom, že bouračky ve vyšších rychlostech by měly mnohem větší rozsah, než jen prvotní střet dvou aut (což se děje i nyní). Nehodovost by možná rapidně nevzrostla, ale smrtelné nehody rozhodně ano.

      • Zdá se vám, že dálnice v Německu jsou méně bezpečné než ty české? Že jsou to dálnice smrti? Já vidím opak, a to na německých dálnicích stále obecně platí neomezená rychlost. (a prosím bez argumentů typu “na většině platí omezení 120 km/h a na tom zbytku stojí kolony” – i bez toho je spousta kilometrů opravdu bez omezení a mnozí toho využívají beze zbytku)

  3. bourá jen blb. jezdím po dálnici bez omezení rychlosti a kolikrát jsem pomalý. 150 jezdí skoro každý. bouračky způsobuje nepozornost a hlavně uzavírky a omezení rychlosti.

  4. mám auto, které umí výrazně překročit 200km/h. A když se mě zeptáte, jestli to využívám, řeknu , že velmi výjimečně. Ono totiž všechny bez rozdílu přibrzdí to, že automá svojí spotřebu. A jestli jedu v klidu za 6 nebo letím přes 15 l/100km, to je nirmálnímu člověku k zamyšlení. Ale povolit 160km/h by určitě nebylo od věci.Jen se upřímě bojím, co by dělali “spěcháčkové” , jaký by byl nárůst schválností, když by jim někdo překážel se svými 130km/h a ještě víc se bojím svátečních kloboukářů s vajíčky na zadním okně. Těm je jedno, co jede v levém pruhu a jak rychle. Prostě to tam šoupnou bez blinkru a podívání do zrcátka a nic je nevzruší. Jezím s autobusem a dobře vím, o čem mluvím. A pro případné narážky: nejsem z těch, kteří zdržují a to ani s autobusem.

  5. Naše dálnice byly stavěny na 120 km/h a kruhové sjezdy na 50 km/h. Při těchto rychlostech je auto nejméně namáháno odstředivými silami, protože naklopení vozovky to jasi eliminuje. Těch 50 na sjezdech je proto, aby se zmenšila zastavěná plocha menším poloměrem zatáčky. Je to chyba, protože zrychlovací pruhy jsou poměrně krátké a z té padesátky se rychle dostal na devadesát, abych to dal před kamionem, zrovna každé auto neumí. Na tu rychlost byly voleny také poloměry zatáček, problém totiž je, že někdy do ní tak docela kvůli keřům uprostřed nebo protioslňovacích bariér dobře nevidíme. Může se tam totiž vyskytnout neočekávaná překážka a když pojedeme rychleji, tak nestačíme zastavit. A nebudeme jediní. Pak tam bude bouráků jako v americkém filmu, ale v těch autech nebudou sedět kaskadéři, ale třeba rodiny s dětmi…
    Obecně je nechuť stavět rovné silnice kvůli monotónnosti, kdy řidiči za volanty usínají. Je prý na to i nějaká norma, aby dálnice byly pokud možno klikaté a řidiči museli být více řízením zaměstnáni. Tato norma pak jasně říká, jakou rychlost můžeme stavebně po dálnici chtít. Dalším problémem je počet pruhů – na vyšší rychlost je třeba mít tři, aby se nestávalo, že nám to tam nějaký udatný polský řidič kamionu před nosem hodí. Kdosi vymyslel, že levé i pravé vnější zrcátko kamionů bude sférické, které sice obsáhne větší plochu, ale zkreslí vzdálenost přijíždějících vozidel zezadu. Zkuste se někdy podívat do vnitřního, rovného zrcátka a pak do sférického vnějšího. A pochopíte, o čem mluvím… Sám nechápu, proč se u nás zrušila povinnost mít všechna zrcátka rovná nebo stejně sférická. On ten bolševik zase nebyl takový blb…
    Takže já nejsem příznivcem vysokých rychlostí, protože naše historické konstrukce dálnic na to nejsou uzpůsobené. A mít pro novou dálnici Praha – Hradec jinou rychlost, než na ty zbylé je velmi nebezpečné, protože si to řidiči začnou plést. Stačí se podívat, co vymysleli nějací blbštajni na ministerstvu, když udělali ze silnice pro motorová vozidla č. 35 dálnici a povolili na ní 130 km/h i tam, kde je problém jet stovkou – mezi Hodkovicemi a odbočkou na Jablonec. To místo je nepřehledné, za nížších teplot je tam vlhko a namrzá to tam. Na druhé straně udělali ze čtyřproudovky mezi Hradcem a Pardubicemi silnici pro motorová vozidla s omezením na 110 km/h… Fakt užasná ukázka lidské pitomosti.
    Závěr: uvědomte si českou nedisciplinovanost, o polské nemluvě a teď nechte zvýšit povolenou rychlost na 140 km/h. To je mezi povolenou rychlost pro kamiony rozdíl 60 km/h, ale brzdit z této rychlosti na nulu a ze 140 na 80 je velký rozdíl. Sice souhlasím s tím, že rychlost není problém č.1, tím je nepozornost a neumětelství, ovšem rychlost případnou chybu znásobí. Řešit problém ve stovce je postatně jednodušší, než ve stopadesáti…

    • No proč se staví dálnice klikatá? Ví každý, kdo po ní jede v noci. Když vám perou v noci protijedoucí auta, na krásném, dlouhém, rovném úseku, deset minut světla do očí, modlíte se , aby už té krásné rovinky byl konec.

      • To se všechno vrátí. obsah 1.0 a tři válce výkon 37 kw, budete mít problém předjet i ten Rumunský kamion

    • Tady Vás nebudou mít rádi 🙂 Ale úplně největším problémem našich řidičů (krom agresivity, nevyježděnosti a netolerance) je to, že (s posvěcením nejvyšších) míst jezdí nejlépe tehdy, když si na něco “zvyknou”. Naivní a nebezpečná představa. Zvyknout si můžu na nějaké obecné pravidlo – třeba že tramvaj křižující hlavní silnici nemá přednost. Anebo že značka STOP neznamená, že budu v křižovatce stát do alelujá, ale že před vjetím do křižovatky musím zastavit na místě, ze kterého mám výhled. Ale NESMÍM si zvyknout na značení na konkrétní komunikaci. Vše pro mě musí být v tu chvíli jako nové. Nejhorší je totiž řidič, který jezdí po paměti a samostatně nemyslí. Polovina řidičů donedávna netušila, že na silnici označené bílým autíčkem na modrém podkladě se jezdí 130 km/h. Nedávno to ale změnili na 110 km/h. Naprostý průser. Na Vámi popisovaném úseku (Hodkovice) je od Turnova směrem na Liberec prostě jen 110 km/h, ale značka povoluje 130 km/h. A u Hodkovic končí 130 km/h a většina čulibrků neví, že za sjezdem a nájezdem už je jen 110 km/h. Stejně tak je u nás roztomilý zlozvyk neoznačovat konec snížení rychlosti. Ačkoliv následuje několik křižovatek, čulibrci jezdí poctivě sníženou rychlostí, křižovatka nekřižovatka. Jak snadné by bylo udělat to jako v Německu – tam je povinnost každé omezení rychlosti ukončit značkou. Jenže naši čulibrci by stejně nevěděli, kolik jet. Problém našich silnic není jen v kvalitě. A už vůbec není v tom, že nemáme doporučenou dálniční rychlost jako v mnoha úsecích Němci. Náš problém je chaos v makovicích těch, kdo silnice navrhují, stavějí, kolaudují, provozují, spravují – a nakonec i užívají.

    • to když jedu do palnova, tak 50 km je dálnice úplně rovná, takže dálnici u nás rýsoval asi parkisonik, nejspíš je proto klikatá… kdyby to odpovídalo po vrstevnici, tak by to nebylo do kopce a z kopce. proti oslnění jsou ve středu dál nic svodidla a nějaký obrost proti oslnění.

  6. Konečně na to někdo přišel mluvím o tom neustále …. čím víc snižují rychlost tím víc je nehod … lidi jezdí šíleně na 50 jedou 40..atd proste hrůza . Rychlost by se měla upravit a zvýšit obec na 60km/h mimo na 100km/h a dálnice na 160km/h (nebo bez omezení…kdo co snese) už nejezdime ve 105 nebo zigulech dnešní auta daleko lépe funguji.

    Čím víc nás budou brzdit hlídat a měřit tím větší bude nehodovost… ale to musí nejdřív z besipu atd. vypadnou ty starý komousi co se tam drží zuby nehty a pořad by jen snižovaly rychlost… zachvily budem jezdit .. ne to už budeme stát 🙁

  7. uvědomte si českou nedisciplinovanost … to jsou pěkné bláboly …

    proč povolovat větší rychlost když všíchni jezdi 150 km, povolime 140 km a budou jezdit jěšte rychleji,
    proč povolovat alkohol do 0,5, když teď si dá každý jedno až dvě piva a jede domu, povolíme to a budou jezdit lidi opilý.

    Tak tohle jsou kecy podobné Rumlovi, když byl ministrem vnitra a skoro pernamentně pod vlivem. Jediný efekt to má, že nařízení jsiu nesmyslné a vede to akorát k tomu, že pak na to každý kašle. V dnešních autech je rychlost pri 130 velmi monotoní až člověk usíná, dnešní vozy v klidu zvládnou 160 km, dál už většina rychleji jezdit nebude kvůli spotřebě. Ty co to kalí na silnici rychleji, to budou kalit i nadále.

    S alkoholem je to podobné, rozumný člověk ví kde je jeho míra a primitivu to stejně bude jedno.
    Daleko horší jsou už staříci na dálnici, vjezd na vysokorychlostní komunikace by měl být věkově omezen.

    Češi jsou disciplinovaný národ, pokud má nějaké nařízení smysl, jinak ho bojkotují.

    Pokud se člověk trošku dívá o čem v současné době jednají radnice …. omezování aut ve městech, snaha o snížení počtu automobilů … pokud se jim to podaří, ti co vytrvají budou moc jezdit zase po volných silnicích a pokud opadne móda domů na vesnicích, kdy se po ránu hladový vesničané vydávají za prací do měst … také to zvolní dopravu. Vesničan by se měl především živit na vesnici a cestování za prací by nemělo přesáhnout max 20 min.

    • Jsi ty ale blb,
      je vidět, že jsi mladý blb. Chtěl bych tě vidět až budeš stařík a nesměl by jsi jet po dálnici. A ty by jsi vůbec neměl vlastnit auto, jsi evedentně z města, tak nepotřebuješ toto opouštět máš tam hromadnou dopravu. Až nebudou měštáci vlastnit auta, to bude teprve pohoda – nulový provoz, žádné modré zóny na parkování a ta pohoda na silnicích….
      Jak se ti líbí taková představa hňupe ?

      • Dbře že ty modrý zény jsou vy zasraný burani si každý volný místo pletete se záchytným parkovištěm,v pondělí zaparkujete a v pátek si auto vyzvednet bez ohledu na lidi co bydlí v domech před kterýma parkujete!

  8. Takže se zjistilo, že se nic nezjistilo… Pokud mě paměť neklame, zkoušeli rakušáci před lety i 160km/h, to si nepamatuji, jak pochodili. Asi podobně a vyšumělo to, neboť výsledek projektu nebyl dost přesvědčivě neekologický a nebezpečný . Když už jsme u toho, zajímaly by mě hlukové emise elektromobilu jedoucího 130 km/h a jeho spotřeba energie (tedy reálná uhlíková stopa z energetického mixu) a konvenčního auta jedoucího 100 km/h. Vzhledem k tomu, že velké procento hluku má na svědomí valivý hluk od pneumatik a aerodynamický hluk, odpor vzduchu narůstá s druhou mocninou rychlosti… Zabýval se tím někdo u Grínpís ve východní říši?

    • když jezdím přes Rakousko, ktrýmu je z Temelína ouzko, tak jsou z té 130tky stejně světelná omezení na 100, nebo na 80tku. moc by mě zajímalo, kudy by jel ten elektromobil, když jsou všude kolony, jedině, že by pro ty ejektomobily postavily zvlášť tunely,, jenže v těch tunelech by bylo omezení na 100 nebo. na 80, takže nějaké rychlostní zvýhodnění rovná se status nula. jsou to jen žvásty, aby jsme si kupovali Tesly, schválně jsem si dal práci, abych na trase Hradec Praha nebo Hradec Brno našel pumpu na elektropřípojku, bohužel status nula. to, abych si dal inzerát, mohu si u vás nechat přes noc dobít teslu a abych tam měl další nabitou k dispozici. jak tpo gearlu svůj elektromobil dobíjeli přes ulici. co to na nás zkouší, to jsou bludy. psal na metu majitel Tesly, že už několikrát musel použít odtahovku, aby se dostal z blavy do prahy. mít jeho peníze, tak si koupím v blavě být a nejezdil bych po d1, tím vyčerpávajícím dojíždění brzy. zestárne…

  9. To, že el auta mají povolenou vyšší rychlost je dost velká diskriminace. Všichni už ví, že největší ekologickou zátěží jsou právě elektromobily.

  10. Je to na delší povídání, ale planetu dle vědeckých kapacit přihřívají mikrovlny z vesmíru a to nadbytečnou energii má CO2 zadržovat a vytvářet nepropustnou vrstvu… Obojí je kravina. Mikrovlny by primárně ohřívaly vodu, cukry a vše kovové by kolem nás jiskřilo, tzn. že veškerý životní proces by byl bez pochyb upečený už ve zrodu. A k CO2 jen tolik, že je ho v atmosféře celé planety průměrně jen 0,04%. CO2 je plyn, který se rozpouští při styku s vodou a proto ho je na planetě tak málo. Pro porovnání kyslíku je na planetě 21% a dusíku dokonce 78%. Takže bych se vykašlal na přemýšlení ohledně CO2 a rychlost bych nechal zvýšit, protože nepohodlí z důvodu navyšování teplot o 0,99°C v průměru od roku 1915, je předražený omyl, nehledě na skutečnost, že skoková navýšení teplot v letních měsících souvisí s elektomagnetickým polem elektrických rozvodných sítí a protože polovina světa má v polovině července dovolenou, fabriky vypnou elektriku, tak srpen bývá chladnější a propršený…

  11. Statistika je jedna věc, ale správná interpretace druhá. Porovnání jednoho měřeného roku s předcházejícimi lety ještě nic neznamená. Dopravní nehody ovlivnuje mnoho faktoru počasí (stačí aby více pršelo, sněžilo), svátky či prázdniny (i to je kličové …v který den začínají), objížďky (intenzita, která přesměruje dooravu ať více či méně), psychika řidičů (už jen to, že věděli o zvýšsní limitu si jistě většina “uvědomovala” tohoto navýšení a lze předpokládat větší koncentrace řidičů při řízení)…atd. Shrnuto, podtrženo, článek o ničem. Jak je patrné autor o problematice nic neví…a tak je to s většinou článků a zpráv v českých médiích…nic nejde do hloubky…pouze se prezentuje něco co novináři chtějí aby si lidé mysleli a už nikoho nezajímá zda je to pravda a objektivní. Někdo namítne, ať to nečtu, ale je dobře, že net či další media nám předkládají jen polopravdy a mnohdy neobjektivní zprávy?? Problematika dopravních nehod je složitá, kde platí zákony fyziky a člověk není neomylný, proto se domnívám, že navýšení rychlosti nemusí být zrovna ku prospěchu. Mimo to, dálnice a silnice se navrhují na určotou návrhovou rychlost, kde je pro tuto rychlost zajištěna bezpečnost, překročením této rychlosti…jejím navýšením si politici kupují vaše hlasy a nepřímo snižují bezpečnost na komunikacích a tedy i vaši bezpečnost i vašich blízkých.

    • Vážená Katko. Nevím, zda si uvědomujete, jak moc ohýbáte skutečnost svou nevědomostí či ignorováním souvislostí. Dálnice D1 byla navrhována na rychlost 130km/h v roce 1936. Na automobily té doby. Po té ještě jednou schválena v roce 1964 opět na automobily té doby. Je to asi stejné, jako by se dnes schválila na 250km/h. Autor pouze dodal informace. Objektivita článku je závislá i na objektivitě čtenáře. K řešení dopravy existují čtyři přístupy: praporkový (bude před vámi cválat jezdec, který zabezpečí cestu:-), normální – budete se snažit využít silnici k tomu, k čemu je určena – dopravit se co nejrychleji, nejpohodlněji, nejlevněji, nejbezpečněji, nejméně stresově atd. do cíle nebo závodnický – budete chtít být nejrychlejší ze všech (nebo naopak s nejmenší spotřebou – i to je závod) nebo exemplární – budete se všechny snažit poučit, jak jste nejlepší a ostatní úplně vymatlaní. Hádejte, které 3 z těchto čtyř přístupů jsou nebezpečné (mnohdy smrtelně).

      • Vazeny Pavle, tak nevim kdo tu neco prekrucuje, mozna tak akorat Vy. Kdyz nevite nic o projektovani, zakonech fyziky a nehodovosti, radeji nic nepiste, protoze ze sebe delate…..To co jsem napsala, za tim si stojim. Jinak…D1 puvodne nebyla navrhovana na 130km/h….radeji si to nejprve overte nez neco napisete. Mimo to normy v te dobe rychlost 130 km/h neuvazovali. K tomu Vasemu prikladu, ja nemusim vubec hadat, pac se v teto veci moc dobre orientuji….jet prilis pomalu nebo naopak prilis rychle oproti ostatim je nebezpecne…..cim vetsi je rozdil v rychlostech tim je to horsi. Ale to jsme odbocili…autor clanku sice dodal informace, ale zcela nekompletni a povrchne, za me neobjektivni zprava.

  12. Dneska jsem jel Humpolec a zpet,zuzeni je pro mnohe desivy sen. Jizda v 2,2m pruhu kde je 80tka a mnoho aut jede na hranici 50-55 km/h, boji se ale nepusti vas. Kolony a kolony na konci kolon uz se stoji neda se jet,vsichni musi brzdit kvuli mniha bojsum kteri se nezaradi do sirsiho pruhu aby neprekazeli. Tam kde se to rozvetvi a v levem pruhu muzete frcet 100 vkou taky narazite na nebezpecne ridice jedou 70 tkou aby nedostali pokutu kdyz tam jsou radary,to je mitne pro obce. Rad bych jel po dalnicich v CR 150-160km/h,jenze to nejde v nekterych prispevcich to bylo vysvetleno,predjizdejici kamion,bez blinku a zrcatek sup do pruhu,dneska jsem brzdil 4x abych ho nenapral a ridic pohoda jel si svych 115km a nezrychlil, co s takovym debzou na silnici? Mate smulu nabourani ze zadu odnese vzdy ten co nedobrzdil a nic polise nezajima,tim je to pro ne ukonceny a bez prace. Dnes i pravy pruh na D1neni drncak jede se dobre ale stale podjizdite ty v prostrednim nebo levem pruhu a delate prestupek aniz by clovek chtel. Libi se mi jak pomali ridici maj kamery a udavaj rychlejsi ridice ale oni jsou pricinou vetsiny prestupku a pachaji stale stejne prestupky sami, to policie neresi. Na nasich dalnicich se svest 290 tkou nejde ikdyz na to mam auto.levy pruh je na predjizdeni ale mnoho aut tam jezdi aniz by vubec predjizdeli.

    • u nás na dálnici jsou jen 2 (slovy dva) pruhy, vyjímka je praha, někde na výjezdu i 4 a to směr brno, když tam nic neopravují. v Mnichově je i 6 pruhů na dálnici, ale jen ve městě, když se vyjede za město, třeba směr pasov, tak je celou štreku jen 2 proudá dálnice s omezením 120 km/h. (to je ta Hitlerova, betonová drncačka) radši jezdím na Stuttgart a dál na nehen am neckar a do Mnichova, kvalitní povrch, bez rychlostních omezení, jsem v Mnichově dřív, než přes pasov, ale pořád dva pruhy. jezdívám v noci, protože přes den už musím makat, příjezd v 5 ráno, nestává se mě ( v Německu), že by tam nějakéj kamionista rumun, nebo Polák a hlavně pražskej kripl začal předjíždět další kamion, který jede o 2 km/h míň. tam Maj respekt, protože v levým se jezdí ne 160, jak u nás pražský Paka, ale Němci jezděj 200 (slovy dvoustovkou) a zrovna co jsem u toho dědka, co jezdí na chalupu z Mnichova (BMW i8) zrovna do pasova, tak není žádnéj břídil, že by jel mimo vesnici 70 a přes vesnici stejně, 70, tak jak se to děje u nás. ještě takové vtip, když potřebuji v Mnichově odbočit na pasov ( do tunelu, kdo jezdí, ví) je to přes těch 5 pruhů, tak Němci zpomalí a pouští mě, vše v poho. v Praze jsem vezl babu na autobus, na Florenc (chtěla do Brna) od nuselského mostu, myslíte, že mě někdo z těch spěchajících pak pustil, musel jsem jet až do Holešovic, abych se otočil. nechal bych dělat testy všem řidičům každé 2 roky, jak to máme my profesáci, aby nezapomněli, jak se má jezdit a máte pravdu, pane Mirek, že u nás jezdí, jak prasata…

  13. Po přechodnou dobu než budou jezdit všechna auta sama a komunikovat mezi sebou, bych doporučil jednu vychytávku.
    Jeden pruh kamiony a osobáky co jedou 90km/h, druhý 130km/h a na řidiči je pouze to v kterém pruhu si vybere jízdu. Auta která se nekřižují se nemohou střetnout. Když pojedou všechna auta stejně rychle tak k nehodám docházet nebude. Kde jsou náhodou tři pruhy dát rychlost klidně 150km/h.
    Nejnebezpečnější na dálnici je když musím ze 130km/h brzdit protože dojedu kamion, musím se zařadit do pruhu kde jede někdo , nebo kolona, nikdo neví jako urychlostí, předjět kamion a opět se vrátit dle předpisů zpět. Je to ta nejméně bezpečná a nejméně ekonomická varianta jízdy.

  14. Mam adaptivní tempomat a euro 6. Včem je problém ? Udělejte tedy auta typu Max 60 km/h nozni pohon a nic neřeste ! Vyflusnete na trh auta která umí 250 km/h a pak řešíte desetiny ?? Kocourkov !

PŘIDAT KOMENTÁŘ: