Ano, vážně právě použil slovo „drifting“. A kdybych snad nedůvěřoval svému sluchu či své angličtině, na velké obrazovce za šéfkonstruktérem svítí všeříkající fotka krátké „devadesátky“ posazené na hnědočervené šotolině do krásného táhlého smyku. Opravdu jsem na prezentaci Defenderu?
Už to tak vypadá. Jakkoliv je to neuvěřitelné. V éře elektrifikace a postupně chřadnoucí nabídky motorů napříč evropským trhem přichází britský specialista na „rodinné teréňáky“ s modelem, který kombinuje všestrannou platformu nejnovějšího Defenderu se starým známým pětilitrovým osmiválcem. Vzniklo tak auto, které nemá mnoho přímých konkurentů.
Land Rover Defender V8 nelze srovnávat se „supersportovními“ modely typu BMW X6 M a spol. Nemá jejich suverenitu na silnici, ony zase jeho suverenitu v terénu. Asi nejblíž má k Mercedesu G. I se samonosnou karoserií je totiž konstruován, dimenzován a určen k systematickému mučení v podmínkách, do kterých by většinu z nás ani nenapadlo libovolným autem vjet. Přesvědčili jsme se o tom ve španělském off-road ráji Les Comes, kde Land Rover představil Defender modelového roku 2022 zástupcům evropských médií.
Osmiválec se do Defenderu vrací po dlouhých dvaačtyřiceti letech. Ovšem v tehdy nepředstavitelné formě. Vlastně je s podivem, že kompresorem přeplňované monstrum ještě proleze aktuálními emisními normami. V Defenderu je naladěné na 386 kW (525 k) a 625 Nm. Pohání samozřejmě všechna kola přes osmistupňový automat ZF. Nebrblá a neburácí tak zvukomalebně jako třeba v F-Pace SVR, ze čtveřice k zemi nakloněných kanónů ale pořád vychází zvuk, ze kterého se ježí chlupy v zátylku. Přestože i krátká verze „90“ váží bez řidiče monstrózních 2471 kilo, zuřící reaktor pod kapotou zvíci stolové hory ji rozhýbe na stokilometrovou rychlost za 5,2 s. Delší a o 132 kg těžší stodesítka potřebuje o dvě desetiny víc.
Zpočátku poněkud chudou nabídku motorů pro Defender rozšiřují vedle osmiválce také dvě střízlivější novinky. Plug-in hybrid P400e sice neakceleruje o moc hůř než V8 (0-100 km/h za 5,4 s) a ohromí schopností zdolat náročné terénní překážky jen na elektřinu (!), ale v Česku o něj bude zájem mizivý. Za nižší cenu (1,67 vs., 1,75 mil. Kč v základní výbavě) totiž pořídíte nový dieselový šestiválec s mild-hybridní technikou. S těžkým autem se pochopitelně nadře trochu víc než V8, pořád ale jede dostatečně hezky, je kultivovaný a – přestože nemá dynamický režim – v zatáčkách až nečekaně schopný. Kromě varianty D300 (výkon v koních) se MHEV diesel nyní nabízí také jako D200 a D250, dřívější čtyřválce z ceníku zmizely. Nejdostupnějším Defenderem je nyní šestiválcový model 90 D200 za 1,4 milionu korun.
Možná si říkáte, že nutným výsledkem takové zástavby bude pozérské auto, nepoužitelné v terénu a těžkopádné na silnici. Opak je pravdou. A nevím, co je působivější. Jestli schopnost šplhat do příkrého stoupání přes kameny velké jako půlka telete, nebo samozřejmá jistota, s níž rozdováděná stodola na univerzálních pneumatikách kličkuje nekonečným sledem úzkých zatáček na španělské okresce. Vlastně možná to druhé. Protože na impozantní terénní vlastnosti jsme u Land Roveru zvyklí tak nějak automaticky. Jenže V8 se řídí opravdu krásně i na asfaltu. Přesně, poslušně, bez znervózňujícího kolébání. A nový jízdní režim „Dynamic“, vytvořený a naladěný specificky pro tuto verzi, umožňuje řidiči pracovat s velkorysou porcí hnací síly na zadních kolech.
Výsledkem je – podobně jako v jiných skvělých anglických autech z nedávné minulosti – jízdní projev, který je zvláštně konejšivý a přitom přináší hluboké řidičské uspokojení.
A jak je to s tím driftingem? Agilitu krátkého Defenderu V8 jsme mohli, pod bdělým dohledem instruktora na sedadle spolujezdce, vyzkoušet i na rallyecrossové trati. Bylo zjevné, že autu se zatáčet chce a přenos síly je natolik předvídatelný, aby umožnil poslat ty dvě a půl tuny na chůdách ze zatáčky bokem, jenže stabilizační systém utne větší sklouznutí hned v zárodku – a vypnout nám ho nedovolili.
Land Rover Defender 2022: Technické údaje vybraných motorizací
Motorizace | D200 | D300 | P400e | V8 |
---|---|---|---|---|
Konstrukce motoru: | přeplňovaný řadový vznětový šestiválec, mHEV | přeplňovaný řadový vznětový šestiválec, mHEV | přeplňovaný řadový zážehový čtyřválec, 105kW elektromotor, 19,2kWh trakční baterie | přeplňovaný vidlicový osmiválec |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2996 | 2996 | 1997 | 4999 |
Nejvyšší výkon (kW (k) min-1): | 147 (200)/4000 | 221 (300)/4000 | 297 (404)/5500 | 386 (525)/6000-6500 |
Nejvyšší točivý moment (Nm min-1): | 500/1250-2500 | 650/1500-2500 | 640/1500-4400 | 625/2500-5500 |
0-100 km/h (s): | 10,2 | 7,0 | 5,6 | 5,4 |
Max. rychlost (km/h): | 175 | 209 | 209 | 240 |
Spotřeba paliva (l/100 km WLTP): | 9,5 | 9,5 | 3,9 | 15,1 |
Hmotnost DIN (kg): | 2340 | 2340 | 2525 | 2603 |
Údaje v tabulce platí pro variantu 110 s rozvorem náprav 3022 mm
Přestože Land Rover obecně u Defenderu umožňuje kombinovat různé verze výbav a motorů, V8 figuruje v nabídce jako stupeň výbavy sám o sobě. A dodává se prakticky se vším, co lze vůbec do Defenderu namontovat – vyhřívanými a odvětrávanými předními sedadly s pamětí polohy, třízónovou klimatizací, elektricky výsuvným tažným zařízením atd. Samozřejmostí je také vzduchový adaptivní podvozek a samosvorný zadní diferenciál. To vše bratru za 3,3 milionu, respektive 3,4 v případě dlouhé verze 110.
Polila vás horkost? Nedivíme se, vždyť ani aristokratický Range Rover se stejným motorem není dražší! Konkrétně na českém trhu, zatím naštěstí nedeformovaném likvidačními sazbami „ekologických“ daní, je přesto o Defender V8 značný zájem. Není se co divit. Jiné auto s tak unikátní kombinací každodenní praktičnosti, extrémní terénní průchodnosti a osmiválcové podmanivosti na trhu vlastně asi není.