Podmanivý anachronismus. Land Rover nově nabízí Defender i s motorem V8, jezdí senzačně

přidejte názor
  • Dva roky po premiéře získává Land Rover Defender zajímavější motory

  • Pod kapotu vrcholné verze se nastěhoval kompresorový osmiválec z rychlých jaguarů a range roverů

  • V8 ale nedělá z Defenderu sportovní SUV, pořád má univerzální pneumatiky a ohromující terénní vlastnosti

  • Dieselové motorizace jsou nyní konečně šestiválcové, motor 3,0 l MHEV je k mání ve třech variantách

Ano, vážně právě použil slovo „drifting“. A kdybych snad nedůvěřoval svému sluchu či své angličtině, na velké obrazovce za šéfkonstruktérem svítí všeříkající fotka krátké „devadesátky“ posazené na hnědočervené šotolině do krásného táhlého smyku. Opravdu jsem na prezentaci Defenderu?

Už to tak vypadá. Jakkoliv je to neuvěřitelné. V éře elektrifikace a postupně chřadnoucí nabídky motorů napříč evropským trhem přichází britský specialista na „rodinné teréňáky“ s modelem, který kombinuje všestrannou platformu nejnovějšího Defenderu se starým známým pětilitrovým osmiválcem. Vzniklo tak auto, které nemá mnoho přímých konkurentů.

Brodivost až 900 mm jsme nevyzkoušeli, ale o těžké terénní pasáže nebyla na prezentaci nouze. Defender je na ně vybaven výškově nastavitelným vzduchovým podvozkem, redukční převodovkou, uzávěrkami středového a zadního diferenciálu a v neposlední řadě chytrou elektronikou, která rozděluje hnací sílu na kola podle potřeby. Pro řidiče jsou i nejtěžší pasáže vlastně docela snadné – když nepočítáme strach. Foto: Jaguar Land Rover

Land Rover Defender V8 nelze srovnávat se „supersportovními“ modely typu BMW X6 M a spol. Nemá jejich suverenitu na silnici, ony zase jeho suverenitu v terénu. Asi nejblíž má k Mercedesu G. I se samonosnou karoserií je totiž konstruován, dimenzován a určen k systematickému mučení v podmínkách, do kterých by většinu z nás ani nenapadlo libovolným autem vjet. Přesvědčili jsme se o tom ve španělském off-road ráji Les Comes, kde Land Rover představil Defender modelového roku 2022 zástupcům evropských médií.

Jak je u značky zvykem, fungování terénních systémů lze sledovat na středové obrazovce. Novinkou je možnost objednat větší displej, s úhlopříčkou 11,4 palce (29 cm). Foto: Jaguar Land Rover
Styling interiéru i materiály kladou důraz především na funkčnost a snadnou údržbu. Kdo od SUV za více než tři miliony automaticky očekává luxusní kabinu, může být zklamán. Foto: Jaguar Land Rover

Osmiválec se do Defenderu vrací po dlouhých dvaačtyřiceti letech. Ovšem v tehdy nepředstavitelné formě. Vlastně je s podivem, že kompresorem přeplňované monstrum ještě proleze aktuálními emisními normami. V Defenderu je naladěné na 386 kW (525 k) a 625 Nm. Pohání samozřejmě všechna kola přes osmistupňový automat ZF. Nebrblá a neburácí tak zvukomalebně jako třeba v F-Pace SVR, ze čtveřice k zemi nakloněných kanónů ale pořád vychází zvuk, ze kterého se ježí chlupy v zátylku. Přestože i krátká verze „90“ váží bez řidiče monstrózních 2471 kilo, zuřící reaktor pod kapotou zvíci stolové hory ji rozhýbe na stokilometrovou rychlost za 5,2 s. Delší a o 132 kg těžší stodesítka potřebuje o dvě desetiny víc.

Nový není jenom osmiválec box_color=#1DACE8
Umí tohle váš plug-in hybrid?

Zpočátku poněkud chudou nabídku motorů pro Defender rozšiřují vedle osmiválce také dvě střízlivější novinky. Plug-in hybrid P400e sice neakceleruje o moc hůř než V8 (0-100 km/h za 5,4 s) a ohromí schopností zdolat náročné terénní překážky jen na elektřinu (!), ale v Česku o něj bude zájem mizivý. Za nižší cenu (1,67 vs., 1,75 mil. Kč v základní výbavě) totiž pořídíte nový dieselový šestiválec s mild-hybridní technikou. S těžkým autem se pochopitelně nadře trochu víc než V8, pořád ale jede dostatečně hezky, je kultivovaný a – přestože nemá dynamický režim – v zatáčkách až nečekaně schopný. Kromě varianty D300 (výkon v koních) se MHEV diesel nyní nabízí také jako D200 a D250, dřívější čtyřválce z ceníku zmizely. Nejdostupnějším Defenderem je nyní šestiválcový model 90 D200 za 1,4 milionu korun.

Možná si říkáte, že nutným výsledkem takové zástavby bude pozérské auto, nepoužitelné v terénu a těžkopádné na silnici. Opak je pravdou. A nevím, co je působivější. Jestli schopnost šplhat do příkrého stoupání přes kameny velké jako půlka telete, nebo samozřejmá jistota, s níž rozdováděná stodola na univerzálních pneumatikách kličkuje nekonečným sledem úzkých zatáček na španělské okresce. Vlastně možná to druhé. Protože na impozantní terénní vlastnosti jsme u Land Roveru zvyklí tak nějak automaticky. Jenže V8 se řídí opravdu krásně i na asfaltu. Přesně, poslušně, bez znervózňujícího kolébání. A nový jízdní režim „Dynamic“, vytvořený a naladěný specificky pro tuto verzi, umožňuje řidiči pracovat s velkorysou porcí hnací síly na zadních kolech.

Off-road areál Les Comes nabízí na 550 hektarech vedle bezpočtu různě těžkých překážek také dechberoucí výhledy. A v kopcích tam voní divoký rozmarýn. Foto: Jaguar Land Rover
Krátká verze 90 je v terénu obratnější a s volitelnou nouzovou sedačkou vpředu uprostřed odveze až šest lidí, většina zákazníků ale dá nejpíš přednost všestrannější „stodesítce“. Foto: Jaguar Land Rover

Výsledkem je – podobně jako v jiných skvělých anglických autech z nedávné minulosti – jízdní projev, který je zvláštně konejšivý a přitom přináší hluboké řidičské uspokojení.

Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za volantem britských klasiků
Přečtěte si také:

Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za volantem britských klasiků

A jak je to s tím driftingem? Agilitu krátkého Defenderu V8 jsme mohli, pod bdělým dohledem instruktora na sedadle spolujezdce, vyzkoušet i na rallyecrossové trati. Bylo zjevné, že autu se zatáčet chce a přenos síly je natolik předvídatelný, aby umožnil poslat ty dvě a půl tuny na chůdách ze zatáčky bokem, jenže stabilizační systém utne větší sklouznutí hned v zárodku – a vypnout nám ho nedovolili.

Land Rover Defender 2022: Technické údaje vybraných motorizací

Motorizace D200 D300 P400e V8
Konstrukce motoru: přeplňovaný řadový vznětový šestiválec, mHEV přeplňovaný řadový vznětový šestiválec, mHEV přeplňovaný řadový zážehový čtyřválec, 105kW elektromotor, 19,2kWh trakční baterie přeplňovaný vidlicový osmiválec
Zdvihový objem válců (cm3): 2996 2996 1997 4999
Nejvyšší výkon (kW (k) min-1): 147 (200)/4000 221 (300)/4000 297 (404)/5500 386 (525)/6000-6500
Nejvyšší točivý moment (Nm min-1): 500/1250-2500 650/1500-2500 640/1500-4400 625/2500-5500
0-100 km/h (s): 10,2 7,0 5,6 5,4
Max. rychlost (km/h): 175 209 209 240
Spotřeba paliva (l/100 km WLTP): 9,5 9,5 3,9 15,1
Hmotnost DIN (kg): 2340 2340 2525 2603

Údaje v tabulce platí pro variantu 110 s rozvorem náprav 3022 mm

Přestože Land Rover obecně u Defenderu umožňuje kombinovat různé verze výbav a motorů, V8 figuruje v nabídce jako stupeň výbavy sám o sobě. A dodává se prakticky se vším, co lze vůbec do Defenderu namontovat – vyhřívanými a odvětrávanými předními sedadly s pamětí polohy, třízónovou klimatizací, elektricky výsuvným tažným zařízením atd. Samozřejmostí je také vzduchový adaptivní podvozek a samosvorný zadní diferenciál. To vše bratru za 3,3 milionu, respektive 3,4 v případě dlouhé verze 110.

Dynamický jízdní režim patří ke specifikům varianty V8. Přináší sportovnější charakter podvozku a větší prostor pro práci s výkonem na zadní nápravě, nejen na šotolině. Foto: Jaguar Land Rover
Vzhledem k zaměření, velikosti a pneumatikám Defenderu je skutečně s podivem, jak snadno a precizně se nechá vést zatáčkovitými pasážemi katalánských silnic. Foto: Jaguar Land Rover

Polila vás horkost? Nedivíme se, vždyť ani aristokratický Range Rover se stejným motorem není dražší! Konkrétně na českém trhu, zatím naštěstí nedeformovaném likvidačními sazbami „ekologických“ daní, je přesto o Defender V8 značný zájem. Není se co divit. Jiné auto s tak unikátní kombinací každodenní praktičnosti, extrémní terénní průchodnosti a osmiválcové podmanivosti na trhu vlastně asi není.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?