• Automobilky slibují desítky nových modelů od hybridů po elektromobily

  • Cílem většiny výrobců je rok 2020

  • Tesla by se měla začít bát, evropské elektromobily si na ni brousí zuby

  • Hybridní pohon najdeme i v malých autech, třeba ve Fiatu Panda

Už zanedlouho by se o místo u veřejné nabíječky mohli poprat majitelé Škody, Porsche, ale i Opelu nebo Citroënu. Blížící se rok 2020 se totiž zdá být důležitým milníkem pro většinu výrobců aut, kteří chtějí prodávat auta do zásuvky. S tím jak se blíží, dostávají i jejich plány jasnější tvar. Zmapovali jsme ty nejdůležitější. Vyplývá z nich, že tam, kde se o plně elektrických vozech ještě nehovoří, uvažují automobilky alespoň o hybridech.

Třeba hned domácí Škoda. Ta se chlubí tím, že do konce roku 2020 stihne představit hned pět elektrifikovaných modelů. Prvním má být čistě elektrická verze Škody Citigo, která se objeví už během roku 2019. Jde o poměrně zvláštní rozhodnutí, protože Citigo zřejmě nebude pokračovat další generací. Na druhou stranu má možnost převzít technologii od modelu e-Up. V takovém případě ale musí nasadit větší množství baterií, protože chce nabízet až 300 km na jedno nabití, což je dvakrát víc než v případě Volkswagenu. Opravdu přelomovým vozem ale bude až elektromobil vycházející z loňského konceptu Vision E. Auto postavené na platformě MEB má zvládnout ujet na jedno nabití až 500 kilometrů. Nabídku doplní i Škoda Superb s plug-in hybridním pohonem pocházejícím z Volkswgenu Passat GTE.

Nová generace Škody Octavia RS bude hybrid. Dočkáme se i elektrického eRS

Plány Škody se kryjí se strategií jejího mateřského koncernu Volkswagen, který chce do roku 2025 nabízet napříč svými značkami na 80 nových elektrických vozů, řeč je o celosvětových trzích, řadu z nich tak v Česku nikdy potkat nemusíme. Volkswagen jako samostatná značka pak s novou generací svých elektromobilů začne také v roce 2020. Auta předvedl už jako koncepty, půjde o liftback I.D.1 a SUV CROZZ1. Seat využije platformu MEB také ke stavbě svého elektromobilu. Podobně jako Škoda nabídnou i modely VW a Seatu dojezd rovných 500 kilometrů. Koncern hodlá platformu MEB využít v následujících letech až pro tři desítky nových aut do zásuvky.

Elektrický crossover Volkswagen I.D. Crozz má stejný pohon jako Škoda Vision E

To se ale nebude týkat Porsche, které by mělo v roce 2020 předvést už dlouho očekávaného konkurenta americké Tesly Model S. Vůz nazvaný Taycan se už zamaskovaný testuje na silnicích. Nabídne podobně dlouhý dojezd. Bude však postaven na vlastní platformě, která bude víc sedět stále sportovně založené značce. Nasazení proti Tesle je patrné i z toho, že Porsche plánuje stavbu vlastních nabíjecích stanic. Na nich by se baterie vozu měly z minima na 80 procent nabít do 15 minut, což je dvojnásobek času, který Tesla musí strávit na Superchargeru.

Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne

Taycan ovšem nebude jediné auto, pro které bude speciální platforma vyvíjena. Základy od Porsche si půjčí u Audi. To slibuje také sportovně střižený elektromobil e-tron GT. Auto s výkonem 590 koní a dojezdem 400 kilometrů bude dalším konkurentem pro Teslu. Na trh ale půjde až v roce 2021, aby dalo přednost svému zřejmě výkonnějšímu a dražšímu sourozenci od Porsche.

Elektrické plány mají u dalšího velkého evropského koncernu FCA. Mezi lety 2019 až 2021 ukážou na 13 nových aut, více se ale budou soustředit na hybridní modely. Čistě za elektřinou si půjde například Fiat, který chystá takovou verzi pro novou generaci oblíbeného retro modelu 500. To druhé městské mini auto Fiat Panda vyjede na silnice s mild-hybridním pohonem a malé SUV Fiat 500X bude jezdit jako plug-in hybrid.

Toto rozdělení pohonů se promítne i do dalších značek koncernu. Alfa Romeo totiž chystá další SUV do svého portfolia, které bude menší než model Stelvio. Auto bude mít shodnou platformu s loni představeným Jeepem Compass, oba se budou také vyrábět ve stejné továrně. Alfa Romeo by v roce 2020 měla právě pro tento vůz dostat od koncernu plug-in hybridní motor a podle všeho se tak může objevit právě i v Jeepu Compass. To vozy luxusní značky Maserati by se s příchodem faceliftu měly dočkat také plug-in hybridního pohonu, objeví se ve třech modelech Levante, Ghibli a Quattroporte. Chystané sportovní kupé Alfieri by pak mohlo jezdit rovněž i s elektrickým pohonem.

Maserati má velké plány plné SUV a hybridů, ale už bez dieselů

Peugeot je s přístupem k elektromobilům trochu opatrnější. Před nedávnem francouzská automobilka a součást koncernu PSA oznámila, že od roku 2020 bude prodávat sportovně zaměřené elektromobily. Na bližší technické detaily ale byla poměrně zkoupá a tak se může stát, že z tohoto plánu nemusí vzejít nic zásadního. Přesto už Peugeot na elektrifikaci pracuje, dává ale přednost hybridům. Tohoto pohonu se brzy dočká jak SUV 3008, tak manažerský sedan a kombi 508. V roce 2020 přijede na koncernové platformě EMP2 také nová generace hatchbacku 308. U ní se hovoří o možnosti plug-in hybridního pohonu.

Velké srovnání naftových kombíků s automatem: Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 a Škoda Octavia

To Citroën, který obvykle do jisté míry zrcadlí nabídku Peugeotu, je s přístupem k elektromobilům odvážnější. První auto do zásuvky plánuje na už tisíckrát zmíněný rok 2020, konkrétně má jít o druhou generaci modelu Cactus. Toto auto se má stát také předobrazem designu pro další vozy této avantgardní značky. Cactus má stát na stejné platformě jako Peugeot 208, ale i Opel Corsa. U něj se už také hovoří o možnosti elektrického pohonu. Příliš překvapující pak není, že SUV Opel Grandland X technicky vycházející z Peugeotu 3008 dostane také totožný hybridní systém.

Na rok 2020 myslí i u Fordu, který by měl v danou dobu ukázat svůj první elektromobil. Půjde o kompaktní SUV, o kterém se toho zatím ještě příliš neví. Zároveň to má ale být i světový model prodávaný na nejrůznějších trzích včetně Evropy. Už o dva roky později by mělo portfolio modrého oválu čítat 16 elektromobilů, včetně poměrně bizarních modelů, jako budou velký pick-up F-150 nebo klasický muscle car Mustang. Zatím si lze jen těžko tato auta představit připojená do zásuvky.

Ford zveřejnil první obrazovou upoutávku na svůj nový model s elektrickým pohonem

V rámci světových trhů považuje Ford za svého zásadního konkurenta Toyotu. Ta ale zatím zůstane věrná svým hybridním modelům, plně elektrický model jí zatím příliš nevoní. Pro rok 2020 chystá hlavně nasazení nového druhu baterií, článků s pevným elektrolytem, které by měly mít výrazně vyšší kapacitu než NiMh baterie používané v jejích aktuálních hybridech. Pokud se podaří dosáhnout lepších dojezdů, pak Toyota začne uvažovat o globálním elektrickém modelu. V kuloárech se šušká, že Toyota by mohla pomoci s vývojem hybridu a elektromobilu Mazdě. Ta zatím ale přesnější plány nezveřejnila.

Nová Mazda3 se ukázala v Praze. Jen dva týdny po světové premiéře v L.A.

Zpět ale k evropským značkám. Tam za pozornost stojí ještě dvě. Mercedes-Benz by pro rok 2020 měl mít přichystaný elektrický crossover EQC a slibuje velmi vysoké výkony – sílu přes 400 koní a zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy. Dojezd i doba nabíjení však zřejmě ještě Tesle konkurovat nebudou. Řeč je o 320 kilometrech na jedno nabití a alespoň 40 minutách potřebných k nabití baterie do 80 procent. Velmi zajímavým počinem ale bude nová generace SUV třídy GLE, která vyjede na silnice už na začátku příštího roku a později se objeví i s plug-in hybridem pod kapotu. Ten se mát díky vysoké kapacitě baterií stát prvním vozem této kategorie, který dojede čistě na elektřinu přes 100 kilometrů. Jeho konkurentem už je hybridní BMW X5, jenž nabízí dojezd 80 kilometrů na jedno nabití. Mnichovská automobilka má na rozdíl od svého konkurenta už slušné elektrické podhoubí. Elektromobil i3 prodává už pět let, hybrid i8 čtyři. Do roku 2020 by mohlo rozšířit svou eko řadu o další kousek, zřejmě půjde o sedan i5.

Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší

Podle plánů velkých automobilek to vypadá, že je doba elektrická na spadnutí. Pokud se jejich sliby vyplní, začneme ji zřejmě počítat právě od snadno zapamatovatelného data 2020, které je už téměř tady. Vždyť zbývá už jen pár dní přes rok.

Plány automobilek jsou jasné. Za rok nastane boom elektroaut
Ohodnoťte tento článek!
2.9 (57.04%) 27 hlas/ů

36 KOMENTÁŘE

  1. Ten “boom” ale brzy skončí – hkavně proto, že je vynucen EU. Je více důvodů, proč. Nebude v té rychlosti připravena rozvodná síť (pro masové využití musí dojít k přestavbě sítě od vvn po vn rozvody k jednotlivým nabíjecím stanicím ve velkém měřítku), bude chybět minimálně jeden jaderný blok, který se u nás staví 15 let (protože nabíjení musí být pohotové a ne čekat na slunce), budou se muset rozkopat města pro nové kabelové rozvody do ulic s parkováním (masové), nakonec lidé zjistí, že e-auta vůbec nejsou ekonomická, protože cena energie rychlonabíječek bude srovnatelná s benzínem, tedy je to pro lidi s vlastní temperovanou garáží a s domácí pomalou nabíječkou 230V/10A, pro lidi cestující jen v rámci města, převážně pro malá auta. Nedostatek baterií na trhu vyvolá zvýšení cen (přičemž současné jsou kapacitně a ekonomicky nevýhodné) způsobí krizi v “elektromobilovém průmyslu”. O baterie se bude tento průmysl prát s energetikou. Těžba, zpracování a výroba baterií nebudou tomu “boomu” stačit. Baterie se také budou muset měnit až 3x za životnost auta (a jejich pořizovací cena je vysoká). Prodej auta za 5-6 let bude asi výhodnějším řešením (ona dlouho nevydrží ani slaboproudá a řídící elinstalace, podívejte se na dnešní pračky), ale prodejní cena “ojetiny” se bude blížit nule, když to bude masové. Chudší vrstvy od drahých aut odstoupí, takže automobilky budou vyrábět jen pro polovinu zákazníků. Po čase všichni přijdou na to (EU zřejmě jako poslední), že to byla jedna velká fantasmagorie, ale to už budou krachovat automobilky a budeme v těžké a vleklé krizi, která tak jako tak za 5-6 let přijde. Saturace trhu e-auty může “udržitelně” dělat jen 10-15% trhu. Jinak všem přeji hodně štěstí do posledních pár let šťastného života.

    • Řekl jste to naprosto přesně. Za milion korun získat auto s dojezdem 300 km ( v létě ), omezenou rychlostí a životností osm – deset let, je blbismus. Mě se rozbilo centrální zamykání a musel jsem to nechat opravit, takže vím, jak je elektronika poruchová. Nulová infrastruktura + lidé nacpaní v panelácích a činžácích, to už je naprostá sci-fi. Ten autor to psal 1. 1. takže se dá předpokládat, že je ještě ožralej, snad ho to trochu omlouvá. Ale neměl by to v takovém stavu psát.

    • Jen bych dodala, že současné kapacita baterií (jejich životnost), tak jak je definována v techničáku el. auta je okolo 100 000km. Po té se dojezd začíná rapidně snižovat, za dalších 50 000 jste na jedné třetině (cenově dostupná el. auta), až polovině (cenově nedostupná el. auta)kapacity baterie. Jestliže tedy bude el. auto stát 500 000,-( což u volkswagenu považují za lidovou cenu) a po dvou letech 250 000,- za nové baterie + projetý proud dostáváte se lehce přes 1 000 000,-kč s tím, že auto bude po té době (tři roky) neprodejné. Kapacita se má lehce zvyšovat až 3x do deseti let :). ovšem stím samozřejmě i cena. P:S. Již dnes, kupříkladu Němci, neplatí emisní povolenky, za to u nás platíme naopak dvakrát tolik. Je to tím, že si němci dobrovolně zrušili závadné zdroje a kupují si elektriku od nás, pitomců, co si nechaj srát na hlavu a platěj ty povolenky i za Němce.

      • Nejsem zastáncem propagace elektroaut jako jediného řešení pro budoucnost s dnešními technologiemi, ale argumentace by měla být alespoň trochu reálná a férová. Vaše kalkulace je trošku dost zjednodušená.
        1) Baterie se vám nezničí po 2 letech jak uvádíte, pokud nenajezdíte 50-70tis. km ročně. Spíše to bude po 4-5ti letech, přičemž časem a nájezdem se kapacita ztrácí postupně v jednotkách procent za rok, nikoliv však na 1/3 za 150tis.km. 2) za 2 roky počítáte 250tis. za spotřebovanou elektřinu, při ceně 1kč/km by jste musel najet 75.000km ročně (to je 342km každý den po 2 roky včetně víkendů) tedy min. trojnásobek normálního nájezdu průměrného auta. Reálně cena projeté elektřiny tedy bude spíše kolem 80.000Kč. Mimochodem kdyby jste měl tento nájezd s nějakým benzínovým středním autem, utratíte za benzín 2x tolik.
        3) Emisní povolenky platím ČR ale je to samozřejmě zohledněno v prodejní ceně, takže i Němci si je platí … mě spíše štvou zplodiny, které máme z uhelným elektráren a musíme dýchat.

    • Jsem zdesen. Takove reakcionarstvi! S tebou zatocime, soudruhu. To nejde videt nasi zarnou elektrobudoucnost tak spatne ideologicky!

  2. Automobilky postihlo šílenství typu elektromobility, protože se obávají, že když s tímto nesmyslem nepřijdou jako první, tak budou mít problémy s prodejem klasických spalovacích aut. Na toto ale nejsou připraveny ani technologie, ani infrastruktura. Opět se v EU, jako skoro se vším dělá všechno naopak. Místo, abychom ještě několik let vyvíjeli a stavěli potřebná zázemí, tak se to udělá naopak, vyrobí se masa drahých elektroaut, které nebude kde nabíjet a dojde k masivnímu nedostatku baterií a infrasktruktury. Jako vždy, úředníci EU ukázali, že žijí v jiném světě, za kancelářskými zdmi a počítačem, kam starosti běžného světa a většiny lidí nedoléhají. To se to pak lehce vymýšlejí nesmyly, když žijete v pohádkovém světě.

    • Atomobilky žádné šílenství nepostihlo. Jsou do výroby a prodeje nuceni novými emisními limity CO2. Jinak se totiž na průměrnou spotřebu 2,5l/100km nedá dostat. Šílenství postihlo evropské politiky.

  3. A kčemu budou ty autíčka na baterky když začne mrznout tak nepojedu budou víc v servisu než na silnici zkrátka auta pro zlost ostatně jako ty dnešní nové benzínové plné zbytečné elektroniky a motory které se dají použít akorát do zahradní sekačky zkrátka auta na hov. o děkuji nechci zůstávám věrný své Dáčii logan z roku 2007 šlape jak hodinky

    • Úplná pravda.
      Viz autosalon na Primě. Malý elektromobil v testu. Plné nabytí ukázalo dojezd z Phy do Hk bez problému, však v polovině trasy museli odbočit na Kolín na dobytí (už to je špatně), na stanici již nabýjelo jiné auto. Celkem tedy zdržení na trase Pha a Hk víc než hodinu a půl.

  4. To jako za chvíli bude diktovat evropská unie kolikrát můžu za den jít na záchod a bude dávat ekologickou daň na fazole zelí čočku syrečky maso cibuli ořechy zkrátka aby lidé neprděli a nesmrděli bude ještě diktovat jak starý má člověk mít dům nebo být a na kolik stupňů může topit a čím to by se z toho života člověk posr. l

    • EÚ taky bude brzy prodávat jízdní elektropovolenky, 500 km / měsíc na dojezd do montovny ti musí stačit – nabíjení standard a co bude nad limit bude o 300% dražší. Spotřební daň elektro.

  5. Vše co lidé napsali v příspěvcích je pravda. Nutno dodat, že u většiny elektro se v zimě moc neohřejete , zamrzají stále okna a důležitá a zatajovaná věc je, že většina elektroaut nemá schválené tažné zařízeni a nemohou nic tahat. Důvod je jasný, jsou lehká a nesplňují váhově index vůči vleku.

  6. Na elektromobil se těším. Ale až ujede na jedno nabití minimálně 500 km a naplno jej nabiji za 5 minut prakticky kdekoli jako natankuji benzín nebo naftu. Pokud toto není splněno, nemá šanci.

    • Auto, které bude na baterky ujede 500 km a nabijete ho za pět minut bude mít životnost baterií deset minut. A musíte s k němu koupit i elektrárnu aby vám ten příkon vyrobila.

  7. A ještě jedna věc mi vrtá hlavou: Jak to bude se snížením výběru spotřební daně z pohonných hmot, když budeme jezdit na elektřinu? Tak si myslím, že budou elektromobily po určité počáteční době rozmachu zdaněny, aby si stát přišel na to co pozbyl v neprojetých PHM. Jenže o tom se teď asi nesmí mluvit, protože to není IN! Takže jak to chodívá, lacinější v provozu to do budoucna nebude, jen ta drahota elektromobilů nám zůstane. No a to povede určitě k tomu, že se lidé budou držet svých starých aut co nejdéle. Takže stát asi zase zavede protiopatření ve formě zdanění automobilů podle emisních tříd, aby to popostrčil. Obávám se, že nás v dohledné době nic dobrého nečeká.

  8. Jsem rád, že pomlouváte elektromobily, lidé si z Vás vezmou příklad a nebudou je kupovat.
    A to je dobře, já tedy nebudu mít tak dlouhou čekací dobu a nebudu na ně stát tak velikou frontu.
    Děkuji a jen houšť.
    Tony

  9. Nejezděte prosím v elektroautech, naše krásné severní čechy jsou už takhle poškozované těžbou uhlí a výrobou elektřiny. Elektroauto které jezdí kdekoliv v česku, smrdí většinově u nás. Je to mírně řečeno sobecké.

    Děkuji Jirka
    Ještě heslo: Čistá auta, vyšší těžba :-).

    • A ještě prosím negrilujte, nefritujte, nepečte chléb v pekárnách, nepúečte v elektrických troubách, neperte automatickou pračkou a nesušte prádlo v sušičkách, pan Jirka nebude moci dýchat čerstvý vzduch, protože tyto spotřebiče mají vysokou spotřebu elektrické energie vyrobené z uhlí a v elektrárnách na severu Čech. Na 1 litr paliva pro spalovací motory je spotřebováno 1,02 kWH elektrické energie, ale ta je asi vyrobena v Temelíně, nebo Dukovanech, MVE, FVE a OZE, a nikloliv na severu Čech, tak to panu Jirkovi nevadí. Naštěstí výfukové plyny ze spalovacích motorů poškozují ovzduší ve městech, dokonce i na jihu Čech, kde spalovací elektrárny nejsou, takže spokojenost, ne?
      Jinak souhlasím s tím, že velké elektromobily jsou na současném stupni vývoje elektromobility k ničemu. Elektrické Citigo za 360 tisíc, s reálným dojezdem 250 km, je to, co ve městech potřebujeme. Na dálnicích ať jezdí spalovací motory v autech, která musejí provozní hmotnost maximálně do 1050 kg, jinak je to energetický nesmysl. Kdyby výrobci nenabízeli velká auta, emise by tolik nenarostly a nevyvolaly reakci úředníků EU. Za rychlý rozvoj elektromobility mohou automobily s reálnou spotřebou paliva nad 5 litrů. A těch je prosím přibližně 85%.

      • A víte, že 0,75 kg benzínu (cca 1 litr) obsahuje 12 kWh energie? Ale to je celkem jedno, vy jste vůbec nepochopil, co chtěl jirka říct, že ta čistá elektrická auta nejsou vůbec čistá. Jsou dokonce vyšší zátěží pro životní prostředí než ta auta se spalovacím motorem.

        • Jenže spalovák má 30% účinnost takže 70% jde na teplo a tření v motoru
          elektromotor má účinnost více jak 90%

        • Vyřešeno, takže 1 litr benzinu = 12 kWh což je pro střední elektromobil
          dojezd 100km takže teď se ochránci spalováků zamyslete.

        • Takže 1 litr benzinu je 12 Kwh energie to znamená pro elektromobil střední třídy 100 km dojezd. A nyní můžou ochránci spalováků mudrovat.

    • Ted jste to rozstipl. Obliba elektromobilu a jejich majitelu dramaticky vzrostla. Takze v nich nejezdi hlavne dotacni podvodnici a vyzirkove vseho druhu? To se mi ulevilo….

  10. *Podle mě je elektřina v Česku jenom jedna. Podle podílu výroby na faktuře, kterou dostávám od ČEZ je asi ze 65% vyrobená z uhlí. Při nabíjení baterie není technicky možné, aby se malá auta nabíjela z jedněch a velká z druhých zdrojů.
    *Zjednodušeně: Auta která tu jezdí (asi jich jsou milióny), dnes jezdí na naftu a benzín vyrobený z vytěžených fosilních paliv a smrdí tam kde jezdí. Elektroauta jezdí na elektřinu vyrobenou také z vytěžených fosilních paliv (uhlí, ropa, plyn), ale smrdí tam kde se elektřina vyrábí. Část elektřiny je vyrobená z atomu a pod. ale spalovací motory také už dnes jezdí z části na alternativní paliva.
    *Každopádně znamená elektromobilita přesun emitace jinam a to mi sobecké připadá.
    *V současnosti elektromobilita navíc přináší nebezpečí obnovení těžby lithia pro výrobu baterií v dnes už zelených Krušných horách. Řekl bych, že už těžba čeká jen na to až se rozhodne z toho bude mít příjmy :-(.

  11. Budoucnost mají auta s elektromotorem. Ta, nabíjená ze zásuvky, však mají omezené použití. Ve městech není kde zaparkovat, natož najít místo ještě pro nabíječky. Vybudovat nové rozvodné sítě a dostatečně navýšit výkon elektráren je nereálné.
    Po přechodném období hybridů a aut na dobíjecí baterku už ti mladší motoristé nejspíš budou jezdit v autonomních samohybech poháněných elektromotorem s vlastním palivovým článkem a tankovat budou v centrálních stanicích pohonné medium. Perspektivní je vodík, pokud se neprosadí něco ještě výhodnějšího.
    Ale určitě nebudou cestovat levněji. Výpadek daňového příjmu státu za každý litr benzínu bezmála 20 korun a k tomu investice do zavedení nových technologií. Místo dnešních pobídek přijdou nové daně a poplatky, no nezávidím jim.

  12. Lidi panebože přestaňte tu veřejně fňukat jak sou elektromobily špatný kvůli krátkýmu dojezdu a nedostatečný elektroinfrastruktůře.. Ono je lepší si stěžovat a sedět na starejch vejcích než přijmout něco co by do budoucna mohlo mít nějakej smysl (jasně už vidim ty reakce jak v budoucnu budeme mít problém s recyklací baterek a zdanění elektřiny apod.nesmysly).Princip spalovacích motorů je asi 200 let stará záležitost a je potřeba jí něčim nahradit.Výzkum jde dopředu a s nim i technologie, ale nebude to zejtra a ani za tejden!!! Vzpomeňte si např. na vývoj klasických počítačů… Inter 486DX s 20ti megovým diskem a 4MB ramm stával tenkrát i 30 tisíc a neumělo to vůbec nic.. A tenkrát taky mohli lidi fňukat jak je to za 30 tisíc k ničemu a že psací stroj s kalkulačkou na baterky vyjde levnějc!!!!A dneska má počítač, tablet a chytrej mobil defacto každej tak se vzchopte a přijměte fakt, že tu elektromobily jsou mezi náma, ať už kvůli Muskovi nebo Bruselu je to úplně jedno. Když nechcete elektromobil tak si kupte hybrida a když nechcete hybrida tak si nekupujte nic jak by řekl Jirka Babica

    • Vím že je v elektroautě příjemná jízda, velká akcelerace, ticho, moderní desing, pozornost sousedů 🙂 atd.. Několikrát jsem s tím jel a nemám s tím problém. Bohužel elektřina se musí vyrobit tam kde se vyrábí dnes a pokud by se mělo vyrobit navíc tolik elektřiny kolik kWh se proleje nádržemi aut v podobě benzínu a nafty tak nemám představu kde ji brát (nikdo ji nemá, česko nebude mít dost elektřiny na stávající spotřebu kolem roku 2035, oficielně) a severní čechy se vrátí do sedmdesátek. Vadí mi že tohle je elektromobilistům jedno, myslí jenom na sebe.
      Srovnání s PC kulhá. Jsou činnosti staré jako lidstvo samo a dělají se pořád stejně. Třeba výroba dětí :-).

        • Průměrné auto podle článku (14000km) spotřebuje asi 1t benzínu, nebo 3MWh. V 1 tuně uhlí je asi 4,5 až 5 MWh, tj asi 0,65t uhlí. Při špičkové účinnosti tepelné elektrárny (40%) a podílu výroby v TE (65%) vychází že je na roční provoz elektroauta (14000km) je potřeba spálit asi 1 t uhlí ročně.
          Ještě chybí těžba uhlí a přenos elektřiny do místa spotřeby. Je to jenom přibližně z hlavy :-).
          ***
          Sobecké je že emitace není u vás kde jezdíte ale tam kde se elektřina vyrábí na tom výpočty a odhady nic nezmění. To je logické!
          Jinak si myslím, že elektroauta si budou pořizovat lidé, kteří najedou více než 14000km (už kvůli pořizovací ceně), já najedu za rok kolem 40000km a neživím se dopravou.

        • Původně jsem byl také příznivcem elektroaut, těšil jsem se až si nějaké pořídím. Později jsem názor změnil jednak kvůli nesmyslné pořizovací ceně a jednak z důvodů, které jsem popsal výše.
          Správnej chlap má smrdět benzínem (dříve se říkalo koněm) 🙂 .

          • Každá mince ma 2 strany Jirko a každej klad je vyváženej záporem..Elektroauta možná nejsou dokonalý (a ani ten výpočtovej vzor pro spotřebu a výrobu elektriky), ale řekni mi kdy bude v čechách jezdit milion elektromibilů 🙂 Ja si myslím že příští rok to nebude 🙂 Z Bruselu tlačí všechny státy do investic na výrobu elektriky z obnovitelných zdrojů a mě osobně by se např. líbila vize položit FVE na střechy a parkoviště velkých nákupních center který by mohli sloužit jako dobíjecí body a tím pádem by se tolik nepoužívala energie z uhelných elektráren na “natankování” EV. Možnosti tu sou, ale tady na foru je asi nevyřeěíme, tak se necháme překvapit jak se to v česku do budoucna vyvrbí 🙂

    • Bohužel jste nepochopil důležitou věc, to co porovnáváte, tak tam to opravdu šlo, protože nastala miniaturizace součástek a s nimi možnost nízké spotřeby energie na napájení obvodů, což dobře funguje u takových věcí, jako noteboky a chytré telefony. Jenže, aby auto bylo co k čemu, musí unést i uvézt jistou hmotnost i sebe samého a na to potřebujete energii A ta hmotnost nejde snížit, člověk bude, pokud bude o sebe pečovat, mít stále stejnou hmotnost, kterou nejde snížit třeba jako u el. souřástek na desetinu. Snížit hmotnost 75 kg člověka na 7.5 kg je sebevražda. Asi tak. U klasického auta je tím nosičem energie celkem bezpečná a lehká palivová nádrž. ale u eletrického auta potřebujete baterii, která akkumuluje elektricý náboj a proto nejde a jen tak nepůjde dát například stejný elektrický náboj, co je nyní ve 400 kg baterii do 40 kg baterie. Vzniklo by totiž něco, jako vysoce brizantní bomba. Fyzika prostě nejde ohloupnout a má své limity. Takže předem danými hmotnostimi, (človka, kastle auta a jeho zavazadel) je dopředu dáno, kolik náboje lektrického musí mít baterie auta a tím je dána celková hmotnsot Takže abyste s malou baterkou daleko dojel, musil byste Vy sám vážit tak 10 kg a vzít s sebou dalších maximálně 10 kg a pak Vaše auto i s baterií bude vážit asi 200 kg a s tím pak opravdu asi ujedete na jedno nabití i 1000 km, jelikož náboj v baterii bude dostatečný,, ale při stávajících hmotnostech lidí i s jejich obvyklými věcmi to nejde realizovat. Na to není kde a jak skladovat čili akkumulovat bezpečně elektrický náboj, aby elektroauto mělo dojezd se vším potřebným komfortem 800 – 1000 km .

  13. Že by v Norsku nemrzlo? Loni tam bylo ze všech prodaných aut polovina aut do zásuvky. Kapacita baterie po 100 tisících klesne zhruba o 5% a po 800 tisících je na 80%.
    EU v elektromobilitě výrazně zaostává. Třeba v Číňani nutí automobilky, aby v tamních fabrikách vyráběli určité procento aut do zásuvky, pokud nechtějí, aby jim úřady fabriku zavřeli. V USA prodej elektroaut stoupl loni o 78% na 358 tisíc nových elektromobilů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: