Pět ojetin se špatnou pověstí, které jsou ale docela spolehlivé

Stačí jedna špatná série nebo nějaká nedořešená dětská nemoc, a už to má auto spočítané. Výrobci se snaží problémy řešit, ale chvíli to trvá – a pověst modelu zůstane mnohdy pošramocená už natrvalo. Nezáleží na tom, že už se dávno vyrábí vylepšená verze, protože internetová fóra jsou už plná historek o spotřebě oleje, potkaných motorech a podobně.

Dnes se podíváme na podobné případy, které si prošly těžkými počátky, ale nakonec se z nich vyklubaly poměrně spolehlivé ojetiny. Neříkáme, že se nemusíte mít na pozoru, kupujete přeci jen auto z druhé ruky. Ale dřívější problémy jsou dávno pryč a tyto ojetiny, případně motory v ojetinách, už patří mezi slušné a spolehlivé, přestože v hospodě a na internetu vám spousta lidí bude tvrdit opak.

Motor 1.2 TSI po roce 2011

Motor 1.2 TSI dostal v průběhu roku 2011 snad už definitivní vylepšení rozvodů. Řetěz je pevnější a zatím nezlobí
Právě Rapid je škodovka, u které nemusíte pátrat, jestli už má rozvody upravené. Od počátku výroby měl model již poslední modernizovanou verzi

S rozvodovými řetězy si koncern VW opravdu užil, respektive kupci jeho aut. Dopadlo to i na škodovky, u nás nejprodávanější auta. A jak museli majitelé Fabií, Octavií a SUV Yeti do servisů pro nové rozvody (případně i pro nové motory), pošramotilo to pověst lidové jednotky 1.2 TSI dokonale. Když pak přišla v polovině roku 2011 modernizovaná verze s odolnějším řetězem, nikdo si toho nevšiml.

Test ojetiny: Škoda Rapid má před sebou skvělou bazarovou kariéru

Takže například Škoda Rapid, prodávaná od roku 2012, má už vlastně jen vylepšenou verzi tohoto jinak velmi příjemného motoru. Mají ho i Octavie od té doby a samozřejmě také ostatní modely. Není tedy důvod se tohoto motoru bát. I starší typ lze navíc na pevnější řetěz přestavět. Nová generace motoru s obchodním označením 1.2 TSI, které se dával do Octavií III a Fabií III, je pak generace EA211. Ta už má rozvodový řemen. Pod stejným označením se tak prodával jeden z nejlepších malých čtyřválců s turbem na trhu. V Octavii III, Rapidu i Fabii III je to asi nejlepší motor, který si v ojetině můžete koupit.

Renault Laguna III 2.0 dCi

Druhá Laguna je typický případ auta, které dokáže značce pověst nadobro zkazit. Nefungovalo na ní snad vůbec nic, vše bylo špatně
Renault si dal proto s třetí Lagunou záležet a postavil poměrně slušné auto. Motory přestaly zlobit, výrazně se zlepšila elektronika a kvalita

Po katastrofální druhé generaci Laguny si musel dát Renault hodně záležet. I když ale sestrojil velmi slušné a poměrně spolehlivé auto, pověst modelu už byla definitivně zničená a nástupce dokonce dostal jiné jméno. Přestože je třetí Laguna docela dobrá, potenciální zájemci se jí v bazarech bojí jako čert kříže.

Povedený je naftový dvoulitr, který má spolehlivější systém EGR a disponuje například chlazeným turbem. Některé verze Euro 4 dokonce nemusely mít DPF, ale ani s ním nejsou velké problémy. Potíže se zadíráním na klice se podařilo vyřešit velmi brzy a díky velké olejové náplni (podle verze 6,6 až 8,2 l) snese tenhle diesel docela dobře jeden klasický český nešvar, tedy přetahování servisních intervalů.

Citroën C4 Picasso/Grand Picasso II 2.0 HDI (6AT)

Už minulá generace C4 Picasso byla docela fajn, ale silnějších naftových dvoulitrů s lepším měničovým automatem bylo málo
Nová generace se posunula jízdně, kvalitativně a k motoru 2.0 HDI už je lepší a komfortnější automat s měničem vždy. I s doplňováním AdBlue se dá žít

Nemůžeme říci, že by koncern PSA (Peugeot a Citroën) historicky chrlil na svět dobrá a nadmíru kvalitní auta, ale v posledních letech se situace značně zlepšuje. Peugeot je na tom po letech hrůzy zase dobře a také v nabídce Citroënu sem tam najdeme velmi solidní auto. Jedním takovým je například poslední generace MPV Picasso či větší Grand Picasso.

Dlouhodobý test Citroenu Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6: Rodinný typ

Jednou z největších předností je spolehlivý pohon. Asi nejlepší možností je naftový dvoulitr BlueHDI, který je sice se všemi svými emisními systémy konstrukčně složitější, ale pořád je to v téhle třídě asi nejlepší možnost. Zejména vzhledem k cenám. Podobně vybavené Galaxy nebo Sharan s odpovídajícím nájezdem pořídíte klidně o dobrých dvě stě tisíc dráž. Když pak dvoulitrový diesel zkombinujete s dobrým automatem s hydrodynamickým měničem, máte před sebou nejen spolehlivý, ale i velmi příjemný rodinný minivan.

Subaru Forester 2.0d

Forester je skvělé auto. Je z něj dobře vidět, nabízí prostorný interiér, nebojí se středně těžkého terénu a je v zásadě kvalitně sestavený
S naftovým dvoulitrem Subaru ale byly nejprve dost velké problémy. Výrobce vše vyřešil, ale osud tohoto motoru byl již zpečetěn

Na počátku existence se stal z dieselu Subaru takový strašák, že ho dodnes lidé vyškrtávají ze svého seznamu. Jenže automobilce se povedlo počáteční problémy vyřešit. Třeba pětiletý Forester s tímhle motorem může být naprosto skvělá koupě. Původní problémy s rozvody a vstřikovači jsou dávnou minulostí.

Výhodou Subaru je sofistikovaná diagnostika a hlavně ochotný servisní personál, který zpravidla nemá problém pečlivě prověřovat i auta koupená jinde. Snadno tak zjistíte, v jakém stavu jsou vstřiky, filtr pevných částic a jak často jezdilo auto na servis. Horští cestovatelé stejně asi dají přednost benzínu, ale naftový Forester už prostě není takový strašák a prověřené auto s rozumným nájezdem by mohlo mít velmi dobrý potenciál.

Motor 0.9 TCe (Dacia a Renault)

Pokud Dacie nedostávají za uši od necitlivých řidičů, jsou to spolehlivá jednoduchá auta
Motoru 0.9 TCe se lidé bojí kvůli oprávněně špatné pověsti čtyřválce 1.2 TCe

Pověst downsizovaných přeplňovaných motorů v Renaultech a Daciích značně pokazil dost problematický motor 1.2 TCe, který trpěl na hromadění karbonových úsad a další vážné problémy. K tomu se přimíchávaly katastrofické historky o podobně koncipovaných motorech konkurence – a potenciální zájemci obcházeli malý tříválec s turbem v Daciích a Renaultech obloukem.

Test ojetiny: Dacia Duster je nenáročný dříč, který hodně vydrží

Jenže devítistovka je odlišné konstrukce. Na rozdíl od dvanáctistovky je to vlastně docela dobrý motor, alespoň pokud ho majitel neutrápí zanedbanou údržbou a špatným zacházením. Motor si totiž ponechal nepřímé vstřikování paliva, čímž odpadá jedna velká bolest downsizovaných motorů s přímým vstřikem, tedy hromadění karbonu v sacích kanálech a na pístech. Snese tak mnohem lépe takové to české tankování u pofidérních pump, hlavně aby se ušetřilo dvacet haléřů na litru. Škoda jen otupělého spodku, řidič si musí dost zvykat. Aspoň že díky turbu není pružnost tak katastrofální. S lehkými Daciemi či malými Renaulty tenhle tříválec cvičí obstojně.

Pět ojetin se špatnou pověstí, které jsou ale docela spolehlivé
Ohodnoťte tento článek!
2.9 (58.82%) 17 hlas/ů

28 KOMENTÁŘE

  1. 0.9 obsah bych si teda nikdy nekoupil, trápit to téměř pořád, aby to trochu jelo… V bazaru jsem si jedno auto vyzkoušel a nic moc, raději jsem dal přednost Ford Focus 1.6i benziňák, neměl najeto ani 30 tis, 3 roky stáří a za pěkných 300tis, lepší jak nějaká Dacia.

    • Hmm, to byl ten Focus coby tříletý se základní motorizací dost předražený. Já mám auta s oběma těmito motory a lépe jede ta 0,9 tce v Loganu MCV, než ta atmosféra 1.6 ve Focusu. Ten se trápí víc.

    • Evidentně to bylo ve výbavě Trend Plus či Titanium, takže cena OK. Já kupoval Kodiaqa zánovního za 550 tis, teď je za 600, takže jsem to stihl dobře. Ani bych se nedivil, že to bude ještě růst.

  2. Subaru motor 2.0d netrpěl jen na vstřiky a rozvody, trpěl především na poddimenzovanou kliku, díky níž byla nutná výměna půlmotoru, rozvodů a vstřiků 🙂 Cena této legrace byla cca 200 000 + Kč u Subaru, samotný půlmotor se pohyboval mezi 70 – 90 000 Kč, použitý z vrakoviště (pokud vůbec byl). Motor nepřežil více jak 200 000 km a to i po výměně v autorizovaném servisu (roky 2008 – 2010). Automobilka se k tomuto problému postavila dosti nevybíravě a vzala na reklamaci jen vozy mladší 5 let, nebo nájezdem nižším 90 000 km (většina závad se projevovala v rozmezí 60 000 – 120 000 km), přičemž na kulanci měnila pouze půlmotor, vstřiky a rozvody si hradil kompletně zákazník. To jen k té ochotě 😉

    • Bohužel, z mé vlastní zkušenosti musím potvrdit. Měl jsem diesel Legacy a první motor odešel po 3000km (to ještě Subaru platilo) a druhý po 200.tis.km- vždy klika. Tady už nezájem, oprava prý 250.tis. . Přitom 100% servis v Subaru a jen delší jízdy, žádný couraní po městě. Škoda, jinak výborné auto i motor(dokud fungoval).

  3. Nikdy bych si nepořídil auto s litrovým motorem. je to líné a chlastá to jak čerpadlo. Mám Octávii 1,6 benzin a naprostá spokojenost…

  4. Musím se zastat Laguny II … v roce 2009 jsem pořídil Lagunu Grandtour 1.9 81kW facelift r.v.10/2006 měla najeto 120tis km (dovoz F) a za deset let jsem najezdil dalších 100tis km a mimo destiček , náplní a filtrů jsem měnil pouze uložení zadní nápravy a axiální ložiska na předních tlumičích, jo a vlastně ještě chladič na klimatizaci , jinak auto jezdilo úplně v pohodě a pohodlnější auto v této kategorii už jsem nesehnal. Nyní Peugeot 508 r.v.2015 a na Lagunu hooodně vzpomínám. Ale je to asi kus od kusu, asi jsem měl štěstí.

  5. .dakk..tady je uplně všechno špatně..uplně všechno..za prvé renault cele PSA,subaru dacie?hundaje,cinske volva ,indicke jaguary,japonci Ty všechny hlupácké automobilky uz meli byt postaveny mimo zakon,za šmejdy,dizajnově podbizive nefunkčni zmetky,co akorat chrli navoněnou bídu,aby šla k pleti,ale nevydrži 200tis.Za druhé uzakonit celosvětově,že pokud vuz nevydrží to co deklaruje karoserie.,nesmi do vyroby..12let? Ano ale i hnaci agregat,takže 30tis km rok × 12=360tiskm…BEZ PORUCHY!!!pouze spotřebni dily…Toto je prosim ekologicky pilíř a jediný spravný přistup.pokud toto nikdo nepochopi,jako že né, bude planeta zasyflena jenom podbizivyma šmejdama,,zhora zminovanyma.Když už spotřebitelé nemaj soudnost toto neustale kupovat,, musi ji mit vyrobci a potažmo ti ,,co jim jde o to,aby byla planeta ušetřena odpadků a dobře se dychalo…..jednou dojde na ma slova…

    • Mám šestou Mazdu, tentokrát trojku 1,6 benzín. Najeto 412tisic km. Ve 360tisicich vyměněna spojka, jinak naprosto bez oprav jako každá moje Mazda před tim. Na Japonce nedám dopustit.

  6. Já mám II megana a naprostá spokojenost. 1.6 16V 82kw.Spolehlivé auto.Jen reším servisní intervaly.

  7. Haha. Moje Volvo V70 má najeto 430t a počítám, že není ani v polovině životnosti… Ty mimo-zakone…

  8. dobre zajeta ojetina nekdy lepsi jak nove auto to plati hlavne po r.v. 2008 mam starsiho forestera z acek a je to nesmrtelny auto

  9. Když mi řekli, že na nové auto bych čekal 3 měsíce nebo i více, tak jsem si koupil zánovní a ještě jsme na tom nehorázně ušetřil.

  10. necelé 2 roky stará i30, najeto 10tis, což je za 300tis si myslim dobrej kauf. Navíc mám s touto značkou dobré zkušenosti.

    • Taktéž jsem nedávno zakoupil i30, ale novější model. Mělo to najeto minimum kilometrů a cena byla o dost přijatelnější, než co chtějí za auto co sjede z výrobní linky.

  11. Spíš bych řekl, že je to otázkou špatného kusu, ve většině případech se stává, že některý Nissan se ser* pořád a některý vůbec a přitom jde o stejný model. V autobazaru je alespoň výhoda, že si člověk může auto projet, vyzkoušet a pořádně si ho prohlédnout. Největší jistota je brát si auta do 5 let stáří, to je většinou ještě s tovární zárukou a pak hurá zase pro novější.

  12. Laguna jezdila jak drak u nás a teď máme Grand Picasso a docela žasnu, kde tohle auto dostalo tak špatnou pověst teď, nám slouží druhým rokem velmi dobře.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: