Padla pokuta 20 milionů korun za chiptuning, v Česku se úpravy motorů tolerují

Zdroj: Autoweek
  • Americká společnost Diesel Brothers musí zaplatit gigantickou pokutu za nelegální úpravu motorů

  • V Česku je chiptuning v šedé zóně, někteří úpravci mají certifikát, jiní ne, ale musí na to upozornit

  • Změna softwaru může ohrozit životnost motoru a zvýšit emise

Ve Spojených státech padl tento týden přelomový rozsudek. Společnost Diesel Brothers, která upravuje velké naftové pick-upy, musí zaplatit pokutu 848 tisíc dolarů, tedy v přepočtu téměř 20 milionů korun. Podle soudu je její chiptuning nelegální a porušuje emisní standardy. Firma dostala navíc totální zákaz vyvíjet, vyrábět a prodávat upravené vozy.

Firmu z Utahu, jež měla na televizní stanici Discovery Channel i svůj vlastní pořad, zažalovala skupina lékařů. „Nelegálně předělané a upravené naftové pick-upy nemají na našich silnicích co dělat. Jakýkoliv podnik, který oslavuje a profituje ze znečištění ovzduší, musí nést následky,“ komentoval rozsudek Brian Moench, jeden ze žalujících doktorů.

První tuning pro Škodu Scala: Je libo až 50 koní navíc?

V USA jsou úpravy aut rozšířeným fenoménem. Existují vozy, kterým se říká „Rolling Coal“. Jde o naftové pic-upy s modifikovanými motory, řídícími jednotkami i výfukovým systémem. Cílem není získat více výkonu nebo spotřeby, ale naopak docílit co nejvyšší hlučnosti a kouřivosti. Některé státy už jejich provoz zakázaly, většina je ale zatím neřeší. Jejich majitelé přitom někdy útočí na cyklisty nebo řidiče elektromobilů.

Více výkonu, nižší spotřeba?

V Česku je v oblibě nejjednodušší z úprav, tedy chiptuning. Jde o přepsání nebo výměnu paměťového čipu, na kterém je uložená motorová mapa. Ta koordinuje reakce řídící jednotky na podněty od řidiče. Měnit lze třeba množství nasátého vzduchu, dávku paliva, nastavení lopatek turbodmychadla a další funkce. Cílem je hlavně zvýšení výkonu a točivého momentu.

Chiptuningové společnosti slibují nárůst výkonu až o 35 procent, nejvíc u přeplňovaných motorů, kde se dá lépe pracovat s dávkou vzduchu. Proto jsou tyto změny nejoblíbenější u majitelů dieselových aut, jmenovitě třeba u Škod Octavia s motory TDI.

Úpravci slibují i snížení spotřeby, k tomu ale dochází tehdy, pokud se majitel vozu drží zkrátka, což je po úpravě motoru za účelem vyššího výkonu paradoxní. „Při zachování stejného stylu jízdy z důvodu většího zrychlení po úpravě vozu dochází k rychlejšímu nárůstu výkonu a tím i ke snížení počtu pracovních cyklů motoru, což vede k následnému snížení spotřeby. Je nutno říci, že při větším využívání výkonu než před úpravou spotřeba paliva neklesá,“ píše například jeden z úpravců na svém webu.

Dacia Duster ACF: Kam nevyjede běžný Duster, tam vyjede Duster na pásech

Základem filosofie chiptuningu je domněnka, že automobilky dávají do prodeje motory, které mají nastavené nižší parametry, než by mohly mít. Ať už kvůli zisku z prodeje dražších variant nebo kvůli snížení emisí. Jenže slabší verze motoru často nemívá jen jiný software, ale liší se od silnější jednotky i hardwarově. Úprava tak může výrazně snížit životnost motoru i dalších dílů hnacího řetězce.

Příkladem může být nový motor koncernu Volkswagen 2.0 TDI EVO (má ho například Škoda Superb, dostane ho i nová Škoda Octavia). Jeho nejsilnější verze (147 kW) má oproti slabším variantám například hliníkové písty místo ocelových, jiná je také ojnice. Turbodmychadlo pak chladí vodou a celý motor vyžívá jinak řízený systém chlazení.

Úpravu lze zapsat do techničáku

V Česku jsou od roku 2014 tyto úpravy legální, pokud je provede firma, která na to má certifikát. V takovém případě má právo změnu zapsat do technického průkazu a auto projde i přes STK. Pokud ale firma certifikát nemá, může změnu udělat, ale musí majitele vozu upozornit na to, že jeho auto už nebude způsobilé pro provoz na veřejných komunikacích.

Emise z pneumatik nikdo neřeší. Přitom jsou tisíckrát horší než výfukové, tvrdí analýza

Policie během běžné silniční kontroly upravený motor nepozná a kontrolou na STK může projít. Pro případ problémů obvykle úpravce dá zákazníkovi i CD s původní motorovou mapou, jež jde v případě potřeby na čip opět nahrát.

„Všichni úpravci tvrdí, že emise budou stejné nebo nižší, nemluví ale o emisích oxidu dusičitého (NO2) a oxidu dusnatého (NO) – emisní normy EU je nazývají společně jako emise NOx, ani o CO2, ale pouze o kouřivosti. Oxidy dusíku mají přitom přímou souvislost se zdravotními problémy,“ upozorňuje na svém blogu ekologická aktivistka Alexandra Dítětová.

Padla pokuta 20 milionů korun za chiptuning, v Česku se úpravy motorů tolerují
Ohodnoťte tento článek!
2.9 (58.95%) 95 hlas/ů

29 KOMENTÁŘE

  1. Jen tak mezi námi, je čip a čip!
    Někdo, kdo si tady nechá zvýšit výkon o 15 kw tak tam bych neviděl zas takový problém.
    Jenže pak jsou tady borci, kteří s motorem vymyslí hovna, jenom aby to mělo výkon
    a pak se na silnici nestačíte divit a musíte pomalu zastavit protože není vidět na metr !
    Zase co říkám, všechno si poserou sami lidi !!!!

    • jenze pozor kdyz se to da k nekomu kdo vi co dela tak po olůbacky neni ani vidu viz.muj priklad mam to zvyseny na 110KW a nekouri skoro nic ba naopak se to od puvodniho seriovyho nastaveni jeste zlepsilo ale je to tak je cip u jardy z horni dolni a je cip kde to i zmeri a snazi i o co nejmensi emise

      • Souhlasím čipované auto je o hodně lepší a čipuji každé auto a emise bez problémů. Superb 2 1,6 TDi 77 Kw po čipu jede jak oheň a klesla i spotřeba.

  2. Mám obyčejné 1,2 TSI 105 koní a tento “kosmický “výkon nikdy nevyužiji. Bohatě by mi stačilo tak 80. I to by bylo až nad hlavu.

    • ono také ten výkon máte v “kosmických” otáčkách takže kdyby jste ho využíval u benzínky budete smutnej:-) proč si myslíte že TDi s rotačkou jezdila za pět litrů? Protože s tím lidi jezdili skoro na volnoběh:-)Nicméně když se to honilo tak to dvakrát tolik nebylo….

    • A zkusil jste někdy předjet kamion na okresce s naloženým autem? Hádal bych, že ne, když se Vám zdá příliš i “kosmických” 105 koní. Každé předjíždění je risk, a proto ho není dobré protahovat. To, že má někdo silnější auto nemusí znamenat, že bude ohrožovat ostatní. Já tvrdím, že je dobré mít výkonovou rezervu a promiňte, ale 105tikoňové auto ji nemá, ani když člověk jezdí sám.

  3. Měl jsem seata alhambru s 85 kw motorem, čipnutým na 107kw (6,5l kombispotřeba) a dodnes vzpomínám…nešlo mi o to, bláznit na silnici, ale když je potřeba s 2t autem předjíždět je potřeba svižnější motor hned od začátku a né až od 2tis.otáček. Nyní mám to samé auto s 2l 103kw (8,5l kombispotřeba), mám repas turbo, vyčištění sání k turbu a je to oproti minulému autu docela bída, zrovna dnes jsem přemýšlel o čipnití, ale určitš bych šel do legálního

  4. Mám úpravu na octávce 2 facelift RS 2.0 TSI základ je 147kw a 270nm
    nechal jsem to upravit na 180kw a 400nm + vypnutý omezovač rychlosti.
    Test na Německé dálnici 298km/h dle navigace.
    Za 3 roky co to mám sem neměl žádnou poruchu spíš je to opačně snížení spotřeba sice jen decentně a motor šlape mnohem lépe do kopce a při rozjezdech.
    Důvod přoč jsem chtěl svižnejší auto je kvůli předjíždění šneků co jedou na 80 třeba 60 na 50 jede 30 a čas na předjetí jsem potřeboval snížit abych se nemusel hodinu rozmýšlet zda to stihnu.Ted už anobez problému tyhle šneky předjedu zařadím se a jedu normál nic nehrotím ale blbce předjížím za nima jezdit je o držku.

    • Chtěl bych to viděl ..298 dle GPS se 180kw a oktavii… Vážně?? Pohádka o Karkulce by nebyla? To ať BMW , Alfa apod rovnou přestanou vyrábět 500k auta .. stačí přece čipnutá Oktavie na 180kw a litá skoro 300 a průměrná spotřeba 5.0…

    • To jsou tedy báchorky, na předjíždění ti nestačí při 80 km/hod výkon 147 kW? Takové trdla, jako ty, vidím každý den. V obci minimálně 70 km/hod, tři dny nazpět mě takový případ v obci předjel minimálně stovkou, mimo obec minimálně 120 km/hod a na dálnici pod 170 km/hod. jedině, když tuší policii.
      Ty šneky naprosto bezproblémově předjíždím se svým 110 kW motorem. Ty důvody, co píšeš, jsou jen hloupou obhajobou sama sebe.

  5. Nahodou docela v poho porad.Chudaci kluci…tu pokutu nezavidim.By me teda zajimalo ,jak je natom s emisema lodni nebo letecka doprava

  6. Proboha, autor nemá ani základní znalosti o spalovacím motoru. Jak může napsat, že v nějakém spalovacím motoru jsou ocelové písty? Měl by psát o parních strojích a ne o technologiích 21. století.

  7. “má oproti slabším variantám například hliníkové písty místo ocelových”??
    ocelové písty? ví autor o čem vůbec píše?

    • Tak autor ví o čem píše, že různí Kropáčkové, či Rendové neví nic a rádi melou ho*na je nabíledni. Chlapci, chce to aspoň trochu nastudovat, co je nového i když ocelové písty dieselových motorů jsou známá věc.

  8. tady se fakt resi kazde hovno, kazde auto co prdi vic, ale letadla, lode, uhelne elektrarny, chemicky, to uz se mlci… zaplatime odpustky a prdime si to vostosest, kazdou sekundu to huli do ovzdusi… tak to jako nasrat. No smoke, no Fun ! :o) https://www.youtube.com/watch?v=tF01gP0YsC0
    jinak tady chipla O1, 81@100kW, kroutak 320nm, tahne zespoda nadherne. Dokud s ni dojedu na nakupy a na bezne cesty, nedam ji z ruky.

  9. 1.2 TSI prej kosmický výkon 🙂 🙂 🙂 Nevim co v tom vozítku hulíš, ale to musí bejt teda matroš!!!
    Aixam? nebo podobnej dragster?

  10. Musím si posypat hlavu popelem, protože jsem opravdu neměl ani tušení, že existují ocelové písty. Omlouvám se autorovi za svou invektivu. Zároveň bych doporučil pánovi Francinovi aby absolvoval kurz společenského chování. Vynadat někomu se dá i bez použití vulgarismů, obzvláště při jeho nezměrném rozhledu

  11. Mám Focuse ST 20016, po čipu od odborníka se neskutečně zlepšil jízdní projev auta. Nebavím se jen o výkonu – z 250 koni 295, krouťák 450nm..
    Na emisích před STK naměřeny všechny hodnoty na samém minimu tolerance.

  12. V dnešní skladbě aut a kamionů je dostačující výkon 180koní – myšleno úplný základ pro rezervu v hustém provozu, pokud nechci jet jak tupoun ve vláčku desítky km… Ono na přesun z A do B stačí i kolo s výkonem jednoho pitomce 🙂

  13. Zdravím Vás pánové,
    myslím si, že jde vlastně jen o “úhel pohledu”. Pro někoho, kdo jezdil celou dobu s autem, které mělo tak tak 70-75 koní je “kosmických 105 koní” v lehkém autě s turbem už od nízkých otáček, vlastně opravdu dostačující.
    Pravdou ale je, že pro bezpečnější předjíždění “není výkonu nikdy dost”. Není to ale jen o něm, že?
    Když má auto cca 1400kg, tak mu stačí něco jiného, než když má cca 2500kg.
    Také u těch slabších výkon (a krouťák.) mnohem více chybí v plném zatížení a ještě třeba v kopcích.
    Proto bych asi jednoznačné “hranice dostatečného výkonu” nestanovoval.
    Spíše by mne zajímaly Vaše názory a hlavně “případné zkušenosti” s “dodatečným výkonem”
    dodaným krátkodobě třeba pomocným elektromotorem. (možná jen na to předjíždění a pak zase “nakumulovat energii.) Čistá elektřina se mi zatím nelíbí. (Nejistý dojezd, dobíjení i ceny.)
    Jak to vidíte?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: