Začátkem dubna se konečně udělalo hezky a rostoucí teploty znamenají rostoucí výskyt motorkářů na silnicích. Mnoho řidičů aut si zase bude na přítomnost jednostopých vozidel v provozu obtížně zvykat. A možná se neubrání nějaké té nadávce. Ačkoliv rozhodně netvrdíme, že všichni motocyklisté jsou zářným příkladem řidičské zodpovědnosti a ohleduplnosti, domníváme se, že za nevraživostí řidičů aut vůči motorkářům stojí z velké části to, že si neumějí specifika jízdy na motorce dost dobře představit.
Důležité je ani ve chvílích rozhořčení nezapomínat, že motorkáři jsou přece jen právoplatní účastníci provozu a mají úplně stejná práva (a povinnosti) jako vy. V následujících osmi bodech jsme se pokusili vysvětlit, v čem to mají motocyklisté obtížnější a na co si dávat pozor, když se s nějakým v provozu potkáte. Třeba po jejich přečtení snáze najdete s motorkáři na silnici společnou řeč.
1. Motorkáři jezdí hlavně pro potěšení
Stejně jako majitelé veteránů, sportovních aut a kabrioletů i motocyklisté se vyrážejí projet jen tak nazdařbůh. Jejich cesta často nemá žádný konkrétní cíl, neboť cílem je cesta sama, zážitek z řízení a jízdy. Tomu, kdo motorku má nebo měl, to popisovat nemusíme, ale nemotorkáři by měli vědět, že to, jak je člověk vystaven vnějším vlivům počasí a přírody, posouvá celý zážitek někam úplně jinam. Z aut k tomu má nejblíže asi jen kabriolet.
Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů. Jste jedním z nich?
Berte prostě fakt, že motorkáři se projíždějí pro radost. S tím souvisí i časté využívání výkonu motorky, jejího zrychlení a častého překračování dovolené rychlosti tam, kde to nikomu nevadí. Mnozí motocykl chápou jako jeden z posledních symbolů osobní svobody a jakéhosi tolerovaného vzdoru celému systému. A na rozdíl od některých jiných skupin účastníků provozu motorkáři obvykle nesedají za řídítka po třech čtyřech pivech, nejezdí na červenou a nemají pro sebe vyhrazené motostezky.
2. Ne každý na motorce umí
Motorka je relativně dostupná cesta, jak si udělat radost a dopřát si adrenalin z řízení rychlého stroje. Zatímco na opravdu rychlé sportovní auto potřebujete milion nebo spíš víc, na motorce podobný zážitek z rychlosti dostanete za necelých dvě stě tisíc. Ale stejně jako ne každý řidič rychlého a sportovního auta, ani každý motorkář není mistr světa.
Je potřeba počítat s tím, že mnoho motorkářů pořádně jezdit neumí. To není výsměch, jen konstatování faktu. V autě také nejsou všichni Schumacherové. Někteří méně zdatní jezdci si aspoň své menší zkušenosti uvědomují. Prostě chtějí hodit běžné starosti za hlavu a uniknout, nepotřebují nutně brousit v každé zatáčce stupačky a koleno. Proto počítejte s tím, že někteří pojedou ne úplně předvídatelně a mnohdy vás překvapí ne rychlostí, ale naopak „pomalostí“. Ti, kteří to nemají v ruce, mohou hlavně na klikatých a nepřehledných silničkách auta zdržovat a občas i trochu zmatkovat. Zvlášť když vás uvidí moc blízko ve zpětném zrcátku.
3. Motorkář potřebuje místo pro chybu a manévrování
Protože ne každý motorkář na stroji perfektně umí, potřebují trochu víc místa pro chybu. To, že je motorka menší, neznamená, že jí stačí krajnice. Berte motorku jako auto, na silnici zabere skoro stejně místa jako menší osobák.
Doporučujeme: Sedm „zločinů“ proti bezpečnosti a plynulosti provozu, které nikdo netrestá
Motorka je také velice citlivá na nerovnosti a výmoly. Myslete na to, že na rozbité silnici bude motorkář kličkovat. Bude se také vyhýbat špíně, loužím, blátu a kluzkým místům, jako je třeba vodorovné dopravní značení. Třeba koleje musí motorkář přejíždět téměř kolmo, nechce-li riskovat podklouznutí kola.
4. Motorka brzdí a zatáčí hůř než auto
V přímce je motorka velice rychlá, ale ani nejlepší supersporty nedokážou zabrzdit lépe než běžný osobák. Může za to relativně malá styčná plocha pneumatik motocyklu s vozovkou. Ani v zatáčkách nebude motocykl rychlejší.
Je potřeba počítat s tím, že motorkář za vámi nedokáže zabrzdit tak dobře jako vy. A i když vás předjede na rovince, v zatáčkách nemusí být nutně rychlejší. Jakmile se pak zhorší přilnavost vozovky, například při dešti, je na tom motorka ještě hůř. Mnohé modernější motocykly jsou už sice vybaveny systémem ABS, ale to jim se zkracováním brzdné dráhy příliš nepomůže. Počítejte i s tím, že průměrný motorkář se prostě bojí vzít za brzdy pořádně.
5. Když motorkář bliká, nemusí to znamenat, že bude odbočovat
Častou chybou řidičů je, že vidí motorkáře blikat a myslí si, že bude odbočovat. Ne vždy má ale motorkář takový úmysl. Jen málo motorek umí samočinně vypínat blinkr a motorkářům se tak snadno stane, že na vypnutí blinkru zapomenou. Tolerujte to i z toho důvodu, že na přímém slunci často není malá blikající kontrolka v přístrojové desce dobře vidět. Snažte se odhadovat úmysly jezdce na motocyklu spíš podle rychlosti. Pokud blinkr naznačuje brzké odbočení, ale rychlost jízdy tomu neodpovídá, věřte raději svému úsudku.
Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
6. Motorkář často neví, že ho nevidíte
Řidiči aut, kteří zavinili nehodu s motocyklem, často uvádějí, že si motocyklisty až do okamžiku srážky vůbec nevšimli. Někdy ale ke své horší viditelnosti nechtěně přispívají sami motorkáři. Třeba kličkováním ze strany na stranu za autem, nebo jízdou s trvale rozsvícenými dálkovými světly. A také tím, že se „schovávají“ za odbočující auto.
Paradoxně lze rychlost přijíždějící motorky s rozsvícenými dálkovými světly odhadnout ještě hůře. A to, že jste před chvíli motorku viděli v pravém zrcátku za sebou a teď už tam není, neznamená, že teď zrovna není v zrcátku druhém. Víme, je to občas trochu frustrující, ale kvůli tomu přece motorkáře nesrazíte. Takže hlavně při změnách směru dávejte velký pozor na to, kam se ta motorka za vámi poděla.
Sem ještě patří jedna podstatná věc. Pokud stojíte v křižovatce typu T a dáváte přednost vozidlům na hlavní, mnohdy se stává, že se motorkář „schová“ za levý zadní roh auta přijíždějícího z levé strany a odbočujícího doprava, tedy vaším směrem. Třeba skútr se za SUV stane naprosto neviditelným. Pozor na to. To, že auto odbočuje a vy nic jiného nevidíte, neznamená, že na hlavní už nikdo není.
7. Motorkář špatně vidí dozadu
Motorka má malá zrcátka, která jsou při jízdě vlivem vibrací špatně čitelná. Navíc plno motorkářů vidí v zrcátkách spíše svá ramena. Výhled vzad zkrátka na motocyklu stojí za starou bačkoru. A v nepříznivém počasí se zhoršuje ještě víc.
Doporučujeme: Akce typu Speed Marathon bezpečnosti nepomáhají, naopak spíše škodí (komentář)
Chcete radu? Když vidíte z místa řidiče v zrcátku motorky obličej motorkáře, pravděpodobně vidí i on vás. Ale vždy se na to spoléhat nemůžete. V helmě motorky je také velký hluk a motorkář se nemůže při vyšší rychlosti moc dobře orientovat podle hluků v provozu. Třeba vůbec nemusí slyšet váš klakson.
8. Přemýšlejte o motorce jako o člověku
Ze všeho nejjednodušší bude o motorce přemýšlet nikoli jako o stroji, ale jako o živé bytosti. Přeci jen na ní člověk sedí. Víme, že plno řidičů zavřených v autech kolem sebe vnímá tu masu železa a často jim ujedou nervy, takže pak auto používají ne snad rovnou jako beranidlo, ale jako jakýsi štít před ostatními. Motorkář je zranitelný a v jeho případě to nekončí jen pomačkanými plechy, ale v lepším případě odřenými lokty, v tom horším... Raději nedomýšlet.
Naprosto rozumíme lidem, které motorkáři štvou tím, že jezdí rychle a nepředvídatelně. Ale jak už jsme zmínili mnohokrát: nikdy nevíte, co je druhý řidič za člověka. Zbytečně nevyhledávejte konflikt, protože někteří naštvaní motorkáři, které řidič auta nepozorností nebo úmyslem (to oni nerozlišují) ohrozil, nejdou pro ránu daleko. Zvlášť pokud jich je víc. A také pamatujte, že dnes už má skoro každý motorkář na helmě nebo motorce kameru.