-
Současná legislativa umožňuje u velké části moderních automobilů nahradit rezervu pneumatikami s možností nouzového dojezdu, případně tzv. lepicí sadou
-
Opravné sady se nacházejí ve výbavě vozu čím dál častěji. Mnohem skladnější a jednodušší řešení představují pneumatiky s technologií ContiSealTMnebo SSR Runflat, které umožňují bezpečný dojezd do cíle bez nutnosti okamžité výměny
Propíchnutá pneumatika jednou za život potrápí téměř každého řidiče. Existuje vícero způsobů, jak bezpečně opravit nebo vyměnit pláště s defektem. Každý z nich vyžaduje různé dovednosti a výsledek opravy může ovlivnit další užívání pneumatiky. Všechno závisí na použitých prostředcích na opravu nebo výměnu pneumatik.
Nejeden řidič se na svých cestách potkal s nepříjemnou situací v podobě defektu. Continental přináší tipy, jak při takových okamžicích postupovat a vyřešit dané potíže.
„Podle platné legislativy patří prostředky na výměnu pneumatiky k povinné výbavě každého osobního automobilu. S postupem technologií se vytratila povinnost vozit rezervní pneumatiku. V současnosti existuje několik způsobů předcházení defektu, nebo i cest, jak defekt dočasně i natrvalo odstranit, bez nutnosti zvedání vozidla na heveru a demontáže kola,“uvádí Juraj Ižvolt, ředitel Divize marketing Continental Barum s.r.o.
Jestliže nastane situace, při které musí řidič defekt řešit, existuje několik ověřených způsobů. Při všech je však důležité dodržovat postupy, zajišťující bezpečnost celé posádky. „Když zjistíte, že s vaší pneumatikou není něco v pořádku, vyhledejte bezpečné místo pro zastavení, vypněte motor a zatáhněte ruční brzdu. Před vystoupením z auta si nezapomeňte nasadit reflexní vestu a rozložit výstražný trojúhelník. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je řidič povinen trojúhelník umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 metrů, na dálnici nejméně 100 metrů za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší. Není tajemství, že jízda s prázdnou pneumatikou je velmi nebezpečná. Obzvlášť při vysoké rychlosti může dojít i k vážné nehodě. Kromě toho, pokud jezdíte na podhuštěných pneumatikách, nastane za určitou dobu i jejich nevratné poškození,“popisuje situaci na vozovce při defektu Aleš Langer z oddělení Technického zákaznického servisu Continental Barum s.r.o.
Ověřená klasika v podobě rezervy
Rezervu považujeme za všeobecně nejznámější řešení defektu. Rezervní kolo může být dojezdové, nebo plnohodnotné. Při použití dojezdového kola musí řidič myslet na dodržování maximální rychlosti jízdy (80 km/h). Jestliže dojde k propíchnutí pneumatiky v zimě a použijeme rezervu dojezdovou či plnohodnotnou, musíme přizpůsobit i styl jízdy, jelikož rezerva má letní dezén.
Výměna kola patří mezi nejšpinavější, nejdéle trvající a nejpracnější způsob, kterým můžeme defekt opravit. Zároveň však, pokud jde o defekt větší než šest milimetrů, nemá řidič jinou možnost. Po nasazení rezervy je nutné zkontrolovat i tlak v pneumatice, protože se v autě může vozit až několik let a existuje velká pravděpodobnost, že potřebuje dofouknout. Podle loňského průzkumu společnosti Continental až 71 procent řidičů nemá na svém voze monitoring tlaku v pneumatikách, proto nesmí na kontrolu tlaku zapomínat. Tento průzkum rovněž ukázal, že tlak pravidelně kontroluje jen 36 procent řidičů a necelých 11 procent ho kontroluje jen při výměně pneumatik nebo po defektu.* Poškozenou pneumatiku umí ve většině případů kvalitní pneuservisy opravit, takže je možné ji posléze znovu používat.
Jestliže oprava pláště není možná, máme na trhu různé garanční služby, například společnost Continental nabízí službu ContiGarant. Jde o rozšířenou formu záruky, která v případě neopravitelného poškození pneumatiky, při dodržení stanovených podmínek, garantuje spotřebitelům vrácení plné nákupní ceny plášťů. Více informací o službě naleznetezde.
Ušetřete místo v kufru díky opravným sadám
Opravné sady se nacházejí ve výbavě vozů stále častěji. Kdysi měla všechna vozidla v základní výbavě rezervu, nejčastěji schovanou v kufru. V současné době se snaží nejen výrobci automobilů hledat skladnější a jednodušší řešení, díky kterému není nutné kolo měnit. Velkou oblibu si získaly speciální spreje nebo lepicí sady.
Větší defekty vyřešíte sadou na opravu
Jedním z řešení je použití sady na opravu pneumatik, která zvládne opravit defekt až do průměru šesti milimetrů. „Set ContiMobilityKit od společnosti Continental je vyvinutý tak, aby si i řidiči bez větších technických znalostí mohli lehce opravit poškozený plášť a dojet na plnohodnotnou opravu do servisu. Kompresor, který je součástí balíčku, se navíc dá použít i pro pravidelnou kontrolu tlaku pneumatik,“ doplňuje Aleš Langer. Set ContiMobilityKit od společnosti Continental obsahuje kompresor napájený z 12V zásuvky, láhev se speciální těsnicí kapalinou, rukavice a návod. Po aplikaci těsnicího prostředku se s opravenou pneumatikou dá dojet až na vzdálenost 200 kilometrů při maximální rychlosti 80 km/h. Sada na opravu plášťů je plnohodnotnou náhradu rezervy, avšak jen jako dočasné řešení, návštěvě pneuservisu se rozhodně nevyhnete. Set nelze použít v případech, kdy byla pneumatiky zničená v důsledku jízdy s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou, když není poškození viditelné na dezénu, ani při poškození bočnice. Před použitím setu si pozorně přečtěte návod k použití a dodržujte všechny bezpečnostní pokyny.
Na malé defekty použijte sprej
Použití spreje je způsob opravy, který zvládne téměř každý, navíc bez nutnosti demontáže kola. Aplikace probíhá velmi jednoduše, stačí nastavit vůz tak, aby byl defekt směřoval dolů, a vyčistit trhlinu. Následně protřepte sprej, připevněte ho na ventilek pneumatiky a pomocí stlačeného vzduchu nastříkejte speciální tekutinu do pláště. Ta nateče do praskliny a utěsní ji. Po aplikaci je nutné ji nechat dvacet až třicet minut zaschnout. Teprve potom můžeme kolo dofouknout. Tato oprava je sice jednoduchá, ale musíme myslet na fakt, že tímto způsobem se dají opravit pouze defekty o velikosti dva až tři milimetry. Taktéž je důležité se řídit instrukcemi výrobce, který uvádí, jakou rychlostí je povolené s takto opravenou pneumatikou jezdit. Po použití spreje musí řidič v co nejkratší době vyhledat pneuservis. Tento způsob dočasné opravy mechanikové v pneuservisech nemají příliš v oblibě, jelikož následná oprava je náročnější.
Využití speciálních technologií
Vlivem vývoje technologií přicházejí výrobci s alternativami, umožňujícími jízdu s defektem a bezpečný dojezd do cíle bez nutnosti jeho opravy. Při takových řešeních je však povinné, nebo doporučené mít ve vozidle systém sledování tlaku v pneumatikách.
ContiSeal™
Technologie ContiSeal dokáže eliminovat asi 80 procent všech poškození běhounu až do průměru pěti milimetrů. Vnitřní lepivá viskózní těsnicí vrstva všechny drobné defekty okamžitě sama zacelí, bez nutnosti zastavovat vozidlo a zabývat se opravou. Jízda navíc může pokračovat bez omezení, protože funkce pláště zůstává zachována ve stejné podobě jako u pneumatik bez poškození. Řidiči tak většinou ani nepostřehnou, že došlo k defektu.
„Při použití pneumatik s technologií ContiSealTM doporučujeme pravidelnou kontrolu stavu pneumatik. Tlak je kontrolovaný automaticky systémem sledování tlaku pneumatik, bez něho ContiSeal™ nedoporučujeme používat. Výhodou plášťů s technologií ContiSealTMje, že montáž je stejná, jako u běžných pneumatik. Mají totožnou konstrukci, liší se pouze mírně vyšší hmotností, způsobenou speciální seal vrstvou uvnitř pneumatiky,“vysvětluje Aleš Langer.
Continental SSR RunFlat
Díky zesíleným bočnicím na pneumatikách s technologií SSR RunFlat nedojde po defektu k deformaci pláště mezi vozovkou a ráfkem a nehrozí nebezpečné svléknutí pláště, poškození ráfku nebo celé nápravy. Dojezd nenahuštěné pneumatiky se zesílenými bočnicemi je 80 kilometrů.„Pokud dojde k propíchnutí pláště, mohou řidiči na pneumatikách s technologií SSR RunFlat bezpečně dojet do servisu, kde jim poškozený plášť vymění za nový,“doplňuje Aleš Langer. „Při použití takových plášťů musíme mít v autě instalovaný systém sledování tlaku v pneumatikách, nejlépe v kombinaci s elektronickou stabilizací (ESC).“
Asistenční služba
Při výměně poškozené pneumatiky potřebujeme ve většině případů mít určité znalosti a neobejdeme se bez zašpiněných rukou. Opravné sady také nemusí stačit na dojezd do cíle a jejich použití může prodražit následnou opravu plášťů u odborníků. Řešením může být i asistenční služba, která dokáže velmi rychle zasáhnout.
Balíčky asistenčních služeb jsou často součástí smluvního povinného pojištění, avšak často zahrnují jen základní asistenci v případě nehody — opravu vozidla na místě a zabezpečení odtahu. Při pojištění vozidla je proto vhodné se dopředu informovat o možnosti přidání komplexní asistenční služby. Ta vám může pomoci při mnohých událostech, souvisejících s pojištěním vozidla v ČR, ale i v zahraničí (například v případě defektu, zabouchnutí klíčů ve vozidle, natankování nesprávného paliva, a dokonce i při krádeži vozu). O konkrétních balíčcích asistenčních služeb se včas informujte ve své pojišťovně, abyste v případě potřeby věděli, na koho se můžete obrátit.
* Průzkum agentury STEM/MARK, zadaný společností Continental Barum s.r.o., provedený v ČR v září 2018 u 503 řidičů, starajících se o výměnu pneumatik na svém voze.
Já osobně neumím opravit pneumatiku, ale umím si vyměnit kolo na autě. Nedávno jsem píchla zadní kolo, a tak jsem byla velice ráda, že jsem měla v autě ochranné rukavice, ve kterých jsem si neušpinila a ni nezranila ruce při opravě. Na rezervě jsem dojela do autoservisu, kde mi píchlou pneumatiku opravili a já měla zase vše v pořádku.