Ojetiny s automatickou převodovkou: Kterou vybrat a kterou nechat být?

  • Nabídka ojetin s automatem je široká a roste

  • Zejména koncern VW zpřístupnil automat široké veřejnosti

  • Už i v malých a levných autech je automat zcela běžný

  • Na následujících řádcích najdete hlavní výhody a nevýhody různých řešení a naše doporučení

  • U ojetiny se při předváděcí jízdě zaměřte právě na funkci automatu

Móda automatických převodovek v relativně obyčejných autech dorazila i k nám. Není to tak dávno, co byla automatická převodovka v autě kategorie Octavie nebo Fabie naprostou vzácností. Dnes už běžné ojeté auto s automatem seženete poměrně snadno, inzeráty ojetých aut jsou jich plné. Stojí za tím právě rostoucí obliba automatů a ochota automobilek nabízet je i v nižších kategoriích. Automat v obyčejných autech popularizoval hlavně koncern Volkswagen a také automobilka Opel. Corsa byla, až do příchodu Škody Citigo, dlouhou dobu nejlevnější auto se samočinným řazením na českém trhu.

automat 2
Automat už dávno není výsadou pouze luxusních a velkých vozů jako třeba Audi A8, ve kterém je naprostým standardem
automat 1
Mnoho lidí už i u civilních a vlastně cenově přijatelných aut dává přednost samočinnému řazení, jako například v SUV Kia Sportage

Automatické převodovky mají také výrazně lepší image. Pryč je doba, kdy se jednalo o líné a pomalé převodovky, které sebraly autu polovinu výkonu a stejnou měrou zhoršily spotřebu paliva. Moderní automaty řadí rychle, přesně a mnohdy dokážou spotřebu dokonce snížit, zejména netrénovaným řidičům s ne úplně vypěstovaným smyslem pro řazení podle sluchu.

Doporučujeme: Sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou

Automatické převodovky také poskytují možnost svobodné mobility nejen lidem, kterým dělá koordinace pedálů a práce se spojkou problémy (vždyť už si můžete dokonce udělat řidičák jen na automat), ale především těm, kteří mají nějakou formu tělesného postižení a s manuálem jezdit prostě nemohou. Jenže které automaty v ojetinách jsou dobré, které špatné a které bychom doporučili? To si rozebereme na následujících řádcích.

Robotizovaná převodovka

Asi nejjednodušší formou samočinného řazení jsou tzv. robotizované převodovky. V principu se jedná o klasickou převodovku se spojkou, jen o ovládání spojky se stará elektronika a nikoli noha řidiče. Spojkový pedál logicky chybí. Robotizované převodovky najdeme v nejmenších autech, ale také v některých sportovních vozech.

+

  • Jednoduchá konstrukce
  • Minimální ztráty výkonu a dynamiky
  • Nízká cena
  • Relativní mechanická spolehlivost

  • Nekomfortní řazení
  • Obtížné popojíždění a parkování

Které ojetiny s „robotem“ stojí za úvahu?

Špatný není robotizovaný automat ve Škodě Citigo a příbuzných malých autech koncernu VW. Jeho výhodou bude rozumný nájezd a především v lehkém autě jeho spojka něco vydrží. Řadí i docela komfortně (na poměry robotů) a Citigo se s ním promění v opravdu mrštného městského dravce. Jen je potřeba si zvyknout, že robot řadí velmi brzy, ale lze mu pomoci sekvenčními pokyny do řadící páky. Slušnou volbou je i podobně koncipovaný automat Easytronic v Opelu Corsa nebo Adam. Dejte si jen pozor na hodně ojeté kusy, které budou už asi potřebovat novou spojku a větší servis.

Skoda Citigo
Škoda Citigo s „robotem“ je dobrá volba. Současně je to také nejlevnější nové auto s automatem na českém trhu
Opel Corsa
Poměrně časté malé a dostupné auto s robotem je Opel Corsa s Easytronicem. Je docela spolehlivý a funguje uspokojivě

A které robotické převodovky naopak za úvahu nestojí? U ojetých BMW pozor na vozy s převodovkou SMG. Běžné modely s ní nechtějte, modely M jen s maximální opatrností. Chápeme, že M5 E60 nebo M3 E46 CSL jinou převodovku nemají. Z běžných aut se také vyhněte robotizovaným automatům ve vozech Citroën, zejména pokud se konkrétní model vyráběl i s klasickým měničovým automatem a máte možnost volby. Robot Citroënu, zejména v ojetém, je zlo a člověk, který je za něj zodpovědný, už má v pekle připravený vlastní kotel.

A jak poznat, že s převodovkou není něco v pořádku? Bude se projevovat podobně jako klasický manuál s opotřebovanou spojkou. Buď prokluzováním, nebo vibracemi a necitlivým záběrem při rozjezdu či při řazení. Z převodovky se rozhodně nesmí ozývat pazvuky a skučení. Při testovací jízdě v táhlém kopci ověřte, jestli převodovka reaguje z plynulé jízdy na tzv. kick-down (prudké prošlápnutí pedálu plynu na doraz) podřazením do vysokých otáček některého z nižších rychlostních stupňů. Také vyzkoušejte funkci manuální volby rychlostí tlačítky na volantu či voličem převodovky, pokud ji auto má.


Převodovka s hydrodynamickým měničem

Automatické převodovky s měničem točivého momentu jsou na trhu už mnoho desítek let a mnoho automobilek se k nim zase vrací. Převodovka jsou vlastně soubory planetových soukolí a o spojení motoru a převodovky se stará právě hydrodynamický měnič točivého momentu. V některých moderních převodovkách doplněn i spojkou pro snížení mechanických ztrát. Mají totiž mnoho výhod a jen pár nevýhod, které ale mnoho majitelů ochotně toleruje.

+

  • Komfortní řazení a kultivovanost
  • Plynulé a příjemné popojíždění v koloně
  • Při správném servisu naprostá spolehlivost
  • Šetří motor od necitlivého zacházení (překračování limitu otáček, podtáčení a pod.)

  • Vyšší mechanické ztráty
  • U slabých motorů citelné zvýšení spotřeby a pokles dynamiky
  • Poměrně nákladné opravy

Které ojetiny s tímto automatem stojí za úvahu?

Prakticky jakékoli s tímto typem převodovky, pokud se jedná o známý a statisticky a prakticky spolehlivý model. Vyhněte se jen notoricky problémovým autům. Je dobré myslet na to, že opravy těchto převodovek nejsou levné a jednoduché, takže kontrole automatu před koupí věnujte velkou pozornost. Vysoce rizikové jsou automaty u luxusních vozů s velkými a výkonnými motory. Přeci jen přenášejí vysoké hodnoty točivých momentů.

Opel Zafira
K rodinným MPV se kultivovaný a pohodlný charakter klasického automatu s měničem velice hodí. V bazaru se takové auto dlouho neohřeje
Audi Q7
Měničové automaty jsou standardem ve velkých SUV a luxusních vozech, ale po větších nájezdech si často řeknou o velmi vysoké investice

Veliký pozor na automaty u BMW, ve kterých značka nepředepisuje výměnu oleje. Mnohdy už ale u 200 000 km melou z posledního. To samé platí pro Audi, které v některých modelech využívá stejný typ převodovky jako konkurenční BMW. Také automaty Mercedesu už nejsou, co bývaly. Kdo ale mění včas olej (podle servisního plánu po 60 000 až 100 000 km), tomu většinou měničový automat vydrží daleko za půl milionu kilometrů.

Doporučujeme: Osm neprávem přehlížených ojetin, které jsou dobrá koupě

Z běžných aut stojí za připomenutí Škoda Fabia druhé generace s motorem 1.6 16V, stejnou kombinaci s šestistupňovým automatem Aisin mohl mít i Roomster. Jedná se o mimořádně spolehlivý typ pohonu a v této cenové kategorii asi lepší a na provoz levnější ojetinu s automatem neseženete. Rozhodně je to lepší volba než pozdější DSG, ke kterému se dostaneme za chvíli.


Variátorová převodovka CVT

Převodovky s plynule měnitelným převodem či variátorové převodovky jsou stále používané a asi nejznámějším příkladem jsou vozy značky Subaru. Princip CVT je poměrně jednoduchý. Na vstupní a výstupní hřídeli jsou kuželová kola, která jsou spojena nejčastěji třecím řemenem či speciálním typem řetězu. CVT má jen dva hraniční převodové poměry a mezi nimi je pak nekonečně mnoho dalších převodů. Moderní CVT mohou být naprogramována tak, aby měla několik předem předvolených „rychlostních stupňů“.

+

  • Kompaktní konstrukce
  • Plynulost přenosu výkonu
  • Umí snížit spotřebu paliva a hluk při ustálené jízdě (pokles provozních otáček)

  • Projev motoru vyžaduje zvyk
  • Diskutabilní životnost třecích segmentů

Jaká ojetina s CVT stojí za úvahu a jaká ne?

V menších vozech s nižšími hodnotami točivých momentů s CVT vážnější problémy nebývají, pokud majitel dodržuje předepsané servisní úkony a intervaly. Horší je to u větších aut. Notoricky známým příkladem jsou variátory Multitronic ve velkých vozech Audi, kde mají hraniční životnost 100 000 km. Pak už se z nich sypou piliny. Pozor také na CVT v Nissanech Murano a jiných amerických velkých SUV.

Subaru Forester
U Subaru variátorový automat Lineartronic zatím drží a problémy s ním, až na naprosté výjimky, nejsou. Jeho projev však vyžaduje zvyk
Audi A6 Avant
Variátorové automaty Multitronic dokázaly potrápit majitele starších Audi, zejména u větších a těžších modelů A6

Již zmíněné Subaru má spolehlivost automatů CVT docela slušnou, ale je potřeba dodržovat servisní plán a měnit v převodovkách olej. Zatím se automaty Lineartronic v ojetých Foresterech a dalších Subaru úspěšně prokousávají za 150 000 km bez známky nadměrného opotřebení. Samozřejmě záleží kus od kusu, ale převodovku si zatím zničili jen necitliví majitelé, kteří auto pravidelně dostávají do extrémních jízdních situací (například se snaží s vozem „driftovat“ přes ruční brzdu). CVT totiž špatně snáší náhlé rázy.


Dvouspojkové převodovky

Převodovky s dvouspojkovým systémem jsou v principu dvě spojené mechanické převodovky, z nichž každá má jednu spojku. Nejčastěji jsou na jedné hříděli kola lichých převodových stupňů, na druhé pak sudých. Při přenosu výkonu se vždy spojí s klasickou třecí spojkou jedna hřídel a podle polohy pedálu plynu se pak předřadí rychlost na druhé odpojené hřídeli. Ke změně rychlosti dojde jen přepnutím spojek.

+

  • Bleskově rychlé řazení
  • Mnohdy i reálné snížení spotřeby paliva
  • Dynamický zážitek z jízdy

  • Vysoká cena
  • Velice drahé opravy
  • Omezená plynulost při popojíždění a parkování
  • Diskutabilní životnost u některých ojetin

Jaká dvouspojka je dobrá a jaká ne?

Záleží na použitém systému. Příkladem budiž převodovky DSG koncernu VW, které najdeme i ve škodovkách. K motorům o točivém momentu do 250 Nm se dávalo a dává DSG se suchými spojkami a sedmi rychlostmi, motory nad 250 Nm mají šestistupňové DSG s mokrými spojkami. Z hlediska spolehlivosti je rozhodně lepší to druhé řešení, ale s přibývajícím věkem (a nájezdem) bychom byli opatrní i u něj.

Skoda Fabia
Sedmistupňové DSG bychom doporučili snad jen ve Fabii a pouze tehdy, pokud bude mít najeto maximálně pár desítek tisíc kilometrů
Skoda Yeti
V Octavii, Yetim nebo Superbu je mnohem lepší šestistupňové DSG s „mokrými“ spojkami. S přibývajícím nájezdem ale může také zlobit

Mokré spojky se v oleji chladí a mnohem lépe snášejí popojíždění v koloně. Vyměňte v převodovce po 60 000 km olej a vydrží čtvrt milionu kilometrů bez problému. 7DSG se suchými spojkami, které nechvalně proslavila třeba Škoda Fabia RS, se naopak mnohdy nedožilo ani 100 000 km. Spojky se přehřívají, navíc reagují velmi ostře. Podélně zaparkovat v kopci s Fabií nebo Octavií s převodovkou 7DSG je očistec. Přestože sada suchých spojek stojí do zhruba 15 000 korun, většinou se celá repase této převodovky pod 30 000 Kč udělat nedá.

Doporučujeme: Pět nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách značky Škoda

Při testovací jízdě se soustřeďte, jestli při akceleraci spojky nekloužou. Otáčky musí narůstat plynule jako u manuálu, nesmí poskočit o 500 nebo 1000 otáček jako u měničového automatu nebo CVT. Všímejte si, jestli převodovka necuká a jak se chová při řazení nahoru a dolů. To neplatí jen pro koncern VW, ale i pro další aplikace dvouspojkových převodovek, například pro Fordy a Renaulty.


Planetová převodovka hybridního systému

Některé moderní hybridní systémy, například ty v Toyotě, využívají spojení planetového ozubeného soukolí s elektromotorem. Toyota to nazývá eCVT, neboť projev převodovky je velice podobný třecímu řemenovému CVT, ale mechanicky jsou převodovky naprosto odlišné.

+

  • Téměř nekonečná spolehlivost
  • Absolutní plynulost přenosu výkonu
  • Snížení spotřeby paliva a hlučnosti při plynulé jízdě

  • Projev pod zátěží připomíná variátor CVT
  • Velmi malá nabídka ojetin

Jak jsme si ukázali v testu ojetého Lexusu CT200h, tento typ pohonu je téměř absolutně spolehlivý, takže varovat před ním nemá smysl. Záleží spíše na tom, jestli vás hybrid láká a jestli jste ochotni si za něj připlatit.

Lexus CT200h
Nedávno testovaný ojetý hybridní Lexus CT200h je příkladem téměř absolutní spolehlivosti automatické převodovky. Je jich ale málo
hybrid Toyota
Hybridní systém Toyoty najdete také v Priusu nebo ne tak výstředním modelu Auris. Nabídka je ale také dost omezená

Když ale vidíme potenciální problémy ojetých turbodieselů, mnohdy kombinovaných s riziky drahých oprav dvouspojkových automatů, je příplatek za ojetou Toyotu nebo Lexus s hybridním systémem a převodovkou eCVT ospravedlnitelný. A za pár let se  vám bohatě vrátí na nižších nákladech za servis a vyšší zůstatkové hodnotě vozu.

Ne všechny hybridy ale mají tuto převodovku kombinující planetové soukolí a elektromotor. U některých vozů s hybridním systémem najdete i třecí CVT (Honda Insight), měničový automat (Mercedesy, Audi, Porsche…), dvouspojku, robota nebo dokonce manuál (Honda CR-Z). Toto technicky velice zajímavé a spolehlivé řešení je specifické právě pro Toyotu a Lexus.

Ojetiny s automatickou převodovkou: Kterou vybrat a kterou nechat být?
Ohodnoťte tento článek!
4.19 (83.86%) 88 hlas/ů

32 KOMENTÁŘE

  1. Mám P407SW v automatu s 3L šestiválem a nedám na toto spojení dopustit. Dodnes nevím kolik to jede na max ale na předjíždění je to super.

  2. Jenomže když jezdiči za volantem ani netuší, že se musí měnit olej v převodovce, tak je to těžké…pak něku raďte co kupovat a co ne….zbytečné !!!

  3. Měl jsem 1,8 TSI DSG Superb nikdy více třikrát měněná převodovka v záruce nejhorší auto co jsem měl

  4. Mám Mitsubishi L200 2,5 DiD s automatem. Koupeno před 10-ti lety v DE. Naprosto bez závad. Najeto 348.000 km. V převodovce měním olej po 70.000 km. Vždy mimo autorizovaný servis. Používám spec.servis na automat. převodovky. Cena je 4x nižší než u autoriz.servisu nehledě na fakt, že v Mitsubishi skutečně nic o aut. převodovkách nevědí.

      • KAPS Automatic 🙂 …. Mám s nimi jen dobré zkušenosti. Příjemné prostředí a velmi ochotný personál. Jsou to opravdoví Profesionálové

          • Připojuji se – s Kapsem mám jen dobré zkušenosti – po doporučení od známého, kterému opravovali automat, jezdím pravidelně na výměnu oleje.

  5. Mám Mercury Mariner 3 litr 152 kw 4 kvalt automat,najeto 135 000 km a bez problémů.Olej měním co 40 000 km pro dobrý pocit,jinak by se měl měnit při 70 000 km….je to můj první automat a můžu říct najisto že manual už nechcu,dokonce jsem už přesvědčil 5 lidí na koupi automatu a všichni jsou nadšeni.

  6. Dobry den,mal som passat 2010 2.0TDI DSG F1 125KW.Najeto 350tis.a bez jedinehi problemu.pokial sa meni olej tak neni problem!predaval som len preto,ze som dostal sluzebne..auto jazdi stale bez problemov.

  7. Automaty u BMW jsou,pokud jde o převodovky 6HP… od ZF, velice spolehlivé a jak autor píše,pokud se v nich mění olej (i s filtrem), tak jsou nesmrtelné. Horší je to s 5ti rychlostním automatem od GM…
    PSA třeba nepoužívá jen robota,jak by se mohlo z článku zdát,ale používá i několik “klasických” převodovek. Nejlepší je 4° automat od ZF. Je ve starších autech s vrcholnými motorizacemi ( 2,2HDi, 3,0i). Nelze v ní vyměnit filtr, ale pokud se mění včas olej (max 40000km),tak je nesmrtelná. Problémovejší je 4° převodovka označená AL4. To je společný vývoj PSA a Renaultu a ta dokáže docela pozlobit. A z těch starších je dobrá i 6° Aisin. Je potřeba si zvyknout na poněkud zvláštní chování (ne však zvláštní ve špatném smyslu slova),ale pokud se o ní člověk trošku stará,tak také vydrží. Jedinou nevýhodou je poddimenzovaná konstrukce hydraulického rozvaděče tlaku, který, v závislosti na (ne)údržbě vydrží cca 200000km a pak je potřeba ho za cca cenu výměny spojkové sady u konvenční převodovky, vyměnit…

  8. Hmmm VW zpřístupnil automaty veřejnosti. 🙂 Tak to jsem netušil. Ještě že se to od nich amíci rychle naučili a začali šířit mezi veřejnost.

  9. Naše Audi A6 2.0 TDI 125kW Multitronic má už hodně přes 200tkm a automat řadí stále jako nový. Stačí se k němu chovat slušně a měnit olej.

  10. Ahoj,taky mám tento zázrak v T4 dlouhýr.v.2000.koupeno v DE,v roce 2005 s 33000 km.Nyní 248 tis.Podle výrobce v návodu doživotní náplň,najezdil jsem 89 tis.vysypalo se jehlové ložisko,oprava u lupiče Soukala v Koňevově ul.v Praze,varuju!!Kompletní vnitřnosti za 50 tis.ujeto cca.1000 km.převodovka horká,reklamace,tak to sem přivez dopadla,takže po dvou měsících jsem si přijel pro převodovku a zjistil,že mi ji vyměnil za jinou neopravenou z 1,9.mám 2,5.Zavolal jsem policii,podle nich návštěva na denním pořádku.Stálo nás tam více s udáním,ale ten zmetek se zmizel!!!Opravu provedli machři ve Skalce u Doks,spokojenost nejvyšší.Měním po 50 tis.ale stejně problémy,tato skříň prostě nevydrží, přidal jsem velký chladič,i tak velké auto je slabá.Nyní mám 2 měniče,2 skříně a měním,většinou měnič,ale když už je to venku tak oboje.T4 aut.nechci měnit,mám variabilní úpravu pro kemp.a 9 míst,jinak max.spokojenost.Zkrátka automat je pohodlný,ale problémový,s tím je třeba počítat.

    • Zdravím. Soukal mi “opravoval” autom. prevodovku v jaguaru, vždy po cca 500 km 2x reklamace opravy, nakonec oprava jinde, ted super. Mam na Soukala připravenou zalobu, přidáte se? 602637369 patrik.stav@seznam.cz JP

  11. chybí mi tu zmínka o Fordech s automatem, Měl jsem jich několik (mám i teď) a v podstatě žádný problém. Chce to samozřejmě nějakou údržbu , občas se podívat na olej, při výměně měnit i sítko atd. a hlavně nedělat takové kraviny jako si stoupnout jednou nohou na brzdu a druhou dát plynu plný knedl a pak brzdu naráz pustit, to taky ta almara nemusí přežít. Poctivý vandrák (hydrodynamický měnič) je naprostá pohoda.

  12. Passat B7 2.0 TDi 103kW DSG, 195 000km a bez problémů (ťuk ťuk). Stačí se k autu chovat slušně a měnit olej, to ale podle mě platí obecně 🙂

  13. Mám automaty už přes 12 let a nic jiného nechci. Měl jsem od PSA Xantia 2.0aut, C5 II V6, P406 3.0 vše OK. Teď mám přes 10 let ameriky(V8) a automaty super. Olej každých cca 40tis.km s filtry a jsou OK.
    Trošku fór o VW a automatech, začali pořádně až v 80-90 letech, holt koncern VW chce vykouřit každej kdo píše články o autech

  14. Mám fabii 2003 s manuálem a olej převodovce měním každé dva roky, přesto je musím natvrdo donutit servis aby mi vyměnily převodový olej, přesto tvrdí že se nemusí vůbec měnit. Podle mě je to cesta do fatální pohromy kdybych to nevyměnil včas. Uvažuji o automatu, protože už léta jezdím s manuálem a furt mám s tím problém se rozjet do kopce. Často gumuji když omylem spustím spojku moc rychle. Spojka mi prostě nejde a nějaká změna by se hodila.

  15. Lexuse má manželka a ta je spokojená. Já teda ten automat moc nemusím jezdím jedničkovou octávkou kterou mám jako pracovní vůz a to mě vyhovuje.

  16. Měla jsem Octavii 2004 2,0tdi v automatu bez problémů, jen běžná údržba,najeto 195000km.Nyní VW cc 2014,zatím bez problémů, ale líp se mi řídila octavka,měla i lepší jízdní vlastnosti, převodovka byla pohotovější,hlavně na dálnici v De.Ale jedině automat,je to pohodlnější, víc se soustredite na cestu a ++

  17. Mám Nissan Muráno , převodovka CVT. Jsem nadmíru spokojen. Vše je o přístupu. Výměny oleje a filtru jak má být a není problém.

  18. Kolega má v automatu oktávku kombíka od áček a je spokojen, nikdy sní neměl problém, hlavně sní jezdí v Praze, takže se mu automat dost hodí.

  19. Dovolím si přispět s trochou do mlýna a zkušenostmi osobními. Kromě nahodilých jízd s jinými auty půjčenými, jsem od roku 2013 nějaké ty kilometry najezdil s dvěma Audinami A4 po sobě s multitronicem a aktuálně Subaru Outback 3.0 s měničem.

    Kdo “chce”, zničí automat/manuál jakýkoliv, o tom žádná. A zajíce v pytli člověk kupuje vždy, i když to při zkušební jízdě necuká. Proto ostatně ojeté auto stojí výrazně méně než nové.

    CVT je podle mého názoru (který nikomu nenutím) co do uživatelského komfortu, spotřeby a plynulosti to nejlepší, co bylo vymyšleno. Pohříchu se naprosto nehodí na odtahy, přetěžování, vytahování pařezů a jiné prasečiny, kterými trápím aktuálně Subaru. Ne nadarmo Japonci dávají CVT jen po 2.5 a do vyšších motorizací už ne, stejně jako Němci je na vyšší objemy a krouťáky nepoužívali. Audinářský náskok díky technice, kdy od už odzkoušeného CVT přešli na DSG pro nižší výrobní náklady mi přijde hodně trapný, pohříchu když tou dobou Japonci na tento systém přecházeli.

    Jinými slovy, pokud osobák nepoužíváte i jako odtahovku a traktor, máte šanci s CVT najet hodně více než nějakých 100 tkm, mé poznatky jsou s dobrým stavem kolem 300 tkm a předpokládám, že to jezdí i nadále. Samozřejmě když se mění v řádných intervalech (a opravdu mění, ne jen zředí, jinak zrovna audiňácké CVT mají plnění zespod, tak nenechat ze sebe dělat blbce o speciálních mašinách, plní se tlakovou maznicí) olej, nevyřazuje se z kopce, netahá se to desítky km na laně, odvděčí se dokonale plynulou jízdou bez cuknutí, prodlev při řazení a příznivou spotřebou. Nejvíc to člověk ocení při “odpichu” v křižovatce, myškách atd. A zrovna u naznačených koncernů patrně přežije spoustu jiných komponentů, ať už náhony olejových čerpadel, EGR a další věci, co se garantovaně vysypou dříve. Japonské CVT odzkoušené nemám, tak nemohu soudit.

  20. P.S. Každému dle jeho gusta, o tom žádná.

    Nicméně musím podotknout, že poslední 2 týdny místo svého auta mám prostřídané 3 náhradní, vše manuál a už mně z toho šibe. Tím luxusem automatu (stejně tak tempomatu) se člověk tak zhýčká, že se skákat pořád po spojce a kvedlat tím nesmyslem ho opravdu nebaví. Ale je to taková naše národní zvyklost a nějaká nepsaná nutnost, honosit se kvedláním a hospodským prohlašováním, že automat nikdy, že to je pro ženský, že to, že ono… A “běda” tomu, kdo z té řady národního manuálního sportu vystoupí, tyhle fráze nepapouškuje a kratochvíle typu manuální řazení, startování klikou, ruční sytič atd. neprožívá.:)

    V hodně věcech (zejména co do přístupu k “ekologickým” prasečinám typu EGR, DPF, močovina apod.) smýšlím po staru a skepticky, ale bránit se automatu mi přijde jako nemalé sebemrskačství a činnost obdobná praní na valše, protože přece automatická pračka je blbost, zbytečná pohodlnost, odnaučování klasického praní…

  21. V nejbližší době se chci zbavit své staré Oktávky s manuálem a koupit si Superba ještě před Faceliftem s automatu, nicméně… má to vůbec cenu? Defakto všechny ty auta mají najeto 200 tisíc km plus, a tam někde končí životnost automatické převodovky ne? Znamená to, že můžou po koupi auta s najetými řekněme 250 tisíc km a víc počítat rovnou s výměnou celé převodovky za desítky tisíc? 🙂 Nebo se pletu a můžu jezdit vesele dál další stovky tisíc km bez poruchy? 🙂 Děkuju … Nikdy jsem automat neměl tak se v tom nevyznám, ale rozhodně odmítám nesmyslné kvedlání pákou, zvlášť, když bydlím ve městě kde jsou pořád zácpy a nebo jezdím po dálnici

PŘIDAT KOMENTÁŘ: