Nový Range Rover vypadá skvěle, může mít sedm míst, řízení všech kol nebo motor BMW. Elektrická verze přijde do tří let

  • Pátá generace velkého Range Roveru byla odhalena 

  • Nová platforma umožňuje instalaci spalovacích motorů, plug-in hybridů i čistě elektrického pohonu 

  • Novinkou je systém řízení zadní nápravy, aktivní stabilizátory nebo sedmimístný interiér 

  • Roli vrcholné motorizace přebírá dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 4,4 litru původem od BMW

  • V rámci dalších příplatků lze pořídit speciální laky, keramické detaily, dvě luxusní křesla do druhé řady nebo elektricky ovládané dveře 

  • Na českém trhu vůz startuje částkou 3 072 658 Kč

Dlouhé čekání je u konce. Po zhruba devítiletém působení na trhu dostává čtvrtá generace modelu Range Rover nástupce. Novinka na pohled vypadá trochu jako facelift, pod povědomě vypadající karoserií je ale všechno úplně jinak. Automobilka totiž musela připravit technický základ, který umožní zástavbu všech aktuálně dostupných druhů pohonu. Range Rover tak kromě klasických spalovacích motorů bude k dostání jako plug-in hybrid a počítá se i s čistě elektrickým pohonem. Ten přijde na trh v roce 2024.

Na pohled se žádná revoluce nekoná, což byl záměr a není to ani žádné velké překvapení. Zejména řada Range Rover se od příchodu první generace Evoque vzhledově mění jen velmi pomalu. V případě páté generace vlajkové lodi Land Roveru zaujmou zejména detaily typu zapuštěných klik a výrazně zaoblené hrany pod bočními okny, kde plech karoserie přímo navazuje na okna. Výsledkem je iluze absence těsnění, nicméně to zde samozřejmě zůstalo, jen je skryté. Nejvíce se změnila záď, která dostala naprosto minimalistické koncové svítilny spojené do jednoho celku.

Test Range Rover Plug-in P400e: Když úředník poručí

Celkové rozměry se nijak dramaticky nezměnily, přepracovány ovšem byly proporce. Pátá generace má přibližně o sedm centimetrů delší rozvor a kratší přední převis. Uhlazená karoserie přináší výhody v podobě relativně nízkého součinitele odporu vzduchu, který u novinky začíná na hodnotě 0,30. Svým dílem k tomu přispívají i prvky aktivní aerodynamiky. Range Rover například využívá klapky, které otevírají přívod vzduchu k brzdám jen tehdy, pokud brzdy opravdu potřebují chladit.

Interiér je samozřejmě patřičně luxusní. Palubní desce dominuje zakřivený dotykový displej o velikosti 13,1″. Multimediální systém Pivi Pro jako takový v nejnovější podobě známe už třeba z modernizovaného Jaguaru F-Pace. Přístrojový štít je digitální a má velikosti 13,7″. Další dvojice dotykových obrazovek (11,4″) může být ve druhé řadě.

Kromě klasické „lavice“ lze do druhé řady objednat provedení s rozměrnou elektricky výklopnou středovou konzolou, případně luxusní variantu s dvojicí křesel oddělených pevnou konzolou obsahující třeba elektricky výsuvný stoleček. Velkou novinkou pro Range Rover je možnost objednat i sedmimístné provedení. Land Rover slibuje dost prostoru i pro dospělé osoby. Třetí řada sedadel bude k dostání výhradně v kombinaci s prodlouženým rozvorem náprav. Ano, hned na úvod prodejů automobilka nabídne standardní verzi (SWB) i variantu LWB. Rozvor je v takovém případě natažený o 200 mm.

Design představuje spíše evoluci. Mezigeneračně se nejvíce liší záď, která dostala naprosto minimalistická koncová světla. Dělené páté dveře zůstaly

Prostor pro zavazadla standardního pětimístného provedení disponuje objemem 725 litrů. Páté dveře jsou jako už tradičně dělené. Land Rover připravil variabilní dno zavazadelníku, ze kterého lze udělat uprostřed ložné plochy přepážku překlopením zadního dílu směrem vpřed. Ten stejný díl je ale možné překlopit také směrem k nakládací hraně, čímž vznikne jakési opěradlo, o které se můžete opřít, pokud si sednete na spodní díl pátých dveří. Automobilka nabídne navíc příplatek Tailgate Event Suite obsahující polštáře, které umístíte na spodní díl pátých dveří a na postavenou část podlahy zavazadelníku. Vzniknou tak malá sedátka podobně, jak to známe od Rolls-Royce Cullinan. Součástí příplatku je ještě přídavné osvětlení a reproduktory v horním dílu pátých dveří.

Plug-in, diesel i V8 od BMW

Nabídka motorizací je vskutku pestrá. Od začátku prodeje automobilka nabídne mild-hybridní řadové šestiválce Ingenium známé z jiných modelů značek Land Rover i Jaguar. V případě dieselů to budou motory D250, D300 a D350. Zájemci o benzin mohou sáhnout po skvělém šestiválci P400 a případně také po slabší variantě P360. Zajímavou novinkou je motor P530. Pod tímto označením se ukrývá vidlicový dvakrát přeplňovaný osmiválec BMW o objemu 4,4 litru s parametry 530 koní a 750 Nm. Jde o stejnou jednotku, jakou BMW používá pro vrcholné „neemkové“ verze některých svých modelů, jako například X7, řada 8 nebo řada 5.

V dnešní době by to nešlo ani bez plug-in hybridů. Ty dorazí hned dva, nicméně kompletní technické detaily zatím schází. Slabší verze ponese označení P440e, silnější varianta se jmenuje P510e. V obou případech je základem zážehový řadový šestiválec Ingenium. Čtyřválcové P400e, které moc nejelo, ale zase hodně „žralo“, míří do minulosti. Vůz také dostane velkou baterii s kapacitou 38,2 kWh, která umožní dojezd v elektrickém režimu až 100 km. Elektromotor má v případě silnějšího plug-in hybridu výkon 105 kW a pouze na elektřinu lze jezdit rychlostí až 140 km.

Také interiér zůstal střízlivý. Základem pracoviště řidiče je velký zakřivený dotykový displej, Range Rover si ale naštěstí ponechal také panel pro ovládání klimatizace. V nabídce příplatků najdete kromě jiného také keramické detaily

Příchod nové platformy MLA-Flex přinesl další zajímavé novinky. Vůz si bude vozit na sedmdesát řídicích jednotek, přičemž celá tato soustava je připravená na aktualizaci softwaru na dálku. Výrobce tak bude moci upravovat nastavení všech systémů, ne jen drobností týkajících se infotainmentu. Každý nový Range Rover pak dostane také systém řízení zadních kol a elektronicky řízený zadní diferenciál. Pohon všech kol s redukcí je samozřejmostí. Standardem bude vzduchové odpružení, vůz zvládne měnit světlou výšku a poprvé dostane také pětiprvkovou zadní nápravu. Výrobce rovněž nabídne aktivní stabilizátory. Jinak řečeno, po stránce podvozku Range Rover dostane v podstatě vše, co je dnes k dispozici.

A možná ještě něco trochu navíc. Nový Range Rover totiž přijíždí se systémem, který na základě podrobných navigačních dat eHorizon dokáže v předstihu měnit nastavení podvozku podle toho, po jaké silnici vůz jede a hlavně jak vypadá silnice před automobilem. Jinak řečeno, vůz by měl vědět, že se blíží do zatáčky, a podle toho změnit třeba nastavení tlumičů. Na základě mapových podkladů také auto pozná, že najelo na větší komunikaci a rovnou sníží podvozek. Dříve se tak dělo až po překročení určité rychlosti. Stejný systém pak bude u plug-in hybridů optimalizovat využívání elektrické energie, respektive dokáže spolupracovat i s adaptivním tempomatem. Než začne vůz akcelerovat, přitvrdí zadní tlumiče, aby se karoserie nezhoupla. Cílem bylo kromě lepších jízdních vlastností omezení houpání karoserie, které by u některých lidí mohlo vést k nevolnosti. Zejména u vážených osob cestujících vzadu s vlastním řidičem, které se při jízdě chtějí věnovat jiným záležitostem.

Range Rover za 50 let dojel z bahna až do opery

Zástup elektronických pomocníkům nemůže neobsahovat všemožná nastavení pro jízdu terénem, nechybí detekce hloubky broděné vody, ale také například několik úrovní světlometů. Ta nejvyšší obsluhuje 1,2 milionu světlených bodů a tudíž zvládne dokonale odstínit všechno potřebné. Systém umí sledovat až 16 objektů najednou. Počítá se i s tím, že vůz bude tahat přívěsy. Maximální hmotnost přívěsu je přirozeně 3,5 tuny, je ale otázkou, jak to bude u plug-in hybridů. A kromě dalších specialit typu odstínu barvy karoserie namíchaného podle něčeho, co automobilce přinesete ukázat, si můžete na druhou stranu objednat také ryze praktické příslušenství určené třeba pro přepravu psů.

Podle prvních informací se zdá, že nový Range Rover bude skutečně velmi komplexní automobil. Automobilka už přijímá první objednávky, nejlevnější verze stojí 3 072 658 Kč. K dispozici jsou výbavy SE, HSE a Autobiography. Z poslední jmenované verze vychází také speciální First Edition, která bude v prodeji během prvního roku výroby. Do showroomů a k prvním majitelům dorazí nový Range Rover v březnu příštího roku. Tedy pokud plány automobilky nenabourá některá z řady aktuálních komplikací automobilového průmyslu. Například platforma MLA-Flex z osmdesáti procent využívá slitiny hliníku a toho by mohl být v dohledné době nedostatek.

Nový Range Rover vypadá skvěle, může mít sedm míst, řízení všech kol nebo motor BMW. Elektrická verze přijde do tří let
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: