Nová Škoda Fabia RS Rally2: Nejdražší auto z Mladé Boleslavi vyjde téměř na 5 milionů korun

  • Soutěžní speciál na bázi čtvrté generace Fabie je proti předchůdci širší, má delší rozvor a je aerodynamicky účinnější

  • Nový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l disponuje výkonem téměř 289 koní

  • Prostřednictvím pětistupňové sekvenční převodovky jsou poháněna všechna čtyři kola

  • Vůz disponuje téměř dvojnásobným přítlakem než u předchozí verze, což zlepšuje přilnavost a rychlost v zatáčkách

Škoda Motorsport představila nový soutěžní speciál Fabia RS Rally2 na bázi čtvrté generace Fabie, který přebírá štafetu od mimořádně úspěšných předchůdců. Od roku 2015, kdy začali v Mladé Boleslavi závodní speciál odvozený od sériové Fabie vyrábět, jich prodali již přes 450. Jedná se globálně nejúspěšnější soutěžní auto.

Při 13 091 startech tyto vozy nasbíraly neuvěřitelných 4186 pódiových umístění, z toho 1714 vítězství. Pilotům továrního týmu i soukromým posádkám přinesla dvanáct titulů mistra světa v kategoriích jezdců a týmů i více než 20 titulů v Evropě a v mnohých regionálních šampionátech. Šestkrát tento vůz triumfoval i v českém mistrovství.

Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä

Oproti předchozí verzi vývojáři věnovali více pozornosti aerodynamice a snažili se také o zajištění většího přítlaku. Kromě širších předních a zadních blatníků se na tom podílí i nově vyvinuté zadní křídlo. Přítlak je tak ve srovnání předchozí verzí téměř dvojnásobný, což zlepšuje přilnavost a rychlost v zatáčkách. Na rovném úseku Fabia RS Rally2 dosáhne nejvyšší rychlosti okolo 200 km/h.

Pod kapotou téměř 300 koní

Pod kapotou nového soutěžního vozu je zbrusu nový čtyřválcový motor. Opět má, vzhledem k pravidlům, objem 1,6 litru a disponuje výkonem 214 kW (291 koní) a točivým momentem 430 Nm. Základem byl agregát 2.0 TSI, na kterém samozřejmě nezůstal kámen na kameni. Vyznačuje se přepracovanými sacími a výfukovými kanály, optimalizovanými písty a spalovacími komorami, variabilním časováním ventilů a přepracovaným systémem mazání. Konstruktéři také přepracovali výfukový systém. Nové je rovněž turbodmychadlo, a mezichladič a chladicí okruh s větší chladicí kapacitou, ale i software pro řízení motoru. Testovací jezdci si prý pochvalují lepší průběh točivého momentu a lepší reakce na sešlápnutí plynového pedálu než u předchůdce.

Mechanická spojka slouží pouze pro rozjezd, parkování nebo při pomalé jízdě. O přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará speciální pětistupňová sekvenční převodovka s relativně krátkým převodovým poměrem, a to za využití předního a zadního mechanického nápravového diferenciálu. Novinkou je elektrohydraulické ovládání mezinápravové spojky, umožňující rozpojit přední a zadní nápravu zatažením ruční brzdy, což se v rally často používá k rychlému průjezdu ostrých zatáček.

Vzhledem k tomu, že technické předpisy FIA zakazují použití elektronických jízdních asistentů pro zlepšení trakce, jsou povoleny pouze mechanické uzávěrky diferenciálů na přední a zadní nápravě; přídavný středový diferenciál mít vůz nesmí. Při vjezdu do zatáček na trati rally pomáhá oddělovací spojka mezi přední a zadní nápravou, která se aktivuje současně se zatažením ruční brzdy.

Podvozek s mnohem delší dráhou odpružení se od sériového auta kompletně liší. Také využívá vzpěry McPherson, ale veškeré komponenty jsou navržené s ohledem na extrémní zatížení v průběhu rychlostních zkoušek. Tomu odpovídají ventilované kotoučové brzdy ve dvou provedeních pro asfaltové a šotolinové soutěže. Zatímco v prvním případě vůz jezdí na 18“ kolech, ve druhém má 15“ kola.

Škoda Fabia R5 za pět milionů korun slaví prodejní úspěch. Předáno bylo už sto exemplářů

Specialitou závodního vozu je i bezpečnostní nádrž vyrobená z kombinace nylonu a speciální pryže dle definovaného bezpečnostního standardu Mezinárodní automobilové federace FIA. Má objem 82,5 l a speciální pěnová výplň zabraňuje úniku paliva. Tím je benzin vyrobený kompletně z obnovitelných zdrojů. Jedná se o biopaliva, která pocházejí z biologického odpadu a syntetických e-paliv.

Dotykový displej a 35,8 metru trubek

Snadné je ovládání pomocí touchpadu a tlačítek na volantu. Větší hlavní displej dokáže dokonce přehrávat video informace, umožňuje intuitivní ovládání během rally. V interiéru nechybí ani nový centrální ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným interkomem. Řidič má přístup k mnoha funkcím přímo pomocí tlačítek na volantu a tlačítko spouštění motoru je integrováno také do volantu, kde je rychle dostupné.

Ochranná klec pro nový vůz FABIA RS Rally2 vyrobená z 35,8 metru trubek z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli se skládá z podélných, příčných a diagonálních trubek v otvorech dveří, pod střechou vozidla, kolem čelního skla a za sedadly.

Škoda Motorsport se od roku 2020 namísto vlastní tovární účasti v soutěžích soustřeďuje na maximální podporu zákaznických týmů. Na vybraných soutěžích Světového rally šampionátu (WRC) i Evropského rally šampionátu (ERC) je zákaznickým týmům k dispozici tovární kamion s bohatou zásobou náhradních dílů a špičkovou technickou podporou.

Nová Škoda Fabia RS Rally2: Nejdražší auto z Mladé Boleslavi vyjde téměř na 5 milionů korun
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (97.5%) 8 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: