Nová Kia XCeed: Kompletní press kit

  • V automobilovém segmentu C disponuje Kia nejširší nabídkou z téměř všech výrobců

  • Kia XCeed nabízí sportovní alternativu k větším tradičním modelům SUV

  • Kabina i zavazadelník podobných rozměrů jako SUV, ale v kompaktnějším balení

  • Jeden z technicky nejvyspělejších vozů ve své třídě se širokou nabídkou palubních funkcí

  • Řidiče zaujme jedinečným nastavením podvozku a zároveň poskytuje pohodlnou a stabilní jízdu díky novým hydraulickým dorazům propružení

  • Přeplňované motory pod kapotou; plug-in hybridní provedení bude následovat

  • K dispozici pouze na evropských trzích od 3. čtvrtletí 2019, vč. sedmileté záruky do 150 tis. km

Model XCeed je nový městský crossover-SUV (CUV) značky Kia, spojující praktičnost kompaktního SUV se sportovním vzhledem a vytříbenými jízdními kvalitami hatchbacku.

Nový model, coby sportovní alternativa k tradičním SUV, nabízí srovnatelnou prostornost pro cestující i zavazadla. Kia XCeed zaujme řidiče svým sportovním jízdním chováním a pohodlnou jízdou; současně však nabízí lepší výhled na vozovku než klasický hatchback.

XCeed se díky bohaté sestavě vyspělých bezpečnostních technologií a prvků konektivity i infotainmentu stává jedním z technicky nejvyspělejších vozů v kategorii CUV. Současně také jedním z nejhospodárnějších díky lehce běžícím přeplňovaným motorům.

Komentuje Emilio Herrera, COO společnosti Kia Motors Europe: „Kia XCeed reaguje na rostoucí zájem o vozidla nabízející více emocí a dynamiky než SUV, ať již co do vzhledu nebo jízdních vlastností vozidla. Avšak zákazníci tomu nechtějí obětovat praktičnost spojenou s většími vozy. Odpovědí na tyto potřeby je naše nové CUV s markantním a moderním designem, vetknutým do prostorné a všestranné karoserie. Kia XCeed spojuje silné stránky hatchbacku i SUV a nabízí evropským zákazníkům něco osvěžujícího a odlišného.“

Herrera dodává: „Tento nejnovější přírůstek do portfolia značky Kia odvážně vede rodinu vozů Ceed novým směrem a ukazuje rozpětí představivosti a ambicí automobilky Kia v segmentu kompaktních rodinných vozů. Automobilový segment C (kompakty), druhý největší na evropském trhu, podle všeho nabude v příštích letech na důležitosti, a to i díky stále větší nabídce karosářských verzí. Rozšířená rodina vozů Ceed nyní kupujícím v této třídě nabízí větší možnosti volby než téměř všichnikonkurenti.“

Městský crossover Kia XCeed se bude vyrábět v evropském výrobním závodu Kia v Žilině na Slovensku po boku pětidveřového hatchbacku Ceed, kombi Ceed Sportswagon a pětidveřového modelu ProCeed se splývavou zádí. Zahájení prodeje nejnovějšího přírůstku do řady Ceed je napříč Evropou naplánováno na třetí čtvrtletí roku 2019; na všechny vozy se bude vztahovat jedinečná sedmiletá záruka Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu.

Design

Sportovní městská alternativa k tradičním modelům SUV

Nová Kia XCeed, pyšnící se stylovým, výrazným a moderním vzhledem, představuje sportovnější alternativu k tradičním SUV. Zrod modelu Kia XCeed se odehrával v evropském návrhářském centru Kia ve Frankfurtu pod taktovkou Gregoryho Guillaumea, viceprezidenta pro design ze společnosti Kia Motors Europe.

„Když jsme zahájili práce na designu nové generace rodiny Ceed, nebyl náš záměr navrhnout crossover,“vysvětluje Guillaum. “Jakmile jsme ale vytvořili design ostatních modelů rodiny Ceed, uvědomili jsme si, že tento typ karoserie by mohl zachycovat jak emoce a sportovnost ProCeedu tak i zároveň nabídnout něco úplně nového. Zdálo se nám, že tyto hodnoty dokonale ztělesní městský crossover.”

Nová Kia XCeed je svým celkovým pojetím a vzhledem emotivnější a dynamičtější než její vyšší konkurenti, avšak současně nabízí i něco odlišného od ostatních modelů z řady Ceed. Jedinými panely karoserie převzatými z pětidveřového hatchbacku Ceed jsou přední dveře.

Poměrně dlouhá kapota při bočním pohledu hladce přechází v přední A-sloupky, ukotvené za předními koly, čímž vůz získal sportovní siluetu snižující se směrem k zádi. Zatímco rozvor zůstal stejný jako u ostatních zástupců rodiny Ceed (2650 mm), přední a zadní převis XCeedu se oproti pětidveřovému hatchbacku zvětšil o 25 mm (na 905 mm), resp. 60 mm (na 840 mm).

K dynamickému vzhledu CUV, které připomíná kupé s kabinou posunutou více vzad, napomáhá zejména strmý úhel výklopné zádě v duchu fastbacku a zadní hrana (‚víko kufru‘) posazená o 60 mm výše než v případě pětidveřového hatchbacku Ceed. Kia XCeed vyjíždí na 16″ nebo 18″ litých kolech s broušenými povrchy, obutých do pneumatik s vysokou přilnavostí o rozměrech 205/60 R16, resp. 235/45 R18.

Od tradiční podoby ostatních zástupců rodiny Ceed se odlišuje i příď a záď vozidla, podle které XCeed v této řadě snadno rozpoznáme. CUV s karoserií o šířce 1826 mm (o 26 mm širší než pětidveřový Ceed) prezentuje sebevědomější tvář s markantnější maskou chladiče a větším otvorem přívodu vzduchu ve spodní části. Nově navržené světlomety zaujmou světelným podpisem diodových zdrojů v podobě ‚kostek ledu‘ jako u modelu Ceed, zde však ostřeji tvarovaných a shora lemovaných štíhlými směrovými světly, které pokračují dozadu přes podběhy kol.

Nová koncová LED světla generují tenký a vysoce technický světelný podpis, jenž při pohledu z určitých úhlů zdánlivě proniká do ramen vozu. Výrazné prolisy ubíhající vodorovně napříč výklopnou zádí a zadním nárazníkem propůjčují vozu širší a stabilnější postoj.

Vyšší světlá výška a zvýšená karoserie mají podíl na robustním vzhledu, jenž láká zájemce o různá SUV z produktové nabídky Kia. Světlá výška XCeedu činí 172 mm (16″ kola), resp. 184 mm (18″ kola), což znamená nárůst až o 44 mm oproti pětidveřovému hatchbacku Ceed. Lemování kolem kol a nástavce prahů karoserie společně se stříbrnými střešními ližinami propůjčují vozu robustnější vzhled v duchu SUV; tento efekt je ještě umocněn metalickým obkladem zadního nárazníku.

Pro nový model se bude nabízet až 12 barevných odstínů karoserie, včetně nového energického laku Quantum Yellow, v rámci řady Ceed vyhrazeného pouze tomuto CUV.

Uvnitř pak Kia XCeed navazuje na moderní architekturu kabiny známou z rodiny vozů Ceed, včetně tvarování středového panelu, lehce natočeného směrem k řidiči. Kia XCeed díky nižší poloze sedadla než u vyšších SUV a současně větší světlé výšce oproti tradičním hatchbackům dokáže řidičům nabídnout sportovnější polohu za volantem s lepším výhledem z vozu (podrobněji viz oddíl ‚Karoserie‘).

Z přístrojové desky nápadně vystupuje ‚plovoucí‘ dotykový displej palubního infotainmentu, zatímco ve spodní části přístrojového panelu najdeme sestavu dotykově ovládaných tlačítek, kruhových ovladačů a spínačů k regulaci hlasitosti audiosystému a topení/ventilace. Všechny ovládací prvky kromě vysoce ergonomického uspořádání a funkčnosti dovolují řidiči bleskově upravovat prostředí v kabině bez zbytečného odklánění zraku od vozovky.

Po celém interiéru najdeme propracované měkčené materiály vč. obkladů přístrojové desky v provedení matný chrom, přispívající ke kultivované a luxusní atmosféře.

Výhradně pro XCeed je k dispozici nový žlutý barevný paket pro interiér s černým čalouněním v kontrastu s energickým žlutým prošíváním sedadel a dveří, žlutým lemováním sedadel a mixem leskle černých a metalických žlutých akcentů po celé kabině.

Karoserie

Kabina i zavazadelník podobných rozměrů jako SUV, ale ve sportovnějším a kompaktnějším balení

Kabina i zavazadelník XCeedu vykazují podobné rozměry jako SUV, ale ve sportovnějším a kompaktnějším balení. Kia XCeed, zaujímající postavení přesně uprostřed mezi pětidveřovým hatchbackem Ceed a modelem Kia Sportage, dokáže nabídnout srovnatelně prostorný interiér a zavazadelník jako nejprodávanější vozy SUV na evropském trhu.

Komentuje Emilio Herrera, COO společnosti Kia Motors Europe: „Nové CUV Kia XCeed je díky svému sportovnímu designu a chování z podstaty přitažlivější než mnoho SUV. Neslevuje však přitom ze své všestrannosti – díky chytrému obestavění prostoru nabízí pozoruhodně prostornou kabinu a zavazadlový prostor jako SUV.“

Kia XCeed s celkovou délkou 4395 mm přerůstá o 85 mm pětidveřový hatchback Ceed a zároveň je o 90 mm kratší než Sportage. S nejvyšším bodem střechy ve výšce 1495 mm je zároveň o 48 mm vyšší než Ceed a 150 mm nižší než Sportage, což z pohledu řidiče znamená nižší těžiště než v případě vyššího sourozence a vyvýšenou polohu za volantem ve srovnání s tradičním modelem Ceed.

Kia XCeed vychází z modelu Ceed, jenž patří k nejprostornějším vozům kompaktní třídy; předním i zadním cestujícím proto dokáže nabídnout velkorysý interiér. Nastupování a vystupování usnadňuje cestujícím zvýšená poloha sedadel – o 44 mm oproti Ceedu. Prosklení ve tvaru půlměsíce a linie střechy fastbacku poskytují cestujícím na zadních sedadlech prosvětlenější a vzdušnější prostředí s více místem pro hlavu než konkurenti ve třídě kompaktních crossoverů.

Prodloužený zadní převis modelu XCeed umožnil vytvořit delší zavazadlový prostor o objemu 426 litrů (podle VDA), o 31 litrů více než Ceed a jen nepatrně méně než nejprodávanější kompaktní SUV v Evropě. Po sklopení zadních sedadel pak kapacita zavazadlového prostoru naroste na 1378 litrů. K vysoké praktičnosti přispívá i možnost sklápění zadních sedadel dělených v poměru 40:20:40, inteligentní elektrické ovládání výklopné zádě nebo zdvojená podlaha zavazadelníku, umožňující vytvořit hlubší prostor pro zavazadla, nebo naopak uschovat předměty ve skryté schránce pod podlahou.

Technologie

Bezpečnost, konektivita, infotainment – XCeed je jedním z technicky nejvyspělejších vozů dané třídy

Kia XCeed se díky bohaté sestavě vyspělých bezpečnostních technologií a prvků konektivity i infotainmentu stává jedním z technicky nejvyspělejších a nejkomplexněji vybavených vozů své třídy. Široká škála bezpečnostních prvků zvyšuje bezpečnost jízdy, snižuje míru stresu při řízení a zprostředkuje obecně snazší ovládání vozu.

Palubní navigace s dotykovým displejem o velikosti 10,25″ (výbava na přání) standardně nabízí multi-připojení Bluetooth (uživatelé si mohou připojit dvě mobilní zařízení současně), stejně tak jako podporu technologií Apple CarPlay a Android Auto. Díky funkci rozdělené obrazovky může uživatel souběžně ovládat nebo sledovat nejrůznější vlastnosti vozidla a upravit si režim displeje tak, aby zobrazoval současně až tři různé aplikace z řady nabízených systémových widgetů. Řidič se tak může rozhodnout pro samostatný displej (např. zobrazování navigace), nebo na displeji kombinovat různé funkce současně. To znamená, že řidič může sledovat pokyny navigace, zatímco spolujezdec si vybírá oblíbenou skladbu nebo sleduje předpověď počasí. V závislosti na výbavě vozidla je k dispozici i 8″ dotykový displej audiosystému, nabízející podporu pro Android Auto, Apple CarPlay a funkce palubního infotainmentu.

Z dalších volitelných technologií ke zvýšení pohodlí a zpříjemnění cesty jmenujme audio soustavu JBL Premium s technologií Clari-Fi, dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, vyhřívání volantu, vyhřívaná sedadla nebo vyhřívaná zadní sedadla.

Pro XCeed bude rovněž k dispozici vůbec první plně digitální přístrojový štít Supervision 12,3″, navržený pro maximálně srozumitelné předávání informací. Digitální štít o vysokém rozlišení 1920×720 obrazových bodů nahrazuje dnešní tradiční rychloměr a otáčkoměr v osobních vozech značky. Na jednolité obrazovce se ukazují mimořádně ostré digitální kruhové ukazatele rychloměru a otáčkoměru. Na multi-funkčním displeji mezi kruhovými ukazateli se zobrazují pokyny navigace k odbočování, informace audio systému, telefonní hovory a kontakty, stejně tak jako detailní informace o trase a výstrahy palubní diagnostiky nebo oznámení nejrůznějších technologií aktivní bezpečnost a systémů na podporu řízení vozidla. Nový přístrojový štít Supervision 12,3″ se pro nový model Kia XCeed bude nabízet jako prvek výbavy na přání. Nahrazuje fyzické kruhové ukazatele palubního počítače.

Kia XCeed zprostředkuje širokou nabídku aktivních jízdních asistentů a bezpečnostních technologií. Jedná se např. o inteligentní tempomat s funkcí Stop & Go, systém pro sledování mrtvých úhlů, prediktivní varování před čelní srážkou s funkcí rozpoznávání vozidel a chodců, inteligentní sledování rychlostních omezení, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu a asistent dálkových světel. Pokud systém rozpoznávání únavy řidiče zaznamená u řidiče XCeedu projevy únavy, doporučí mu přestávku. V neposlední řadě je k dispozici systém sledování vozidla v jízdním pruhu (LFA) – technologie autonomního řízení ‚druhé úrovně‘, která ovládá zrychlování, brzdění a řízení. LFA dokáže sledovat vozidla a vodorovné dopravní značení ve směru jízdy s cílem udržovat vozidlo v daném jízdním pruhu s bezpečným odstupem za vozidlem vpředu.

Podobně jako všechny ostatní modely Kia prodávané v Evropě je nové CUV standardně vybaveno stabilizačním systémem VSM. Ten zajišťuje stabilitu při brzdění a průjezdu zatáčkami díky automatické regulaci elektronického řízení stability vozu (ESC) po zjištění horších záběrových schopností vozidla.

Jízda a jízdní chování

Řidičsky atraktivní, sportovní handling a pohodlná jízda s jistotou za volantem

Evropské konstrukční týmy dostaly zadání odladit zavěšení a řízení nového XCeedu tak, aby vůz zprostředkoval vyspělé jízdní vlastnosti a řidičsky atraktivní handling za všech podmínek. Nový vůz, jehož vývoj probíhal ve speciálním režimu, absolvoval testovací jízdy na širším spektru povrchů než kterýkoli z předchozích modelů Kia z evropské líhně.

Prototypy byly prověřovány za všech klimatických podmínek, v alpských průsmycích a vysokorychlostních komunikacích, v rušných centrech měst i na úzkých venkovských okreskách. Po testování v Německu, Španělsku, Švédsku, Velké Británii a řadě dalších zemí lze jízdní charakter nového crossoveru z rodiny Ceed označit za vskutku evropský.

Nová Kia XCeed nabídne řidičům jedinečné jízdní vlastnosti a ovladatelnost se specifickým odladěním podvozku a komponentami, které nepoužívá žádný další z modelů rodiny Ceed. Kia XCeed bude i přes nárůst světlé výšky řidičsky atraktivnější než typická rodinná SUV – napomáhá k tomu speciálně naladěný podvozek, kompaktnější rozměry karoserie, nižší těžiště a celkově menší hmotnost.

Kia XCeed jako jediná z rodiny Ceed standardně ve všech specifikacích používá hydraulické dorazy propružení na přední nápravě. Doraz propružení plovoucí v hydraulické kapalině tlumiče zajišťuje vysoké jízdní pohodlí i na vozovkách se špatným povrchem. Vůz byl navržen tak, aby pohlcoval větší rázy s hladkou a progresivní odezvou, kdy se zamezuje poskakování karoserie ve fázi uvolnění soustavy odpružení po prudkém stlačení. Řešení zároveň přispívá k lepší odezvě řízení a celkově lepší kontrole pohybů karoserie při současném potlačení ruchů od podvozku při přejezdu nerovností.

S výjimkou nových hydraulických dorazů propružení jsou komponenty nezávislého zavěšení kol nového modelu shodné s těmi, které používá hatchback Ceed, ProCeed se splývavou zádí i kombi Ceed Sportswagon. Avšak s ohledem na nárůst světlé výšky o 44 mm oproti standardnímu modelu Ceed (v závislosti na rozměru kol) se konstruktéři Kia rozhodli změkčit tuhost pružin na přední a zadní nápravě až o 7, resp. 4 %, v závislosti na váze rozdílných druhů motorů přes přední nápravu. To dopomáhá k tomu, aby vůz poskytl více pohodlí a stability za všech jízdních podmínek. Ke zvýšení cestovního pohodlí přispívá nový dynamický tlumič zadní příčné vzpěry, jenž opět potlačuje ruchy od vozovky a vibrace celé konstrukce.

Soustava řízení se ve srovnání s modelem Ceed nezměnila, nicméně elektronická řídicí jednotka (ECU) pro elektromotor servořízení po přeladění zajišťuje rychlejší počáteční reakce na řidičovy pokyny od volantu. Ve výsledku se tak řidič může těšit na podobně rychlé reakce řízení a srovnatelné náklony karoserie jako v případě standardního pětidveřového hatchbacku Ceed. Výpomoc elektromotoru servořízení se o něco posílila, což přineslo celkově mírně lehčí řízení ve prospěch menší únavy řidiče na dlouhých cestách a za nízkých rychlostí jízdy.

Kia XCeed na 16″ nebo 18″ litých kolech a obouvající pneumatiky Michelin (16″) nebo Continental SportContact 5 (18″) nabízí řidičům skvělé záběrové schopnosti a atraktivní jízdní vlastnosti s progresivním charakterem handlingu.

Přepínač jízdních režimů Drive Mode Select umožňuje řidiči upravovat lehkost řízení, reakce škrticí klapky, resp. reakce systému řazení (pouze u vozů vybavených dvouspojkovou převodovkou). Přepnutím z režimu ‚Normal‘ do režimu ‚Sport‘ se jemně zlepšují reakce vozu při akceleraci a upravuje řízení tak, aby kladlo vyšší odpor ve prospěch preciznějších reakcí na pokyny od volantu. V režimu Normal pak řidič může maximálně využívat schopnosti vozu šetřit palivem a oddávat se uvolněné jízdě za volantem XCeedu.

Pohonné jednotky

Pohon přeplňovanými motory – plug-in hybridní provedení bude následovat

O pohon XCeedu se starají lehce běžící přeplňované motory – zájemci si tak snadno vyberou jednotku splňující všechny jejich požadavky na cestování.

V nabídce jsou tři přeplňované benzínové motory s přímým vstřikováním paliva (T-GDi). Tříválec 1,0 litru T-GDi dosahuje nejvyššího výkonu 120 k a točivého momentu 172 Nm; čtyřválcová jednotka 1,4 litru T-GDi produkuje 140 koní a 242 Nm. K dispozici je i výkonný agregát 1,6 litru T-GDI známý z modelů Ceed GT a ProCeed GT, zde zastávající roli nejvýkonnější jednotky pro řadu XCeed. Motor 1,6 litru T-GDi o výkonu 204 koní s maximem točivého momentu 265Nm v širokém rozpětí otáček dokonale ladí se schopnostmi vozu za nejrůznějších jízdních situací. Čtyřválec 1,6 T-GDi se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou umožňuje XCeedu zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 7,5 sekundy, v případě vybavení s šestistupňovou manuální převodovkou zvládne totožné zrychlení za 7,7 sekundy.

Kia XCeed je rovněž k dispozici se dvěma hnacími jednotkami Smartstream – nejčistšími naftovými motory s 48 V částečně hybridní technologií (mHEV) pohonu v historii značky a současně nejúspornějšími agregáty pro tuto modelovou řadu. Motor 1,6 litru Smartstream produkuje nejvyšší výkon 115 nebo 136 koní. V závislosti na velikosti kol a specifikaci, emise CO2pro verzi se 115 k  jsou 109 g/km* (kombinovaný cyklus) a 112 g/km* (kombinovaný cyklus) pro motorizaci se 136 k.

Všechny jednotky kromě 1,0 litru T-GDi lze kombinovat se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Motor 1,0 litru je vždy spojen se šestistupňovou manuální převodovkou. Všechna provedení jsou standardně vybavena technologií vypínání motoru Idle Stop & Go.

Podobně jako u dalších modelů z produktové nabídky značky budou pro řadu Kia XCeed počátkem roku 2020 k dispozici nízkoemisní elektrifikované pohony vč. 48V mild hybridu a plug-in hybridu.

Nízkoemisní plug-in hybridní verze v kombinaci s 8,9 kWh lithium-polymerovou baterií, 44,5 kW elektrickým motorem a výkonným 1,6 l ‚Kappa‘ čtyřválcovým pohonnou jednotkou GDI pro model Kia XCeed bude k dispozici na počátku roku 2020. V kombinaci s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou (6DCT) bude tento elektrifikovaný pohon dosahovat 141 k a 265 Nm. Kia XCeed Plug-in Hybrid nabídne až 60 kilometrový dojezd v závislosti na velikosti kol. To umožní řidičům zvládnout velkou většinu každodenních jízd na krátké vzdálenosti výhradně na elektrický pohon. Emise CO2pro zcela nový model Kia XCeed Plug-in Hybrid budou oznámeny před zahájením prodeje, jakmile bude ukončen homologační proces.

Výroba a prodej

Výroba v Evropě pro evropské zákazníky

Výroba nového modelu Kia XCeed byla zahájena v srpnu 2019 v žilinském závodu Kia na Slovensku, na stejné výrobní lince, z níž sjíždí hatchback Kia Ceed, kombi Ceed Sportswagon a model ProCeed se splývavou zádí. Dodávky tohoto modelu, vytvořeného výhradně pro evropské trhy, byly zahájeny v průběhu třetího kvartálu 2019. Na všechna provedení se vztahuje jedinečná sedmiletá záruka Kia s omezením na 150 tis. km již ve standardu.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: