Největším nebezpečím pro cyklisty nejsou řidiči. Většina jich zahyne vlastní vinou

Zdroj: Archiv MF
  • Iniciativa profesionálních cyklistů volá po uzákonění povinnosti předjíždět kola ve vzdálenosti 1,5 metru

  • Statistika ale dokazuje, že lidé na kole mohou za 64 procent všech nehod s jejich účastí

  • Při třetině z nich byli pod vlivem alkoholu, za svou smrt mohlo 27 z 36 jezdců

V posledních týdnech se v médiích objevuje iniciativa profesionálních cyklistů, jejichž cílem je uzákonit, aby bylo jezdce na kole povinné předjíždět ve vzdálenosti alespoň 1,5 metru. Informuje o tom i na svém webu, kde mimo jiné stojí: „Chceme zlepšit bezpečnost cyklistů…“ Paradoxní ale je, že by v tom případě měli cyklisté nejprve volat po ostřejším dozoru nad sebou samými. Statistiky totiž dokládají, že za většinu nehod, a to i smrtelných, mohou sami.

Podle policejních statistik cyklisté loni zavinili 2603 nehod. To je 64 procent ze všech nehod s účastí jezdců na kole. Ještě horší je ale statistika úmrtí. V roce 2019 zahynulo na českých silnicích 36 cyklistů, 27 z nich přitom bylo podle policie viníky nehody. To jsou tři čtvrtiny!

Praha přeťala cyklopruhem konec dálnice D5. Jezdí tam 28 tisíc aut denně

Že jsou cyklisté sami sobě nebezpeční, dokládá i srovnání této statistiky s motorkáři, na které se často ukazuje jako na jednu stranu velmi zranitelné a na druhou nezodpovědné účastníky silničního provozu. Loni v Česku zahynulo 70 motorkářů, za svou smrt mohlo 46 z nich, tedy 65,7 procenta a o 9,3 procentního bodu méně než v případě cyklistů.

Strašidelně ale působí i alkoholová bilance. Z 2603 způsobených nehod byli cyklisté v 782 případech pod vlivem alkoholu. Z toho 509 (20 %) nadýchalo více než 1,51 promile! „Vliv alkoholu u cyklistů je podobný jako u řidičů vozidel. Dodává jim sebedůvěru, a přitom snižuje vnímaní, zpomaluje reakce, zhoršuje schopnost řídit. Může se stát, že cyklista bude natolik opilý, že se stane nebezpečným pro sebe i ostatní účastníky silničního provozu,“ varuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

Držte se dál od cyklistů!

Když se nad tím řidič hlouběji zamyslí, dojde mu, že iniciativa profesionálních cyklistů vlastně dává smysl. Z hlediska bezpečnosti je totiž dobré se držet od lidí na kole co nejdál, aby měli při svém opileckém vrávorání prostor a nepřipletli se řidiči do cesty a v nejhorším případě nezpůsobili smrtelnou nehodu.

Žádná přednost zprava a méně kontrol. Osm zahraničních pravidel, která by se hodila i v Česku

Ale žerty stranou. Předjíždět cyklistu s co největším odstupem je smysluplné, zejména ve vyšších rychlostech. Kolemjedoucí auto totiž vytváří tlakovou vlnu, která může jezdci na kole zhoršit stabilitu. Snižuje se také riziko střetu. Rozhodně ale není dobrou cestou něco takového uzákonit. V rámci dodržování pravidel by se pak z mnoha volně průjezdných míst staly špunty, kde jeden cyklista zablokuje řidiče, kteří ho prostě nebudou legálně schopni předjet. Řeč je například o většině městských ulic.

Iniciativě profesionálních cyklistů bychom pak doporučili, aby se věnovala spíše osvětě ve vlastních řadách. Je potřeba neustále opakovat, že i když kolo slouží hlavně k rekreaci, není dobré s ním vyrážet na pivo. Cyklista je stále účastníkem silničního provozu a podle toho se musí také chovat. Kdybychom se měli řídit politikou velkého biče a malého dvora, kterou státní instituce uplatňují na řidiče motorových vozidel, možná by stálo za zvážení, zda cyklisty coby obzvlášť zranitelnou skupinu nepouštět do provozu pouze pod podmínkou získání nějaké formy řidičského oprávnění. Co takhle cyklistický „řidičák na zkoušku“?

Zákony a policie by měly být na cyklisty…

Největším nebezpečím pro cyklisty nejsou řidiči. Většina jich zahyne vlastní vinou
Ohodnoťte tento článek!
2.7 (54.33%) 187 hlas/ů

39 KOMENTÁŘE

  1. Domnívám se, že tady opět někdo záměrně vyhledává problém. Celé to strašení opilými cyklisty sleduje jen účel zmanipulovat veřejnost, aby snáze zkousla další restrikce a posílení policejních pravomocí z dílen pachatelů dobra. Protože pendrekáři potřebují plnit stanovený plán pokut. Po honu na cyklisty na vinařských stezkách si občan na kole nezajede ani na pivo a za chvíli budou policajti číhat u dveří hospod i na chodce, protože někdo vyšťourá, kolik zemřelo chodců s alkoholem v krvi. Zlatí komunisti!

      • Ano, 75% cyklistů zahyne vlastní vinou, ale nezpůsobí při tom obvykle smrt někoho jiného. Problém je v tom, že těch 25% mrtvých cyklistů zabije někdo jiný a třeba i tím nedodržením bočního odstupu. Ne vždy je kolem cesta pruh trávy nebo nízký příkop, do kterého je pád po sfouknutí kamionem nebo jiným autem ještě k přežití.
        Takže pokud by tato iniciativa pomohla zachránit alespoň část z těch 25%, tak těch stávajících 75% může v některých případech dostat “jen” Darwinovu cenu za ochranu lidského genomu.

    • Svatá pravda, zodpovědnost za sebe je v rukou každého, zbytek je jen buzerace a omezování osobní svobody! Pokud si to někdo neuvědomuje tak si tyto restrikce zaslouží a bohužel těchto inteligentu přibývá geometrickou řadou 🙁 .

  2. Největším nebezpečím pro cyklisty je blbec, co pod záminkou páchání dobra vymyslí další zákaz.

  3. Klasický dementní postoj vůči cyklistům. Pana pisálka Markoviče bych velmi rád vzal na projížďku Prahou na kole. Třeba by začal uvažovat a psát jinak, když by viděl, jak mu jde mnohdy o život, díky pánům řidičům.

    • Dobrý den,
      děkuji za pozvání. Bydlím v centru, jezdím na svém karbonovém Cube velmi rád. Nicméně mám několik zásad. Pohybuji se téměř výhradně po cyklostezce, nikdy nejedu na červenou a nestává se ze mě náhle chodec a nikdy nepřekážím ostatním účastníkům provozu. A už vůbec nejedu na kole pod vlivem alkoholu. Ono by se mi i po tom pivu blbě šlapalo. Raději ale po Praze chodím pěšky, kam to jde a jinak autem. Na větší trasy vyrážím u nás na chalupě na Litomyšlsku, kde je spusta lesů a klid. Na kole do práce nejezdím, to mi přijde absurdní.

      • Také jezdím střízlivý, také nejezdím na červenou a ani po chodníku, také se snažím nepřekážet…a to už jezdím po Praze na kole cca 45 let. Ale přesto trvám na tom, že jde cyklistům velmi často o život. A to nejen když sedí za volantem taková milá Lucie, která jako “slušná řidička” by ráda měla “na autě kosu v úrovni hlavy” viz další debata.

        Takže jen tak dál! Šiřte nenávist!!!! Spíše by bylo vhodné řidičům připomínat, že cyklista má stejná práva jako oni a pokud jim cyklisté vadí, ať jezdí jen po dálnicích nebo po silnicích pro motorová vozidla. Je to stejně chytrá rada, jako radit cyklistům jezdit jen a jen po cyklostezce.

      • Pane Markovič, proč Vám přijde absurdní, jezdit do práce na kole? Proč jezdíte po Praze autem? To tak milujete kolony a zácpy? V Kodani používají lidé kolo na 70% každodenních cest a snaží se s tím dostat na 90%. Zajeďte si do Vídně, do Mnichova nebo ještě lépe do Freiburgu, koukněte, co plánuje Paříž … Lidé s kravatou si to šlapou na kole do práce a nikomu to nevadí…
        Kdyby Praha zvládla jen 20% podíl, víte jak by se ulicím ulevilo? Víte o kolik méně parkovacích míst by bylo zapotřebí? Jezdit na kole do práce je nejlepší nápad, co můžete mít.

        • Pane VaKu,
          do práce jezdím autem, protože je to potřeba. Navíc je to pro mě osobně levnější než MHD. Praha není plochá jako Kodaň nebo Vídeň. Jezdím na kole rád, ale jen za rekreací a na pohodu, když vím, že se pak budu moct doma osprchovat.

    • Většina cyklistů si sednutím na kolo odpojí 90% mozku a podle toho jezdí. Když ho předjíždí auto začne se na kole třepat ze strany na stranu jako smyslů zbavený, neřeší pruhy, dávání znamení o změně směru jízdy atd. Rodinky s dětmi na přeplněné jedničce v pátek odpo jsou kapitola sama za sebe. Další problém je že sbad všechno oblečení pro cyklisty se dělá v černé barvě.
      Čest vyjímkám kteří jezdí v reflexním ohozu, v lese si i přes den zapnou blikač a předjet se nechají v klidu, pak je klid všeobecný a bezpečnost maximální.

  4. Ve předu na nárazník auta bych si přišroubovala kosu asi tak v úrovni hlavy a kosila je. Na silnici nepatří kola a bylo by dobré pro ně jen ciklo trasy jen díky nim jsou nehody zvlášť když si jezdí vedle sebe a ohrožují hlavně nás slušné řidiče aut.

    • Vážená Lucie, nevím, jak jste přišla na to, že patříte do skupiny slušných řidičů. Slušná tedy rozhodně nejste, a pokud ctíte pravidla silničního provozu stejně jako pravidla české gramatiky, nejste ani řidič. Pokud jsou podle Vás pro cyklisty (nebo ciklisty?) dobré jen ciklo trasy, doporučuji Vám pohybovat se pouze po dál ňycých nebo syl ňycých pro motorová vozydla. Tedy do doby, než přijdete o řidičák. Pak už prosím jezděte jen někde na dvorcých. Nebo na po ly, pokud nějaké vlastníte.

  5. Vážení soudruzi, já jsem cyklista, kdo je víc? Připadá mi to tak. Když jedu autem, stává se mi běžně, že jedou dva vedle sebe, vesele spolu klábosí a blokují dopravu. Když vyrazím pěšky nahoru do Jizerek, tak nestačím uskakovat před borci, kteří si vyvezli kola na autech až nahoru a teď to po rovince perou hlava nehlava. Slušnost a ohleduplnost se vytrácí obecně, tudíž i u občanů bikerů je to vidět. Zdarec

  6. 1 – Ne všude jsou cyklostezky
    2 – současná praxe řidičů a autobusáků je předjíždět cyklistu 15cm
    3 – nový odstup od cyklisty 150cm bude problém se šířkou komunikace (tam kde logicky nejsou cyklostezky není dostatek asfaltu).
    4- vždy platí (asi Murphyho zákon), že pokud dojedu cyklistu, vždy z prostisměru zrovna jede auto. (bohužel většina řidičů v ten moment předjíždí hlava ((cyklistova)) nehlava)

  7. Bohužel hodně pravdy. Co nechápu je že drtivá většina cyklistů jsou držitelé řidičského průkazu, ale chovají se jako by pravidla provozu na komunikacích nikdy neviděla. PČR cyklisty moc neprudí, městské snad už vůbec ne, protože se moc nevybere. A konání dobra některými úředníky, to je kapitola sama pro sebe, a nemusí to být jen ve prospěch cyklistů.
    Ale ono je to u nás obecně na silnici boj. Nejen řidiči versus cyklisté, ale i cyklisté – chodci, řidiči osobáků – řidiči náklaďáků… aspoň trocha tolerance a ohleduplnosti by neškodila. Ale kolik by jí mělo být? To se blbě píše do zákonů.

  8. Jenomže, to by zy cyklisti museli jezdit při pravém okraji vozovky, jak jim nařizuje zákon, bohužel realita je někde jinde, pokud pojede cyklista 1m od okraje vozovky, tak při dodržení vzdálenosti 1.5m budu celním autem v protisměru, což při hustém provozu bude cyklista nejrychlejší, bude první v koloně

    • Při pravém okraji vozovky neznamená za krajnicí. Znamená to tak, abych mohl jet bezpečně (tedy cca 0,5m od krajnice, abych se nemusel vyhýbat kanálům nečekaným vybočením do silnice).
      V rušných úsecích, blízko kruháčů a křižovatek raději jedu ještě více uprostřed pruhu, aby se nestalo, že se tam auto zkusí nacpat a vytlačí mě (což se mi stalo mnohokrát, zejména na kruháčích okolo supermarketů, v rezidenčních zónách apod).
      Je chyba jezdit za krajnicí, protože pak se ostatním autům můžu jevit jako že nejedu na silnici, a nemusí se mi vyhýbat. Navíc pokud pak třeba krajice skončí, nebo se musím vyhnout ležící pneumatice, apod. tak nebezpečně vybočuju…

  9. Ano, to tak má být. Pokud předjíždím (a je jedno, zda auto nebo kolo) tak musím mít v protisměru místo. To jsou právě pak ty nebezpečné situace, když auto začne předjíždět, v protisměru není místo, a pak “cyklista se tam někam vejde” …

  10. To je tedy pěkně demagogický článek. Stejnou logikou tedy indukuji, že by si nejdříve měli zamést před svým prahem řidiči motorových vozidel, protože podle statistik mohou za 100% nehod řidiči:)
    (nehody nezaviněné, způsobené např. poruchou, nebo přírodní katastrofou jsem zanedbal)

  11. Za prvé, pohled do zahraničí – odstup 1,5 m je v mnoha zemích standard. Například Německo ho mívalo dlouho jako doporučení a od letošního dubna je povinný (protože zjistili, že doporučení nikam nevede).
    Za druhé, autor míchá dvě věci které s sebou nesouvisí a statistiky interpretuje jen zúženě. Pravdou sice bohužel je, že se řada cyklistů opravdu chová nezodpovědně a více kontrol by prospělo. Ale to nemá s odstupem 1,5 m při předjíždění absolutně nic společného. To má ochránit cyklisty v oněch 25% případů smrtelných nehod a x% případů nehod bez smrtelných následků (tyto statistiky nám autor zamlčuje). Když vám auto i třeba jen v 40 km/h rychlosti projede půl metru od řídítek, tak to s vámi pěkně zamává (a pokud to udělá u dítěte, tak o to víc). Ohledně porovnávání s motorkáři – také to je zavádějící. Motorkáře běžně nikdo nepředjíždí (spíš naopak) a navíc jsou dnes vybavení mnoha ochrannými pomůckami včetně vyztužených kombinéz atp.
    Autor by prostě měl napsat, že cyklisty nemá rád a že jeho motovozítku nemají co lézt do cesty. Když je přejede, je to (prý) jejich vlastní chyba. To by bylo upřímnější než překrucování statistik a míchání hrušek s jablky…
    Řešení? Podívejte se do Nizozemí nebo do Dánska … Je potřeba investovat do oddělené infrastruktury pro automobily, kola a pěší a snížit konflikty mezi těmito skupinami na minimum. A tam, kde to nejde, tam pomůže jen a jen ohleduplnost všech zúčastněných – ano, nejen řidičů aut ale i cyklistů a chodců.
    Osobně miluji řešení v Nizozemí, kde jsou cyklostezky oddělené od vozovky a chodníku obrubníkem se sklonem 45°(tzn. v případě nouze se dají pomalou jízdou přejet), před křižovatkou jsou i na cyklistické stezce senzory, které pro cyklisty přepnou na zelenou, než do křižovatky dojede – ALE jen na pár sekund a jen pro cyklisty (semafor pro pěší zůstane červený), aby se zbytečně nebrzdil provoz aut. Cyklostezky jsou dostatečně široké, že po nich jezdí i mopedy, rychlá elektrokola, e-koloběžky atp.
    Pokud budete argumentovat penězi, tak vězte, že je to jen otázka preferencí. Bohužel ty finance dnes mizí kamsi do Agrofertu a podobných kanálů…

  12. A hele kolik cyklomrdek brečí na webu pro autíčkáře xD. Běžně míjím cyklomrdky tak, že jim téměř dávám facáka zrcátkem a pak pouštím ostřik čelního skla. Jezděte si po cyklostezkách vy sportovci! Většina z vás cyklozmrdů se cyklostezek snad bojí nebo co, ale projet na červenou rušnou Pražskou křižovatku vám problém nedělá xD. V 21.století nemá kolo na silnici co dělat.

  13. Jeden takový machr jako Ty mi srazil z kola a přizabil manželku. Dostal zákaz řízení a podmínku.

    Ať už si o nás cyklistech myslíš cololiv, stojí Ti to za to riskovat, že si rozbiješ auto a přijdeš o papíry?

    • To je přesně ono. Ty mi překážíš na silnici když jedeš uprostřed pruhu nebo jste dva vedla sebe max. Rychlost 30km/h. A když se něco stane automaticky to odnese řidič a ty se zahojíš z jeho povinného ručení. Ale pitomec který nedá na kole přednost nebo vjede na poslední chvily na přechod aniž by slez a napsali to do mě není pojištěn a rychle se sebere a ujede. Nemá spz ani jiný identifikátor takže já si musím zaplatit nové zrcátko a lakování dveří.

      • To keď ide traktor 30 tiez to doňho napalite? Však ich prebehnem, keď to neviete, treba vrátiť vodičák. Ti čo chodia na červenú už zákon porušujú a mali by dostať pokuty.

  14. Debilní článek debilního pisálka. 42355 nehod debulních plechovkářů v tomto roce z toho 2017 pod vlivem alkoholu, 4633 nedání přenosti v jízdě, 5562 nepřiměřená rychlost, 222mrtvých, 705 těžce zraněných. Smkoč do zdi dementní pisálku!

  15. 100% cyklistů zahyne jen a pouze svojí vlastní blbostí,tupostí,arogancí a vrozenou slabomyslností !!!!

  16. Riadna blbosť.

    Čiže kašľať na tých 25% a tých 40% zranených? Každý vodič by mal ten odstup dať z vlastnej vôle. A šírka cesty nehrá rolu. Som vodič.

  17. Autorův článek o cyklistech mi připomíná tendencni nacistické články o Židech z predvalecneho období. Ti taky za všechno mohli, vším byli viní a že šli do plynu byla vlastně úleva pro všechny a vysvobození pro ně samé. ⛈️Jsem řidič os.vozu i cyklista, co denne dojizdi na kole do práce. Chovám se ohleduplně jak za volantem tak za řídítky. A právě proto mě denně za tím volantem i řídítky ohrožují lide podobného smýšlení jako autor. A především se značkou začínající právě na A…musím říci… Dvacet let jsem jezdil bez helmy, dnes již bez ní ani ránu. Možná přijde i čas, že začnu helmu nosit kvůli bezohledným idiotum na silnicích i v autě!?!?

  18. V Rakousku odstup od cyklisty udržují všichni řidiči dobrovolně, protože jsou k ohleduplnosti vychováni. U nás je tomu právě naopak, proto je doprava v Praze v porovnání s jinými evropskými městy tak anachronická. V Mnichově, Norimberku, Frankfurtu, Berlíně, Hamburku, Vídni, Kodani, Rotterdamu atd. lidé šetří své ovzduší tím, že jezdí na kole, a pachatelé smogu vědomi si své viny cyklisty respektují.
    Zvláštní je, že v diskusi nikdo nepřipomněl §17 (2), zák. 361/2000, který stanoví povinnost dávat znamení o změně směru při předjíždění cyklisty. Toto dodržuje sotva 10 % řidičů. Těch 90 % nepovažuje cyklisty za hodné té námahy, a protože je nerespektují, klidně je i ohrožují. Překvapivé je, že cizinci, a to prosím i Poláci, se takto nechovají a předjíždějí ohleduplně.
    Policie je již 20 let nečinná, třebaže se nedodržení ustanovení odstavce 2 § 17 dostalo i do výčtu bodovaných přestupků. Žijeme vůbec v právním státě?

  19. Co to je vůbec za nápad, provozovat svůj koníček na veřejné komunikaci. Kdy začnou klást svoje požadavky třeba fotbalisti, že si chtějí na silnici začutat? Ať si svaz profesionálních cyklistů postaví svůj velodrom, tam je nebude nikdo předjíždět. Míjení cyklistů ve vzdálenosti větší než 1,5 m je rozumné, ale zákonem bych to nenařizoval.

  20. Na silničním kole už jsem něco najel a vypozoroval jsem zajímavou věc. Když jedu sám, tak se často stává, že mě někdo předjíždí na docela úzké silnici, i když do protisměru jede auto. Tím ohrozí všechny.
    Když ale jedeme dva vedle sebe, tak je evidentní, že tam není místo, takže prostě počká, až může bezpečně předjet.
    Na silnicích by bylo bezpečněji, kdyby si všichni uvědomili, že nikdo není tak důležitý, aby někam nemohl přijet o pár sekund později.
    Daleko větší úspora času by byla, kdyby všichni uměli zipovat a ne se snažit nahnat pár sekund tím, že budou předjíždět s odstupem 30cm.

  21. Pane autore, pral bych vam jeden jediny den si vyjet na silnicnim kole – jak neopily cyklista v treninku. Jel bych s Vami autem a provedl Vam to, co se nam stava na denni bazi od “chudaku” ridicu. Jak muzete VUBEC takovou snusku nesmyslu napsat do nejakeho media???!!! Klidne mne kontaktujte, oponujte mi, budu rad za Vas komentar. Ale uprimne, to co jste sepsal je naprosto mimo realitu a pouze ukazuje to, ze na kole jste ale VAZNE nikdy nejel a pletete si pojmy s dojmy

  22. Já když jedu na kole, tak mám z aut strach a naopak. Jakmile řídím, tak mám strach z cyklistů 😀 . Člověk nikdy neví, co ten druhý udělá, lidé jsou dost nevyzpytatelní. Já se snažím od jara jezdit hodně na kole. Koupil jsem si nové z https://www.cyklistika24.cz/kategorie/kola-vsechny-kategorie-5/ a potřebuji se sebou něco udělat. Mám málo pohybu a je to dost znát, takže jezdím na kole do práce a po práci si udělám větší okruh, abych si trochu zasportoval 🙂 .

PŘIDAT KOMENTÁŘ: