Největší elektromobil světa má točivý moment 9500 Nm a baterie o hmotnosti pěti tun

  • Největší elektromobil světa se jmenuje eDumper a vyznačuje se impozantními parametry 

  • Vůz vznikl přestavbou dampru Komatsu HD 605-7. Místo dieselového šestiválce o objemu 24 litrů je zde synchronní elektromotor

  • eDumper se chlubí největšími bateriemi použitými v elektromobilu a největší roční úsporou CO


O elektromobilech se obvykle mluví v souvislosti s městkou mobilitou, poněvadž se má za to, že právě místně bezemisní provoz patří mezi jejich hlavní výhody. Jenže jak ukazuje eDumper, cesta k podstatnému snížení emisí může být docela jiná. Pouze jeden jediný dampr Komatsu přestavěný na elektromobil totiž ročně ušetří 130 tisíc tun CO2, což je jeden z jeho vskutku zajímavých rekordů.

Obrovské nákladní vozidlo určené pro provoz v lomech přestavěné na elektromobil má na svědomí společnost Kuhn Schweitz. Na dvouletém vývoji se podílela také společnost Lithium Storage. Jako základ posloužil dampr Komatsu HD 605-7, který ve standardním provedení používá ke svému pohonu naftový šestiválec o objemu 24 litrů s parametry 578 kW (778 k) a 3644 Nm.

Vznětový agregát byl ale v rámci přestavby nahrazen synchnronním elektromotorem nabízejícím rovnou 590 kW (802 k) a 9500 Nm. Vůz samotný váží 45 tun, dalších 65 tun na něj lze naložit. To znamená, že oproti původní spalovací verzi je dokonce o něco málo lehčí a odveze o něco málo více.

Více si můžete o Komatsu HD 605-7 přečíst v samostatném testu:

Test: Komatsu HD 605-7

U takto velkého stroje se totiž zástavba obecně těžkého elektrického pohonu tak nějak ztratí. A to i navzdory tomu, že baterie s kapacitou 700 kWh váží pět tun. Podle výrobce jde o největší baterii, jaká kdy byla instalována do automobilu. Aby také ne, když eDumper má být celosvětově největší elektromobil. Třetí rekord vztahující se k tomuto vozu se týká úspory emisí CO2. Roční provoz totiž údajně ušetří 130 tisíc tun CO2, respektive miliony litrů nafty.

Navíc by takový eDumper měl být teoreticky schopen vygenerovat dokonce více elektrické energie, než kolik spotřebuje. Počítá se totiž s tím, že vůz vyjede kamsi na kopec, tam na něj je naloženo 65 tun materiálu a celou cestu zpět se intenzivně rekuperuje. Podle praktických zkušeností, jak je prezentovalo CNN, ale eDumper měl po výjezdu k nakládce baterie nabité na 80 % a po sjezdu zpět dolů se dobil na 88 %. Perpetuum mobile to tedy asi nebude, ale i tak podobný provoz smysl dává. Možná větší než u obyčejných osobních elektromobilů. Pro úplnost, maximální rychlost je 40 km/h. Tento obří elektromobil se dokáže vypořádat se stoupáním až 15 %.


Ohodnoťte tento článek!

7 KOMENTÁŘE

    • Úplne rovnako ako 500 kg lítia… 🙂
      Máš nejaké info, že by sa kov lítium nedalo recyklovať? Ak áno, sem s ním.

  1. Opravdu je spotřeba dumperu, který hodně času tráví nakládkou a vykládkou, 3 000 litrů denně? A i kdyby, údaj o úsporách CO2 je úplně mimo, ve skutečnosti je to 1000x méně, tedy 130 tun. Ale jinak, technická paráda !

  2. Ještě drobnost v tom, že ten původní spalovací motor u dumperů slouží jen jako generátor napájecí elektromotory, ne k přímému pohonu.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: