Natankovali jste místo nafty benzin? Poradíme, co v takové situaci (ne)dělat

  • Natankování špatného paliva se děje poměrně běžně

  • Každý rok pojištovny řeší stovky takových případů

  • Nejčastěji motoristé natankují benzin místo nafty

  • Hlavní je nepanikařit, někdy jen stačí dotankovat správným palivem

Pro zkušeného řidiče uvyklého na jeden typ vozu to může být úsměvná a těžko pochopitelná situace, ale natankování špatného druhu paliva se stává i v lepších rodinách. Pojišťovny řeší stovky takových případů každý rok. Žijeme v uspěchané době, při tankování myslíme na spoustu věcí okolo a skutečně se může stát, že sáhneme po špatné pistoli. A nepomáhají tomu ani čerpací stanice, které používají různá marketingová označení svých paliv a jiné barvy pistolí. Jeden aby se opravdu dvakrát přesvědčil, že bere do ruky tu správnou. Nejčastěji se takový nepříjemný omyl stává lidem, kteří velmi často střídají různá auta. Dokonce i my v redakci občas sáhneme omylem po špatné pistoli. Takže co s tím?

Natankoval jsem trochu benzínu do dieselu

Tohle je nejpravděpodobnější scénář. Vezmete ze zvyku pistoli s benzínem, zasunete, pustíte… A pak si rychle svou chybu uvědomíte a benzín vypnete. Jenže do nádrže už natekl litr nebo dva. Dá se tohle nějak vyřešit, aniž by muselo auto potupně na odtahovku a do servisu? Dá, ale jednoduché to nebude.

„Hlavně nestartujte a ani nezapínejte zapalování, ať se nepustí palivové čerpadlo,“ radí Petr Dorotovič, nezávislý servisní specialista a odborný technický poradce. Pokud jste totiž měli v nádrži třeba jen pět litrů nafty, poměr bude velmi nepříznivý. Benzín odmašťuje a mohli byste si zničit čerpadlo, vstřikovače a také filtr pevných částic. Ale nic není ztraceno. Popište problém obsluze čerpací stanice, zaplaťte za těch pár litrů benzínu a dotankujte do plné nádrže kvalitní naftou. Ideálně ještě před tím kupte nějaké osvědčené aditivum a nalijte ho před dotankováním do nádrže.

Doporučujeme: Osm neprávem přehlížených ojetin, které jsou dobrá koupě

Velmi malé množství benzinu v naftě (dejme tomu do 5 % poměru), by nemuselo vadit. Vždyť někteří motoristé dokonce v tuhé zimě dávají před tankováním nafty do nádrže benzín. Je to na zvážení. Kdo chce mít jistotu a má třeba ještě auto v záruce, asi mu nezbude nic jiného než opravdu volat odtah a servis. „U moderních turbodieselů s velice citlivými vstřikovači bych dotankovávání naftou neriskoval a vždycky zavolal raději odtah a servis,“ doporučuje Dorotovič. Ale pokud jste opravdu natankovali třeba jen dva litry benzínu a doplníte pak třeba 50 litrů nafty, nemělo by to být vůbec znát. Při každé příležitosti ale dotankovávejte naftu, třeba po každých 100 km, ať se benzin v nádrži naředí co nejrychleji.

Natankoval jsem plnou nádrž u dieselu benzínem

S tímhle si už motor neporadí. „V takovém případě hrozí nejen vážné poškození motoru, ale dokonce i požár,“ varuje Petr Dorotovič. Nezbývá nic jiného než volat servis a odtahovku. Hlavně auto nestartujte, ani neotáčejte klíčkem, ať si čerpadlo nenasaje benzín do systému. Horší to budou mít majitelé aut se startovacím tlačítkem a automatickým zámkem volantu. Pokud stojíte s koly rovně, snad půjde autem od stojanu pohnout, aniž by bylo nutné zapínat zapalování pro odemknutí řízení.

Natankoval jsem trochu dieselu do benzínu

Jakkoli jsou benzinová auta vybavena užším tankovacím hrdlem a tento kousek by měl být prakticky neproveditelný, některým šikulům se to podaří. U starších aut kupodivu platí, že i v tomto případě by mohlo stačit dolít do nádrže kvalitní benzín s aditivem, pokud je nafty jen trochu. Třeba litr. Vstřikovačům mastná nafta tolik vadit nebude.

Asi největší riziko spočívá v poškození katalyzátoru, ale mohou se i tzv. zalepit svíčky, jako kdyby motor bral velké množství oleje. „Naftu zapalovací svíčkou nezapálíte, auto prostě pojede hůř, ale pojede,“ vysvětluje Dorotovič. Odjíždět s takovým autem je tedy risk. U moderních přímovstřikových a přeplňovaných motorů bychom určitě dotankovávání benzínem brali jako ne úplně optimální řešení. Aspoň že úplná destrukce motoru, jako u dieselu, nehrozí. Auto prostě přestane jet.

Doporučujeme: 10 ekologických „kazítek“, kvůli kterým vás provoz auta stojí více peněz

Servisní zásah s vylitím a čištěním systému palivového vedení včetně odtahu většinou stojí do 5000 korun. Je to zkrátka „daň za blbost“, ale mnohdy výrazně nižší než potenciální drahé problémy, pokud s plnou nádrží špatného paliva zkusíte nastartovat a odjet. Opět platí, že pokud si chybu uvědomíte a nechcete riskovat dotankovávání benzinem, vůbec nestartujte ani nezapínejte zapalování, aby se nespustilo palivové čerpadlo.

Povedlo se mi natankovat plnou nádrž benziňáku naftou

Gratulujeme. Pokud jste se nenechali odradit ani užším hrdlem nádrže, povedl se vám vskutku husarský kousek. V tomto případě rozhodně nestartujte, nezapínejte zapalování a rovnou volejte odtah. Bez důkladného servisního zásahu s čištěním nádrže a celé palivové soustavy se asi neobejdete.

Jak mít jistotu, že tankujete správně

Před každým tankováním se pro jistotu podívejte, jaké palivo je uvedeno na víčku nádrže. Zvlášť pokud střídáte různá auta. U dieselů bývá na víčku napsáno DIESEL, benzinová auta mají nejčastěji anglické UNLEADED ONLY (jako bezolovnatý benzín) a případně informace o oktanovém čísle, nejčastěji RON 95, případně RON 91-98 nebo MIN RON 91 a podobně.

Také se vždy ujistěte, jakou tankovací pistoli berete do ruky. Zelená je většinou na benzín, ale nemusí to tak být vždy. Na stojanu a tankovací pistoli musí být ze zákona štítek s označením paliva. Nově se běžný benzín Natural 95 značí jako E5, motorová nafta jako B7 podle podílu biosložky. Většina čerpacích stanic se ale stále drží klasického označení Natural u benzínu a Diesel nebo Nafta u nafty.

Natankovali jste místo nafty benzin? Poradíme, co v takové situaci (ne)dělat
Ohodnoťte tento článek!
4.44 (88.78%) 82 hlas/ů

14 KOMENTÁŘE

  1. mit v aute hadici neni nikdy od veci, pak staci jen s obsluhou doresit kam “s tim” .. nemyslim ze by to byl problem, preci jen trosku benzinu v nafte strejduv traktor v klidu udejcha, takze jim to date gratis .. vyreseno za 10minut a jen za cenu vlastni blbosti ve vysi odcerpaneho paliva

    • No nevím, auto u kterýho šla vycucnout nádrž hadičkou jsem měl naposledy asi před 20 lety. Všechny auta po něm, mají v hrdle filtr.

    • Rada nad zlato. Benzin ve vysokotlakem cerpadlu je uplne to same jak 2t motor bez oleje. Jako bonus umirajici cerpadlo zabije i vstriky 🙂

  2. Celý život jsem si myslel,že dát do dieslu benzín může jen blondýna!
    Až jsem se jednou stal obrblonýdnou!!
    Měl jsem škodu felicii combi 1,9 diesel.Vracel jsem se po náročném dni domů a hned někde za Ostravou natankoval 40lt paliva.Nádrž byla na 45lt.
    Zaplatil,schoval si účtenku pro účetnictví a odjel.
    Asi po 5 km auto řeklo že pojede jen na 3. Byla zima jak v tanku,tma jak v … a já začal nadávat co mi to prodali za blbou naftu.
    S potížemi jsem dojel až na pumpu u Zbirohu a znovu natankoval palivo.
    Museli mě roztáhnout a auto asi po 5km najednou jelo dál normálně!
    Až doma v Mar.Lázních jsem druhý den zjistil,že u Ostravy jsem natankoval benzin!
    Nevím jak je to možné,ale felda dál jezdila úplně stejně jako předtím,ani spotřeba se nezměnila!
    Najezdil jsem na ní dalších 50000km do celkových cca 200000km.
    A pak že neexistuje silniční pánbůh!!!

  3. Stalo se mi podobná věc. Poblíž Brna jsem si řekl,že do Ostravy s naftou v nádrži už nedojedu tak jsem dotankoval do půlky nádrže. Cestou motor trochu “kuckal”. Dojel jsem domů,podíval jsem se na doklad jaká to byla pumpa co jsem koupil to mizerné palivo a ke své hrůze jsem zjistil, že jsem natankoval benzin Vyčerpal jsem nádrž, dal novou naftu a jezdím dál To se stalo asi před třemi roky .Auto je P 206

  4. 45 let jezdím s kamionem a při cestách do Ruska v zimě, kdy se tam pohybují teploty běžně pod -40 tankuji do tisícilitrové nádrže 250 litrů benzinu, zbytek naftu do plna a mám jistotu, že mi parafin obsažený v naftě nezačne mrazem tuhnout a neucpe mi palivovou soustavu, dělám to tak desítky let a ještě se mi nestalo, že bych měl poruchu na motoru u aut různých značek a typů, běžně na motorech najíždím přes 3 000 000 km bez závad, článek o ničem, autor by se měl raději věnovat modě

  5. Ona v podstatě existuje jedna poměrně spolehlivá indikace, jak poznat, že auto jezdí na benzín nebo naftu, pokud si nejsme jistí (tzn. jezdíme ve více autech) – otáčkoměr. U dieselu zpravidla končívá u 6000 ot/min, zatímco u benzínu u 7-8000 ot/min.

    • Lze poznat i poslechem. Pokud slyšíte ševelení motoru, jedná se o benzín. Pokud chrochtání a motor se pokouší vyskočit z kastle, jedna se o naftáka.

  6. Nedos- je vidět že si jel naposled s traktorem, protože moderní common-rail diesel 80% ovčanů nepozná zda to je benzín nebo nafta a vyskočit můžeš tak jedině ty z okna.

  7. Do Octavie 1,9 TDI 66kw jsem nalil 15 litrů benzinu, pak si všiml, že Benzina má označení Verva i pro benzin. Na řadu přišlo 500ml VIFu a zbytek nádrže naftou a Octa to ani nepoznala.

  8. Bráchovi nalili do Tranzita 60 litrů benzínu. Bylo to u pumpy s obsluhou a chlap se přeslechnul. Ujel asi kilometr a pak začal hrozně čadit z výfuku a dusit se, až chcípnul. Když jsme si uvědomili problém, vycucli jsme to hadičkou z nádrže a dolili naftu. Naskočil a zatím jezdí. Vycucnutý benzín s omluvou proplatili a vzali si ho zpátky.

  9. Kolega natankoval plnou benzinem, dva dny jezdil po Praze a i po dálnici a až když se mu ukázala kontrolka tak volal že má asi problém. Nejhorší je to že to auto bylo nové a nemělo najeto ani 1000 km motor běžel do poslední chvíle.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: