Moderní diesely ovzduší neškodí. Autobus nebo vlak jsou násobně horší

  • Dieselové motory jsou v současné době mnohými považovány za zlo, které je potřeba zakázat 

  • Některé studie ale ukazují, že realita zdaleka není tak dramatická. A to ani ve městě 

  • Nejnovější dieselové motory navíc produkují dramaticky méně oxidů dusíku než diesely homologované podle normy Euro 5

Jedním z důsledků aféry Dieselgate je rozšíření názoru, že naftové motory jsou zlo, které je potřeba minimálně ve městech zakázat. Místo realistické diskuze se ze vznětových motorů stal politický problém, při jehož řešení úředníci rozhodují spíše na základě vlastních pocitů. Svůj podíl na této skutečnosti mají i samotné automobilky. Faktem ale zůstává, že moderní naftové motory ve stavu, ve kterém byly vyrobeny, zdaleka nepředstavují takovou zátěž pro životní prostředí, jak se třeba zastánci elektromobilů domnívají.

Podle loňské studie Fraunhoferova institutu, na kterou aktuálně upozornil server Novinky.cz, jsou dokonce moderní dieselové motory jedním z nejčistších dopravních prostředků ve městě. Odborníci spočítali, že jeden takový automobil produkuje 80 mg oxidů dusíku na kilometr jízdy, zatímco v případě autobusu to je 550 mg na kilometr a na jednoho cestujícího! Dokonce i příměstské vlaky (s dieselovým motorem) vycházejí z porovnání hůře než osobní auta s dieselem Euro 6.

Úředníci už zase chtějí trestat lidi za to, že si nemohou dovolit novější auto (komentář)

Institut zároveň upozornil na skutečnost, že emise naftových motorů klesly za posledních patnáct let o 84 %. Pokud jde o spotřebu paliva samotnou, tam se dieselové motory dostávají na podobnou úroveň jako hybridní systémy. Prof. Dr. Ing. Matthias Klinger, ředitel Fraunhoferova institutu, proto považuje diskuzi o obecném zákazu naftových motorů za irelevantní. Reálné výsledky podle něj ukazují na to, že snižovat produkci emisí u dieselů se daří.

V rozhovoru pro dnn.de Klinger zdůraznil i další zajímavou skutečnost. Z měření jejich institutu vyplynulo, že osobní auta mají na produkci pevných částic ve městech jen zanedbatelný podíl. Při inverzi se podle měření tohoto institutu pohybuje koncentrace pevných částic kolem hodnot 100 až 150 mikrogramů na metr krychlový. Úplným zákazem veškerého provozu bychom ale údajně získali zlepšení o pouhých 10 mg. Ještě zajímavější souvislost je pak mezi produkcí pevných částic a oxidů dusíku. Tlak na snížení pevných částic znamená nutnost spalovat palivo při vyšších teplotách, čímž roste právě produkce oxidů dusíku. Profesor Klinger proto navrhuje jednoduché řešení. Podle něj by bylo vůbec nejlepší přestat tolik trvat na produkci pevných částic, protože výsledný efekt na ovzduší ve městech je minimální. Na druhou stranu by se tím podařilo efektivně dále snížit produkci oxidů dusíku.

Moderní diesely přinášejí dramatické snížení 

Že moderní diesely přinášejí dramatické snížení produkce emisí, to dokazují i další studie. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) publikovalo na podzim minulého roku výsledky výzkumu, v rámci kterého bylo otestováno 270 naftových modelů homologovaných podle normy Euro 6d-TEMP. Testování proběhlo v reálném provozu a naměřené výsledky produkce emisí byly pod přísnějšími limity, které budou platit od roku 2020.

Snížení rychlosti z 50 na 30 km/h emise nesníží. Ukázala to studie ADAC

K podobným výsledkům se dobral také německý autoklub ADAC, který otestoval v reálném provozu hned 1200 aut. Výsledkem je zjištění, že současné moderní diesely produkují v průměru o 85 % oxidů dusíku méně než diesely homologované podle normy Euro 5. Ty nejlepší pak představují snížení dokonce o 95 až 99 % oproti normě Euro 5.

Fraunhoferův institut pro dopravní a infrastrukturní systémy doporučuje elegantnější způsoby, jak snížit znečištění ve městech. Stačilo by třeba to, aby byl provoz plynulejší. Jenže taková věc se samozřejmě nebude líbit zastáncům „zklidňování dopravy“ neboli jejího záměrného zpomalování pomocí umělých stavebně technických opatření. Jeden starší  český průzkum pak ukázal, že příčinou znečistění ovzduší v okolí frekventovaných komunikací nejsou naftová auta jako taková, ale naftová auta ve špatném technickém stavu. Jenže to není problém výrobců samotných, nýbrž STK, kde evidentně pořád mohou projít auta bez filtru pevných částic a s „načipovaným“ motorem.

Moderní diesely ovzduší neškodí. Autobus nebo vlak jsou násobně horší
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (97.62%) 42 hlas/ů

22 KOMENTÁŘE

  1. No a? Tech vlaku a autobusu je ale zanedbatelny zlomek oproti osobnim autum. Nehlede na to ze to co ve meste smrdi je prave dyzl

    • Bych chtel videt jak vycenichas novyho naftaka.. Leda prd.. Mozna tak staryho zahulenyho pazouta nebo avii ale pokud mas naftaka a nelejes do toho kde co(pozdraven bud andreji se svoji biobreckou) urcite to neucejtis.. Ona takova stodvaca byla taky na benzin a nevonela po fialkach…

      • Jenze ja nemluvil o novych dyzlech….u nas je problem ze vozovy park neni nejmladsi. A jak si sam rekl….smrdi stare auta kterych je vetsina.

        • Tak potom nepiš “No a?”, ale piš jen o starých dieselech. Článek je o nových dieselových motorech a to tvé “No a?”reaguje na článek.

          • Článek je o nových diselových motorech v autech a starých v autobusech, takže článek je dost zavádějící.

            Diesl lokomotivy v příměstských vlacích postupně nahrazují elektrické lokomotivy/soupravy, takže ty podle mě už nemá smysl řešit.

    • Takový studený benzín nejenže smrdí, ale je silně karcinkgenní, protože než začne fungovat katalyzátor, tak do ovzduší jdou benzenové páry, neboť benzen se u bezolovnatých benzínů používá jako antidetonátor a je velice karcinogenní.

  2. To je pravda,moderní diesel je pro ovzduší škodlivý méně.Daleko více je však škodlivý pro člověka neboť mikročástice jsou přímo do plicních sklípků a už je odtud nidko nedostane.Proto ten nárust rakoviny.Naftu do osobních aut zakázat.Japonsko,Indie,USA a taky Austrálie mají osobní vozidla hlavně na benzín.

    • A co takovy koureni? Se divim ze kurak bez dpf do tejdne nepojde.. A tim ze v usa, indii japonsku atd maj hlavne benzin sledujete co? Neni tam rakovina? Nebude to treba cenou?

    • Kdybys věděl o čem píšeš, tak to psát nebudeš. Benzínové přímovstřikové motory jsou na tvorbu mikročástic minimálně stejně jako dieselové motory. A jak známo, již několik let se vyrábí v podstatě jen přímovstřikové benzínové motory.

  3. To jsem se zase nasmál, podle Dittrichova článku jsem málem došel k názoru, že vlastně moderní naftový motor čistí vzduch ve městě. Nasaje do motoru nečistý vzduch a vyfoukne z výfuku čistý vzduch .

  4. Tak zase dobrá debata ,naftový motor sežere 4,5l a benzin 7a více l na 100km tak že by ty benziny neškodily přečtěte si odbornou literaturu ,tam se uvádí že při spalování benzínu je až 100x víc rakovinotvorných látek než u naftový motorů tak se proberte !!!!

  5. Ať je to jak je to, je přesně vidět, že současné zákazy a normy škodlivin, jsou vlastně ničím nepodložené ! A na základě údajů, vycucaných z prstů, si hřeje polívčičku kde kdo – elektrická lobby, politici, ekologové, novináři, ….. A pár zmanipulovaných poctivců ( myslím si, že za to opravdu nic neberou ) potom žádá nápravu.
    A právě tito poctivci potom budou koukat do výloh autosalónů na nejnovější E-auta, na která nebudou mít, a půjdou domů pěšky, protože na “stará” auta bylo vypsáno ekologické penále, na které nemají a svá auta museli dát do šrotu.

  6. Pořád řeší Diesel a co elektrická auta kde se asi ta elektřina bere ve spalovnach tak jaká ekologie je to mnoho násobně větší zlo zlatý Diesel

    • Jenže efektivita elektrárny i ztrát při transformaci a nabíjení je výrazně větší, než samotný spalovací proces jednoho naftového auta 🙂 to je ten rozdíl.

  7. No pan autor trošku přehnal,
    pracuji 26 let v autobusové dopravě takže trochu z praxe-
    Oblíbená turistická města v evropě zavedla emisní limity dávno před tím,než se o tom začalo třeba v německu vůbec uvažovat. Pokud bus nesplnil,neměl povolen vjezd,nebo jste museli zaplatit nehorázný poplatek. Prvenství ve výši bych přisoudil Římu 480 e za jednorázový vjezd.
    Takže dopravci jsou nuceni buď inovovat park,nebo skončit. Pokud se díváte kolem sebe,tak zjistíte,že
    i Polské firmy mají moderní busy s euro 5,6 používající AdBlue. Ne jinak je tomu i u nás a v jiných zemích Evropy.A podvádět,to nejde,protože policisté,zejména na západ od našich hranic,velmi rádi berou vzorky z nádrží na ADBlue a prověřují funkci systému. Takže tady ten zakopaný pes asi nebude.Přeji všem hezký večer bus77

  8. A ještě dodatek,pokud si někdo myslí,že plaketa na předním okně je o dané normě,
    není tomu tak,zatím se používají jen plakety označující normu Euro4,protože pro Euro 5,6 Dekra plaketu nemá. Takže pohled na vylepenou plaketu může být poněkud zavádějící a mylný.
    bus 77

  9. Nejvíce planetě škodí elektrické rozvodné sítě a vše co je na elektřinu. Sice nesmrdí, ale expanzí elektických aut začne přetěžování rozvodných elektrických sítí, které svým elektromagnetickým polem posunují geomagnnetické pole země a nafukují ho pomyslně jako balónek, čímž se oddalují radiační pásy Země. Úzce s tímto jevem souvisí proměnlivost klimatu a v konečném důsledku posunování osy geomagnetického pole planety.
    Benzín sice smrdí méně, ale při účinnosti motoru 12% má vyšší spotřebu a je škodlivější než naftový motor, který má účinnost 38%. Nafta sice smrdí, ale při stejném výkonu vyprodukuje méně škodlivých látek.
    A nakonec. Řešit optimalizaci CO2 má smysl pouze ve větších aglomeracích při regulaci teplotních inverzí v kotlinách, nicméně nemá tento plyn jakýkoliv vliv na klimatické změny. CO2 se rozpouští ve vodě a jeho obsah v atmosféře planety je prokazatelně 0,04% z celkového objemu.

    • To jsi četl na svém oblíbeném dezinformačním webu nebo jen bereš drogy? Elektromobily a vše na elektřinu posouvá elektomagnetické póly a nafukují magnetické pole Země jako balónek. OK, to si uložím 🙂

  10. Konecne rozumna a zrejme i pravdiva argumentace. I kdyz se vlivem elektrosoustavy na zmenu mag pole zeme slysim poprve, je to zajimava myslenka. A… Ano, vsechny blaboly kolem CO2 a NOX jsou neopodstatnene a je to jen hysterie. Nic vic. Vedci prokazali, ze v minulosti 1000-2000 let zpet, bylo obdobi kdy v ovzdusi bylo i 0,08% CO2 a s auty to nemohlo souviset. Momentalne ma slunce vyssi aktivitu, tak je vic teplo.

  11. Ten článek je strašlivej blábol, autor nezvládá elementární základy novinařiny, ať už je to dáno jeho sníženými rozumovými schopnostmi (neschopností logického myšlení, funkční negramotností) a nebo cílem napsat článek “odůvodňující” předem zadaný závěr. Například: “Odborníci spočítali, že jeden takový automobil produkuje 80 mg oxidů dusíku na kilometr jízdy, zatímco v případě autobusu to je 550 mg na kilometr a na jednoho cestujícího!” S jakým autobusem to srovnávali? Přece nelze vzít “moderní dieselové motory” (už jen to je nepřesné, ale z článku se dá dovodit, že to bude minimálně Euro 6) a srovnávat je s jakýmsi neurčitým “autobusem”. I autobusy mají normy a běžně jsou v provozu autobusy MHD s Euro 6, například Praha už x let jiné nekupuje.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: