Mercedes-Benz Urbanetic ukazuje, jak vypadá budoucnost měst bez klasických aut

  • Koncept Urbanetic spojuje osobní a nákladní přepravu do jednoho celku 

  • Základem je elektrická platforma, na kterou lze podle potřeby nasadit osobní modul nebo modul pro přepravu nákladu

  • Počítá se s autonomním řízením a schopností v reálném čase analyzovat aktuální potřeby v určité oblasti 

Budoucnost automobilové dopravy, zejména ve městech, by mohla vypadat všelijak. Některá sdružení by nejradši veškerá auta zakázala a města proměnila na jedno obrovské hřiště pro cyklisty. Jiní by povolili vjezd výhradně elektrickým automobilům, chystají se koncepty dvoupatrové silniční dopravy a jiní zase počítají s tím, že by se individuální přeprava přesunula do vzduchu. Současně existují ale vize, kdy by přeprava za pomoci automobilů tak, jak ji známe dnes, zanikla a byla nahrazena sdílenými automobily vybavenými autonomním řízením. Právě s takovou koncepcí pracuje ve své nejnovější studii Urbanetic automobilka Mercedes-Benz.

Koncept Urbanetic spojuje do jednoho celku osobní a nákladní dopravu. Základem stroje je elektricky poháněná plošina, která nepotřebuje řidiče. Pohybuje se zcela samostatně. Na plošinu lze nasadit modul pro přepravu lidí, nebo modul pro přepravu nákladu. A to jak ručně, tak automaticky.

Doporučujeme: Už i obytná auta mohou být vodíková. Mercedes představil Sprinter F-Cell

Vozítko není nijak malé, na délku měří 5,14 m. Nákladní modul nabízí ložnou plochu dlouhou 3,7 m, přičemž podlaha je variabilní. Nákladový prostor pojme až deset standardních palet. Pro přepravu lidí je nákladní modul vyměněn za osobní provedení. Vznikne tak jakýsi malý autonomní autobus. Do něj se vejde až dvanáct cestujících. Samozřejmě tohle je pouze začátek. Jak Mercedes uvádí, není nejmenší problém připravit další moduly pro jiná využití. V případě potřeby by po městech mohly jezdit také podvozky bez jakéhokoliv modulu.

Součástí koncepce je rovněž inteligentní řízení. V podstatě má jít o flotilu vozidel, která nejen že jezdí sama, ale sama rovněž pozná situaci, kdy se na nějakém konkrétní místě objeví větší množství lidí. Jako například při konání koncertu. Na takové místo následně vyrazí více těchto autonomních vozidel. Podle Mercedesu by tímto způsobem bylo možné snížit počet aut pohybujících se po městě a zároveň zvýšit přepravní kapacitu automobilové dopravy. Uvidíme, zda se tahle koncepce chytne.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: