Z nejvyšších míst skupiny Volkswagen v posledních dnech opakovaně zaznívají hlasy varující před navyšováním cen aut kvůli snižování emisí CO2. V Detroitu se k nim přidal i generální ředitel Herbert Diess. A byl zatím nejkonkrétnější. Malá auta v základních specifikacích podle něj mohou podražit asi o sto tisíc korun.
Podle listu Automotive News Diess uvedl, že aby Volkswagen splnil emisní cíle pro rok 2030, budou muset elektromobily v té době tvořit 45 až 50 procent celkových prodejních výsledků VW. Malý Volkswagen Up! (sourozenec Škody Citigo) by podle Diesse mohl podražit o 3500 eur, na 14 500 €. To je v přepočtu asi 371 tisíc korun.
Na českém trhu se Up! aktuálně prodává od 263 900 korun. Nejlevnější Škoda Citigo stojí dokonce jen 199 900 Kč. Případné navýšení ceny o 3500 eur (89 tis. Kč) by tak představovalo nárůst o 45 procent.
V případě Volkswagenu Polo (stejná třída jako Fabia) odhadl Diess navýšení na 4000 eur, tedy nějakých 102 tisíc korun. České ceny Pola dnes začínají na 325 900 Kč, Fabii pořídíte nejlevněji za 264 900 korun.
„Nejsem si jist, kolik zákazníků si bude moci pořád dovolit naše nejlevnější modely,“ dodal Diess.
Ředitel Škody Bernhard Maier v listopadovém rozhovoru pro německý Auto Bild reagoval jen o něco konkrétněji. Na otázku, zda předpokládané zdražení asi o 100 000 Kč je pro Škodu jako pro značku orientovanou na cenu problém, odpověděl, že „dodatečné technologie (čistění spalin) prostě nejsou zadarmo“. Zdražování se podle něj nevyhne ani Škoda, ani žádný další výrobce aut. Nechtěl ale prozradit, o kolik. „Ještě není jasné, jak podstatnou roli cenové hledisko sehraje,“ řekl.
Ředitel Volkswagenu také zkritizoval Evropu kvůli nekoordinovanému přístupu k výstavbě dobíjecí infrastruktury. Jako pozitivní příklad uvedl Čínu, kde jsou kvóty na podíl elektromobilů provázeny finančními úlevami pro zákazníky a bezprecedentně rychlou výstavbou nabíječek.
Před zdražováním aut v důsledku přechodu na elektromobilitu varoval rovněž předseda dozorčí rady VW Hans-Dieter Poetsch. V rozhovoru v nedělním vydání německého listu Welt am Sonntag upozornil, že zejména malá auta mohou podražit natolik, až se stanou pro nízkopříjmové skupiny nedostupnými.
„Současná cenová úroveň (nejlevnějších aut, pozn.) nemůže zůstat zachována, jestliže budou tyto vozy vybaveny elektrickým motorem,“ řekl Poetsch. „Nevyhnutelně to povede k růstu cen v segmentu malých vozů“.
Automobilky přitom elektromobily vyrábět a prodávat musí. Bez nich by nesplnily přísné limity emisí CO2, které nedávno odsouhlasily orgány Evropské unie.
Velmi podobně jako Poetsch se před několika dny vyjádřil na autosalonu v Detroitu další vysoce postavený člen vedení skupiny Volkswagen, šéf prodeje Christian Dahlheim. „Je jasné, že zcela kompenzovat zvýšené materiálové náklady nebude možné,“ řekl v souvislosti s očekávaným zdražováním automobilů.
Kvůli požadavkům na snižování emisí CO2 se budou muset tzv. „elektrifikovat“ i běžná auta se spalovacím motorem. U levných aut bude nejběžnější mild-hybridní pohon. V následující dekádě se nicméně očekává další rozmach plug-in hybridů, které kombinují spalovací motor s baterií, již lze dobíjet jak při jízdě, tak z externího zdroje. Plug-in hybrid může teoreticky na kratších trasách jezdit jen na elektřinu, a tudíž s nulovými emisemi z výfuku. Takové technologie jsou však velmi drahé.
Volkswagen zastává ve vztahu k elektromobilům poněkud schizofrenní pozici. Na jednu stranu chce stát v čele elektrické ofenzívy. Už příští rok začne Volkswagen v Německu vyrábět hatchback I.D. Neo, který se má stát prvním opravdu masovým elektromobilem. Modely s elektrickým pohonem nicméně připravují i luxusní značky koncernu. Porsche Taycan a nedávno představené Audi e-tron GT slibují prémiovou úroveň designu, výbavy i dynamiky. Elektrická budoucnost se pochopitelně nevyhne ani Škodě. Po roce 2026 už koncern nehodlá vyvíjet žádné nové platformy pro auta poháněná spalovacím motorem.
Na druhou stranu z Wolfsburgu stále častěji přicházejí na adresu „povinné“ elektromobility rázná slova. Představitelé koncernu varují před ohrožením evropské ekonomiky a upozorňují, že i auta se spalovacím motorem mohou být dostatečně ekologická. Ale už je pozdě. A Volkswagen patří přinejmenším ke spoluviníkům. Na jednu stranu je pravda, že emisní politika EU bude pro automobilky extrémně riziková a její skutečný ekologický přínos přinejlepším symbolický. Na druhou stranu, společenské procesy, které k ní vedly, významně urychlila právě aféra Dieselgate skupiny Volkswagen.
Naposledy aktualizováno 22. ledna 16.34