Legenda slaví padesátku

Legendární motor Scania V8 vznikl v roce 1969 a od té doby překonal spoustu překážek a zvládl se vypořádat i s těmi nejobtížnějšími úkoly. Je výkonný, vzbuzující emoce a úsporný. Stále nejlepší řešení, pokud jedete daleko, rychle a s těžkým nákladem.

Motor V8 od společnosti Scania si odbyl svou premiéru na veletrhu IAA v Německu v roce 1969. Inženýři ze společnosti Scania ohromili svět vznětovým motorem V8 o objemu 14 litrů, který byl tak výkonný, že si to mnoho samozvaných odborníků ani nedokázalo představit: „350 koní – je to vůbec možné?“ Jejich údiv nebyl neopodstatněný, protože dálková nákladní vozidla měla v té době obvykle k dispozici 250 koní. Avšak společnost Scania byla rozhodně na správné cestě. Motor V8 byl zjevnou odpovědí na lepší stav silnic a rostoucí potřebu vyšší efektivity dopravy.

Technika

Společnost Scania dnes nabízí motory V8 splňující normu Euro 6 s výkonovým rozsahem od 520 do 730 koní. Samotný blok motoru je dobrým příkladem pokroku. První verze o objemu 14,2 litru z roku 1969 vážila 334 kg. Díky dokonalejším materiálům a technologiím má dnes verze o objemu 16,4 litru stejnou hmotnost, ačkoli je větší, téměř dvakrát výkonnější a vybavená mnoha pokročilejšími a náročnějšími pomocnými systémy. Přestože základní charakteristiky motoru a typický zvuk zůstaly nedotčeny, nejen samotný výkon, ale také mnoho aspektů spojených s dávkováním výkonu bylo v průběhu let vylepšeno. První model V8 potřeboval k dosažení točivého momentu 1245 Nm zhruba 1500 ot/min, zatímco současný šampion s nejvyšším výkonem 730 koní nabízí točivý moment 3500 Nm již od 1000 ot/min. Ve výsledku se tento rozdíl v rámci jednotlivých generací nejznatelněji promítá ve spotřebě paliva.

Scania S650 V8

Dnešní nízkootáčkové motory s velkým točivým momentem mají oproti motorům ze 70. let zhruba pouze dvoutřetinovou spotřebu, přestože moderní motory nabízejí mnohem vyšší průměrné rychlosti a emise výfukových plynů splňujících normu Euro 6. V té době totiž regulace emisí prakticky neexistovala. Norma Euro 1 spatřila světlo světa až v roce 1990 a stala se závaznou od roku 1993. Nyní v roce 2019 platí emisní norma Euro 6d (od září) a v blízké budoucnosti můžeme očekávat normu Euro 7. V době zavedení normy Euro 1 byly povoleny hodnoty NOx 8,0. Nyní je tato hodnota 0,46 a v praxi motory Scania překonávají zákonné požadavky. Obě řady válců svírají úhel 90 stupňů.

Proč motor V8?

Výraznějšího růstu výkonu by bylo možné dosáhnout i větším objemem řadového šestiválce, nicméně motor V8 je obecně kratší a často i nižší, a lze jej tudíž namontovat pod kabinu snadněji než řadový motor se stejným objemem. A kratší kliková hřídel je silnější a odolnější než delší hřídel vyžadovaná u řadového šestiválce. Motory s více válci jsou v zásadě schopny poskytovat větší výkon než motory s menším počtem válců. U motorů Scania V8 dochází k zážehu ve válci při každém otočení klikové hřídele o 90°. Při jednom otočení klikové hřídele tak nastane zážeh ve čtyřech válcích, což přináší plynulé a stabilní dávkování výkonu. Způsob, jakým tyto motory s větším počtem válců pracují, dokresluje také jejich legendární zvuk.

Motor V8 od společnosti Scania si odbyl svou premiéru na veletrhu IAA v Německu v roce 1969

Možná se v době obecného downsizingu, kdy se zmenšují objemy a zvyšují výkony, ptáte, zda není osmiválec v tomto prostředí jakýmsi dinosaurem, určeným k vyhynutí. Existuje však celá řada specifických nasazení automobilu, kde toto řešení bude ještě dlouhou dobu dávat smysl. Na nekonečně dlouhých trasách v Rusku nebo v Austrálii, při svozu dřeva anebo při přepravě extrémně těžkých a rozměrných nákladů bude mít využití osmiválce vždy své místo. Motor V8 od společnosti Scania se vždy vyznačoval o něco vyšší cenou než menší pohonné jednotky, a to zejména proto, že přináší vyšší produktivitu a provozuschopnost. V průběhu let se oblast motorů V8 stala pro společnost Scania z komerčního hlediska velmi významnou.

Poslední verze motorů V8 byla představena v roce 2017 a okamžitě si vysloužila uznání za svou působivou hospodárnost. Nová řada motorů je k dispozici s výkonem 520, 580 a 650 koní a nabízí úsporu paliva 7–10 % pro zákazníky, kteří mají vozidla s vysokou kombinovanou hmotností tahače a návěsu anebo požadují vyšší průměrné rychlosti. Je však třeba férově říci, že nová generace motorů V8 byla z hlediska udržitelnosti odpovědí společnosti Scania na požadavky a trend směrem k těžším a delším nákladním vozidlům, které se vyznačují podstatně vyššími emisemi CO2 na tunokilometr.

Design

Na parkovišti v Chrášťanech stála souprava tahače Scania S650 V8 s návěsem uprostřed řady zaparkovaných vozidel. Byla však nepřehlédnutelná. Výrobce pro toto předváděcí vozidlo zvolil takovou specifikaci výbavy, v které byste těžko hledali stejné auto na parkovišti jakéhokoliv dopravce. Na tomto automobilu Scania jednoznačně chtěla demonstrovat vše, co je v jejích silách, a bylo to nepřehlédnutelné. S notnou dávkou nadsázky stál mezi stavebními dělníky v montérkách filharmonik ve fraku.

Loga V8 na nábojích kol jsou krásným detailem!

Emblém V8 se na nás usmíval ve spodní části masky chladiče, ve středu střešního elektricky výklopného spoileru a na zadní boční části kabiny. Ve spodní části dveří se pod emblémem V8 skvěl nápis, připomínající padesátiletou historii osmiválce Scania. Na vnitřní čalouněné výplni dveří také našlo barevné, červeno-chromové logo V8 své místo, stejně tak jako na schránce před spolujezdcem, na vnitřní zadní straně kabiny anebo na opěrkách hlav obou sedaček. Kdyby emblému V8, který připomíná na mnoha místech výjimečnost tohoto automobilu, nebylo dost, tak na vnitřním madle dveří je LED světlo, které v noci osvětluje prostor schůdků a zem vedle kabiny. I toto světlo vykresluje rozdílem intenzity světelných paprsků logo V8. à propos, zapomněl jsem na tato loga na nábojích kol a na termosce na odkládací ploše vpravo vedle volantu.

Kombinace několika stupňů šedé s chromem a červenou barvou na obšívce koženého volantu a sedadel anebo kolem sdruženého přístroje pak podtrhuje velmi zdařilé estetické ztvárnění interiéru. Do vnitřní výbavy tohoto automobilu navíc patřila například otočná sedadla či televize.

Jízdní dojmy

Kdo má alespoň minimální hudební sluch, po nastartování motoru rozpozná, že pod kabinou si svou písničku brouká mužský bas. Je také hned patrné, že ten mužský bas tam není sám. Zvuková kulisa kultivovaného osmiválce je v současné záplavě akusticky velmi podobných řadových šestiválců skutečným zážitkem. Odhlučnění kabiny je špičkové, přesto však nelze přeslechnout ten rozdíl. Na volnoběh díky minimálním vibracím téměř nevnímáte, že motor běží.

Celková hmotnost soupravy v testu byla 39 600 kg, tedy s maximálně využitým užitným zatížením. Automatická ruční brzda se při rozjezdu neuvolní, pokud není řidič připoután bezpečnostním pásem. Pak k jejímu uvolnění jen postačí, stejně jako u osobních automobilů, pouhé sešlápnutí plynového pedálu. Stejně tak při zastavení, když nic jiného neuděláte, stačí jen odepnout bezpečnostní pás a souprava se samočinně zabrzdí.

Dali jsme se tedy do pohybu s neobvyklou lehkostí a celkovou hmotnost tahače s návěsem bylo možné jen podvědomě cítit v zádech. Dvanáctistupňová roboticky řadící převodovka přispívá sametovou změnou jednotlivých převodových stupňů k pocitu neobvyklého komfortu a efektivně využívá největších točivých hodnot motoru v co nejnižším rozsahu otáček.

Z Chrášťan jsme vyrazili po dálnici směrem na Plzeň, samozřejmě s aktivovaným tempomatem, nastaveným na 85 km/h s tím, že největší přípustná rychlost soupravy z kopce bude 89 km/h. První dlouhé klesání za Rudnou bylo dokonalou ukázkou, jak vozidlo důsledně drží rychlost z kopce. Sebedokonalejší řidič by to nedokázal lépe, resp. nedokázal by to tak efektivně, aby šetřil brzdy a další soustrojí tahače. V prvním dlouhém stoupání před Berounem jsme si vychutnali sílu osmiválce, který na kopec vyběhl bez ztráty rychlosti, a to při plné celkové hmotnosti. V jiném stoupání jsme dojeli jiný kamion, který jel proti kopci rychlostí 72 km/h, trochu jsme se zapovídali a adaptivní tempomat srovnal naši rychlost s ním a nepustil nás blíže. K nelibosti řidičů osobních automobilů jsme nasadili na předjíždění, Scania S650 zrychlovala a relativně svižně jsme dosáhli hodnoty rychlosti nastavené na tempomatu. Není moc tahačů, které dokážou zrychlovat se čtyřiceti tunami proti kopci. Převodovka si při tomto manévru pouze podřadila na „jedenáctku“, aby se za chvíli vrátila k nejvyššímu převodovému stupni.

Radostí za jízdy bylo jak využití kinetické energie pro volnoběžku a fungování retardéru, tak také rozeznání překážky před vozidlem a automatická reakce vozidla s nutným snížením rychlosti a využití všech brzdných prostředků. Bez zajímavosti není, že na displeji mezi přístroji se v módu tempomatu zobrazuje symbol toho, zda před vámi jede nákladní, anebo osobní automobil.

Závěr

V závislosti na hmotnosti přepravovaného nákladu a na výškovém profilu nejčastěji využívaných tras může být i přes svou vyšší cenu osmiválec smysluplným a ekonomičtějším řešením. Svou rezervou výkonu nemusí nezbytně vykazovat vyšší spotřebu paliva než šestiválec, který by za daných podmínek musel sáhnout na dno svých sil.

Ohodnoťte tento článek!
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: