Kvalitní audiosystém promění auto v koncertní sál. Naladit ho je věda

  • Výrobci aut často spolupracují s renomovanými hi-fi specialisty

  • Harman Kardon do vývoje vozu vstupuje dva roky před uvedením na trh

  • Digitální zpracování signálu otevírá široké možnosti

Zatímco dříve stačilo řidiči k dobré náladě rádio s příjmem středních vln a jedním reproduktorem, dnes jsou jeho nároky mnohem vyšší. Aby je automobilky beze zbytku uspokojily, už při konstrukci nového modelu povolávají do služby specializované firmy.

Auto jako takové není ve skutečnosti vůbec ideálním místem pro poslech hudby. Relativně malý prostor plný rozličných materiálů, které stejně rozličně odrážejí i zvukové vlny a ve kterém hraje svou negativní úlohu také omezený odstup posluchače od samotných reproduktorů. A k tomu všemu ještě akustické pozadí složené z různých frekvencí, které auto produkuje při jízdě. Tedy sečteno a podtrženo, místo pro prvotřídní hudební zážitek by mělo vypadat jinak. Navzdory tomu však poptávka po kvalitní reprodukci slova a hudby v autech stoupá, a to nezávisle na velikosti nebo cenové třídě auta. Kvalitní audio žádají hlavně zákazníci, kteří za volantem tráví hodně času. Je pochopitelné, že si svou oblíbenou hudbu chtějí pouštět také na tomto místě a vůbec nejlépe v kvalitě, na kterou jsou zvyklí ze svých aparatur z domova.

_R5A0836
Harman Kardon instaluje do Stingeru 15 reproduktorů a zesilovač s výkonem 720 wattů
_R5A0818
Odladění aparatury vyžaduje bezpočet měření a dolaďování jemných nuancí

Aby výrobci aut takové požadavky lépe uspokojili, často spolupracují s renomovanými hi-fi specialisty. Ti jsou zavčasu vtaženi do vývoje nového modelu vozu a prakticky odpovídají za vyladění celé aparatury včetně zpracování rádiového signálu. Specialista na akustiku Christopher Herold z firmy Harman International sídlící nedaleko Mnichova tvrdí, že z pohledu šíření zvuku nemá audiosoustava v autě jen samé mínusy. „Příkladem jisté výhody je skutečnost, že pozice posluchače a reproduktoru v prostoru je předem dána, takže ji můžeme při zpracování zvuku optimálně nastavit.“

Za oním nastavením se však skrývá poměrně náročný proces trvající několik týdnů, kdy se „zvukový obraz“ v inte­riéru auta průběžně mění, neboli „překresluje“. Přitom nejde jen o to, aby se odstranily všechny rezonance pocházející od prvků výbavy; cílem je dosáhnout přirozeného zvuku hudebních nástrojů i mluveného slova, aby se jejich kvalita co možná nejvíce přiblížila reprodukci v obytné místnosti, působila prostorově a živě.

Češi chystají revoluci v řízení aut. Volant už nemá otáčet koly

Za tímto účelem je do interiéru zkušebního vozu instalována měřicí aparatura s mikrofony, která na základě referenčních signálů a krátkých hudebních úseků zjišťuje, jaké frekvence a v jaké intenzitě na tom kterém místě znějí. Podle výsledků měření pak jejich směrování prochází korekcí, tedy jinými slovy dochází ke změnám úrovně výškových, středových a basových tónů.

_R5A0693
Spolupráce s automobilkou začíná dva roky před uvedením vozu na trh. Raphael Glück je u Harman Kardon odpovědný za design
DSC_5546
Konečným výsledkem zdlouhavé práce specialistů je hned několik nastavitelných zvukových profilů vyvinutých speciálně pro konkrétní model auta

Současné digitální zpracování signálu dává navíc možnost napodobit nejrůznější prostorové zvuky, stejně jako přehrát komprimovaný audiozáznam v té nejlepší kvalitě. Pouhé zprostředkování čistého poslechu je totiž na kvalitní audiosoustavu v autě už málo.

Kvalitní audiosystém promění auto v koncertní sál. Naladit ho je věda
Ohodnoťte tento článek!
3.8 (76%) 5 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: