Která auta mají nejméně přesný tachometr? A která byla v našich testech nejpřesnější?

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • V rámci redakčních testů pravidelně měříme také odchylku rychloměru 

  • Zatím suverénně nejpřesnější je nedávno testované Audi A6 50 TDI, které zejména v nižších rychlostech ukazuje rychlost téměř bez odchylky

  • Mez deseti nejméně přesnými automobily je pět hybridů 

  • Průměrná nepřesnost tachometru při rychlosti 50 km/h je 2,4 km/h, při 130 km/h to je 7,6 km/h

Pokud nás čtete pravidelně, víte, že v rámci našeho testování zapůjčených automobilů měříme různé parametry. Třeba velikost interiéru nebo dynamiku. Jednou z měřených veličin je rovněž odchylka tachometru. Přestože tohle měření neděláme stoprocentně vždy, v našem archivu se nahromadilo už přes 70 různých modelů, kde jsme odchylku zjišťovali. To je slušný počet na to, abychom si mohli s naměřenými čísly trochu pohrát.

Výsledkem je seznam deseti nejméně přesných aut, která najdete výše v galerii. Zjistili jsme ale také naopak ta nejpřesnější a spočítali průměrné odchylky.

Audi A6 50 TDI je nejpřesnější

K tomuto článku nás inspiroval nedávný test Audi A6 50 TDI quattro. Údaje z tachometru tohoto vozu se totiž nebývale shodovaly s tím, co ukazoval redakční Racelogic. Takže když bylo na tachometru 50 km/h, naše GPS také chvílemi ukazovala 50 km/h. Odchylka byla naprosto minimální. Přes 1 km/h se dostala až v rychlosti 130 km/h.

Tohle je 10 nejrychlejších aut, jaká jsme dosud testovali. A kdo byl nejpomalejší?

Že jde o vážně neobvyklé chování, to dokazuje redakční archiv. Celkem v něm máme 71 aut, u kterých jsme odchylku tachometru měřili. Dosud nejmenší odchylku ukázala dvojice VW Golf GTI Performance a Škoda Octavia RS 245 (0,4 km/h při 50 km/h).

Níže si můžete v tabulce prohlédnout přehled deseti nejpřesnějších modelů, které jsme dříve testovali. Jednotlivá auta jsou řazená podle odchylky při rychlosti 50 km/h.

10 nejpřesnějších automobilů (reálná rychlost vs. tachometr) 50 km/h 90 km/h 130 km/h
Audi A6 50 TDI -0,02 km/h -0,15 km/h -1,08 km/h
Škoda Octavia RS 245 -0,4 km/h -1,0 km/h -2,0 km/h
VW Golf GTI Performance -0,4 km/h -1,0 km/h -2,0 km/h
Audi A8 50 TDI -0,7 km/h -0,8 km/h -2,0 km/h
BMW i8 Roadster -0,9 km/h -1,2 km/h -1,2 km/h
Audi Q5 2.0 TDI -1,0 km/h -1,2 km/h -3,0 km/h
Audi RS3 -1,0 km/h -1,7 km/h -3,4 km/h
Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-G -1,0 km/h -1,0 km/h -1,0 km/h
Seat Leon Cupra 300 -1,0 km/h -2,0 km/h -4,0 km/h
Porsche Panamera Diesel S -1,15 km/h -1,5 km/h -1,3 km/h

Lžou hybridy záměrně? 

Řazení zmíněných 71 modelů od nejmenší odchylky po největší logicky přináší možnost vybrat naopak ta nejméně přesná auta. Zatímco v případě Audi A6 se třeba při 130 km/h odchylka jen těsně přehoupla přes 1 km/h, ve skupině deseti nejméně přesných vozů je při stejné rychlosti minimum odchylka 4 km/h a některá auta se dokážou splést i o 8 km/h. Mimochodem, třeba takové Porsche 911 GTS vykázalo při rychlosti 200 km/h odchylku jen 4 km/h.

Velmi zajímavou skutečností je to, že mezi desítkou nejméně přesných vozů (tabulku najdete níže) jich má hned pět hybridní pohon. A tři z nich se naskládaly na poslední místa celého seznamu čítajícího 71 položek řazeného podle odchylky při rychlosti 50 km/h. Možná je to jen náhoda, možná ne. Ekologická jízda je všeobecně nudná a když tachometr ukazuje trochu víc, na řidiče to subjektivně působí lépe. Stejný psychologický důvod mimochodem stojí za přítomností tachometrů končících výrazně za reálnou maximální rychlostí. To aby zákazníci na první pohled nepoznali, že se hlavně u slabších aut velmi brzy přiblíží limitům jejich rychlostních schopností.

Zajímá vás průměr? 

Všeobecně se má za to, že tachometr ukazuje tak nějak o pět kilometrů méně. Naše data to ale nepotvrzují. Průměrná odchylka počítaná ze všech 71 automobilů je při rychlosti 50 km/h pouze 2,4 km/h (pod 3 km/h se vešlo 46 testovaných aut). V případě rychlosti 90 km/h je průměrná odchylka 3,3 km/h. Velký rozdíl už ale odhalují naše data při dálničních 130 km/h, kdy průměrná nepřesnost narostla na 7,6 km/h. Zde už se pod hranici 3 km/h vejde pouze prvních třináct námi testovaných aut.

10 nejméně přesných automobilů (reálná rychlost vs. tachometr) 50 km/h 90 km/h 130 km/h
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid -4,59 km/h -5,56 km/h -7,52 km/h
Toyota C-HR Hybrid -4,3 km/h -7,0 km/h -8,0 km/h
Lexus IS 300h -4,3 km/h -5,4 km/h -7,0 km/h
Kia Optima GT -4,0 km/h -4,6 km/h -6,7 km/h
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI -4,0 km/h -6,0 km/h -7,0 km/h
Kia Niro -3,8 km/h -5,0 km/h -7,0 km/h
Mercedes-AMG E 43 4Matic -3,7 km/h -3,4 km/h -4,5 km/h
Jaguar F-Pace S -3,5 km/h -6,0 km/h -7,0 km/h
Toyota Prius PHV -3,4 km/h -5,8 km/h -7,6 km/h
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi -3,4 km/h -3,7 km/h -4,0 km/h
Která auta mají nejméně přesný tachometr? A která byla v našich testech nejpřesnější?
Ohodnoťte tento článek!
3.93 (78.67%) 15 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. Máte hodnoty pro Levorga? Podle mých měření mám na továrních pneu rozdíl v 50 km/h cca 2 km/h, ve 130 km/h jsou to 3 km/h… Oproti dvojkové oktávce je to velké zlepšení, tam jsem měl 50 při 54 a 130 při 137…

  2. To jsou opravdu ta nejvíce vyskytující se vozidla na našich silnicích. Občas přemýšlím, zda autor je tak říkajíc svéprávných…

    • To je důsledek metody Ctrl-C Ctrl-V. Když se uvádí “…našich redakčních testů…” berte slovo naše se značnou rezervou.

  3. Mě by třeba zajímalo, kterej vůl ve škodovce vymyslel číslování otáčkoměru po stovkách.
    Kouknu na otáčkoměr a vidím, že točím 30 stovek?:D Takhle snad nikdo nemluví:D
    To už tam rovnou mohli dát číslování po desítkách: “super, zrovna točím 450 desítek”:D

  4. Hm, a teď ještě kolik bylo na jednotlivých autech nalítáno od přezutí na fungl nové pneu? Ono totiž tacho je cejchováno vždycky pro předepsanou velikost a tedy konkrétní obvod kola.
    Navíc ze zákona tacho NESMÍ NIKDY a za žádných okolností ukazovat rychlost nižší než skutečnou, a dokonce i minimální odchylka je závazně stanovena technickou normou. Stačí si ji najít nebo napsat dotaz třeba do VDO.
    Jenomže to by asi nebyla dostatečně šokující dojmologie a nikdo by to tu nečet.
    S ohledem na kvalitu zdejších článků stejně pochybuju, že sem někdo leze cíleně; mě sem vždycky pošle vyhledávání, a je to vždycky stejná tragédie.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: