Každý rok strávíte dva dny stáním na červenou. Ford má řešení, ale jen tak se ho nedočkáme

  • Každý řidič v průměru stráví dva dny ročně stáním na červené 

  • Ford testuje systém Intersection Priority Management, který stání na křižovatkách odstraní 

  • Nutná je vzájemná komunikace mezi automobily, takže si na praktické použití ještě hodně dlouho počkáme 

Ford uvádí, že každý rok stráví průměrný řidič dva dny svého života stáním na křižovatce a čekáním na zelenou. Zároveň automobilka s odkazem na zdroje EU říká, že na světelných křižovatkách se stane až 60 % silničních nehod. To jsou dva hlavní důvody, proč Ford testuje systém Intersection Priority Management, který oba tyto problémy odstraní.

Princip není až tak složitý. Počítá se s tím, že v budoucnu budou automobily mezi sebou komunikovat, takže každý vůz bude vědět, z jakého směru se blíží do křižovatky jiný automobil, jakou rychlostí a kam se chystá odbočit. Systém pak už sám vypočítá, kdo projede křižovatkou jako první.

Z jaké rychlosti zastaví nová auta sama? Některé jen z 15 km/h, jiné i z pětaosmdesáti

Z toho vyplývá další zajímavá výhoda. Zlepší se plynulost dopravy, protože křižovatkou projede více aut. Sníží se tedy zácpy a co je hlavní, sníže se také spotřeba jednotlivých aut, protože nebudou muset zastavovat a znovu se rozjíždět. Potíž je pouze v tom, že naplno takový systém může fungovat pouze tehdy, kdy nám budou po městských silnicích jezdit plně autonomní vozidla, protože jinak prakticky není možné docílit toho, aby auta jistě věděla, kam budou odbočovat. (Lidský faktor vždy bude schopný na poslední chvíli udělat manévr, který nikdo nečeká). V současnosti prototyp funguje pouze tak, že automobil řidiči navrhne, jakou rychlostí má jet.

Jde tedy spíše o krásnou vizi než o něco, čeho se dočkáme v dohledné budoucnosti. Plně autonomní provoz v městském prostředí je totiž ten absolutně nejtěžší režim, jaký pro autonomní řízení existuje. Také proto Ford nepíše nic o tom, kdy bychom se mohli této novinky dočkat. Místo toho jen vizionářsky říká: „Jednou bychom nemuseli potřebovat ani semafory, ani značky“.

Možná, že Ford nevymyslel nic nového, protože jak známo, už dnes existují frekventované křižovatky, kde není žádné světelné signalizační značení, a přesto je zde doprava relativně plynulá. Jeden takový příklad z Číny najdete níže. Je ale fakt, že tohle pojetí systému Intersection Priority Management je poněkud odlišné, i když jedna společná věc se najde. Stejně jako autonomní Mondea, také tito účastníci provozu spolu komunikují.

Každý rok strávíte dva dny stáním na červenou. Ford má řešení, ale jen tak se ho nedočkáme
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 5 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. K úspore energie nedôjde, výpočetný výkon, kt. zaisťujú ľudia je ďaleko ale ďaleko energeticky náročnejší ako chod spalovacieho motora.
    Tento systém ráta s funkčnou jadrovou fúziou, kt. funkčná nie je ani náhodou.
    Ďalšiou vecou je, že aj keď si vychováte dokonalého konzumenta bez názoru, jedného dňa znovu vznikne “potreba” názor si budovať a ľudia prídu na to, že ich neustále ovládate. Je to akýsi ochranný mechanizmus, vždy keď zničíte nejaký pól, objaví sa nový a stabilizuje prvok. Keby sa neobjavil, prvok sa rozpadne (to platí ako o atóme, tak aj o človeku). Čím zložitejší systém vytvoríte, tým vyššia je pravdepodobnosť katastrofy a je jedno ako
    veľmi budete uplácať.

    Ford nevytvoril nič nové, keby bol dostatočný zdroj, podobné veci sú na svete hneď po WW2. Princípovo sa nič nezmenilo pomaly 100 rokov a ľudské potreby sa nezmenili za celých 3000 rokov, kt. máme zdokumentované (mení sa iba spôsob uspokojovania potreby, kt. nesprávne označujeme potrebou).

    Aneb automatizácia zapríčiní absolútnu nemohúcnosť človeka pretože ide proti 2 vrcholom Maslowovej pyramídy potrieb – sebarealizácii a úcte. Dvom veciam, vďaka ktorym automatizácia vznikla.

    Nikomu nevadí, že to presne odpovedá vývojovej špirále a podla nej to znamená nevyhnutný koniec danej “civilizácie”? 🙂

  2. Já tedy na červenou stojím jen jako chodec. Jako řidič sedím a MHD jsem nepoužil už nejméně 6 let.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: